Help! Mijn balkon wordt bezet door een wesp!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:15

Laurora schreef:
Ik heb inderdaad horen zeggen dat we een "goed" wespenjaar krijgen, maar dat ligt echt aan hoe het weer zich gaat ontwikkelen. Voor hetzelfde geld wordt het opeens vet nat, en dan redden veel nesten het niet vanwege het tekort aan voedsel.

De stichting loopt ook al over van de aanvragen, er is bijna niet tegenop te antwoorden :+
(maar dat kan ook te maken hebben met de naamsbekendheid die afgelopen twee jaar is gegroeid door mediaaandacht e.d.)

@roihi franse veldwespjes zijn inderdaad super relaxed! Het is dan ook niet toevallig een van mn favoriete soorten <3
Fijn dat ze je geholpen hebben een beetje minder angstig te zijn!

Oh lordie, dat vind ik niet leuk om te lezen :')
Ik hoop dan op heel veel regen stiekem. We hebben onze vakantie in Nederland speciaal vroeg in de zomer geboekt omdat ik echt panisch voor wespen ben en gewoon niet kan ontspannen als die beesten in de buurt zijn..

Klopt het nog steeds dat vanaf augustus ongeveer is dat ze losgaan op ons eten?

Laurora

Re: Help! Mijn balkon wordt bezet door een wesp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:36

Het is enigzins van het weer afhankelijk, maar ja dat klopt.
Van de zeven sociale wespen die in Nederland voorkomen zijn er slechts twee zogenaamde limonadewespen, namelijk de gewone en de duitse.
In de lente en zomer vangen de werksters insecten voor de larven, en in ruil scheiden de larven een zoet stofje uit.
In Augustus zijn de larven volwassen en moeten de werksters hun suikerkick ergens anders vandaan halen. Dan gaan ze op zoek naar sapstromen van bomen, rot fruit, nectar van bloemen (waarbij ze ook een aanzienlijke rol spelen in de bestuiving) en inderdaad ons voedsel.
Dit kun je grotendeels afvangen door begin augustus te beginnen met het aanbieden van wat wij een wespenbuffet noemen. Door een schoteltje fruit in de hoek van de tuin te zetten uit de buurt van je terras en dat af en toe te verversen, leren ze dat daar altijd eten voorhanden is. (en vlinders en andere beestjes hebben hier ook zeker wat aan!)
De wespenvallen die veel mensen plaatsen lokken ze juist naar je toe.

Maar het is soms ook gewoon geluk hebben hoor. Met die vier nesten die we vorig jaar expres in de tuin hebben gezet hebben we de hele zomer geen wesp bij ons terras gehad :+

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:17

Ik heb een paar jaar terug ontzettend genoten van een stelletje wespen die strookjes houd van de schutting kwamen afknagen. Zo mooi hoe hard ze werken aan hun nest!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 21:03

Laurora, heb je mischien ook tips hoe om te gaan met nesten wespen en hoorenaars op een hooizolder?

Ik werk op een zorgboerderij, en helaas is de opslag stro aantrekkelijk voor nesten knutselen. Echter hebben we clienten die niet hard kunnen rennen, en 1 serieus allergisch. Bij nesten op de hooizolder laten we nu verdelgen. Is er een manier van afschrikken of zo vanaf de hooizolder?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:59

oei, lastig, dat zijn inderdaad geliefde plekjes.
echt afschrikken of weghouden is erg moeilijk zo niet onmogelijk.
ik kan alleen aanraden de wespenstichting in te schakelen voor het verplaatsen van de nesten. (en, heel soms, is het mogelijk om een bestaand nest zo af te schermen dat ze geen overlast veroorzaken, maar ik begrijp dat dat in dit geval misschien niet haalbaar is)
als het goed bereikbaar is kost dat gemiddeld niet meer dan een verdelger inschakelen (we hebben geen vaste prijzen, dat is afhankelijk van een aantal factoren zoals plaats, reis en materiaalkosten)
houdt er ook zeker rekening mee dat het gif wat gebruikt wordt bij verdelgen echt heel naar spul is, en dat wil je absoluut niet in het hooi of stro van je dieren hebben.
via dit contactformulier kunnen jij of je werkgevers advies inwinnen en eventueel een aanvraag voor verplaatsing doen: https://wespenstichting.nl/aanvraag-hul ... consulent/

