Wat kost een keuken tegenwoordig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:44

8 jaar geleden kocht ik mijn keuken destijds voor €11.000 inclusief montage en apparatuur.
Ik wilde in ons nieuwe huis eigenlijk precies dezelfde keuken wel weer terug, en deze stond nu in de showroom voor €35.000.

Afbeelding

Uiteindelijk zijn wij voor een relatief simpel showmodel gegaan en deze heeft ons precies €10.000 gekost.

Afbeelding

Onze badkamer heeft mijn oom helemaal gebouwd, ontzettend gematst op de werkuren en het materiaal. Totale kosten €8500. Dat had normaal richting de 25 of 30.000 gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:49

Ik denk dat je het zo duur kan maken als je zelf wil. Wij hebben 2,5 jaar geleden een nieuwe badkamer laten (aan)bouwen, let op: dit was een carport en is volledig dicht gebouwd en een badkamer geworden voor +/-€50.000.
Dit was dus incl de aanbouw, tegels, sanitair, arbeid, installeren, ombouwen meterkast, installateur, loodgieter etc maar we hebben nu wel een badkamer van ongeveer 18m2.

Keuken staat nog op de planning dus ik lees hier wel even mee.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:50

Ik zou zeker bij meerdere keukenzaken iets laten tekenen. Dat hebben wij ook gedaan. Dingen die volgens de eerste niet konden bleken toch gewoon mogelijk te zijn bij een ander.
Wij hadden het idee dat er echt snelle verkopers tussen zitten. Die tekenen iets makkelijks en hebben dan gelijk een offerte en dan mag je tekenen bij het kruisje. Maar over heel veel is dan nog niet echt goed nagedacht.
En dan had je de geduldige zaken waar ze echt met je meedenken en waar je rustig een tweede keer terug kan komen.
Mijn tip zou ook zin om sowieso niet gelijk een offerte te tekenen. Dingen veranderen kost vaak geld.
Thuis goed over de tekeningen nadenken, past alles er in, wil je binnen lades, draaien de dieren de goede kant op, etc.

Grote badkamer installeren (al het leidingwerk, electra en riolering nieuw), tegelen, kitten en afmonteren koste hier 15k vorig jaar. Zonder kosten voor de tegels een meubels etc. Dus ik vond het bedrag van je openingspost niet zo gek.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:01

1 tip ga niet naar Bruynzeel. Wij dachten voor kwaliteit te gaan. Wat een rampenplan is dat zeg. Simpele keuken met gewoon pelgrim apparatuur ongeveer 15K. Mat zwarte keuken, helaas liet de folie van de kastjes binnen 2 jaar los. Ze kwamen het vervangen maar zijn 6x!! Terug geweest omdat ze steeds de verkeerde maten mee hadden. Iedere keer maar vrij moeten nemen want ze komen alleen tussen 9 en 5. Nu zit er weer een barst in een kastje, terwijl we echt voorzichtig met die keuken omgaan, heb besloten het er maar mee doen want hoef ze hier niet meer over de vloer te hebben. Ben wel tevreden met de apparatuur van Pelgrim.

Suzanne F.

Re: Wat kost een keuken tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:10

Hier goede ervaringen met Superkeukens.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:56

Wij hebben goede ervaringen met Paul Roescher.

Ze hebben super meegedacht bij een stuk maatwerk in onze keuken. We hebben (vinden wij) echt een hele gave keuken van 2,5 x 5,5m

Schouw, afzuigkap zijn niet van hun en loodgieterswerk, stucwerk ook apart betaald.
Volgens mij waren we eur 13.500 bij Paul Roescher kwijt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:37

Hier goede ervaring met Velthuizen keukens in Woudenberg.
Zij regelen ook al het werk er omheen, zoals slopen en afvoeren van de oude keuken, elektricien, loodgieter en stucadoor en evt schilder. Bij veel zaken moet je dit zelf regelen en afstemmen wanneer wie komt.
Wij zijn erg gehecht aan onze eigen schilder dus die hebben we zelf geregeld. Maar het is ideaal dat zij regelen wie wanneer komt.
Als je dit allemaal zelf kan is dat natuurlijk makkelijker en goedkoper maar wij doen helemaal niks zelf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:07

Wij hebben in 2009 nog een "dure Kwaliteitskeuken" geplaatst in de categorie kastjes van 100-en euro's per stuk, dat je er gewoon echt niet extreem bijzondere kasten tussen heb zitten van rond de 1000 euro 8)7

Maar daar trappen we niet meer in. Paar jaar geleden hadden we weer wat spaargeld en hebben we een aanbouw geplaatst (we doen eigenlijk alles zelf) en daar moest dan een nieuwe keuken komen zodat de oude keuken een binnenkom halletje + bijkeuken kon worden.

