Hoe weer motivatie/lekker ritme vinden in het leven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 08:31

RanjaRietje schreef:
Ik doe alles zelf plannen, als de hond opgehaald word plan ik gelijk door, online agenda lijkt me niks, een soort grip op de planning is dan gewoon anders :o maar anders stuur je me maar een keer een pb :o

Het duurt nog even voor ik m'n eigen zaakje zal hebben, maar tegen die tijd zou ik best willen sparren! Voor nu eerst maar eens lopende zaken afhandelen/plekje geven..

@Dammie, klopt, uberhaupt emoties kosten mij heel veel energie (met name de minder leuke emoties natuurlijk). Wat je zegt over een hele ruime planning klinkt mij wel fijn in de oren. Ik probeer nu zo veel mogelijk op 1 dag te doen, dus alles in huishouden, honden, ontspanning, leren - en dat lukt gewoon eigenlijk nooit. Want ontspannen kan ik pas als ik vind dat het netjes is in huis, en dan wil ik even met de honden lopen, en dan eten, en dan ontspannen, oh nee kan niet, want moet nog leren... en... en...

Die ruime planning klinkt ook een stuk vriendelijker voor mezelf. Het hoeft niet altijd elke dag schoon en opgeruimd. En vandaag kan ik dit doen, want morgen ga ik dat doen.

Mijn zus werkt zelf met een timertje. Uurtje poetsen, gaat de wekker? Dan stopt zij ook echt. Niet nog even dit of nog even dat. En dat doet ze ook met ontspannen. Ik heb het gisteren geprobeerd: een uurtje leren. En het werkte! Ik keek niet telkens op mijn telefoon om te kijken hoe laat het was. Uurtje is toch meer dan wat me de afgelopen weken is gelukt.

@ Superpony, bedankt voor het delen van je heftige verhaal. Ik vind het gek gezegd "fijn" dat mensen dit herkennen en hun eigen ervaringen delen. Niet fijn dat iedereen wel eens iets meemaakt in het leven waardoor je compleet uit je ritme wordt gegooid. En jammer dat het altijd langer duurt om weer op te krabbelen (met name omdat wij (de mens) inderdaad altijd te lang doorgaan en dingen willen onderdrukken, zoals Popstra zegt).

Toen mijn oma nog leefde (ze is 15 jaar geleden overleden) gingen we een keer bij haar langs om te helpen opruimen, dat wilde ze zelf graag. We (3 kleinkinderen) zagen wat dingen die we wel wilden hebben, die we mooi vonden, en die mochten we dan wel meenemen. Opeens barste ze in huilen uit en zei ze: "Het is net of ik al dood ben!" Dat vond ik ZO erg. Ik snapte het toen ook niet goed, want ze had het immers zelf gevraagd? Maar goed, hier moest ik aan denken toen je zei: wegdoen als iemand nog leeft is pittig. Dat voelde ik toen zeker.

@ Horsa, ik zou eigenlijk momenteel niet weten wanneer ik me het beste kan concentreren, of welke manier van leren nu mij het beste past (luisteren, lezen, beeld...) het is natuurlijk een tijd geleden dat ik op school zat. Op school kon ik wel goed leren, met name uit boeken, theorie. Ik denk dat het sowieso beter gaat als ik me rustig voel, en nou ja.. Dat laat wel eens op zich wachten dus haha.

Ik denk dat ik ook eventjes geen koffie meer ga drinken (ik drink echt maar 1 kopje per dag, en dat is een flat white/cappuccino/latte, dus weinig koffie en veel melk). Merk dat ik er vaak kortademig en een beetje zenuwachtig van word. Ook al is dat wel een geniet momentje voor mij (het koffiedrinken zelf dan he, yumyum)

@ Popstra, ik probeer het ook te accepteren en respecteren hoe mijn moeder dit doet, zij is altijd opruimerig geweest dus dit is geen verrassing dat ze er zo mee om gaat. Ik wil zelf gewoon wel graag zien wat zij allemaal weg doet, voor het geval dat ik zelf iets wil houden, en volgens mij gebeurt dat niet altijd op dit moment.. maar goed mijn broer en zus zijn er vaak bij en vooral mijn zus waakt hier ook wel goed voor. Dus dat is fijn. Verder hoop ik alleen maar dat m'n moeder straks niet toch denkt van, oliebol had ik dit nog maar van hem... Zelfs zijn luchtjes heeft ze verdeeld onder de (schoon)zoons, en zijn kleren zijn allemaal al weg. Nu wordt zijn hele hobbyzoldertje uitgeruimd, pff dat doet me nog wel het meeste zeer. Dat was de laatste jaren z'n hele leven (hij heeft een paar keer moeten revalideren en heeft op die zolder z'n eigen leventje gebouwd).

