[Volg] Een nieuwe vloer plus wat extra's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

solarpleure

[Volg] Een nieuwe vloer plus wat extra's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 20:13

De kogel is door de kerk! We gaan verbouwen.

Mijn lang gekoesterde hoop (lees, haat aan de huidige vloer) wordt waarheid, we gaan voor een nieuwe vloer. Mijn man was wat moeilijk te overtuigen van deze absolute noodzaak. Maar, happy wife, happy life.

Gedurende de voorbereiding werd ik alleen maar enthousiaster en hij steeds minder :Y)
Dus in plaats van enkel de vloer vervangen, worden nu ook de stopcontacten en thermostaat verplaatst. Verdwijnen de radiatoren. Worden de hal, overloop, werkkamer en achterom-hal gestukadoord. Alle muren opnieuw geverfd. Nieuwe deuren, architraven (ik wist niet dat deze dingen zo heten, die zitten soms op de kozijnen van je deur) en plinten.

Het grote werk omtrent de vloer (slopen, vloerverwarming leggen en nieuwe vloer) en de stroom laten we doen. De rest doen we zelf.

Vanwege de doorlooptijd en wat organisatorische uitdagingen omtrent onze 6 katten, is de volgorde niet helemaal volgens het boekje. Afgelopen weekend zijn we begonnen met de hal. Het verwijderen van de plinten, de sierlijsten bij het plafond en voorstrijken.
Uiteraard bedacht ik pas laat dat foto's leuk zijn!

Hier was ik net begonnen met de eerste plinten weghalen.
Afbeelding

Afbeelding

Hier waren de plinten, architraven en sierlijsten verwijderd.
Afbeelding

Na het voorstrijken zag het er heel mediterraans uit. Alsof het van zandsteen gemaakt was, inclusief boog.
Afbeelding

Vandaag heb ik het plafond gestuct.
Afbeelding

Afbeelding

Al met al tevreden met het resultaat. Natuurlijk zag ik, nadat ik al het materiaal had schoongemaakt en opgeborgen, dat ik een groef gemist had. Hopelijk kunnen we dat fixen tijdens het schuren en verven.

We zijn absoluut geen klussers, doen het naast ons werk en zijn kantoormiepen, dus missen kracht en handigheid ;-)

Op 26 mei beginnen ze met slopen van de vloer. Voor die tijd willen we de hal & overloop gestuct hebben, de radiatoren afgedopt en verwijderd hebben en dan de achterom-hal ook gestuct hebben. En tussendoor moeten we dus onze hele benedenverdieping leeg trekken :7
Langzaamaan dus ook begonnen met het leegmaken van de kasten. In het weekend voor de 26ste gaan we alles uit huis halen.

Ik heb er super veel zin in! En zou het leuk vinden de vorderingen met jullie te delen :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [Volg] Een nieuwe vloer plus wat extra's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:16

Wat gaan jullie met de 6 katten doen? :+

Wat voor vloer komt erin?

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:21

Zo, dat was een flinke uitbreiding van het plan :D leuk om te volgen! Hoe gaat het worden qua kleuren en vloer?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:29

Zonder ervaring alles zelf stucen? Wauw doe ik je niet na.
Vloer slopen zou ik dan wel weer zelf gedaan hebben, zijn de tegels en dekvloer of frezen ze in de dekvloer de vloerverwarming in?
Ben benieuwd naar het resultaat

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 20:47

Bellatrix schreef:
Wat gaan jullie met de 6 katten doen? :+

Wat voor vloer komt erin?

Die katten waren nog een ding, maar mijn ouders zijn zo gek, uuh lief en awesome, dat ze 6 katten in huis accepteren *\o/* _/-\o_

Er komt een houtlook tegel in, de lichtste van de foto.
Afbeelding

Whizz schreef:
Zo, dat was een flinke uitbreiding van het plan :D leuk om te volgen! Hoe gaat het worden qua kleuren en vloer?

