Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:15

Uitspraak van mijn vader wat dat betreft: "Als iedereen de mooiste kiest, blijven vanzelf de mooiste over".

Ofwel uit een vol kratje kiest klant 1 de mooiste exemplaren. Klant 2 ook. enz.
En dan blijft uiteindelijk wat over waarvan je dan maar blij moet zijn dat er dan tenminste nog een kromme / met een plekje ligt. Want dat is immers beter dan niets :)

Het lijkt me trouwens ook niet meer dan logisch dat iedereen gewoon de mooiste uitzoekt.

Ik bestel de laatste tijd vaak online bij de Jumbo omdat je dan een veel grotere keuze hebt in het (bio) assortiment. Maar ze doen er wel vaak groente & fruit in dat erg voor de voet opgepakt is.... dan heb je meteen al een paprika met zo'n zachte stinkplek of zelfs al schimmel er op, echt balen is dat -O- Of van die groene bananen. Een keiharde mango / kiwi's enzo die nooit echt goed rijp worden. Dat soort dingen.

Als ik zelf ga shoppen dan let ik toch een stuk beter op.

superpony

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:25

Maar je kan vaak nog zoveel meer doen met "lelijke" groente of fruit. Met appels bijv appeltaart of appelmoes. En mensen zijn hypocriet, want als ze dat eten weten ze helemaal niet hoe mooi of lelijk de appels waren.

Dat het verwerken is ingesteld op de goede maat en vorm, is ook door ons, de consument. Als ik een zak aardappels koop zijn die ook niet allemaal mooi en gelijk. Maar de rest moet allemaal mooi en glimmend zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:25

Bij de plaatselijke kringloop verkopen ze ook fruit en groenten, laatst 3 bakken aarbei voor 3 euro.Morgen weer even langs voor krom en scheef fruit en groenten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:53

Wat ik mij nog afvroeg..
Ik zie op de satelliet kaart bij een boerenbedrijf (akkerbouw) een soort vierkant op het erf wat is omringd met een 'heuveltje' met groen en het lijkt alsof er water in zit. Een soort mini meertje/vijver. Enig idee wat dit kan zijn? Het zit vrij dicht achter het huis wat wij op het oog hebben. Dat het geen gierput is ofzo :')

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:00

Waterberging.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:42

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:02

tienus63 schreef:
Waterberging.

Niet iets waar je persé last van hebt dus?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:37

In voorjaar zomer wordt er water verbruikt dat je geen last hebt van stilstaand water en muggen overlast. En het water is te diep voor muggen(larven).

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 00:15

DuoPenotti schreef:
Wij hadden een buurman die van een traditionele varkens mesterij wilde overschakelen naar strostallen.
Grote schuur met open wanden met windbreekgaas en de varkens dus op stro.
Stuk minder dieren.
Maar kreeg geen vergunning.
Want stootte meer uit omdat er geen luchtwasser op zit.

Nederland en zijn overdreven regeltjes maken het boeren ook niet gemakkelijk.

Biologische boeren moeten de varkens veel meer preventief inenten voor van alles en nog wat omdat ze vrijwel geen antibiotica mogen gebruiken. En het is megaveel meer werk en de mensen willen het niet kopen omdat het vlees duurder moet zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 00:17

Majabeestje schreef:
Wat ik mij nog afvroeg..
Ik zie op de satelliet kaart bij een boerenbedrijf (akkerbouw) een soort vierkant op het erf wat is omringd met een 'heuveltje' met groen en het lijkt alsof er water in zit. Een soort mini meertje/vijver. Enig idee wat dit kan zijn? Het zit vrij dicht achter het huis wat wij op het oog hebben. Dat het geen gierput is ofzo :')

Kan van alles zijn. Vraag het even bij de gemeente op.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 00:26

dems75 schreef:
Iig weten we het nu en kunnen we tijdens het veelvuldige gespuit ook alle ramen, luiken en deuren dichthouden...voor zover dat helpt. En het heeft niets met complotdenken te maken. Als in Denemarken 40% van alle boeren al biologisch kan boeren, waarom in nl dan maar een schamele 3%?

De boer hier tegenover ging maaien, en ondanks onze waarschuwingen vanwege oa een zwanenstel op een nest, (jaja, ik kijk wel uit) is hij er voor onze ogen met maaimachine en al zó overheen gegaan. Alle kuikens dood....was niks meer van over. Dan win je niet echt aan sympathie wat mij betreft.

Dat is gewoon een hufter die heb je in elke bevolkingsgroep. Mag toch hopen dat niet de alle buurtboeren zo zijn want dan zit je wel in een hele foute hoek.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:04

Majabeestje schreef:
Wat ik mij nog afvroeg..

Als het een mestbassin zou zijn dan heb je daar ook geen last van hoor, mest moet afgedekt zijn, en dan ruik je er niets van. Dat is tenminste mijn ervaring bij die van ons (melkvee).