Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:22

Ik krijg nog steeds geld terug van Tibber bij terugleveren :o?

Sorry, ik begrijp echt helemaal niks van jullie discussie

8nnemiek

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:24

Dees begrijpt gewoon niet helemaal wat de salderingsregeling inhoudt.

Je krijgt inderdaad gewoon geld uitbetaald bij teruglevering, behalve als de marktprijs inclusief belastingen negatief wordt.
Dat gebeurt hooguit een aantal keer per jaar, toevallig afgelopen zondag een keertje, en duurt meestal maar twee uurtjes.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:17

8nnemiek denkt dat ze de wijsheid in pacht heeft en neemt niet de moeite om begrijpend te lezen :D

Ze doet maar :D

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:46

Moderatoropmerking:
Laten we het hier over gas en elektra houden en niet elkaar in de haren vliegen en persoonlijk worden :)

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:55

Om on topic te blijven: ik heb nu een jaarcontract getekend bij Vattenfall voor 1.31 voor gas en 0,26 voor elektriciteit. Heb heel erg getwijfeld tussen een 1-jarig en een 3-jarig contract maar hopelijk zakken de prijzen volgend jaar nog iets. Ik lever heel veel elektriciteit terug (heb zo'n 7.000kWh overschot per jaar) dus ik ga momenteel flink de min in elke maand, heerlijk!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:59

Hoeveel terugleverboete betaal je dan? Ik ben juist van Vattenfall naar Tibber gegaan omdat we met 21 (nieuwe) panelen ons helemaal scheel zouden betalen bij Vattenfall. Volgens mij zaten we rond de 50 euro per maand en ik zag het niet zitten om in een effectief energieneutraal huis nog steeds zulke maandbedragen te betalen. Maargoed nu is de vraag hoe dat bij Tibber gaat natuurlijk, dat weten we half december als het jaar voorbij is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:27

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel je dan nog over houdt na de terugleverboete :j Dan krijg je niet enorm veel voor je overproductie terug lijkt me? Maar wel fijn dat het vaste bedragen zijn natuurlijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:09

De discussies hier blijven interessant :j
Wij zijn ondertussen een tijdje onderweg met het handelen op de onbalansmarkt met 2 batterijen. Daar moet je je op zich niet teveel van voorstellen, in dit tempo hebben we ze in ongeveer 15 jaar terugverdiend :')
Maar ach, misschien komt er ooit nog een windmolen en wordt het toch weer interessanter om de batterijen te gebruiken voor zelfconsumptie. Zeker als de saldering er af gaat, gaat dat spelen natuurlijk.

Weet iemand hoe het er nu eigenlijk voor staat qua ontwikkeling van windmolens voor particulieren?
Overigens: we zitten hier in redelijk bosrijk gebied, dus of het écht een optie is....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:21

Wij hebben the Blade, van Cell Technologies, een poos gevolgd. Dat leek heel veelbelovend, maar er zijn geen ontwikkelingen meer helaas.

Windmolens voor particulieren kun je met wat googlen gewoon vinden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:24

Dat je ze kunt googlen snap ik, maar vaak zijn de opbrengsten nogal teleurstellend, of zijn ze er totaal niet transparant over....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:26

Oh zo, ja dat klopt. The Blade precies zo :').

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:44

8nnemiek schreef:
Jij zal zondag ook negatieve prijzen hebben gehad.
Maar het aantal uren met negatieve prijzen per jaar is vaak op één hand te tellen, en kost je hooguit een paar euro, dus het is ook echt niet zo belangrijk om die omvormer uit te zetten.

Dankje, even teruggekeken en idd! Die dag heb ik idd negatieve stroomprijzen gehad.
Maar om dat nou dagelijks bij te gaan houden is niet echt mijn cup of tea. Snap dat dat een soort sport kan worden en voor sommigen mss zelfs bittere noodzaak. Op een zonnig middag de vaatwasser aanzetten. Zodat ik niks teruglever. Als ik eraan denk….

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:56

Achterom schreef:
De discussies hier blijven interessant :j
Wij zijn ondertussen een tijdje onderweg met het handelen op de onbalansmarkt met 2 batterijen. Daar moet je je op zich niet teveel van voorstellen, in dit tempo hebben we ze in ongeveer 15 jaar terugverdiend :')
Maar ach, misschien komt er ooit nog een windmolen en wordt het toch weer interessanter om de batterijen te gebruiken voor zelfconsumptie. Zeker als de saldering er af gaat, gaat dat spelen natuurlijk.

Weet iemand hoe het er nu eigenlijk voor staat qua ontwikkeling van windmolens voor particulieren?
Overigens: we zitten hier in redelijk bosrijk gebied, dus of het écht een optie is....

Ik heb een jaar of 2 geleden er eens voor gekeken maar inderdaad toen niet interessant, ik weet helaas niet meer welke site ik toen gevonden had.