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 06:40

Ik heb gehoord (niet nagezocht) dat als je een wesp dood mept, er een feromoon vrijkomt dat andere wespen aantrekt. Is dat zo, Laurora?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 07:33

Wespen zijn boeiende beestjes. Ik heb er alleen een haat liefde verhouding mee. -O-

Drie keer gestoken. De eerste keer op een wesp gaan staan als kleine gup. Toen bleek ik allergisch. En die steek snap ik nog.

Echter de twee keer erna grondwespen? Agressieve krengetjes die steken terwijl je ze niet ziet voor die tijd, twee keer met watergeven van een plant. Beide keren richting ziekenhuis daardoor. De eerste keer is er een meteen onder mijn shirt gekomen en me meerdere keren gestoken onder mijn oksel, borststreek, buik, bovenarmen.

De laatste keer was zomer 2023 een paar keer in mijn hals. Toen ben ik met gillende sirene afgevoerd met een ambulance. Ook toen een grondwesp bij een plant met watergeven. %)

Die grote wespen vind ik niet erg. Die kleine rotkrengen ben ik nu echt bang voor. Het eerste grondnest moest helaas vernietigd worden -O- die zaten naast een voetpad en bleven daarna agressiefen alles wat bewoog aanvallen. Verplaatsen lukte niet door de plek waar ze zaten (wel geprobeerd maar mislukt)

De laatsten heb ik na de steken nooit meer gezien

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:53

ellepel schreef:
Je moet even een nep nestje maken.
Dan denkt zij van nee er zit al eentje en dan gaat ze wel weg.
Kijk even op Google waar je dat kunt kopen of hoe je het zelf kunt maken?

Dat zou je denken.
Ik had 7 actieve nesten op +- 6m2. Allemaal beginnend met een koningin in.

De brandweer is ze komen verwijderen _/-\o_

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:58

balance schreef:
Ik heb gehoord (niet nagezocht) dat als je een wesp dood mept, er een feromoon vrijkomt dat andere wespen aantrekt. Is dat zo, Laurora?

Goede vraag!
Toevallig heb ik dit onderwerp laatst uitgebreid besproken met mijn collega's omdat ik hetzelfde gelezen had.
Er bestaat een wat ouder wetenschappelijk artikel waar de onderzoekers deze vraag proberen te beantwoorden. (Aldiss, J. B. J. F. (1983). Chemical Communication in British Social Wasps (Hymenoptera:
Vespidae))
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het volledige onderzoek (nog) niet heb gelezen, maar afgaand op mijn collega die entomoloog is en het wel heeft gelezen, hebben ze geen onomstotelijk bewijs kunnen vinden.
Eventueel bewijs is dus anekdotisch.
Het is wel bewezen dat wespen een gevaar feromoom afgeven wanneer je hun nest verstoord en ze je daarom steken. Dit alarmeert de rest van het nest om het gevaar te achtervolgen en weg te jagen, maar als sociale soort die vooral zijn nest wil verdedigen zou het ook niet per se logisch zijn om de rest in gevaar te brengen vanwege de dood van een enkele individu op een willekeurige plek.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:56

Ik heb dus ook een doodsangst voor de limonadewesp. Ik vind al het andere zoemende gespuis ok, ik heb nog liever muggen dan wespen en heb dan ook zojuist de gegevens van de wespenstichting opgeslagen in mijn favorieten :D want als ik een nest heb op stal / in de buurt dan moet ie weg. En omdat er dus wel mensen bestaan die deze beestjes een warm hart toe dragen dan mogen zij ze met liefde ophalen en betaal ik liever aan hun dan aan een verdelger. Heel interessant topic geworden zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:06

