Wat kost een keuken tegenwoordig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Wat kost een keuken tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 09:09

Nu we serieus willen gaan kijken voor een nieuwe keuken, vroegen we ons af wat de prijzen momenteel zijn voor een beetje redelijke keuken..
Geen eiland, maar wel best een grote ruimte.

Zijn die erg gestegen afgelopen jaren? Is 20.000 (zag ik online) normaal of veeeels te duur.

Ik ben heel benieuwd.

(En zijn badkamers echt 11000 arbeidsloon?) Daar twijfelen we nu heel erg over, die mag nog wel 10 jaar mee :oo

Gnome

Re: Wat kost een keuken tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:12

Ligt eraan wat je wilt laten doen in je badkamer. Wij waren iets onder de 10k kwijt inderdaad. 20k voor een keuken is tegenwoordig ook niet gek denk ik maarja het is maar net wat je voor grootte hebt, je smaak etc..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:12

Het ligt er heel erg aan wat je wil natuurlijk. Wij hebben een kastenwand van ~4 meter plus een kookeiland besteld voor 17.000. Wel met een duurder fornuis maar wel niet te dure kastjes en een kunststoffen blad bijvoorbeeld. Zonder eiland zou je zeker onder de 20.000 uit moeten kunnen komen tenzij je een dure smaak hebt :)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:16

dat kun je natuurlijk niet zo zeggen...

hangt af van de apparaten die je neemt, de materialen die je kiest, de opstelling die je uitzoekt, de kleur vaak ook nog en het formaat van je keuken.
"best een grote ruimte" is natuurlijk heel algemeen.

en ja net als alles zijn ook keukens duurder geworden.
De keuken die wij 7 jaar geleden hebben geplaatst kun je nu niet meer plaatsen voor dat geld.
\
Het slimste is om wat verschillende "keuken boeren" af te gaan en te vergelijken. Maar vergelijk dan wel appels met appels en niet met peren. Dus waar je bij de ene a merken kiest en een natuurstenen blad, en bij de andere een fineerblad en c merken.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:21

Badkamer en wc waren wij kwa arbeid 12000 kwijt. Kwa materiaal nog eens 8000.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 09:22

Jokonootje schreef:

hangt af van de apparaten die je neemt, de materialen die je kiest, de opstelling die je uitzoekt, de kleur vaak ook nog en het formaat van je keuken.

De keuken die wij 7 jaar geleden hebben geplaatst kun je nu niet meer plaatsen voor dat geld.
\
Het slimste is om wat verschillende "keuken boeren" af te gaan en te vergelijken. Maar vergelijk dan wel appels met appels en niet met peren. Dus waar je bij de ene a merken kiest en een natuurstenen blad, en bij de andere een fineerblad en c merken.

Dus gewoon een afspraak maken, alles goed uit laten rekenen en dan naar de volgende? Is dat gebruikelijk? (Als in: de winkel investeert ook tijd in je natuurlijk.)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:23

Wij hebben begin vorig jaar een nieuwe keuken gekocht. Vrij basic, niet te groot, geen dure dingen, maar wel betrouwbare merken. Keuken zelf 6350, montage 1550. Dus het kan ook een stuk onder de 10.000.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:25

Nog geen 5000 euro voor een kleinere ikea keuken, wel zelf gemonteerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:26

Het kan nog voor onder de 10.000 maar je kan het zo gek maken als je wilt. En ligt aan de grootte uiteraard en de apparatuur.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:29

Bedenk vooral heel goed wat je zelf wil, en nodig hebt. Wij zijn maar met z'n tweeën, koken wel veel maar zijn geen keukenprins, oven gebruik ik voor een cake 1x per 10 jaar en af en toe een pizzaatje, maar verder niet. Vaatwasser moet gewoon werken, maar hoeft geen 30 programma's en knopjes te hebben. Als je jouw wensen duidelijk aangeeft bij de keukenboer, kun je daar je keuzes op baseren.

En dan nog even een dikke tip: https://www.qasa.nl/ Hier kun je op basis van ervaringen allerlei bedrijven vergelijken, bij jou in de buurt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:33

Ik zou een aantal zaken af gaan en degene waar je het beste gevoel bij hebt, plus nog 1 meer, een offerte laten maken.

