Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:37

Ik heb dat ook bij 1 radiator… iemand vinden die dat in orde maakt is nog niet zo eenvoudig :')
Je kan goed merken dat het druk is in de sector zeg maar

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:41

Ik ben wat aan het rondkijken, omdat ik best veel extra moet betalen omdat ik terug lever en het niet verbruik. ANWB geeft aan dat je geen terugleverkosten hebt ('boetes'), dus ik twijfel of ik (iig met stroom) daar naar toe over te stappen. De vaste kosten zijn gelijk/minder dan mijn huidige contract, en daar won ik vroeger wel wat op, aangezien ik geen groot verbruiker ben. Klopt het dat ANWB niet terugleverkosten hanteert, iemand ervaring met ANWB?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:43

Anwb heeft inderdaad geen terugleververgoeding. Alleen op dagen met negatieve tarieven kan het zijn dat teruglevering je geld kost.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:49

Anwb heeft inderdaad net zoals alle dynamische contracten geen terugleverkosten.
Je betaalt dan wel de stroomprijs per uur, dus om goedkoop uit te zijn is het slim om grote apparaten vooral overdag of in de winter juist ‘s nachts aan te zetten of te laden.
Let wel op dat anwb de tarieven zonder belasting weergeeft. Andere dynamische leveranciers zoals Tibber tonen de all-in prijs.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:38

Zolang je kunt salderen, is het kijken naar de netto prijzen handiger. Ik heb Tibber dus ook staan op de prijzen zonder belasting.

Dynamische contracten kennen geen terugleverboetes. Het werkt echt anders dan een vast of variabel contract. Je koopt kWh wanneer je ze nodig hebt voor de prijs die op dat moment geldt. Je krijgt ook geld voor teruglevering voor de prijs die op dat moment geldt.

Het is vooral voordeliger wanneer je kunt sturen op je verbruik, bijvoorbeeld dat je op zonnige dagen midden op de dag je energieverbruik verhoogt omdat dan de prijs het laagst is. Op de momenten dat heel NL elektra wil gebruiken, zijn de prijzen weer giga hoog.
Zonder thuisbatterij of EV zit je met dynamisch amper goedkoper dan een vast contract. Terwijl je wel al het prijsrisico loopt.

Het is dat wij elektrisch gaan autorijden, anders was ik weer naar een vast contract gegaan.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:46

Tancreda4 schreef:
Ik ben wat aan het rondkijken, omdat ik best veel extra moet betalen omdat ik terug lever en het niet verbruik. ANWB geeft aan dat je geen terugleverkosten hebt ('boetes'), dus ik twijfel of ik (iig met stroom) daar naar toe over te stappen. De vaste kosten zijn gelijk/minder dan mijn huidige contract, en daar won ik vroeger wel wat op, aangezien ik geen groot verbruiker ben. Klopt het dat ANWB niet terugleverkosten hanteert, iemand ervaring met ANWB?

Er is ook steeds een reclame op tv van Zonneplan? Die zou ook geen teruglevering kosten hebben?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 19:39

Ons contract voor stroom en gas loopt af. We moeten dus op zoek naar een nieuw contract.
Erg ingewikkeld allemaal. We hebben zonnepanelen. We kunnen niet heel erg sturen wanneer we stroomslurpende apparaten aanzetten.
Overdag werken we, en ‘s nachts gaan we niet wassen.
We koken nu nog op gas maar willen misschien over naar stroom?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:52

Dees schreef:
Zonder thuisbatterij of EV zit je met dynamisch amper goedkoper dan een vast contract. Terwijl je wel al het prijsrisico loopt.

Toch denk ik dat je met zonnepanelen vrij snel al goedkoper uit bent, ook als je geen stroom stuurt. Die terugleverkosten maken een vast/variabel contract echt behoorlijk duur.
Met een warmtepomp is het een ander verhaal, dan verbruik je vooral veel stroom in de winter als de prijs hoger ligt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:11

Ja die situatie krijgen wij nu, dat we weer even moeten herbezinnen.... CV-ketel komt niet meer door de keuring. Wel balen want zou een degelijke ketel moeten zijn die we 12 jaar geleden kochten dus echt stokoud is die nou nog niet bepaald.... -O-

Maargoed hij moet dus vervangen. En dan willen we toch maar genoeg geld bij elkaar gaan schrapen en meteen investeren in een warmtepomp. Vorige investering 2/3 jaar geleden waren extra zonnepanelen waardoor we nu overproductie hebben.