Kwa kleuren neigen we naar...wit :')
Heel misschien komt er in de hal, aan de wand van de trap, een kleurtje op. Maar daar ben ik nog niet uit, en heb ik mijn man ook nog niet meegenomen in dat denk proces :o

Lynn_Nikita schreef:
Zonder ervaring alles zelf stucen? Wauw doe ik je niet na.
Vloer slopen zou ik dan wel weer zelf gedaan hebben, zijn de tegels en dekvloer of frezen ze in de dekvloer de vloerverwarming in?
Ben benieuwd naar het resultaat

Een klein beetje ervaring, ik ben bij mijn broer begonnen met stucen. We hebben 2 kamers en een overloop gehad. Het blijkt mijn verborgen talent te zijn :Y) ik stuc spiegeltje-glad (op dat ene randje dat ik gemist heb na dan...) en kaarsrecht.

De vloer bestaat uit van die oude rode plavuizen die in de smeervloer gelegd zijn en daarover de huidige tegels, die op de foto's staan. Er zitten 3 verschillende vloerverwarmingen in :Y)
We hebben gekeken of we de bovenste laag tegels konden slopen en dan door de plavuizen frezen, maar de plavuizen zijn zo slecht dat er enkel gruis overblijft. Dus die laag moet er ook uit en dat durfden we zelf dus niet aan.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:57

Ik ben gek op volgtopics :D
Gave vloer hebben jullie gekozen zeg! Ik ben erg benieuwd wat je aantreft onder de oude vloer(en), hopelijk geen vervelende verrassingen!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:09

Yay!

Zoals ik al zei, trots op je!

Enne dat kleurtje, gewoon erop doen en zeggen dat het verkleurde stuc is :o?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:00

Goed bezig SP, nog steeds jammer dat je niet in te huren bent voor stucen.

Team kleur *\o/*

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 11:20

Gisteren weer wat gestuct, maar het was een slechte dag om te stucen. Het ging natuurlijk al mis toen ik dacht, oh ik ga 'even' die muurtjes doen. Je roept dan ook een of andere vloek over jezelf uit, dus alles gaat mis.

Alle ladingen stuc mislukte met aanmaken. De boormachine waarmee ik meng had te veel kracht - alles en iedereen zat onder de stuc. En de andere boormachine had te weinig krachg, dus die mengde niet goed. To droog, te nat. Ik was er helemaal klaar mee.
Maar als die stuc er eenmaal op zit, moet je t wel afmaken. Dus om 20h een nieuwe lading stuc gemaakt en aan de slag! Niet m'n beste stucwerk, dus dat wordt wat extra schuren. Ik was iets naar middernacht klaar en heb nu een blaar, dus vandaag even niks.

Vanmorgen begon mijn man over het verven van de trap, die had ik even niet zien aankomen. Toen ook het kleuren van de muur benoemd. Hij was niet direct overtuigd, maar het ligt in de week.

Anyway, de foto van mijn teleurgestelde stuc-vrijdag

Afbeelding

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 10:15

We zijn weer een stapje verder *\o/*

Het stucwerk in de hal is klaar en moet nu drogen.

Afbeelding

En gisteren zijn de radiatoren verwijderd.

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Je ziet bijna geen verschil, omdat de radiatoren dezelfde kleur hadden als de muur die er achter zat :')
De zoon van de monteur is ook aan het verbouwen en die had radiatoren nodig, dus heeft een deel van onze radiatoren meegenomen. Super fijn dat we er iemand blij mee konden maken!

Vandaag staat het verwijderen van de plinten en sierlijsten en het voorstrijken van ons achterom op de planning. Dan kan ik die morgen stucen.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 15:52

Maandag is het zo ver! *\o/*

Dat betekent dat ons huis leeg moet. Gisteren en vandaag hebben we het grote spul verhuisd. Het kleine spul hadden we de afgelopen weken al mondjesmaat verplaatst.

De plinten hebben we verwijderd en zijn al begonnen met voorstrijken. Maar nu is de voorstrijk op, dus moeten we nieuwe gaan halen :') dat kan niet ala minuut, omdat onze auto super aso geparkeerd staat om plek te houden voor de afval container die er al had moet zijn.
We zitten nu een beetje op de vensterbanken te zitten en te wachten.
Er zijn nog wat kleine activiteiten die we moeten doen, maar geen zin meer en het regent pijpenstelen.

De keuken (morgen nog het keukenblad leeg halen en dan de keuken afplakken)
Afbeelding

Ik wilde de architraven van de deur naar de hal eraf hebben. Dus daar begon ik met slopen en toen bleek dat er een heel deel over de architraven heen gestuct was. Dus dat ik de muren flink beschadigde. Maarja, die architraven waren ondertussen kapot, dus het moest eraf.
Ik doe dat met nog enig beleid (beitel en hameren), maar zat er op te zuchten en steunen, dus mijn man kwam helpen. En toen ging het heel ver kapot -O-
Afbeelding

Woonkamer, mijn schoonmoeder zei nog: goh zo zie je pas goed dat het geen mooie tegels zijn.
Afbeelding

En de bijna-helemaal-maar-toch-niet-helemaal voorgestreken aanbouw :Y)
Afbeelding

Ik wil zooooo graag maandag met een grote hamer op die vloer hameren :P hopelijk mag dat.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 21:16

Jullie hebben een hoop werk verzet! Ben echt benieuwd hoe mooi alles straks gaat zijn <3

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 21:26

Met katten is het nooit saai }:0
Onze Lila stond niet vooraan toen ze de stressbestendigheid uitdeelden. Ik denk zelfs dat ze dat moment volledig gemist heeft. Het huis van mijn ouders is niet zo kat-proof als het onze en katten hebben sowieso een talent om op onmogelijke plekken te komen.
Lila had dus bedacht om onder & over de plint naar de dichte ombouw van de radiator te gaan. Om zich daar op te rollen in het isolatiemateriaal en zich niet meer te verroeren.

Ter illustratie (incl de poten van Eira)
Afbeelding

Vrijdagnacht is ze daar onder gekropen en zaterdag heeft niemand d'r gezien. 1 dag zonder eten en drinken vind ik niet zo'n probleem, maar vandaag moest ze er wel echt uit.
Ze had nog niet uit haar voerbak gegeten. Die staat vlakbij die radiator. Dus ik heb de aanname gedaan dat ze ook niet gedronken heeft, aangezien het water verder weg staat.
Vanmorgen heb ik d'r wat liquid snack gegeven, dan zit er iets in. Maar bewegen, ho maar. Nog een paar keer liquid snack gegeven, proberen te aaien, maar ze zat op zo'n onmogelijke plek dat je d'r slechts met een vingertop aan kon raken.

(Lila is dat stuk oor net boven t midden van de foto. Die rechter is Zelda, die gaf Lila moral support..ofzo)
Afbeelding

Na de lunch keken m'n man en ik elkaar aan en vonden dat we alles uit de kast moesten trekken om Lila uit die ombouw te krijgen. Na een goed half uur zwoegen, pijnlijke rode striemen, 5 mislukte pogingen en een halve tube liquid snack hadden we d'r bijna. Maar toen zat Zelda in de weg, die kreeg een elleboog in d'r snoet, dikke paniek en kreeg m'n man nog een tik en Lila volledig over de zeik. Die had zich nog onmogelijker onder de radiator geperst (nog geen 10cm hoog). Nog meer liquid snack, beetje aaien en nog meer rode striemen en ineens had mijn man een kopje boven de radiator. Ik er rustig doch gehaast naartoe om Lila over te nemen. Met veredelde krachten kregen we haar eruit en hebben we d'r in een holletje van een krabpaal gestopt.
Man man man, wat waren wij blij!

En natuurlijk een barricade gemaakt om te voorkomen dat ze er weer in kon.
Afbeelding

We hebben nog contact gehad met een bevriende dierenarts, omdat ik me wat zorgen maakte om het isolatiemateriaal. De meningen over de veiligheid mbt inademen van het materiaal zijn verdeeld. Maar ze gaf aan dat we er niks aan konden doen, als er toch iets van vezeltjes in de longen is gekomen. Niet super bemoedigend, dus hopen t beste!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:36

Oh jongens toch, het is ook nooit saai met katten hè :=
Gelukkig is ze bevrijd, en nu maar hopen dat ze geen gezondheidsschade heeft opgelopen. :(:)

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 21:34

Lila vindt 't nog steeds allemaal stom.
Afbeelding

Vanmorgen is de container op de oprit gezet. Heel de buurt wakker :Y)

Afbeelding

De mannen begonnen al gelijk en nu zit er een gat in de vloer!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de originele tegels. Ik weet niet welke ik lelijker vind.

