Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:45

Naar Kleve heb je geen vignet nodig maar wel een blauwe kaart.

Maar je kan beter een stukje door rijden dan struikel je niet over de Nederlanders.
Of heel vroeg gaan rond 7/8 uur in de ochtend.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 18:08

mysa schreef:
Toetjes en cake kun je sowieso vaak schrappen als je krap zit. Of je neemt pennywafels en gewone yoghurt.

Was dat maar het enige wat je moet schrappen. Gewoon nooit meer iets waar je van kan genieten kopen iig. :j Dat lijkt in ieder geval vaak de mening van anderen. Je mag ook niet aangeven dat je sommige dingen niet lust en daarom iets anders koopt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 19:02

Nooit meer zeg ik niet hoor. Alleen niet standaard. Is jammer ja, aan de andere kant geniet je er extra van als je maar 1 keer per week cake of chocolademousse eet. Denk dat zelfs de minima wel 1x per week zoiets kunnen eten? Of kan dat echt maar een paar keer per jaar?

Heb er zelf ook last van, niet omdat ik zo arm ben maar omdat ik van bijna alles wat ik echt lekker vind, last krijg.

prompter

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 19:17

Purny, ga naar Kranenburg! Nog dichter over de grens, en daar zitten twee grote supermarkten en twee grote drogisten vlakbij elkaar. Gratis bij de winkels parkeren. Ook nog een grote dierenwinkel, en ook geen groene sticker nodig :). Ik kom er graag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 19:22

prompter schreef:
Purny, ga naar Kranenburg! Nog dichter over de grens, en daar zitten twee grote supermarkten en twee grote drogisten vlakbij elkaar. Gratis bij de winkels parkeren. Ook nog een grote dierenwinkel, en ook geen groene sticker nodig :). Ik kom er graag.

Dank je wel!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 19:49

mysa schreef:
Nooit meer zeg ik niet hoor. Alleen niet standaard. Is jammer ja, aan de andere kant geniet je er extra van als je maar 1 keer per week cake of chocolademousse eet. Denk dat zelfs de minima wel 1x per week zoiets kunnen eten? Of kan dat echt maar een paar keer per jaar?

Heb er zelf ook last van, niet omdat ik zo arm ben maar omdat ik van bijna alles wat ik echt lekker vind, last krijg.

Sorry, was meer dat ik het vaker gehoord en gelezen heb en die waren wel van mening nooit meer.

Ik kan het niet 1 keer per week. Meer vakantiegeld uitgave of op bezoek bij iemand. Maar als het echt zou gaan om zelf kopen is dat paar keer per jaar, ja. Daarbij gezegd, niet iedereen is hetzelfde. Ik heb enorm hoge medische kosten elk jaar/elke maand en houd dus weinig over voor alle andere dingen waaronder boodschappen. Een ander met bijstand kan een stuk meer overhouden en bijvoorbeeld wajong is standaard al paar tientjes meer per jaar. En dat maakt best verschil, voor mij dan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 20:58

Ik kan het ruim betalen, maar ik hou helemaal niet van suikerachtige dingen, wij hebben hier nooit toetjes of zo. Ik eet gewoon drie keer per dag en tussendoor alleen een stuk fruit, geen chips, toastjes of wat dan ook. Iedereen is echt anders, de ene vindt eten heel belangrijk, de ander kleding, ik geef om beiden niets (en dat scheelt wel een hoop geld). Maar gezond eten is inderdaad niet goedkoop, en biologisch (wat wij graag eten) al helemaal niet en voor veel mensen niet te betalen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 21:16

Klopt, ik vind echt dat biologisch gesubsidieerd zou moeten worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 21:21

Als we al eens beginnen met Nederlandse groenten, fruit en vlees op 0% btw te zetten.

Dan kan het best zijn dat je bij niet biologisch nog gezonder eet dan biologisch uit Peru.
En ja die boontjes lagen vorig jaar hoog seizoen in de schappen.
Echt dat dit mag :n

En dan hebben we het nog maar niet over vervuiling door transport.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 21:51

Vlees hoeft van mij niet omlaag, daar eten we al veel te veel van, maar groente en fruit zou zeker naar 0% moeten :j
Je kan mij niet wijsmaken dat het zo veel meer werk is om die 0% in te voeren, dan dat het was om suikerdranken op 21% te zetten :=

Ik koop ook waar mogelijk biologisch (bij de AH loont het trouwens om premium te activeren op je bonuskaart, dan krijg je standaard 10% korting op bio), maar inderdaad wel ook liefst uit Europa.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:09

Ik las dat de gas- en olieprijzen ook weer stijgen door de aanval op Iran.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:57

DuoPenotti schreef:
Als we al eens beginnen met Nederlandse groenten, fruit en vlees op 0% btw te zetten.