Deze keer toch maar eens bij de Ikea gaan kijken omdat we bij anderen altijd hele mooie, degelijke Ikea keukens zagen die echt niet onderdeden voor onze dure Duitse degelijkheid keuken.

Ikea is gewoon prima kwaliteit. Echt niet minder dan andere keukens. Juist ook voordelen dat je het makkelijk zelf kan intekenen en bedenken via de online keukenplanner. Dat er heel veel leuke en handige extra's zijn qua binnenlades en inrichting van het geheel. We hebben nu veel meer keuken voor veel minder geld +:)+

Het aanrechtblad hebben we wel elders laten maken maar dat kost weinig moeite.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:09

In ons vorige huis hadden we ook IKEA en dat was echt prima. Ook de inbouw door IKEA laten doen naar volle tevredenheid.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:10

Wij hebben de keuken gekocht bij Superkeukens maar de apparatuur als koelkast, vaatwasser, oven, afzuigkap los bij andere winkels gehaald, dat scheelde ons veel geld

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:43

Wij hebben ook de keukenkasten gekocht bij Ikea. Zelf in elkaar gezet. De eiken houten deurtjes apart gekocht bij Koakdesign. Voor het composietblad zijn we goed geholpen bij natuursteenstunter. Dachten goed mee voor maatwerkoplossingen en hebben het super netjes geplaatst.
De kookplaat met afzuiging en quooker in de aanbieding online ergens gekocht. Overige apparatuur gewoon bij de Ikea. En zo hebben wij onze keuken precies zoals wij het willen voor zo’n 15000,- Grote L-vorm met nog 3 hoge kasten apart.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:47

Ja ook al zit er in het Ikea assortiment niet het frontje of aanrechtblad dat je erg graag wilt... de kastjes zou ik dan altijd veel liever kopen dan dezelfde die tig keer zo duur zijn bij een "kwaliteitsmerk" want dat is ook niks meer dan gewoon vergelijkbare geperste zooi meestal.

Dat ze daar zoveel vragen bij keukenboeren is echt bizar. Want wat stelt het nou helemaal voor -O-

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:09

Wij hebben eind vorig jaar onze keuken laten verbouwen.
De keuken hebben we bij de Hornbach besteld met spoelbak, boilertje en inbouwkoelkast. Bora inductie en combi-oven bij Keukenloods. Radiator bij een gewone bouwmarkt. De vaatwasser hebben we gehouden die is een jaar of twee oud. Kraan idem.
Klusjesman ingehuurd: stucen, leidingen verleggen en tegelen en de boel installeren.
Extra kosten: wandtegels (vloertegels hadden we nog in opslag), barstoelen, lampen, verf, behang, vensterbanken en wandplank. Nieuw Nespressoapparaat en heetwaterdispenser. Nieuwe pannen.

Totale kosten: ik weet het niet meer exact, maar tussen de 25K en 30K.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:08

pmarena schreef:
Ja ook al zit er in het Ikea assortiment niet het frontje of aanrechtblad dat je erg graag wilt... de kastjes zou ik dan altijd veel liever kopen dan dezelfde die tig keer zo duur zijn bij een "kwaliteitsmerk" want dat is ook niks meer dan gewoon vergelijkbare geperste zooi meestal.

Dat ze daar zoveel vragen bij keukenboeren is echt bizar. Want wat stelt het nou helemaal voor -O-

Het is dan ook niet zo dat die kastjes zoveel kosten. Maar die apparatuur en het werk.
Bij ons iig.
De apparatuur was 75% van de prijs van de keuken en de werkzaamheden waren veel meer dan de prijs van de keuken.