Maarja wat heb je daar aan met je warmtepomp..... gezien ze in de winter nauwelijks produceren -O-

Ik ben een beetje de kluts kwijt eerlijk gezegd of we dan dynamisch blijven of beter toch wat anders kunnen doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:34

8nnemiek schreef:
Dees schreef:

Toch denk ik dat je met zonnepanelen vrij snel al goedkoper uit bent, ook als je geen stroom stuurt. Die terugleverkosten maken een vast/variabel contract echt behoorlijk duur.
Met een warmtepomp is het een ander verhaal, dan verbruik je vooral veel stroom in de winter als de prijs hoger ligt.

Als je niet ècht op je verbruik kunt sturen, wordt het verrekte moeilijk om op of onder 25 cent per kwh gemiddeld te komen.
Dan kun je echt beter vast zitten.

Die terugleverboetes zijn vaak weg te strepen tegen de "welkom nieuwe klant" bonus.

Kwestie van je verbruik kennen en daarmee vergelijken via gaslucht.com.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:36

Pmarena, ik zou snel nog een reguliere cv kopen en daarnaast een airco. Ben je veel goedkoper uit. Zowel op aanschaf als op energieverbruik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:54

Airco hebben we al een jaar of 5, dat was de investering weer voor de 2e leg zonnepanelen.
Wij zijn van het wat sparen en dan verduurzamen in trappetjes.

Het zou deze ketel moeten gaan worden nu:
https://www.energiewacht.nl/cv-ketels/i ... -36-30-cw5

Gecombineerd met een Xtend warmtepomp.

En wellicht wordt de volgende toevoeging over een jaar (of 2) dan een Xtore erbij, waardoor de warmtepomp het CV water (tapwater) kan voorverwarmen en je op die manier in de zomer ook rendement van je warmtepomp hebt icm je zonnepanelen, is het idee :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 06:37

Dees schreef:
Als je niet ècht op je verbruik kunt sturen, wordt het verrekte moeilijk om op of onder 25 cent per kwh gemiddeld te komen.
Dan kun je echt beter vast zitten.

Maar dat geldt vooral in de winter. ‘s Zomers zit je heel makkelijk eronder. En gemiddeld is die 25ct prima te halen.
Het grafiekje van Tibber over 2024:
Afbeelding
Waarbij de hoogste tarieven echt in de meest ongunstige situatie zijn, dus veel stoken met verwarming/warmtepomp op de dure tijden in de winter, en geen verbruik sturen..
Maar zodra je een beetje kan sturen, of zonnepanelen (al helemaal met overproductie) hebt, dan zit je toch al gauw lager dan bij vast/variabel.

Wij hebben een EV die niet eens altijd op de meest gunstige momenten wordt geladen, we hebben wat zonnepanelen maar lang niet genoeg voor ons complete verbruik, en we stoken 100% elektrisch (met airco), en toch zitten we echt heel laag qua verbruik.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:47

Dat lijkt een mooi grafiekje, maar kijk nou ook even in welke periode je de meeste kWh verbruikt.
Dus focus je beter op het jaargemiddelde.

Ik kan wel sturen op mijn verbruik en ik doe dat ook.
Jaargemiddelde in 2024 is 26,8 cent.
Jaargemiddelde in 2025 tot heden is 29,1 cent.

Voor die prijzen ben ik veel moeite gedaan maar ben praktisch duurder uit dan in een vast contract en ik heb wel alle prijsrisico gedragen.

Preek voor de parochie, maar het grote voordeel van dynamisch is er echt niet meer. Niet zonder EV en/of thuisbatterij en/of hoog overschot aan productie van zonnepanelen in ieder geval.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:43

Wij zaten sinds december op 25 cent gemiddeld en dat werd geleidelijk lager. We begonnen met 28 cent.
We zitten deze maand tot nu toe op gemiddeld 13,8 cent. April 16,3 cent. Maart 18,3 cent.
Jaargemiddelde is nu 22,4 cent maar dat zal nog wel omlaag gaan met de zonnige tijd van het jaar.

Zonnepanelen overproductie. We laden het lease EV Peugeotje zoveel mogelijk tijdens de dalletjes op.
Vaatwasser en wasmachine / droger ook, maar zeker niet altijd.

