Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:39

Alja schreef:
Jee zoveel overboden en dan zijn ze nog niet tevreden…
Jammer dat ze het onderste uit de kan willen Spaansepony

Logisch toch? In dit soort momenten wordt het verschil gemaakt. Die 10.000 euro die je bij een verkoop van je huis zo extra krijgt kan je niet sneller verdienen dan op deze manier.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:43

Onderste uit de kan halen snap ik wel. Zo gezegd klinkt het onaardig, maar een huis verkopen is een zakelijke transactie die de portemonnee raakt.

Bedenk zelf eens welke mensen die je kent je zomaar €1000,- of zelfs 5000,- zou geven? Want dat is eigenlijk wel wat je doet. Daarvoor moet je heel wat supermarkt aanbiedingen compenseren in je dagelijkse leven.

Toen ons huis te koop stond, kwamen er bekende kijken. Die lieten ons dat ook weten. Dus toen hebben wij het er over gehad welk ‘voordeel’ we ze konden geven. En wat ons dat zou opleveren.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:55

Nee hoor ik snap dat ze meer willen. Laten we eerlijk zijn je zou een dief in je eigen portemonnee zijn. En ons huis moet ook te koop dus wij doen hier straks net zo hard aan mee. :+

Ookal kunnen wij meer lenen bij Hypotheker op onze salarissen en is het veilig om te zeggen we bieden zonder voorbehoud doen we dat gewoon echt niet. Er zal ooit maar wat tussen komen dat je ineens toch niet krijgt.
En het bedrag is laag wat we onder voorbehoud willen lenen, huis is helft duurder met het bod. Dus de rest komt al uit overwaarde/eigengeld

Alja

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:19

Ik weet niet als ik eraan mee doe…

Wij zijn in april een huis wezen kijken met de open huizen dag dus alleen de eigenaar gesproken die dag.
Aangegeven dat we intresse hebben maar niet gaan overbieden terwijl de eigenaar liet doorschemeren dat ze daar wel op rekenen.
Dus de makelaar heeft ons nog terug gebeld en daar hetzelfde aangegeven en ook dat er veel intresse is.

2 mnd later staat het huis nog steeds op de markt dus ik vraag me dan echt af als er veel intresse is of toch een verkoop praatje?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:22

Soms zetten ze het huis niet op onder bod ofzo en is het dadelijk ineens weg. Voordat mijn huis officieel op verkocht stond was na het tekenen en sleuteloverdracht.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:25

Hier heeft het huis tegenover ons sinds december/januari te koop gestaan. Kregen in de tussentijd wel wat biedingen maar vonden ze te laag. Nu is het vorige week verkocht, toch wel zo'n 30/40.000 over de vraagprijs heen en daar zijn ze akkoord mee gegaan.

Maar deze mensen hadden de tijd want wilde er nog niet uit, hun nieuwe huis is ultiem klushuis dus ze wilden sowieso een paar maanden dubbele lasten overbruggen. Dat is natuurlijk een "relaxte" positie om te verkopen.

De mensen waar wij van kochten hadden juist haast, dus dan maak je andere afwegingen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:27

Zonnetje81 schreef:
Soms zetten ze het huis niet op onder bod ofzo en is het dadelijk ineens weg. Voordat mijn huis officieel op verkocht stond was na het tekenen en sleuteloverdracht.

Dan is het maar weg, wij hoeven niet perse weg….

In oktober waren we ook een huis wezen kijken en gelijk aangegeven dat we verder geen intresse hadden.
Toen zijn we in december toch nog door de makelaar gebeld als we er over na wouden denken en een bod wouden uitbrengen…
Dus de markt is zeker gek maar huizen boven de 6 of 7 ton ligt het toch anders bij denk ik

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:30

Mijn huis stond in 2021 een half jaar te koop, ook een duurder en groot huis aan een drukke weg en zijn ze met een ton gezakt. De drukke weg schrok denk ik af maar je hoort er helemaal niks van. Qua sfeer en inrichting was het ook 10x niks maar goed het ging mij meer om de ruimte en niet of ze het mooi konden presenteren.

Dus soms gaan ze inderdaad niet als zoete broodjes weg.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:34

Ik denk dat de plek waar het huis staat ook enorm mee speelt. Meerdere keren een bod gedaan en niet geworden, t winnende bod lag 100k boven vp. En de huizen zijn enorm snel weg maar ik zoek dan ook in de randstad dus daar valt als koper weinig te willen of eisen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:39

Ik zoek ook Randstad hoor en willen liefst niet boven 6 k. Willen ook gewoon leven, op vakantie kunnen en niet hoeven te werken om een hypotheek te moeten betalen.
Hier gaan ze allemaal als zoete broodjes weg rond de 555k wat ik in bied logboeken zie. En alle met een biedprocedure verkocht tot nu toe.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:42

Hier in brabant gaan ze ook rond die prijzen als een malle, de huizen boven een miljoen lopen moeilijker heb ik het idee. Bij mijn ouders in de buurt staat nu een heel vies oud huisje te koop met 3700 meter grond en een grote schuur. 795.000 euro. Ik ben jaren terug aan die oude man gaan vragen of hij het wilde verkopen. Maar nu zou je dat huisje neer moeten butsen en een nieuw huis bouwen. Ben benieuwd hoe snel dat weg is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:46

Maar het lager in de markt zetten is ook gecreëerd he. Mensen zeker in de randstad houden rekening met overbieden. Zet je het hoger in, rekenen mensen dat ze het overbieden niet halen dus gaan niet kijken. Dus lager inzetten is nu gebruikelijk om wel je hele doelgroep te bereiken.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:58

Ik zou verwachten dat mensen naar de prijs per m2 kijken, dat doe ik wel in elk geval om te zien of het onder of over priced is. En helaas de huizen die er naar mijn mening duur op staan gaan nog steeds ver boven de prijs weg, 6000/6600 per M2. Zelfs de huizen boven 1 mil (niet mijn zoektocht) word flink boven vp geboden en gaat het voor weg en snel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:14

Spaansepony schreef:
Ik zoek ook Randstad hoor en willen liefst niet boven 6 k. Willen ook gewoon leven, op vakantie kunnen en niet hoeven te werken om een hypotheek te moeten betalen.
Hier gaan ze allemaal als zoete broodjes weg rond de 555k wat ik in bied logboeken zie. En alle met een biedprocedure verkocht tot nu toe.

Maar als je in die prijsklasse kijkt, snap je toch zelf wel dat je er met 30 k overbieden niet komt? Dat is maar 5 %.
Ik heb (niet eens Randstad) 18 % overboden en zonder voorbehoud.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:48

Zonnetje81 schreef:
Mijn huis stond in 2021 een half jaar te koop, ook een duurder en groot huis aan een drukke weg en zijn ze met een ton gezakt. De drukke weg schrok denk ik af maar je hoort er helemaal niks van. Qua sfeer en inrichting was het ook 10x niks maar goed het ging mij meer om de ruimte en niet of ze het mooi konden presenteren.

Ook niet als je lekker buiten in de tuin zit?

Soms kan een huis wel heel goed geïsoleerd zijn maar ik vind het bijvoorbeeld wel heel prettig als het ook rustig klinkt als ik ontspannen in de tuin wil zitten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:48

Spaansepony schreef:
niet hoeven te werken om een hypotheek te moeten betalen.

Nou dat lijkt me ook wel wat :D ;-)

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 16:32

Doubtless schreef:
Spaansepony schreef:
niet hoeven te werken om een hypotheek te moeten betalen.

Nou dat lijkt me ook wel wat :D ;-)

Haha je begrijpt toch wel dat we niet alleen hypotheek willen betalen toch en niks meer kunnen. :+
Dat je alles moet inleveren om je hypotheek te moeten bekostigen. Dan doe je toch iets verkeerds.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 01:04

Fitzroy schreef:
Spaansepony schreef:

Maar als je in die prijsklasse kijkt, snap je toch zelf wel dat je er met 30 k overbieden niet komt? Dat is maar 5 %.

Dit vraag ik me idd ook af Spaansepony.

Je hebt dus verkopers onder druk gezet jn de randstad en meer dan 30K overboden. Met voorbehoud. Of begrijp ik dat verkeerd?

In welke regio zit je? En hoeveel m3 wil je minimaal? De markt is echt gek en gestoord op dit moment. Ben zo blij dat dit me bespaart is en we snel een mooi appartement voor een redelijke prijs hebben kunnen krijgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:26

moonsparkle schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ook niet als je lekker buiten in de tuin zit?

Soms kan een huis wel heel goed geïsoleerd zijn maar ik vind het bijvoorbeeld wel heel prettig als het ook rustig klinkt als ik ontspannen in de tuin wil zitten

Nee want als ik in de tuin lig zijn mensen toch ook thuis? En ik ben in de schoolvakanties vrij. Nergens last van. Het is een N weg tussen dorpjes in.

En van een rijdende auto over een goed wegdek zonder drempels in de buurt heb je geen last. In een woonwijk heb je krijsende kinderen en blaffende honden.

Prijs per m2 zegt niet altijd alles als er veel grond en een grote schuur bij zit.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:58

fohadie schreef:
Fitzroy schreef:
[quote="Spaansepony"

Dit vraag ik me idd ook af Spaansepony.

Je hebt dus verkopers onder druk gezet jn de randstad en meer dan 30K overboden. Met voorbehoud. Of begrijp ik dat verkeerd?

In welke regio zit je? En hoeveel m3 wil je minimaal? De markt is echt gek en gestoord op dit moment. Ben zo blij dat dit me bespaart is en we snel een mooi appartement voor een redelijke prijs hebben kunnen krijgen.[/quote]

Nouja onder druk gezet is groot woord. Er lag geen bod en er was ook nog geen bied procedure. We hebben gewoon ruim gelijk goed overboden.
Toen twijfelde ze of ze bied procedure zouden starten omdat andere nog geen biedingen hadden uitgebracht.

Uiteindelijk hebben ze toch een bied procedure ervan gemaakt, waarbij nog 1 andere koper geboden had.
Uiteindelijk zijn we van 30 k naar 70 k gaan overbieden, maar ook dat was te weinig. De tijd zal leren hoeveel we te kort hebben gedaan bij deze woning.
Balen en zuur ja, maar er komt wel een geschikt huis.
Maar het blijft belachelijk dat je 70 k overbieden tegenwoordig normaal is Randstad of niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:03

70k en het dan niet worden, dat vind ik toch wel bizar :o ik vind 30 over al behoorlijk maar in de Randstad niet onwerkelijk

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:11

Kan best zijn dat het winnende bod lager ligt maar zonder voorbehoud.

Huis waar wij overboden waren, is voor 20k meer weggaan zonder voorbehoud terwijl er ook 40k meer overboden was met voorbehoud. Er was gekozen voor de 20k.

Komt het biedlogboek vrij? Vond dat wel interessant om te zien.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 23:23

fohadie schreef:
Kan best zijn dat het winnende bod lager ligt maar zonder voorbehoud.

Huis waar wij overboden waren, is voor 20k meer weggaan zonder voorbehoud terwijl er ook 40k meer overboden was met voorbehoud. Er was gekozen voor de 20k.

Komt het biedlogboek vrij? Vond dat wel interessant om te zien.

Ik hoop dat die vrij komt, ben wel nieuwsgierig.
Volgens onze aankoopmakelaar waren het betere voorwaarde (dus denk zonder voorbehoud) en er zat meer geld bij maar we kwamen als 2e uit de bus.

Tja zuur ja, maar tot hoever moet je gaan.. we vonden dit al veel met overbieden. We hebben een dak boven ons hoofd dus moeten eigenlijk ook niet zeuren :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 23:45

Dat het al vanzelfsprekend is dat je moet gaan overbieden... 'vroegah' keek je naar de vraagprijs en ging je er vanuit dat daar nog wat vanaf ging.

Heel zuur dat je imo toch een behoorlijk bedrag overbied en het dan voor nog veel meer weg gaat.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:06

Maar 'vroegah' woonden er ook veel minder mensen in Nederland en woonden er meer mensen in 1 huis. Ik ben het met je eens dat het belachelijk is wat er tegenwoordig overboden wordt, en dat wordt alleen maar erger.

Ik hoor het mijn man nog zeggen toen we vorig jaar besloten om te kopen. Ik ga niet overbieden! Toen zei k dat we dan voor altijd in deze tochtige huurwoning moesten blijven. Gelukkig bond hij later in.

Ja, en je moet gewoon geluk hebben. Helaas is het ook steeds meer normaal om Zonder voorwaarden te bieden, hoe spannend dat ook is.