Als ik iemand nog niet echt heb beantwoord, excuus, want ik moet nu echt naar stage toe :+
Wat ik eerder dus echt heel leuk vond maar de laatste weken telkens een beetje tegenopzie (en als de dag over is, is het me altijd weer meegevallen hoor maar toch)

Gelukkig ga ik morgen een leuke buitenrit maken! En heb ik in de avond weer iets waarvan ik eigenlijk hoop dat het wordt afgezegd :\

Maar goed we gaan het zien. Vanavond gaat iemand mij helpen met het juist instellen/afstellen van de oude LP-speler van mijn vader (0 verstand van die dingen) dus hopelijk kan ik dan zijn favo muziek afspelen op een heel gaaf apparaat.

superpony

Re: Hoe weer motivatie/lekker ritme vinden in het leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:55

Dat van die timer zou ik echt niet kunnen. Ben inderdaad ook iemand die de hele dag wel op de klok kan kijken, maar ik kan niks neerleggen en stoppen.

Wat ik wel merk is als je dingen bijhoudt het minder tijd kost en ook goed in je ritme te passen is. Als ik iets oversla en het stapelt op, kan het weleens chaos worden wat ik dan ga negeren.

Met rouwen ga je vaak door fases en je weet eigenlijk nooit helemaal waar je zit, hoelang het gaat duren en hoe het morgen, volgende week, maand of jaar is.
Na een jaar of 3 begon de dood van mn broer toch wel een soort plekje te krijgen. Ergens wel goed, maar heb daar ook weer aan moeten wennen en ook over nagedacht. Kan ik dat accepteren? De herinneringen naar toen hij er nog echt was, raken verder weg. Ik probeer daar soms nog wel naar terug te grijpen, maar het is misschien wel goed dat rouw zo gaat, je moet toch door en er zijn meer mensen in je leven.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 18:00

Nou, gisteren dikke huilbui op stage gehad.. Dinsdag ging het ook al niet lekker, toen had ik bijna een hele grote fout gemaakt (het ging goed.. maar toch.. wel geschrokken) en gisteren deed ik weer iets wat niet de bedoeling was, toen verhief stagebegeleider haar stem en toen zei ik knak :')

Wel over gepraat en de rest van de dag heeft ze het me echt makkelijk gemaakt. Was in de avond kapot. Lekker simpel patat gehaald en vroeg in bed gekropen..

Vandaag een buitenritje gemaakt in Ommen! Bij Manege Laarbrug. Was leuk maar wel een tikje tam vond ik. De omgeving is prachtig. Toch voel ik me niet zo ontspannen dan dat ik me normaal voel op de rug van een paard. Dat vind ik wel erg jammer.

Sowieso beetje lastig genieten van mijn leukere momentjes nu. Kijk alweer beetje op tegen stage maandag..

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:01

Sychess schreef:
Nou, gisteren dikke huilbui op stage gehad.. Dinsdag ging het ook al niet lekker, toen had ik bijna een hele grote fout gemaakt (het ging goed.. maar toch.. wel geschrokken) en gisteren deed ik weer iets wat niet de bedoeling was, toen verhief stagebegeleider haar stem en toen zei ik knak :')

Wel over gepraat en de rest van de dag heeft ze het me echt makkelijk gemaakt. Was in de avond kapot. Lekker simpel patat gehaald en vroeg in bed gekropen..

Vandaag een buitenritje gemaakt in Ommen! Bij Manege Laarbrug. Was leuk maar wel een tikje tam vond ik. De omgeving is prachtig. Toch voel ik me niet zo ontspannen dan dat ik me normaal voel op de rug van een paard. Dat vind ik wel erg jammer.