Zaken als materiaal keuze, lades of kastjes, cooker of niet, apperatuur en eventuuel verleggen van leidingwerk ed, bepalen de prijs.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:39

Onze keuken was 3 jaar geleden 17000 euro, ex de kosten voor de muren stucen, electra en water aanleggen. Dat hebben we allemaal zelf gedaan.
Onze keuken is geplaatst is een ruimte die eerst woonkamer was en is 5 bij 8

We hebben een vaatwasser, oven, magnetron, koelkast, diepvries, qouker, en koperen kranen en wasbak. En de keuken is mat zwart.

Erbij kwamen ook nog kosten voor lampen en wat planken boven het aanrecht.

De badkamer was ‘maar’ 3500’ dat was alleen materiaal, alles is zelf gedaan.
Laatst bijgewerkt door Bo_Y op 23-05-25 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:39

Wij hebben vorig jaar een keuken gekocht en zijn daarvoor bij 3 zaken geweest. 1 in Duitsland (wordt vaak gezegd dat dit goedkoper is) en 2 in Nederland. Kwamen eigenlijk bij alledrie redelijk vergelijkbaar qua prijs, dus gegaan voor degene die qua service en benadering het fijnst voelde. En nu heel blij met de keuken :))

Wij kwamen op ongeveer 15.000 voor een U vormige keuken. Wij hebben wel zelf al het leidingwerk/electra voorbereid.

Wat Marlies zegt; prijs wordt veel bepaald door materiaal, lades, apparatuur en 'extra's' zoals een quooker of bij ons de plank met ingebouwde spotjes.

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:41

Die van ons was 5 jaar terug voor 25.000€ incl alles (afvoer oude keuken, sloopwerk, stucwerk, vensterbank van zelfde materiaal als werkblad, apparatuur uit hogere segment, werkblad keramiek)
Niet eens een echt grote keuken :=
Maar wel heel mooi.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:46

Ik heb net een nieuwe keuken uitgezocht en besteld.
7.30 meter lang, zonder bovenkastjes, 1 hoge kasten wand met koffie machine, stoomoven en twee koelkasten.
Vaatwasser, quooker, inductie kookplaat met geïntegreerde afzuiging.
Met veel pijn en moeite uit weten te onderhandelen voor 20k (incl. montage)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:53

Sunnda schreef:
Jokonootje schreef:

\

Dus gewoon een afspraak maken, alles goed uit laten rekenen en dan naar de volgende? Is dat gebruikelijk? (Als in: de winkel investeert ook tijd in je natuurlijk.)

ja waarom niet?

ze investeren tijd in je dat klopt maar als ik zulke bedragen uitgeef wil ik sowieso er even over na denken. En een offerte is sowieso vrijblijvend.
Je mag er gewoon even over na denken.

Je hoeft echt niet on the spot te beslissen hoe je keuken voor de komende 30 (??) jaar eruit ziet. En meerdere ontwerpen levert ook meerdere ideeen op.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:56

Wij zijn momenteel ook bezig en hebben heel specifiek gekozen voor een bedrijf wat niet aangesloten is bij de Mandemakers groep.
Het was allemaal ontzettend vrijblijvend en we hebben eerst twee keer de keuken laten tekenen zonder dat we ook maar iets van een handtekening hebben hoeven zetten.
Dat gaan we dan uiteindelijk morgen doen bij I-Kook.

We komen op ongeveer 20.000 euro uit en dan hebben we niets echt geks gedaan.
Oh ja, waar ik me enorm over heb verbaasd is de kosten van een carousselkast. Die zijn echt gigantisch duur en kosten zo 2500 euro :wow:

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:59

Mijn keuken is vorig jaar geplaatst.

Kookeiland van 3 m met inductie kookplaat met geïntegreerde afzuiging, vaatwasser, aanleg voor een quooker (maar een gewone kraan). En een kastenwand met koel-vriescombinatie, combi-stoomoven en combi-magnetron. Voor €18.000 incl. montage.

Ik zie XSannee schrijven over het zelf voorbereiden van leidingwerk/electra. Ging bij mij om nieuwbouw dus alle aansluitingen zijn bij de bouw al geplaatst op de juiste plek op basis van de keukentekening.