Nee dat is te moeilijk voor de BD. Die zien natuurlijk niet het verschil tussen een paprika en een zak paprikachips :+
Dingen omhoog gooien kunnen ze heel goed, maar iets verlagen dan weer niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:59

Wie bedoel je met BD? Ik kan het even niet plaatsen en Google komt niet verder als Brabants Dagblad :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:00

Belasting dienst

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 21:52

purny schreef:
DuoPenotti schreef:

Nee dat is te moeilijk voor de BD. Die zien natuurlijk niet het verschil tussen een paprika en een zak paprikachips :+
Dingen omhoog gooien kunnen ze heel goed, maar iets verlagen dan weer niet.

De regering en de 1e en 2e kamer maken de wetten. De belastingdienst is een uitvoerende instantie. Die bepalen het beleid niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 21:53

DuoPenotti schreef:
Belasting dienst

Die heeft daar niks over te zeggen. :+

(Bedoelde dat tegen Purny niet tegen jou)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:20

SansaS schreef:
De regering en de 1e en 2e kamer maken de wetten. De belastingdienst is een uitvoerende instantie. Die bepalen het beleid niet.

In het regeerakkoord is afgesproken dat de BTW op groente en fruit omlaag zou gaan of zou verdwijnen. De belastingdienst kan het alleen niet uitvoeren.

https://www.cpb.nl/column-een-fris-en-fruitig-misverstand
In het regeerakkoord heeft de huidige coalitie afgesproken de btw op groente en fruit te verlagen van 9% naar 0%.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:21

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:
Belasting dienst

Het is afgesproken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:23

De belastingdienst beslist dat niet, die voert uit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:29

paddington schreef:
Naar Kleve heb je geen vignet nodig maar wel een blauwe kaart.

Maar je kan beter een stukje door rijden dan struikel je niet over de Nederlanders.
Of heel vroeg gaan rond 7/8 uur in de ochtend.

Vraagje tussendoor:
Wat voor blauwe kaart? Ik kom vaak in Duitsland, maar dit ken ik niet.
O wacht, parkeerschijf :)* .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:44

purny schreef:
MarlindeRooz schreef:

Het is afgesproken.

Het stond in het regeerakkoord, dat is wat anders. Dat zijn plannen die het kabinet met elkaar afspreekt.
Ze hebben het nooit daadwerkelijk doorgezet. zoals zoveel beloftes.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 23:25

Idd, dat het in het akkoord staat betekent niet dat het ook gebeurt. Dan moet eerst het wetsvoorstel door de 2e en 1e kamer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:50

Even gekeken bij noodfonds energie. Krijg 20 euro per maand... ene kant heel blij mee,andere kant betekent dat alsnog dus zo zuinig blijven leven en niet stoken, want deze bijdrage is nodig om het dus te kunnen betalen met winter op 15 graden en bijbetalen.

Heel dankbaar dat het er is, maar had bijna beter wel kunnen stoken zodat ik komende winter misschien iets comfortabeler erbij kon zitten en minder medische kosten zou hebben doordat ik achteruit ga met de kiu6

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 11:45

€20 is echt niet veel. :\ En dan heb jij de verwarming op 15 staan in de winter? Hoe overleef je dat?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 12:51

Ja := en noodzakelijk want geen geld om de energie te betalen als ik het wel hoger zet. Heb elektrische fleecedeken op de bank om af en toe aan te zetten en heel veel.laagjes aan. Huis is gewoon ontzettend niet zuinig ook, dus werkt ook niet mee. Delen nog enkel glas ook.

Niet fijn, want ik zit sowieso al thuis door chronische ziekte en de klachten worden erger met kou, dusbeetje vicieuze cirkel. Maar 20 euro helpt al, want maand bedrag kon niet lager en ging nu wrl ten koste van boodschap budget. := alleen dus jammer dat het berekend is op niet stoken en daardoor dus laag bedrag. Hulp om het idd te betalen nu, maar niet om ook enigszins comfortabel erbij en zitten. En dan hoeft het neit eens hele dagen 7 dagen per week 21 graden hoor :') voordeel is dat 18/19 al warm voelt, maar dagelijks even paar uurtjes daarop zou al prettig zijn haha