Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Griffioen

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:13

Update: de strepen zitten er nog op maar het toilet is nu wel superwit.

Nu zoek ik nog naar die ene gouden tip hoe ik ook van de kalkstrepen af kan komen bovenin het toilet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:19

Zoals ik al zei, puimsteen! Gewoon bij de hema te koop en beschadigt je toilet niet.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:18

prompter schreef:
Zoals ik al zei, puimsteen! Gewoon bij de hema te koop en beschadigt je toilet niet.

Ah excuus, had er zws overheen gelezen.
Ga ik morgen naar de Hema :-)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:18

Griffioen schreef:

Nu zoek ik nog naar die ene gouden tip hoe ik ook van de kalkstrepen af kan komen bovenin het toilet.

Ervaringsdeskundige: schuurpapiertje! Neem eens stukje fijn (!) schuurpapier en ga zachtjes over de strepen. Ik neem aan dat ze zwart zijn?

Ik wilde echt een nieuwe pot, terwijl de onze pas drie jaar oud was. Nu regelmatig zachtjes schuren en hij is stralend wit.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:45

Ceetje_bokt schreef:
Griffioen schreef:

Ervaringsdeskundige: schuurpapiertje! Neem eens stukje fijn (!) schuurpapier en ga zachtjes over de strepen. Ik neem aan dat ze zwart zijn?

Ik wilde echt een nieuwe pot, terwijl de onze pas drie jaar oud was. Nu regelmatig zachtjes schuren en hij is stralend wit.

Het zijn witte toilets en nog geen jaar oud. Ik vind puimsteen al spannend laat staan schuurpapier. Maar ik ben gewoon erg voorzichtig met krasjes en dingetjes.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:00

Ik bedoelde met het zwart de strepen in de pot. Echt heel fijn schuurpapier en dan zacht schuren. Beloofd dat het veilig werkt.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:06

Ceetje_bokt schreef:
Ik bedoelde met het zwart de strepen in de pot. Echt heel fijn schuurpapier en dan zacht schuren. Beloofd dat het veilig werkt.

De strepen waren eerst een beetje gelig en nu wit doorzichtig na het weken in de azijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:59

Even een schop… een dweilvraagje!

Ik heb een klein maar fijn huisje (60m2). Ik woon er alleen met 3 ratten maar dit wonen in een kooi. Ik loop absoluut niet met schoenen in huis. Zand etc loop ik ook weinig naar binnen. Er is wel eens een hond hier binnen maar dat is niet elke week.

Ik had een tijdje m’n huis wat verwaarloosd door mentale problemen. Dweilen heb ik daardoor weinig gedaan. Maar ik ben nu weer goed bij. 1,5 week geleden gedweild + stoomreiniger. Toen viel het mee hoe vies de dweil van de stoomreiniger was.

Maar ik heb net gedweild en er kwam bruin water vanaf. :r Ik dweil met zo’n leifheit twist ding en als zeep fabulosa. Ik heb laminaat overal en in de badkamer granito. En ja ik moet misschien het water vaker vervangen. Maar het was al laat en ik had geen zin haha.

Vandaag:
Afbeelding

Mijn vloer oogt wel schoon nu. Maar ik heb de neiging om de aankomende tijd obsessief te gaan dweilen tot het schoon is. Iehw.

Ik moet me nu inhouden niet te vaak te gaan dweilen want daar heb ik de energie niet voor. :+

Hoe vaak dweilen jullie je huis? En wie leven daarin? Met of zonder schoenen? En hoe vies is het water dan?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 23:09

Keep it kalm, Een beetje vuil heb je geen last van hoor. Een steriele omgeving is niet eens gezond voor een mens.
Helaas wil de commercie ons graag andere dingen aanpraten. It's all about the money.
Ik dweil eens per maand,
Spoiler:
(ik vind het een vervelende klus)
en stofzuigen èèn of twee keer per week. Huis zonder huisdier, wel een tuin en ik vergeet soms de schoenen uit te doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 23:12

Ik ben opgegroeid in een huis waar ik zowat als enige geen smetvrees (vind ik) heb. Mijn zusje dweilt dagelijks bijvoorbeeld. :=

Maar steriel is het hier ábsoluut niet.

Maar ik loop ‘s nachts als ik naar de wc ga regelmatig op blote voeten naar de wc. Daar ga ik dan weer mee in bed liggen. Vind het wel fijn als het dan niet smerig is. :o

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 07:31

MarlindeRooz schreef:
Even een schop… een dweilvraagje!

[knip]

Hoe vaak dweilen jullie je huis? En wie leven daarin? Met of zonder schoenen? En hoe vies is het water dan?

Ik woon alleen met 2 katten. Die in principe ook naar buiten gaan, maar nu even niet. Ik loop binnen nagenoeg altijd op slippers. Ook als ik 's nachts naar het toilet ga.

In mijn oude huis (laminaat) dweilde ik bijna nooit. Geen tijd voor/zin in na het stofzuigen. Misschien 4x per jaar ofzo.
Toen nam ik hulp in de huishouding en ik kocht een spraymop. Grote vooruitgang naar om de week.

Nu in mijn nieuwe huis (PVC) heb ik een zuig- en dweilrobot. Die zuigt 3x in de week en elk weekend wordt er gedweild.

Geen idee hoe vies het water dan is. Bij de spraymop heb je geen restwater. De robot verzameld het in een reservoir wat ik leeg gooi als ik het schoon water reservoir vul (ongeveer 1x per maand). Dan ruikt het niet heel fris :+ .