Maar, bij ome Ali zag ik laatst voor iets van 250€ een kleintje staan, dat willen we misschien bij ons nieuwe huis in Frankrijk een keer gaan proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:14

Achterom, leuk dat je wat kan handelen met de batterij!
De prijzen van kant-en-klaar accu’s zijn natuurlijk nog best hoog waardoor de terugverdientijd best lang is, maar het lijkt me sowieso al heel fijn om gewoon zelfvoorzienend te zijn, en zodra salderen stopt heb je er inderdaad nog eens veel meer profijt van.

Voor windmolens geldt dat hoe kleiner ze zijn, hoe minder efficiënt uiteraard, maar dat gaat enorm hard. Molens van een meter doorsnee zijn leuk om wat kleine apparatuur te voeden, maar je kan er geen huishouden op draaiend houden. Dan heb je echt al een flinke molen nodig. In bosrijk gebied al helemaal.
En de goede merken, die stil en efficiënt zijn, die zijn ook meteen onbetaalbaar.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:28

In bosrijk gebied heb je ook minder opbrengst van zonnepanelen.
En zo'n batterij lijkt me fijn maar in de winter ben je alsnog afhankelijk van het net.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:34

In de winter is een batterij ideaal om ‘s nachts goedkope stroom te laden (als je een dynamisch contract hebt, want dan zijn de prijzen ‘s nachts vaak lager door de vele wind), zodat je overdag toch op die goedkopere stroom kan koken en leven evt verwarmen.

Volgens mij zijn er wel kaarten te vinden die laten zien in welk gebied er hoeveel wind staat, gemiddeld per jaar.

Hier in onze haven, vlak aan zee, werken die betere kleine windmolens best goed (Silentwind/ Superwind /Ruthland), maar in het binnenland is dat al veel minder.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:49

Oh ja, dat was ik even vergeten, dat 's nachts opslaan.
Hier, op de Veluwe en tussen de bomen is wind geen optie. We hebben wel panelen maar die leveren minder op dan die in open gebied.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:05

Ik heb weleens gekeken naar zo’n windwokkel. Iemand hier in de polder heeft zo een. Maar toen was er niet echt een goede app om te zien wat hij nou echt oplevert dus ben er niet verder mee gegaan. Ben wel nog steeds geïnteresseerd, want genoeg wind hier. Verder zijn veel dingen niet interessant voor ons, ik geniet nog van een terugdraaiende meter op mooie dagen O:)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 23:08

Gebruikt er eigenlijk iemand zijn auto als thuisbatterij? Ik las dat dat ook kan, maar vraag me af hoe handig dat in praktijk is en of dat wel werkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 02:10

Nouja in zoverre....we laden de EV lease auto van mijn man zoveel mogelijk op wanneer de stroom het goedkoopst is / onze zonnepanelen flink liggen te produceren. Maar terugleveren kan die accu niet. Er zijn nog niet zoveel EV'S die ook kunnen terugleveren dacht ik...?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 07:58

Dan heb je inderdaad een auto nodig die V2H (vehicle to home) of V2G (vehicle to grid) ondersteund, maar ook een laadpaal die dat kan, en beiden zijn nog moeilijk te vinden.
Er zijn wel meer modellen die een simpel 220V stopcontact in de auto hebben(V2L, vehicle to load). Dat zou je bij een stroomstoring kunnen gebruiken om met een verlengsnoer op je koelkast en vriezer aan te sluiten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:17

Ja ik vind dat een beetje een super VHS zeg maar.
Zo'n stuiptrekking van iets dat leuk lijkt maar waar weer snel iets beters voor in de plaats komt :=

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:32

8nnemiek schreef:
Dan heb je inderdaad een auto nodig die V2H (vehicle to home) of V2G (vehicle to grid) ondersteund, maar ook een laadpaal die dat kan, en beiden zijn nog moeilijk te vinden.
Er zijn wel meer modellen die een simpel 220V stopcontact in de auto hebben(V2L, vehicle to load). Dat zou je bij een stroomstoring kunnen gebruiken om met een verlengsnoer op je koelkast en vriezer aan te sluiten.

Ah oké, dat wist ik niet. Dat zullen we wel niet hebben :). Leek me op zich wel een handige oplossing. Dan koop je gewoon een auto ipv een batterij, dan kun je er overdag ook nog wat mee.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:24

8nnemiek schreef:

Wij hebben in principe beide, maar we zijn er nog niet aan toe gekomen om internet/wifi in de schuur aan te leggen waar ook ons laadpunt zit. Dus dat deel werkt nog niet :n
Dat krijg je als je alles zelf doet... er zitten maar 24 uur in een dag :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:41

Herkenbaar _O-
Wij hebben een wifi extender binnen voor het raam richting de oprit gezet, en dat was net genoeg voor onze laadpaal om verbinding te kunnen maken :))
Achteraf denk je dan.. we hebben een sleuf gegraven voor nieuwe kabels, waarom niet ook direct een netwerkkabel erin? ^) Maar ach, het werkt :))