Laurora bedankt voor je heldere uitleg!
Erg interessant.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:29

Ik heb me, nav dit topic, aangemeld als vrijwilliger bij de wespenstichting.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:36

Haha Mer, mooie instelling :)

Rauka, wat goed van je!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 01:24

Ik heb hier voornamelijk veldwespen. Zijn hele rustige diertjes, niet agressief, hooguit als je het nest verstoord.
Nu het zo droog is, hebben ze veel dorst. Zodra ik de kraan buiten open zet, komen er een stuk of 10 meteen op af. Ze gaan zelfs op m'n arm zitten en doen niets.
Van de week zat er 1 op een oud houten kippenhok. Die was hout aan het knagen. Hier maken ze een papje van om een nest mee te bouwen. Vandaar dat veldwespen ook wel papierwespen genoemd worden.
Twee jaar geleden echter had ik een ondergronds nest Duitse wespen. Die waren enorm agressief. Als je op 4 meter afstand langs liep, werd je al tig keer gestoken. Aangezien ze vlak naast mijn kippen zaten, heb ik die wel vernietigd.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:18

Maar waarom vernietigen? Het kost toch evenveel moeite om een stichting te bellen ipv een verdelger? Of ze zelf te vernietigen?

Er bestaat een alternatief, waarom willen mensen dan alsnog kiezen voor vernietigen, kapot maken en doden?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:15

Little_Gift schreef:
Maar waarom vernietigen? Het kost toch evenveel moeite om een stichting te bellen ipv een verdelger? Of ze zelf te vernietigen?

Er bestaat een alternatief, waarom willen mensen dan alsnog kiezen voor vernietigen, kapot maken en doden?

Ik lees pas voor het eerst van een stichting in dit topic, tot die tijd had ik never nooit geweten dat er uberhaubt mensen bestonden die deze stekende engerds een warm hart toe zouden dragen := dus daarom staat de stichting nu ook opgeslagen in mijn telefoon, maar tot dit topic was het bij mij ook vernietigen :=

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:20

Mer1980 schreef:
Ik lees pas voor het eerst van een stichting in dit topic, tot die tijd had ik never nooit geweten dat er uberhaubt mensen bestonden die deze stekende engerds een warm hart toe zouden dragen := dus daarom staat de stichting nu ook opgeslagen in mijn telefoon, maar tot dit topic was het bij mij ook vernietigen :=

Haha dit :')

Ik wist wel dat je bijen kon laten ophalen door een imker, dat heeft de VVE laten doen toen we ze in de boom voor de deur van ons complex hadden zitten. Van wespen wist ik ook niet beter dan dat ze werden platgespoten...
Nu ik dat wel weet zou ik ook proberen ze te laten ophalen door iemand die ze wel in leven laat, maar dan wel ver bij mij vandaan. :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:22

Interessant topic. Ik krijg al rillingen als ik aan ze denk. Toch heb ik het idee dat wespen wel lastiger zijn dan bijv. bijen. Momenteel vliegen ze overal rond mijn huis op zoek naar ingangen. Dan vliegen ze rond je en dan is het lastig om niet om je heen te gaan slaan, gezien zij naar jou komen :+

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:58

Oh, deze wespenjunkie weet ook pas een paar jaar dat wespen eigenlijk heel nuttig zijn hoor, ik heb me vroegah ook schuldig gemaakt aan wespenvallen en nesten laten verdelgen, wist ik veel :+
Met terugwerkende kracht een beetje sad, dus ik heb wat goed te maken voor de streepjes, en zo te zien gaat dat aardig :Y)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:58