Apparatuur vind ik heel belangrijk dus daar bezuinigen wij niet op.
De werkzaamheden vinden wij ook belangrijk, wij kunnen nu eenmaal niks :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:24

Ondanks dat ik prima op de hoogte ben van prijzen schrik ik toch telkens weer een beetje als ik ze lees of er over hoor van mensen.

Wij doen echt alles zelf. En ik verwacht uiteindelijk voor zowel de keuken als de badkamer met zo'n €2000,- klaar te zijn. Dus €4000,- in totaal. Maar het is veel materialen verzamelen over lange tijd, plannen aanpassen, verder puzzelen en stapje voor stapje bouwen. Ons proces is niet voor iedereen weg gelegd en soms zou ik ook willen dat we er gewoon geld tegenaan konden gooien en het dan klaar zou zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:25

verootjoo schreef:
pmarena schreef:

Het is dan ook niet zo dat die kastjes zoveel kosten. Maar die apparatuur en het werk.
Bij ons iig.

Die losse kastjes zijn ook echt niet normaal hoor als ik op de rekening van onze Duitse kwaliteitskeuken keek, en op verschillende offertes enzo. Honderden euro's voor een stukje spaanplaat :=

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:35

Wij hebben ons huis geprobeerd rolstoeltoegankelijk te maken. Dat was een flinke verbouwing, maar voor onze badkamer en keuken hadden we een vast budget.

Onze keuken kostte €25000,- incl montage. We hebben onze Grohe kookkraan meegenomen van de oude keuken. Maar verder alles nieuw. Ik ben heel blij met de keuken.

Mijn ouders kochten eveneens een keuken van €25000,- en dat is tranen met tuiten. De kwaliteit valt tegen. De montage slaat helemaal nergens op. En ze hebben €1700,- betaald voor een kookplaat die bij een andere winkel €650,- kostte.

We hadden een budget voor de badkamer van €15000,- ex montage. Nouja, de badkamermeneer zei; kies maar uit wat je mooi vindt. Daarop maak ik een offerte. Valt het te duur uit, dan gaan we knippen. Is het binnen het budget, dan kunnen we bestellen.

We waren ruim €2500,- binnen budget. Dus hebben nergens meer naar gekeken en getekend. Zo blij dat we eindelijk een stukje van onze geplande verbouwing binnen budget gingen houden.

Achteraf…. De mengkraan kostte ruim 2800,- euro. Bizar. Dat had veeeel goedkoper gekund. Onze hoog/laag wastafel werkt gewoon toch niet zoals we hoopten. Best prijzig voor iets wat niet naar onze zin is, en het doucheraam is dan weer relatief “cheap”. Ik denk dat wij onze badkamer aan materiaal voor zo’n €8000,- net zo mooi hadden kunnen laten zetten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:36

Mijn keuken komt trouwens van een opkoper in Bergen Op Zoom. Heeft geen showroom oid. Zijn losse kastjes die je uit kan zoeken en daar kan je ook apparatuur en handvaten etc uitzoeken. Hele aardige mensen die echt de tijd nemen om mee te denken en in te tekenen. Loze ruimte links is voor de brandblusser :+

Ze hadden ook werkbladen, maar die heb ik uiteindelijk bij de Praxis gehaald, evenals de gootsteen en de kraan. Tip: neem gewoon een rvs gootsteen oid, geen kunststof. De tegels komen van Maxaro (ja, er moeten er nog een paar gezet worden onder de afzuigkap). Oven kwam van mijn nichtje af. Heeft me volgens mij iets van €3.000 gekost. De kastjes + handvaten + afzuiging en koelkast kostte me ongeveer €2.000.
Afbeelding
Weet nu niet meer of het een bouwpakket was. We hebben wel zelf de deurtjes erin moeten zetten, vandaar dat ze soms wat scheef hangen :')

Oh, en aansluitingen zaten er al, dus die hebben we alleen om moeten leggen op sommige punten. Oude keuken zag er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Komen hier trouwens echt hele mooie keukens voorbij <3