Sowieso beetje lastig genieten van mijn leukere momentjes nu. Kijk alweer beetje op tegen stage maandag..

Je bent ook maar een mens he? Iedereen kan fouten maken.
Niet te hard voor jezelf zijn.
Je hebt de laatste tijd genoeg mee gemaakt. Wees een beetje lief voor jezelf. En geef jezelf wat tijd.
Leg de lat niet te hoog en geniet van de kleine dingen

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 10:38

Lief, dankjewel. Dat probeer ik ook echt, genieten van de kleine dingen. Gisteren een buitenrit gemaakt met een vriendin maar was de hele tijd in gedachten. Merk vandaag dat mijn schouders ook weer erg gespannen zijn. Maar goed... Heb al een wasje gedaan, de vaatwasser draait, heb met de honden een stukje gelopen en een luisterboek geluisterd :)

Straks naar (schoon)moeder voor moederdag. Lekker barbecuen. En toch kijk ik al die tijd alweer een beetje op tegen morgen. Maar ben van plan om het nog even goed te bespreken met mijn stagebegeleider.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 11:15

Sychess schreef:
Lief, dankjewel. Dat probeer ik ook echt, genieten van de kleine dingen. Gisteren een buitenrit gemaakt met een vriendin maar was de hele tijd in gedachten. Merk vandaag dat mijn schouders ook weer erg gespannen zijn. Maar goed... Heb al een wasje gedaan, de vaatwasser draait, heb met de honden een stukje gelopen en een luisterboek geluisterd :)

Straks naar (schoon)moeder voor moederdag. Lekker barbecuen. En toch kijk ik al die tijd alweer een beetje op tegen morgen. Maar ben van plan om het nog even goed te bespreken met mijn stagebegeleider.

Barbecue is leuk. Vooral met dit weer. :)
Geniet ervan.
En betreft stage. Laat het op je afkomen. Geen verwachtingen stellen.
Geeft alleen teleurstellingen :)
En een gesprek kan je doen opluchten

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 08:15

Yep ik ga er zo ietsje eerder naartoe zodat ik even kan aangeven dat ik best gespannen ben en mezelf een beetje voorbij loop voor m'n gevoel (althans dat heb ik nu wel van heel veel mensen gehoord...) en dan moeten we maar even kijken hoe we er samen uit gaan komen. Het was namelijk ook de bedoeling dat ik vanaf juni ook een dag extra stage/werk zou gaan doen :')

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:23

Hoe gaat het nu met je

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:40

Wat ik nog mis in bovenstaande reacties.. Heb je al professionele hulp? Heb je al een gesprek met de huisarts gehad over hoe je je voelt?

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 10:56

Lief dat je ernaar vraagt OleJon, het gaat.... redelijk denk ik. Ik probeer actief te ontspannen en andere dingen bewust even te laten voor wat het is, meer te luisteren naar waar IK nu behoefte aan heb, en als ik wel zin heb in huishoudelijke klusjes doe ik die..

Ik had op stage aangekaart dat mijn emmer een beetje vol werd. Het blijft heel raar voelen voor mij, want ik voel mezelf nog niet compleet afgebroken, en voor mijn (foute) gevoel mag je dan pas zeggen: ik kan niet meer. Als mensen het echt kunnen zien. Maar dat heb ik eerder gehad en is niet leuk/makkelijk/simpelweg te laat. Gelukkig was stagebegeleider heel begripvol, en vond ze het goed dat ik het aangaf. Ze wilde meteen naar de agenda kijken om die extra werkdag weer eruit te schrappen, maar ik heb gezegd dat ik dat toch graag wil proberen (ik heb ook gewoon geld nodig, en hard ook, juni en juli zijn mijn laatste ww-maanden) dus we hebben afgesproken dat ik op tijd zeg als het niet gaat of als ik denk dat het niet lutk en dan kijken we alsnog.

Verder was die maandag in kwestie best wel weer een oke stagedag en had ik het gevoel dat ik daar wel weer iets energie van kreeg ipv dat het alleen energie kostte. Dus dat was positief!