Wespen zijn ook gewoon hele nuttige dieren, ze eten muggen, vliegen, dazen etc. en bestuiven ook planten (bijen zijn lang niet de enige die dat doen ;) ) Ze hebben, zoals elk insect, ook hun plaatsje in het ecosysteem en zijn op hun beurt weer voedsel voor andere dieren zoals vogels, spinnen, muizen etc..
Het is helaas eigen aan de mens om alles wat hem irriteert of pijn doet meteen te moeten doden. Maar men vergeet dat insecten aan de basis staan van alle leven op aarde, en er mee voor zorgen dat er voedsel op je bord komt (bestuiving). Zonder insecten dus geen eten en geen leven op deze wereldbol. Fijn dat er nu mensen toch gaan nadenken over herplaatsen van nesten ipv meteen te willen vernietigen +:)+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:14

Nou mens eigen vind ik niet, ik heb dus mijn paardenweides, heb bijen gehad (imker voor gebeld) en heb insectenhotels, etc, alleen ben ik qua wespen gewoon altijd de banketstaaf, Ik zit rustig te zitten en wordt gewoon uit het niets gestoken om niks. Gewoon op mijn hand of arm zitten en prik. Hommels en bijen doen dat niet. Zelfs muggen vinden mij vies :D (dat is dan weer fijn). Nee wespen mogen van mij prima ergens leven waar ik niet leef heb miljoenen insecten die ze prima kunnen vervangen in mijn directe omgeving zonder mij te pijnigen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:54

Welja, dat verandert toch niks aan mijn uitspraak? Ik zeg toch nergens iets ivm wespen die aanvallen terwijl je niets doet, ik zeg dat het des mensen is om alles wat pijn doet of irritant is meteen te willen doden. En uiteraard niet elke mens, per definitie. Gelukkig zijn er ook mensen met nog een gezonde dosis empathie ;) .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:30

Maar een wesp steekt toch niet zomaar? Alleen als die zich bedreigd voelt dacht ik.

Dan vind ik het gek dat die steekt als die op je komt zitten.

Ik heb een wespennest in de grond gehad in een weide. Wou ze eerst mrt rust laten, maar mocht toen de omheining verplaatsen tot tegen het wandelpad en dan zou dat nest een gevaar vormen voor de paarden die er dan in konden trappen. Dus het nest werd vernietigd door toenmalige ex z'n pa.
Ik wist toen ook niet af van stichtingen, weet niet of die er in België zelfs zijn.

Ik heb wel regelmatig langs nesten/schuilplaatsen gelopen en ben nooit gestoken geweest toen. Af en toe vloog eens een wesp om me heen maar steken, nee dat niet.

Wel in m'n auto gestoken geweest op m'n bil :+ tja wesp kon blijkbaar niet hebben dat ik ook op de bestuurderszetel ging zitten :')

Ik heb er deze lente eigenlijk nog maar 2 gespot.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:38

Het nest dat ik heb vernietigd, was echt een mega agressief groepje.
Ik laat hier van alles zitten, wat anderen een plaag vinden, maar wespen die uit het niets aanvallen, kan ik hier niet hebben. Zeker niet op de plek waar ze zaten. Mijn geredde (gedumpte) hanen die daar zitten, liepen direct gevaar.
Niet het soort dat je graag laat zitten.
De veldwespen zijn super. Ben daar 1 keer door gestoken toen ik de gft bak open deed en er een nest in bleek te zitten. Was niet eens echt pijnlijk.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:59

Het kan zijn dat ze zich bedreigd voelen, maar je hebt ook gewoon de keuze om niet naar mij te vliegen denk ik dan. Zat geen nest bij mij we waren gewoon aan het eten. Het zal allemaal best, maar een hommel of bij komt je niet opzoeken hoor, die vliegen gewoon weer naar de bloemetjes enzo. Nee ik haat die beesten, maar zal nu de stichting bellen als er een nest zit met deze diertjes, dan mogen ze lekker ergens hun ding doen ;)