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:58

Je kan ook nog bij een meubelmaker kijken. Dan heb je een echte houten keuken en niet van dat spaanplaat zooi dat al dik word als het water ruikt. Of waar de plastic coating na 2 jaar al los gaat zitten.
Was hier niet duurder dan van een keukenboer.
En vraag ook naar het onderhoud van het aanrechtblad naar keuze. Natuursteen is erg onderhoud intensief.
Ben zelf erg blij met mijn roestvrijstalen aanrechtblad met etsmotief. Deze is bij de opvolgende keuken zelfs hergebruikt.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:49

Het keukenbedrag was bij ons eigenlijk in 3 delen te verdelen. De keuken zelf, het werkblad en de apparatuur. En daar hangt het van je eigen keuzes af hoe duur het gaat worden.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:13

Jeetje wat een prijzen, ik schrik ervan. Ik kan dat nooit betalen als alleenstaande. Gelukkig is mij keuken nog redelijk goed. Mijn badkamer moet wel gedaan maar dat wordt nog 10 jaar sparen vrees ik. Ik ben zelf ook niet zo handig en ik heb er ook geen tijd voor. Moet al fulltime werken om rond te komen als ik dan op mijn vrije dag moet gaan klussen komt dat nooit af.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 17:20

nimbletje schreef:
Jeetje wat een prijzen, ik schrik ervan. Ik kan dat nooit betalen als alleenstaande. Gelukkig is mij keuken nog redelijk goed. Mijn badkamer moet wel gedaan maar dat wordt nog 10 jaar sparen vrees ik. Ik ben zelf ook niet zo handig en ik heb er ook geen tijd voor. Moet al fulltime werken om rond te komen als ik dan op mijn vrije dag moet gaan klussen komt dat nooit af.

Maar zou het alleen om uiterlijk gaan of functionele dingen of zijn er dingen kapot? Voor uiterlijk kan je soms alleen deurtjes vervangen of verven of plakken en dan nieuwe handvaten bijv.

Wij hadden bij een oude keuken nog wel bovenkastjes. Nieuwe bewoners hebben die toen vervangen door planken en de kastjes geschilderd. Keuken was prima, maar de make over gaf echt hele andere look.

Bij Ikea bijv vind ik het wel een voordeel dat we onderdelen los kunnen kopen, maar qua maten blijf je dan vaak wel afhankelijk van de ikea.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:04

Ja het is wel leuk als je kan re-stylen als de basis nog goed is +:)+

Hier zou de badkamer ook aangepakt moeten worden.... is het enige in het hele huis dat nog van de vorige bewoners is zeg maar. Het uiteinde waar je binnenkomt hebben we een paar jaar geleden gedaan want daar zat een hele rotte wand, bleek toen we de douchecabine gingen vervangen.

Nu is de nieuwe douchebak gescheurd, lekker dan. Bad heeft een putje. De vloer is roze :r
Spiegel van badmeubel is helemaal roestig onderaan en de kranen hebben nog maar een klein straaltje. Maargoed er is mee te leven en dan gaan er andere dingen voor. No way dat we er 10.000 euro of meer aan uit gaan geven :=

Komend jaar een douchbak metselen en meteen de vloer maar meepakken. En dan tzt. een nieuw badmeubel. Eerst was verbouwing en verduurzaming aan de beurt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:10

Mijn vriendin en haar man hebben al jaren een keuken van Ikea plus bijbehorende apparaten en zijn zeer tevreden.
Een keer een nieuw frontje voor de lade nodig gehad en die werd gewoon opgestuurd.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:07

boemel schreef:
Wij hebben goede ervaringen met Paul Roescher.

Ze hebben super meegedacht bij een stuk maatwerk in onze keuken. We hebben (vinden wij) echt een hele gave keuken van 2,5 x 5,5m

Schouw, afzuigkap zijn niet van hun en loodgieterswerk, stucwerk ook apart betaald.
Volgens mij waren we eur 13.500 bij Paul Roescher kwijt.

Wij zijn ook goed geslaagd bij Paul Roescher. De eerste keer waren we in Apeldoorn en de 2e keer in Rijssen geweest.

Persoonlijk zou ik dan toch Apeldoorn aanraden