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 07:47

Ik dweil ook maar 1x per week. Heb 1 kat. Ik loop 's nachts ook op mijn blote voeten naar de WC. Helemaal prima. :+

Er komt wel bruinig water van de dweil maar dat is logisch met 1x per week. Maar ik vind het genoeg.

Ik heb trouwens PVC overal.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 07-07-25 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 07:51

Pas wel op met laminaat en vaak dweilen, laminaat kan niet zo heel best tegen water, het kan in de kieren dringen waardoor het na verloop van tijd verzadigd raakt met water en bol gaat staan. Ik draag thuis trouwens ook altijd slippers/pantoffels, ook als ik 's nachts naar het toilet ga.

Oh en ik heb geen huisdieren behalve twee vogeltjes, binnen hebben we nooit schoenen aan en ik heb wit laminaat met houtnerfpatroon, je ziet het goed als er iets ligt :D. Mijn AEG stofzuiger houdt de vloer heel goed schoon waardoor er weinig gedweild hoeft te worden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 07:53

Kunnen jullie zonder problemen een stoomreiniger gebruiken op laminaat?

Ik ben op zoek naar een andere manier van dweilen/reinigen van de vloer. Mijn ideaalbeeld zou zijn dat je bijna niet meer op de knieën hoeft om met een doekje na te boenen, maar dat is waarschijnlijk een utopie? Zeker met kinderen die werkelijk overal eten knoeien en paarden aan huis waarvan ik veel vuil naar binnen loop... :\

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 07:56

Ik boen nooit na met m’n dweil? Maar is een robot dan niks voor jou Loretta?

En ja ik weet dat dweilen met laminaat niet heel goed is. Maar deze vloer was gratis en ik dweil echt niet heel vaak hahaha.

En ik heb idd crocs aan altijd in huis. Maar ik word heel vaak wakker dat ik heel nodig moet plassen. Dan sprint ik zeg maar naar de wc. _O-

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:24

Ik heb in ons vorige huis een tijd lang een stoomreiniger gebruikt voor de laminaatvloer en dat ging prima!
We zijn maar saampjes in ons nieuwe huis en doen altijd onze schoenen uit als we binnenkomen dus dweil maar een keer per week en heb nu zo’n twistmop, bevalt me prima!

Edit, het valt me wel op hoeveel minder inloop je hebt in een appartement vergeleken met een heel huis :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:36

Ik dweil elke week (laminaat) maar niet te nat natuurlijk. Ik maak zo’n hoes nat en knijp hem uit en dan eromheen.

Geen schoenen in huis dus valt mee met hoe vies het is. Boven blijft schoon. Beneden is wat viezer maar 1 x per week is prima.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:41

Ik kom me hier even melden. Ik ben op zoek naar de beste dweil. Voor boven hebben we een stoomreiniger (echt top!!), alleen beneden hebben we een gietvloer en die wil ik graag mooi houden. Dus moet er gewoon gedweild worden. Ik heb nu een zachte driehoekige mop van Vileda (turbo spin smart), en dat is dus echt helemaal niks. Ik kan mijn vloer er zachtjes mee aaien, maar vlekken of iets wegkrijgen lukt niet. Wie weet de ideale dweil?

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:57

Een ouderwetse mop bevalt mij nog het beste. Om de paar beurten doe ik hem in de wasmachine en na ongeveer een jaar vervang ik ze voor nieuwe.
Ik mop 1 a 2x in de week.

De kalkresten op de pot zijn nu nauwelijks zichtbaar meer maar nog niet helemaal weg ondanks alle tips trouwens. De bleek, azijn en tabletten hebben het wel goed uitgebleekt en laten glimmen.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:45

ik heb dit systeem van vileda al jaren en superblij mee:

https://www.vileda.nl/moppen/vlakke-mop ... lMQAvD_BwE

het voordeel hiervan vind ik dat je dus niet steeds de dweil met de hand in het water hoeft te spoelen, uitwringen en weer op de dweil "stok" hoeft te plaatsen tijdens het dweilen. Ze worden nog wel verkocht, hoewel ik ze minder vaak tegenkom tegenwoordig.

Na elke dweilsessie gaat de microvezelmop in de was. Ik heb er twee, dus dan heb je er altijd 1 klaar voor gebruik

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:52

Feit blijft dat je met al deze systemen met hetzelfde vieze water dweilt.

Er is wel een systeem dat steeds schoon water geeft maar ik weet niet hoe die heet en die zal wel wat kosten ook.

Maar ik heb een ook losse dweil die ik nat maakt, wat uitknijp en op de stok bevestig. Dan dweil ik een stukje, haal hem eraf, spoel hem uit en doe hem er weer om :+ Handig is het niet maar ik vind het prima voor die 1x per week. :')

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:57

Bellatrix schreef:
Feit blijft dat je met al deze systemen met hetzelfde vieze water dweilt.

Er is wel een systeem dat steeds schoon water geeft maar ik weet niet hoe die heet en die zal wel wat kosten ook.

Ik heb zoiets

https://www.bol.com/nl/nl/p/vileda-turb ... oductImage

En dan heb je elke keer schoon water. Zijn 2 emmers

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 10:00

Oh, dat is slecht te zien op de site maar dat is dan wel de schoonste manier om te dweilen denk ik. het is nog niet 100% maar wel het beste.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 10:02

Als je 100% wil moet je na iedere dweilbeweging een nieuwe mop pakken.

Dat systeem van Vileda ziet er goed uit, denk dat ik die ook ga bestellen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 10:04

Ja klopt hoor maar dat doet niemand. :+