Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:56

Oh, jij hebt leeuwen en draken, ik heb alleen maar wezels en parkieten :D

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 23:53

Ik ben onlangs alvast ingestapt in de cursus Portugees, zoals ik jullie verteld heb. Zodra ik klaar ben met Russisch, ga ik daar volle kracht mee verder. Daarbij heb ik gekozen voor Portugees vanuit het Nederlands, vooral omdat ik het wil aanmoedigen dat er Nederlandstalige versies van zoveel mogelijk programma's komen i.p.v. dat we voor alles wat een beetje leuk of belangrijk is op het Engels zijn aangewezen.

Je merkt wel dat deze cursus nog maar net is gelanceerd. Hij zit nog een beetje in de bètaversie. Elke dag wordt er wel een foutje uit gehaald. In het begin trof je nog regelmatig Engelse woorden aan als keuze voor een vertaling. Gisteren moest ik, tegen heug en meug, een zin als "O bolo tem açucar?" nog vertalen met het al te letterlijke "Heeft de cake suiker?" Zojuist bleek dat vervangen door het veel idiomatischer "Zit er suiker in de taart?" Maar goed, er wordt dus serieus naar gekeken en aan gewerkt door mensen van vlees en bloed. Dat vind ik een hele geruststelling.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:54

Oh leuk topic! Ik ben een tijdje fanatiek geweest met Spaans, toen Duits (want daar ga ik vaker op vakantie heen dan Spanje :’)), en nu heb ik het eigenlijk maanden niet meer gebruikt.
Ik ga het maar weer eens fanatiek oppakken :D

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:13

Jiskaa schreef:
Oh leuk topic! Ik ben een tijdje fanatiek geweest met Spaans, toen Duits (want daar ga ik vaker op vakantie heen dan Spanje :’)), en nu heb ik het eigenlijk maanden niet meer gebruikt.

Goed zo, en welkom! :) Ga je verder met de talen die je al gedaan hebt of wil je een nieuwe taal gaan oppakken?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:27

Heb je spaans al eens geprobeerd musicolog? De engels spaanse versie gaat flink lang door. Ik ben wel verbaasd hoe snel je talen erdoor werkt. Hoeveel lessen doe je per dag dan? En blijft het ook plakken?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:18

karuna schreef:
Heb je spaans al eens geprobeerd musicolog? De engels spaanse versie gaat flink lang door. Ik ben wel verbaasd hoe snel je talen erdoor werkt. Hoeveel lessen doe je per dag dan? En blijft het ook plakken?

Zweeds en Portugees blijven goed plakken. Russisch iets minder; dat heeft alles met de moeilijkheidsgraad te maken. Ik zou juist zeggen dat dingen minder goed blijven plakken als je maar één of twee lesjes per dag doet. Dan ben je minder intensief met de taal bezig en gaan je hersenen er minder naar staan. Maar ik heb geen cognitiewetenschap gestudeerd, dus misschien zeg ik nu wel iets heel stoms.

Aan Spaans gedacht heb ik wel; het trekt me alleen wat minder. Dat de cursus heel ver doorloopt is zeker een groot pluspunt. Maar ik leer vooral op persoonlijke motivatie. Het Zweeds is een gemakkelijke taal die ik straks op vakantie kan gaan gebruiken. Portugees doe ik vanwege mijn fascinatie met Brazilië, waar ik trouwens niet zo gauw heen zou gaan (ik wil eigenlijk niet meer vliegen). Voor Russisch geldt een beetje hetzelfde: ik vind Rusland tegelijk het geweldigste en het rottigste land ter wereld. Zolang Poetin en zijn idealen nog heersen, heb ik daar helemaal niets te zoeken, maar de taal, de steden, de kunst, de natuur - wow...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:21

Ik doe Latijn en Duits, elk twee lessen per dag, voor meer heb ik jammer genoeg echt geen tijd. Toch blijft er best veel hangen, heb veel lessen zonder fouten :). Het zal bij iedereen anders werken.

Na Duits wil ik Noors proberen, echt eens iets helemaal anders.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:28

musiqolog schreef:
Jiskaa schreef:

Goed zo, en welkom! :) Ga je verder met de talen die je al gedaan hebt of wil je een nieuwe taal gaan oppakken?

Ik ga eerst Duits en Spaans maar weer oppakken. Ik zag dat de Spaanse nu ook met Nederlands is ipv Engels, dus dat is fijn. Ben daar wel weer beetje vooraan mee gestart omdat ik denk dat veel weg is uit m’n hoofd haha xD

Super cool welke talen iedereen hier leert! :D toch wel divers als ik het zo lees.

Hebben jullie allemaal de betaalde versie of gratis?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 05:39

Gratis.

Al 1111 dagen op een rij :+ ;)

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 07:58

Damn wat een lange streak haha! _/-\o_

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:13

Hier ook gratis en 1002 dagen. Ik leer Grieks. (En als ik weinig tijd heb doe ik een lesje math).
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 20-05-25 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:14

Ik zit met bokkers in een familie abonnement. Heb Nederlands - Duits uitgespeeld, maar daar kom je ook niet ver mee. Ben nu met Engels - Duits bezig waar je een veel hoger niveau mee kan behalen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:17

Goed om te weten Kaitlyn, dan stap ik daar op over zodra ik Nederlands -Duits uit heb.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:22

Oh dat wist ik niet, ik dacht dat dat gewoon gelijk was. Goed om te onthouden iig als ik ooit door de Nederlands-Duits heen ben haha.

En wat slim om zo’n familie abonnement te delen met medebokkers. Mochten er nog meer mensen zijn en zoiets willen doen, let me know! :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:31

Hier sinds een tijdje familie abbonement. Gv doet nu frans engels want de frans nederlands was hij tochvrij snel doorheen op een veel lager nivo. Hij is nu na twee maanden al verder dan na 2 jaar het nivo verschil is fors.

Wel maf hij heeft bij frans nu ook de spelletjes die ik bij spaans heb. Naar bij frans heb ik ze niet :? Wel heb ik nu verhalen bij de feed zitten sinds kort, verschillende hoofdstukken die meest nog niet af zijn.
Wel valt me op ik krijg steeds vaker onterechte fout. Bij you gebruik ik vous en geen tu. Dat mag maar soms is het ok soms wordt het keihard afgekeurd 8)7 net als ils en elles bij they

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:40

Bij ils elles helpt het om naar de plaatjes te kijken die erbij staan, dan kun je zien of het een vrouwelijk, mannelijk of gemengd gezelschap is (ben ik na fouten hiermee achtergekomen)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:47

Een vrouw praat over they saw that. Ze kan toch ook mannen zien :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 08:56

daffieduck83 schreef:
Bij ils elles helpt het om naar de plaatjes te kijken die erbij staan, dan kun je zien of het een vrouwelijk, mannelijk of gemengd gezelschap is (ben ik na fouten hiermee achtergekomen)

Dat heb ik bij Spaans inderdaad ook 'the hard way' moeten leren.

Soms is de informatie uit de plaatjes relevant voor de vertaal-keus :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:05

Femke_Tweety schreef:
daffieduck83 schreef:

Dat heb ik bij Spaans inderdaad ook 'the hard way' moeten leren.

Soms is de informatie uit de plaatjes relevant voor de vertaal-keus :j

Ja die had ik pas bij Duits ook. Het had allebei gekund qua tekst, maar had niet niet naar het plaatje gekeken en koos de verkeerde.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:07

Ik kijk eigenlijk nooit naar de plaatjes. Ik zie ze als decoratie en niet nuttig of van belang

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:38

Plaatjes? Ik heb nauwelijks plaatjes in het Latijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:39

De figuren aan de zijkant die het zouden zeggen de zinnen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:41

Ik heb alleen de vaste duo karaktertjes bovenaan die de zinnen zeggen. Wordt dat met plaatjes bedoeld?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:01

Jiskaa schreef:
Oh dat wist ik niet, ik dacht dat dat gewoon gelijk was. Goed om te onthouden iig als ik ooit door de Nederlands-Duits heen ben haha.

Het vertalen van zo'n cursus is een klerewerk, en een groot deel van de gebruikers komt toch niet zover. Dan snap ik wel dat ze met een kleinere cursus beginnen. Maar misschien heb je geluk en wordt er een stuk aan de cursus Duits-vanuit-Nederlands toegevoegd terwijl je bezig bent.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:22

musiqolog schreef:
Jiskaa schreef:

Het vertalen van zo'n cursus is een klerewerk, en een groot deel van de gebruikers komt toch niet zover. Dan snap ik wel dat ze met een kleinere cursus beginnen. Maar misschien heb je geluk en wordt er een stuk aan de cursus Duits-vanuit-Nederlands toegevoegd terwijl je bezig bent.

Daar hoopte ik ook op. :')