Koken doen we natuurlijk gewoon met etenstijd. Badje vullen / douchen is ook niet in daluren.
En de airco slaat weer af en toe aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:50

Dees schreef:
Dat lijkt een mooi grafiekje, maar kijk nou ook even in welke periode je de meeste kWh verbruikt.
Dus focus je beter op het jaargemiddelde.

Dat grafiekje is juist het jaargemiddelde :j Daarom had ik die van 2024 aangeklikt. Het jaargemiddelde van 2025 geeft een vertekend beeld omdat de zomer nog niet geweest is.

Ik zag in een ander topic vaste contract prijzen voorbijkomen van meer dan 30ct/kWh. Winter én zomer. Daar kom je bij dynamisch echt niet zomaar aan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:51

Wij hebben 11 zonnepanelen en sinds ongeveer 1,5 jaar 2 thuisbatterijen. Tot februari een electrische auto, nu heb ik een vriesdroger die veel stroom gebruikt (omdat hij vaak en lang aan staat, beetje vergelijkbaar met een EV).

Mijn gemiddelde prijs in 2023 was 23,7 cent, in 2024 19 cent en tot nu toe in 2025 19,8 cent. Ik zit ook bij Tibber.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:42

Ik vraag me trouwens af hoe ze dat gaan doen met het niet meer mogen verkopen van CV ketels voor gas. Volgens mij zijn er nog enorm veel huishoudens die niet van het gas af kunnen?
Edit: oh wacht, je kan nu nog wel tot na 2026 een nieuwe CV ketel aanschaffen lees ik.. gelukkig maar, want ik kan hier ook niet heel makkelijk van het gas af

Een flat-appartement zonder panelen (iets met een VVE) en geen ruimte voor een warmtepomp, en daar ben ik niet de enige in vermoed ik.
maar goed, mn jaarverbruik gas komt nu uit op 350m3, dus dat is ook te overzien

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:05

Je kunt vandaag een energiecontract afsluiten op 26 cent per kWh.

Dat is voor huishoudens zoals het mijne voordeliger dan via dynamisch.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:08

Recent heeft een bekende een cv ketel laten plaatsen. De oude was op en het huis is ongeschikt voor een warmtepomp. Electrische verwarming zou wel kunnen in combi met boiler. Wel een hybride ketel maar ook ivm een wat als cv op gas niet meer verkocht mag worden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:15

Ik vind het ook wel een fijn idee eigenlijk dat je mogelijkheden hebt. Kan verwarmen op gas via de hybride ketel. Kan op elektra via de er aan gekoppelde warmtepomp. En dan hebben we ook nog de airco die kan verwarmen en verkoelen.

Maar intussen gaat wel al je spaargeld steeds op en is het een kwestie van tijd dat die hele zooi weer kapot gaat / vervangen moet worden :=

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:38

Morgen alweer negatieve stroomprijzen... Maw: je moet bijbetalen om de opbrengst van de zonnepanelen terug te mogen leveren.

Ik ga dus maar weer de panelen uitschakelen. _-:(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:44

Ik heb paar weken geleden nog nieuwe ketel gekregen. Hier ook niet van het gas af, denk ook niet dat het zo makkelijk kan hier. En nu dus net een nieuwe dus dat gaat weer tientallen jaren duren voordat er weer iets vervangen wordt.

Ooit geprobeerd zonnepanelen te leggen maar mocht absoluut niet van de woningbouw. Zo'n 13 tot 15 jaar geleden. Wel zonde, had er dus jaren van kunnen profiteren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:26

Dees schreef:
Morgen alweer negatieve stroomprijzen... Maw: je moet bijbetalen om de opbrengst van de zonnepanelen terug te mogen leveren.

Ik ga dus maar weer de panelen uitschakelen. _-:(

De stroomprijzen zijn morgen niet negatief. Bij Tibber betaal je van 14:00u - 15:00u 9,2 cent per kWh. Dat krijg je ook uitbetaald voor teruglevering van je zonnepanelen (mits je uiteraard op jaarbasis niet meer teruglevert dan dat je verbruikt).
Zonnepanelen uitschakelen is dus niet nodig voor de meeste mensen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:32

Dees ik denk dat jij prijzen ziet zonder belastingen.