Verder probeer ik weer wat meer hobby's op te pakken, in plaats van te denken: ik moet dit.. ik moet dat.. Zo ben ik begonnen met luisterboeken (makkelijker dan zelf lezen, als ik de rust niet heb kan ik me niet meer concentreren op een boek), die zijn heerlijk te combineren met een klusje bijv. Maakt de klusjes ook direct wat leuker.

@Ladyson, nee, geen professionele hulp erbij gehaald. Ik heb nog van een vorige keer een lijntje openstaan met een psycholoog, de praktijkondersteuner van mijn huisarts is niet echt jevanhet (leest vragenlijstjes op van zijn computer en denkt dan klaar te zijn) dus daar verwacht ik niet echt hulp van. Maar dat lijntje dat openstaat is altijd fijn. Al heb ik die dus nu nog niet geraadpleegd.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:40

Sychess schreef:
Lief dat je ernaar vraagt OleJon, het gaat.... redelijk denk ik. Ik probeer actief te ontspannen en andere dingen bewust even te laten voor wat het is, meer te luisteren naar waar IK nu behoefte aan heb, en als ik wel zin heb in huishoudelijke klusjes doe ik die..

Ik had op stage aangekaart dat mijn emmer een beetje vol werd. Het blijft heel raar voelen voor mij, want ik voel mezelf nog niet compleet afgebroken, en voor mijn (foute) gevoel mag je dan pas zeggen: ik kan niet meer. Als mensen het echt kunnen zien. Maar dat heb ik eerder gehad en is niet leuk/makkelijk/simpelweg te laat. Gelukkig was stagebegeleider heel begripvol, en vond ze het goed dat ik het aangaf. Ze wilde meteen naar de agenda kijken om die extra werkdag weer eruit te schrappen, maar ik heb gezegd dat ik dat toch graag wil proberen (ik heb ook gewoon geld nodig, en hard ook, juni en juli zijn mijn laatste ww-maanden) dus we hebben afgesproken dat ik op tijd zeg als het niet gaat of als ik denk dat het niet lutk en dan kijken we alsnog.

Verder was die maandag in kwestie best wel weer een oke stagedag en had ik het gevoel dat ik daar wel weer iets energie van kreeg ipv dat het alleen energie kostte. Dus dat was positief!

Verder probeer ik weer wat meer hobby's op te pakken, in plaats van te denken: ik moet dit.. ik moet dat.. Zo ben ik begonnen met luisterboeken (makkelijker dan zelf lezen, als ik de rust niet heb kan ik me niet meer concentreren op een boek), die zijn heerlijk te combineren met een klusje bijv. Maakt de klusjes ook direct wat leuker.

@Ladyson, nee, geen professionele hulp erbij gehaald. Ik heb nog van een vorige keer een lijntje openstaan met een psycholoog, de praktijkondersteuner van mijn huisarts is niet echt jevanhet (leest vragenlijstjes op van zijn computer en denkt dan klaar te zijn) dus daar verwacht ik niet echt hulp van. Maar dat lijntje dat openstaat is altijd fijn. Al heb ik die dus nu nog niet geraadpleegd.

Fijn dat het gesprek goed ging. Geeft ook weer een opgelucht en beter gevoel waarschijnlijk :)
Het geeft je misschien ook weer wat energie.
Rustig aan doen

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 12:02

Probeer ik :)

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 16:27

Gisteren een dag met niks gehad, wat voelt dat... nutteloos -O- Mijn vriend zegt ook: heerlijk toch, niks doen? N.E.E. Ik kan het niet (meer). Ik had ook zere benen, las dat het te maken kan hebben met te weinig beweging... Dus niks doen is letterlijk lastig!

Probeer inmiddels alweer enkele weken bewust wat meer tijd te nemen voor de dingen die ik leuk vind, dan de dingen die ik moet. Maar de dingen die moeten beginnen me wel weer een beetje in te halen (in mijn hoofd dan)... Dus... Het ontspannen blijft een uitdaging ;( Wou dat ik een jaar verder was. Vind stage op dit moment ook niet super leuk, dat speelt ook wel mee.. Bleagggg!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 19:34

Hè wat balen zeg..

Vanuit mijn kennis kan ik vertellen dat niks doen en rust houden inderdaad lastig kan zijn. En hoe lastiger je het vindt of hoe meer moe je je ervan gaat voelen: hoe harder die rust echt nodig is. :knuffel: