De app-er(b)ij - ik ben het zat!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: De app-er(b)ij - ik ben het zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 18:34

Misschien is het jullie niet opgevallen maar er is een echt groot personeelstekort.
Dat, en het feit dat mensen het niet op prijs stellen als de prijzen van restaurants gigantisch stijgen, maakt dat het gewoon heel erg nodig is om te bezuinigen op personeel.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 20:36

50+ intussen en echt klaar met die digitalisering.
Niets handigs aan.
App hier app daar om.doodziek van te worden.
En wat dachten we van de auto, die zelfs al voor je denkt (nee het is geen tesla)?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 18:13

Sommige mensen vinden het wel een voordeel. Wij waren even snel bij Burger King iets eten met iemand die niet alles eet. Die kon op de bestel paal dat goed aangeven zonder scheef gezicht of niet begrepen worden.

Onze zoon is horeca ondernemer en er komt ook daar een punt dat ze niet anders kunnen. Het is niet hun stijl en ook niet hun wens, maar voldoende personeel vinden is echt een ramp. Niemand wil nog in de avonduren of weekenden werken.

Ik vind zoveel apps ook lastig, maar mensen doen al jaren alles via websites. Persoonlijke benadering en contact is al langer lastig bij veel bedrijven.
Die chatbots zijn echt vreselijk.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 18:39

Deze 3§-jarige heeft vandaag een iphone gekocht, na alleen maar Android te kennen. Geen idee waarom ik het mezelf aandoe, ik ga nog huilen :')

Ik heb er ook een hekel aan, aan al die apps en constante vernieuwing. Ik ben niet meer mee, en wil ook niet perse mee zijn. Ik moet voor mijn werk met 2 schermen werken, bah.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 18:56

verootjoo schreef:
Misschien is het jullie niet opgevallen maar er is een echt groot personeelstekort.
Dat, en het feit dat mensen het niet op prijs stellen als de prijzen van restaurants gigantisch stijgen, maakt dat het gewoon heel erg nodig is om te bezuinigen op personeel.

Bij een restaurant bij ons in de buurt staat een tablet op tafel die je kunt gebruiken.
Dan hoef je niet zelf een app te downloaden.

En op zich snap ik dat er apps worden gebruikt om het personeelstekort op te vangen maar investeer er dan er ook in en zorg dat het een gebruiksvriendelijke app is. En die niet alleen laten testen door de (vaak jonge) makers maar ook door toekomstige gebruikers van een andere generatie die op een andere manier een app benaderen en ermee omgaan.
Dat geldt niet alleen voor apps in een restaurant maar alle apps.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 20:32

Silvia schreef:
verootjoo schreef:

Bij een restaurant bij ons in de buurt staat een tablet op tafel die je kunt gebruiken.
Dan hoef je niet zelf een app te downloaden.

En op zich snap ik dat er apps worden gebruikt om het personeelstekort op te vangen maar investeer er dan er ook in en zorg dat het een gebruiksvriendelijke app is. En die niet alleen laten testen door de (vaak jonge) makers maar ook door toekomstige gebruikers van een andere generatie die op een andere manier een app benaderen en ermee omgaan.

Werk jij in de zorg?
Juist in de zorg wordt er ongelooflijk geïnvesteerd in werken met AI en andere technologie.
Zijn hele lectoraten voor om dit te onderzoeken en dingen uit te vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 20:44

verootjoo schreef:
Juist in de zorg wordt er ongelooflijk geïnvesteerd in werken met AI en andere technologie.

Er is veel meer geld te verdienen met luchtkastelen dan met daadwerkelijke zorg bieden. Dus ja.

(Of het echt investeren is weet ik niet. Misschien past de term 'speculeren' meer.)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 20:50

Tip: van al je kortingskaarten gewoon een foto maken van de barcode en die in een mapje opslaan met al je kortingskaarten. App niet nodig en toch altijd je kortingskaart bij de hand.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 21:54

verootjoo schreef:
Silvia schreef:

Werk jij in de zorg?
Zijn hele lectoraten voor om dit te onderzoeken en dingen uit te vinden.