Het is de moeite waard om bij meerdere keukenzaken* langs te gaan en een ontwerp en offerte te laten maken. Je doet zo ook ideeën op, ook qua indeling, om uiteindelijk de voor jou beste keuze te kunnen maken.
*Kies een grote keten, ga naar kleine showroom, maak een afspraak bij Ikea.
En kijk voor de lol ook eens bij de Hornbach: https://www.hornbach.nl/projecten/

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:01

Wat wil je en hoeveel wil en kun je zelf doen.

Alles laten doen is natuurlijk het duurste.

Een showroom keuken is vaak al goedkoper en heeft meestal betere kwaliteit apparatuur.

Ikea is prima, maar zelf doen.

En dan heb je ook nog de vele keukens die op marktplaats staan voor een leuke prijs, of tweedehands keukenboeren die ze komen installeren. Als je minder uit wil geven maar wel wat service wil, is dat misschien nog een idee?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:11

Keuken weet ik niet, maar we verbouwen hier momenteel de badkamer/toilet en daar kun je wel 10000 arbeidsloon voor rekenen. Daarnaast zijn we zo'n 8000 kwijt aan sanitair (twee toiletten, bad, douchewand, wasmeubel etc.), maar daarmee kun je het zo gek maken als je het zelf wilt.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:32

Ik heb 2 maanden geleden een showroom keuken gekocht bij de keukenconcurrent. Normaal was de keuken incl Bauknecht apparatuur bijna 20k, ik heb hem gekocht voor 7500 euro.

Moet je wel zelf demonteren in de winkel en zelf vervoeren. Montage heb ik ook zelf gedaan (alle keukenkastjes waren immers al in elkaar).

Apparatuur is echt het nieuwste van het nieuwste, alles met wifi en een app waarop je de apparaten aan kan zetten en temperatuur en tijd in de gaten kan houden.

Ik had wel geluk dat het showroom model net 10 cm korter was dan mijn keuken ruimte, dus met 2 paslatten was de keuken perfect op maat.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:33

Ik zou in ieder geval eerst eens 1 bezoeken en gaan tekenen. Wt kom je tegen wat je zelf nog niet had bedacht bijvoorbeeld. Het zet je even weer aan het denken.
Ik hou niet van hoppen en heb dat snel bekeken. Wij zijn bij 1 geweest en daar gekocht. Verder hebben we ons keukenblad aan de zijkant doorlopen, extra optie dus extra geld. In afwerking zit ook wel wat prijs verschil. Je keukenblad.

Dus ja mijn tip is ook ga beginnen met tekenen bij een zaak en vanuit daar weer verder kijken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:33

Liess__ schreef:
Ik heb 2 maanden geleden een showroom keuken gekocht bij de keukenconcurrent. Normaal was de keuken incl Bauknecht apparatuur bijna 20k, ik heb hem gekocht voor 7500 euro.

Moet je wel zelf demonteren in de winkel en zelf vervoeren. Montage heb ik ook zelf gedaan (alle keukenkastjes waren immers al in elkaar).

Apparatuur is echt het nieuwste van het nieuwste, alles met wifi en een app waarop je de apparaten aan kan zetten en temperatuur en tijd in de gaten kan houden.

Ik had wel geluk dat het showroom model net 10 cm korter was dan mijn keuken ruimte, dus met 2 paslatten was de keuken perfect op maat.

Nou ben ik wel benieuwd naar een foto. Dat is een goede deal zo te lezen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:36

Ik heb mijn keuken op de veiling gekocht. Gloednieuw, met alle apparatuur erbij en nog helemaal ingepakt. Ging om een Schüller keuken met eiland en een mooie grote kast. Als ik hem bij een keukenzaak had besteld was ik rond de €17K kwijtgeweest, maar op de veiling heb ik hem voor €3K op de kop weten te tikken. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:43

Wij hebben 1,5 jaar geleden een keuken gekocht bij de Keukenconcurrent. Inderdaad ook van tevoren gekeken naar wat we echt wilden en veel gebruikten. Dat waren een vaatwasser, oven, koelkast, inductiekookplaat met geïntegreerde afzuiging. Vriezer hebben we in de schuur. Er was een actie dat de Quooker er gratis bij zat (ergens betaal je daar gewoon voor natuurlijk :+ ).
We hebben geen tig opties op de apparatuur, maar wel een goed en degelijk merk. Lage kasten, 1 brede lade en 3 hoge kastjes. We waren 12.000 euro kwijt incl montage.
Dit is het geworden.
Afbeelding