Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:28

Het is zover jongens, ik ben nu ook klaar met de Russische cursus. Helaas spreek ik nog geen Russisch, terwijl ik echt wel Zweeds sprak toen ik met die taal klaar was. Ik krijg die woorden er maar moeilijk in en daar houdt de cursus ook rekening mee: je moet ze kunnen herkennen, niet zelf produceren. De komende tijd vooral veel eenvoudige boekjes lezen, veel herhaallesjes doen, en alle woorden (desnoods twee of drie keer) in een schriftje opschrijven. En de papieren cursus van Assimil, die ik destijds niet heb afgemaakt, weer eens uit de kast pakken. Dat kan ook geen kwaad.

Tussen twee haakjes: bij mij heeft Duo ineens drie ogen! Is jullie dat ook al opgevallen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:31

Ja, zag ik vanmorgen ook!

Ga je nu weer aan een nieuwe taal beginnen?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:36

prompter schreef:
Ja, zag ik vanmorgen ook!

Ga je nu weer aan een nieuwe taal beginnen?

Ik was al met Portugees begonnen, dat krijgt nu (binnen de wereld van Duolingo) mijn grootste aandacht. Mijn hart wil een moeilijker taal gaan doen (Welsh, Turks, Arabisch of Hindi, waarom niet...), maar mijn verstand zegt dat ik eerst het Russisch maar eens onder de knie moet krijgen voor ik er nog een moeilijke taal bij neem. Het kost een hoop tijd allemaal, die tijd kan maar beter niet voor niets zijn geweest.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:41

Ik heb alleen nog maar de widget van Duo op mijn scherm.
Neemt wat meer ruimte in, maar zijn leuke plaatjes.
Ik heb geen zin (meer) in een dode, zieke, depressieve oid uil.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 11:48

musiqolog schreef:
Het is zover jongens, ik ben nu ook klaar met de Russische cursus. Helaas spreek ik nog geen Russisch, terwijl ik echt wel Zweeds sprak toen ik met die taal klaar was. Ik krijg die woorden er maar moeilijk in en daar houdt de cursus ook rekening mee: je moet ze kunnen herkennen, niet zelf produceren. De komende tijd vooral veel eenvoudige boekjes lezen, veel herhaallesjes doen, en alle woorden (desnoods twee of drie keer) in een schriftje opschrijven. En de papieren cursus van Assimil, die ik destijds niet heb afgemaakt, weer eens uit de kast pakken. Dat kan ook geen kwaad.

Tussen twee haakjes: bij mij heeft Duo ineens drie ogen! Is jullie dat ook al opgevallen?

Jup.

Een vriendin zei al 'Die uil is op een spirituele reis' :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:53

Afbeelding

Nog iemand die hier last van heeft? Sinds gisterenavond al.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 11:53

Nope

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:05

musiqolog schreef:
Het is zover jongens, ik ben nu ook klaar met de Russische cursus. Helaas spreek ik nog geen Russisch, terwijl ik echt wel Zweeds sprak toen ik met die taal klaar was. Ik krijg die woorden er maar moeilijk in en daar houdt de cursus ook rekening mee: je moet ze kunnen herkennen, niet zelf produceren.

Misschien ligt het aan het andere schrift? Ik deed Grieks op Duolingo en daar hoef je ook niets te typen.
(ik heb nu al 71 dagen geen Duolingo gespeeld, dus een zeer trieste widget :o )

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:49

Femke_Tweety schreef:
Jup.

Een vriendin zei al 'Die uil is op een spirituele reis' :')

Ik vind het meer een Marsuil. Groen is 'ie al...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:50

Toen ik net met Grieks begon kreeg ik ook schrijfoefeningen.
Maar dat was wel ingewikkeld met een QWERTY toetsenbord. Ik heb toen nog gekeken naar installeren van een Grieks toetsenbord. Maar dat werd al snel ingewikkeld, dus niet gedaan. Al snel kwam toen de optie dat je een reeks woorden kreeg.
Ik weet eigenlijk niet of de schrijffunctie er nu nog is.

Ik heb net geoefend, dus een hele blije uil:
Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 20:52

Huh, ik ben ineens aan het eind van mijn Latijn - letterlijk, want de cursus lijkt niet verder te gaan. Wat jammer, ik had gehoopt hier nog een hele poos lessen in te kunnen volgen :\

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:24

Jammer

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:48

prompter schreef:
Huh, ik ben ineens aan het eind van mijn Latijn - letterlijk, want de cursus lijkt niet verder te gaan. Wat jammer, ik had gehoopt hier nog een hele poos lessen in te kunnen volgen :

Ik weet niet of je Nederlands - Latijns deed, maar vanuit het Engels zijn veel talen een stuk verder ontwikkeld.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:55

Dit was vanuit het Engels, maar het blijkt maar een korte cursus te zijn.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 22:38

prompter schreef:
Huh, ik ben ineens aan het eind van mijn Latijn - letterlijk, want de cursus lijkt niet verder te gaan. Wat jammer, ik had gehoopt hier nog een hele poos lessen in te kunnen volgen :

Dan wordt het nu tijd om je vaardigheden te gebruiken. Er zijn verschillende kinderboeken in het Latijn vertaald, van Winnie de Poeh tot Asterix. Als regel staat er een lijst met moeilijke woorden achterin, dus dat is mooi meegenomen. Zo scherp je je Latijn al een stuk verder aan.

En als je dat kunt lezen, dan wordt het tijd voor het echte werk. De klassieken! Vergilius en Ovidius zijn nog een beetje hoog gegrepen, maar Catullus en Martialis kun je al een heel end lezen met een basiskennis Latijn. Verdiep je dan wel in de grammatica, want je moet weten welk woord waarbij hoort en welke functie het heeft. "Ongeveer" is er niet bij, de puzzel moet precies kloppen om de juiste betekenis te weten. En als je dat nog te afschrikwekkend vindt: het internet staat vol met nuttige wenken over specifieke teksten. Ook zonder naar een vertaling te grijpen (die vind je natuurlijk ook volop), kun je daar flink mee geholpen zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 06:36

Ik gebruik Latijn voornamelijk voor mijn andere hobby, namelijk anatomie (speciaal voor paarden) en natuur dingen zoals namen van planten en vogels. Het helpt me om de officiële termen beter te herkennen en te onthouden. Ik hoef er niet in te kunnen converseren :).

De basis heb ik vroeger op school gehad, en ik ga nu maar verder met de - gratis! - cursus die ik op internet heb gevonden. Die is alleen geheel schriftelijk, dat is net wat saaier dan Duo Lingo.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:28

De laatste paar dagen krijg ik alleen nog maar Super Duo Lingo advertenties te zien ipv reclames voor spelletjes. Ik weet niet wat ik het meest vervelend vind….

En ik werd opeens gekoppeld aan iemand om vrienden mee te worden :(

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 23:00

Gekoppeld? Ik krijg wel ooit voorstellen, maar daar hoef je verder niks mee te doen toch?

Afbeelding
Ik heb mijn 500 dagen behaald 8-)

Vind het wel wat lastig nu ik even wat minder tijd heb. Dan merk je toch dat als je voor het slapen gaan gauw een lesje doet er toch beduidend minder blijft hangen op de langere termijn. Maar met de vakantie in het vooruitzicht is dat wel een goede reminder om het weer wat actiever proberen op te pakken!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 23:56

Mijn eigen ervaring is dat ik 's ochtends sneller werk en minder fouten maak. En ik ben bepaald geen ochtendmens (hèhè, anders zat ik op dit uur niet te typen...).

Of er ook meer blijft hangen van lesjes die ik 's avonds doe, dat weet ik niet. Juist 's avonds zoek ik graag uit waar een gemaakte fout zit. Dan ben je er intensief mee bezig en is de kans groter dat er veel blijft hangen.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:07

Wat een mijlpaal die 500 dagen: wauw! Ik ben nu al blij met mn 14 dagen haha.

Ik doe het meestal ‘s avonds, soms einde van de middag na het werk maar in de ochtend heb ik daar echt geen tijd voor haha.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:13

Ik weet van mezelf dat ik smiddags het productiefst ben. Vroeger was dat ‘s ochtends, maar dat hebben drie kinderen die vroeg wakker zijn er wel uit gekregen bij me :+
‘s avonds ben ik moe en dan neem ik gewoon minder op. Dus dat is voor mezelf wel goed om af en toe te beseffen, als ik iets nuttigs moet/wil doen waar ik mijn hoofd bij moet hebben.

We zijn allemaal met 14 dagen begonnen! :D