Nee, ik werk niet in de zorg maar heb wel bij een bedrijf gewerkt wat websites maakte. En mij werd regelmatig gevraagd om een website in aanbouw na te lopen op fouten of onlogische volgorde.

Als er hele lectoraten zijn om dingen uit te vinden, denk ik dat daar het probleem zit: iemand die geen universitaire (bèta) opleiding heeft moet ook met een app / website / programma overweg kunnen. Daarnaast is de theorie vaak mooi maar in de praktijk werkt het vaak heel anders.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 22:24

Ik merk eigenlijk niet echt een probleem. Er is al zoveel technologie en en wordt steeds meer gewerkt met AI wat m.i. alleen maar verbetering is.
Niet als je net een nieuw systeem hebt, maar als de kinderziektes eruit zijn maakt het over het algemeen alleen maar beter.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 22:29

Ik vind het ook vreselijk al die apps. Ik betaal contant of met pin. En internetbankieren met zo'n kastje. QRcodes scannen in restaurants of bij collectes doe ik ook niet. En ik vind het ook stom dat je bij sommige supermarkten geen zegels kunt sparen zonder app of geen korting krijgt daardoor. Dan maar geen korting of ik haal mijn boodschappen wel ergens anders. Je bent verplicht je telefoon elke dag en de hele dag bij je te hebben.. het voelt zo opgedrongen allemaal.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 22:36

Ik ben 36 en voel mij echt een digibeet :+
Had eindelijk op het werk de app onder de knie, wat denk je, verzinnen ze een nieuwe app, compleet anders en moet je eerst 20 andere handelingen doen voordat je een lid eraan kan koppelen, om te huilen!

Ik voel mij soms zo dom als het om apps gaat :')
Zo te lezen ben ik dus niet de enige

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 14:00

Een app is pas gebruiksvriendelijk als hij in het chinees staat en ik er toch in slaag om ermee te doen wat ik wil doen. DAN pas is het gebruiksvriendelijk. Zouden ontwikkelaars dit aub eens in hun hoofd willen houden?

En wat jasmijn zegt: dan heb je onderweg ook geen internet nodig als de foto' s op je telefoon staan (en niet in de cloud of whatever).

Nou LWDaisy, jij durft :')

Martina, ik heb autopilot met auto remfunctie. Mijn man betrouwt het voor geen meter als ik daarmee rijd met hem als pasagier.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:51

Ik heb nu trouwens alle camera's op de app en het is niet alleen heel handig met een hoogdrachtige merrie, maar ook zeer verslavend. We begonnen met alleen 1 buiten en 1 in stal, maar hebben inmiddels 6 camera's.........

Het enige nadeel is dat je tegenwoordig wel een steeds duurdere en luxere telefoon moet. Ik geef er niet veel aan uit, maar merk dat een trage telefoon wel frustrerend kan zijn. Honderden euro's voor ene telefoon kom je dus niet meer onderuit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:03

Weet je wat een CO2 dat allemaal uitstoot. Al die apps en servers om te streamen en duizenden foto's bewaren waar je toch niks mee doet. Zo gaan we die klimaatdoelstellingen natuurlijk nooit halen :Y)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 11:22

Gaat’ ie weer: uurregistratie op het werk wordt elektronisch ingevoerd en vanaf volgende maand mag ik mijn verheugen over het gebruik van een nieuwe app.
Weigeren kan moeilijk, telefoon en abbo worden door werk betaald.
Jihaa….

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:40

Dankzij dit topic ben ik meer overtuigd dan ooit dat een baan in de zorg helemaal niets voor mij zou zijn.

Waarom maken ze het zo moeilijk als er toch al veel te weinig mensen in de sector willen werken?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:41

Hannanas schreef:
Hier geen problemen mee.

Tip: gebruik een wachtwoorden manager. Bitwarden is een fijne. Wat voor telefoon is het? Ja sorry… bitwarden is wel weer een app.. maar je kunt zo instellen dat hij een default wachtwoordenmanager is en dus zelf sterke wachtwoorden aanmaakt bij nieuwe accounts incl opslaan.

https://bitwarden.com/help/auto-fill-ios/

https://bitwarden.com/help/auto-fill-android/

Dat vraagt Apple zelf al automatisch, daar heb je geen app voor nodig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:09

Koper schreef:
Dankzij dit topic ben ik meer overtuigd dan ooit dat een baan in de zorg helemaal niets voor mij zou zijn.

Waarom maken ze het zo moeilijk als er toch al veel te weinig mensen in de sector willen werken?

Maar het is al jaren zo dat er heel veel werk in administratie gaat zitten. Kan daar wel een boek over schrijven.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:24

Shiloh schreef:
Ik deel je frustraties hoor, maar het opschrijven van je wachtwoorden is écht heel erg onveilig.

Ja. Weer een app.

Maar écht ik raad je een wachtwoord manager aan. 1Password, Lastpass, Bitworden. Dan heb je je wachtwoorden gewoon altijd veilig bij je.

Als ik het opschrijf, moet er bij mij thuis iemand inbreken (en weten waar hij moet zoeken) om toegang tot mijn wachtwoorden te krijgen. Als ik alles in een wachtwoord manager zet, kan elke idioot met verstand van hacken in één klap al mijn wachtwoorden verkrijgen. Geen enkel systeem is 100 % waterdicht. Dus dat is echt niet veiliger.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:35

Overal een app voor moeten hebben kan inderdaad ziekelijk irritant zijn. Ik herken enkele frustraties wel, maar heb inmiddels ook heel wat oplossingen gevonden.

In de Klarna app kun je bijvoorbeeld gemakkelijk al je klantenkaarten zetten, via een widget kun je die op je homescreen kwijt en zo heb je altijd al je klantenkaarten bij de hand, zonder dat je hoeft in te loggen bij de app van de winkel waar je bent. Die hele winkelapp heb je dan niet meer nodig :D

Daarnaast gebruik ik veel Google met inloggen, dus ergens een account aanmaken? Doe maar inloggen via Google. Hoef ik geen wachtwoord te verzinnen.
Kan dat niet? Dan laat ik Google of Samsung een sterk wachtwoord verzinnen waar ik bij kan door de vingerafdruk te scannen :j

Er zijn echt heel veel oplossingen te vinden, maar je moet er zelf wel actief achteraan. Ik ben gelukkig redelijk handig met telefoons en apps etc, maar kan me goed voorstellen dat het voor anderen heel lastig kan zijn. Wellicht is het een idee om eens op zoek te gaan naar studenten die je daarbij kunnen helpen?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:44

Marjo schreef:
Overal een app voor moeten hebben kan inderdaad ziekelijk irritant zijn. Ik herken enkele frustraties wel, maar heb inmiddels ook heel wat oplossingen gevonden.

In de Klarna app kun je bijvoorbeeld gemakkelijk al je klantenkaarten zetten, via een widget kun je die op je homescreen kwijt en zo heb je altijd al je klantenkaarten bij de hand, zonder dat je hoeft in te loggen bij de app van de winkel waar je bent. Die hele winkelapp heb je dan niet meer nodig :D

Daarnaast gebruik ik veel Google met inloggen, dus ergens een account aanmaken? Doe maar inloggen via Google. Hoef ik geen wachtwoord te verzinnen.
Kan dat niet? Dan laat ik Google of Samsung een sterk wachtwoord verzinnen waar ik bij kan door de vingerafdruk te scannen :j

Er zijn echt heel veel oplossingen te vinden, maar je moet er zelf wel actief achteraan. Ik ben gelukkig redelijk handig met telefoons en apps etc, maar kan me goed voorstellen dat het voor anderen heel lastig kan zijn. Wellicht is het een idee om eens op zoek te gaan naar studenten die je daarbij kunnen helpen?
Het nadeel is dat je dan dus weer al je accounts koppelt voor nog meer tracking die lekker makkelijk te linken is :') . Juist 1 van de redenen dat ik niet zo veel apps wil (en juist een groot deel van de reden dat bedrijven apps zo pushen. Want nee, dat is echt niet voor jouw gemak of omdat het handiger is. En functies worden ook niet uit websites gesloopt met verwijzing naar de app omdat het zo lollig is). Als men nou echt apps maakte om de voordelen van een native applicatie te gebruiken over een website, zou ik helemaal voor zijn. Maar dat is momenteel niet wat er gebeurd met all dat gepush van telefoon apps. En vervolgens klagen we dat iedereen te veel op hun telefoon zit. Ja, omdat het super verslavend wordt gemaakt met algoritmes die gebruik maken van al die data die verzameld is via onder andere all die apps (waarvan het zo moeilijk mogelijk gemaakt wordt ze niet te gebruiken)...

Om nog niet te spreken voor de mensen die geen smartphone willen. Of mensen die dat lastig vinden (mijn oma bijvoorbeeld. Die komt nog niet eens uit een chatapp als WhatsApp of Signal). Die worden mooi buitengesloten zo.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:49

Cambionn schreef:
Marjo schreef:

Het nadeel is dat je dan dus weer al je accounts koppelt voor nog meer tracking die lekker makkelijk te linken is :') . Juist 1 van de redenen dat ik niet zo veel apps wil (en juist een groot deel van de reden dat bedrijven apps zo pushen. Want nee, dat is echt niet voor jouw gemak of omdat het handiger is. En functies worden ook niet uit websites gesloopt met verwijzing naar de app omdat het zo lollig is). Als men nou echt apps maakte om de voordelen van een native applicatie te gebruiken over een website, zou ik helemaal voor zijn. Maar dat is momenteel niet wat er gebeurd met all dat gepush van telefoon apps. En vervolgens klagen we dat iedereen te veel op hun telefoon zit. Ja, omdat het super verslavend wordt gemaakt met algoritmes die gebruik maken van al die data die verzameld is via onder andere all die apps (waarvan het zo moeilijk mogelijk gemaakt wordt ze niet te gebruiken)...

Om nog niet te spreken voor de mensen die geen smartphone willen. Of mensen die dat lastig vinden (mijn oma bijvoorbeeld. Die komt nog niet eens uit een chatapp). Die worden mooi buitengesloten zo.

Ik koppel dat Google account voornamelijk aan accounts voor webshops en eventueel spelletjes die ik via de PlayStore download en speel.
Daarbij, die tracking is waarschijnlijk sowieso al wel van kracht, omdat ik op mijn telefoon ingelogd ben met mijn Google account, en internet via Google Chrome. Ik denk dus niet dat die tracking wegvalt op het moment dat ik de accounts dan niet via Google laat lopen.

Uiteraard gaat alles om geld en advertentie-inkomsten.

Er zijn overigens wel apps die je tracking niet doorgeven. Duck-duck-go kun je bijvoorbeeld als internetbrowser gebruiken en er zijn ook zeker veilige wachtwoordkluizen te vinden die geen tracking bevatten.
Alleen, zodra je een smartphone hebt van Samsung/ Apple/ Google ofzo, zullen je gegevens altijd wel gevolgd worden.

Overigens, juist door die koppeling in te stellen voorkom je wel dat je veel apps moet installeren. Doordat ik alle klantenkaarten in Klarna heb gezet (zonder in te loggen bij de winkels overigens) heb ik enkel nog de app van AH op mijn telefoon. De rest van de apps zoals die van hema, kruidvat en gamma heb ik kunnen verwijderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:02

Cambionn schreef:
[Het nadeel is dat je dan dus weer al je accounts koppelt voor nog meer tracking die lekker makkelijk te linken is :')

En ook dat als je account geblokkeerd wordt, je ook echt nergens meer bij komt.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:14

Prive gebruik ik geen apps. Ik ben voor de Anti App Alliantie, ik ben ook voor Anti DigiD.
Er zijn mensen bewust apploos en DigiD loos. Mijn privacy is mij lief.
En nee, ik heb niets te verbergen, integendeel. Niemand saaier dan ik.