Afbeelding

En we kwamen nog een stukje tegel tegen van ooit de open haard.

Afbeelding

De elektricien is geweest en heeft de nieuwe plekken voor de stopcontacten afgetekend. En nu ik dit typ, besef ik me dat ik vergeten ben door te geven dat de thermostaat ook verplaatst moet worden |(
Morgen gelijk ff bellen!

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 17:57

Paar dagen verder en ook wat onverwachte zaken verder -O-

De vloer is er volledig uit! Afvalbak vol :Y)

Afbeelding

Tijdens het slopen zijn ze door twee waterleidingen gegaan. We hebben al een paar dagen geen water. Dus even je handen wassen of koffiezetten is niet makelijk gedaan.

De gaten en sleuven voor de elektra zijn gemaakt en de dozen zitten er even in. We wilden graag alle stopcontacten in de woonkamer en keuken aarden, maar helaas is dat niet mogelijk zonder het plafond open te maken voor de doos die daarin zit. Dus ongeveer 3/4 wordt nu geaard.
De elektricien moest gisteren natuurlijk ook wat stuc hebben om te dozen vast te zetten, maar dan grijp je dus ook mis op water.

De aannemer was begonnen met de extra vloer& rand isolatie, maar omdat het slopen wat langer duurde dan verwacht, kregen ze dat niet op tijd af. Dus ze waren er vanmorgen ook. Isolatie ligt er nu ook!

Afbeelding

We gaan nog kijken of we subsidie kunnen krijgen op de isolatie. Zal nooit veel zijn, maar alle beetjes zijn mooi meegenomen!

We konden van de aannemer ook een kamersteiger lenen, super lief! Dus konden we de hele hoge en lange muur in de aanbouw stucen. Daarvoor kwam m'n broer helpen, want ik was bang dat ik dat in m'n eentje niet zou redden. Ik ben niet zo snel met stucen. Maar met die steiger en m'n broer die ze stuc opzette ging het heel snel! Dus hebben zowel de hoge muur gedaan als al een muurtje met een raam *\o/*

Afbeelding

Enerzijds zijn we na een week al super ver! Maar we moeten ook nog veel doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:13

Ik snap je helemaal. God wat een lelijke vloer :Y) :o

Super dat je man meegaat in het hele project, en superstoer dat je zelf stuct enzo. Ik vind je er zo op die steiger best indrukwekkend uitzien.

Hopelijk wordt het allemaal precies zoals jullie nu voor ogen hebben, en zijn alle katten daarna ook gauw gewend aan hun "nieuwe", vertrouwde omgeving.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:14

Knap veel werk verricht, we hebben ook in de veranda parkettegel liggen, wil eerder aan de bruingrijze kant, heel makkelijk in onderhoud, zeker met dieren in huis.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:57

Lekker bezig geweest weer! :D

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 23:04

Wat gaaf dat je dit allemaal aangaat!

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:21

We hebben weer water *\o/* en gelijk is ook de matige waterdruk van het buitenkraantje gemaakt. Nog niet zo lekker als binnen, maar het is al stukken beter dan het was!

Vandaag ben ik bezig geweest om de radiatorplekken, plinten en sloopwerk van de elektricien te stucen.
Afbeelding

Ik had een beetje te veel hooi op mn vork genomen. Er zit nu overal wel stuc op, maar het is niet glad gestreken ofzo. Morgen wordt de vloerverwarming gelegd en de leidingen voor de elektra. We hebben een etentje, dus kan niet 's avonds nog die kant op om het stucwerk te fatsoeneren. Donderdag wordt de vloer gestort, dan mogen we er 24 uur niet op. Dus op z'n vroegst kan ik zaterdag wat herstelwerk doen. Maar voor woensdag moeten de plafonds ook geverfd zijn (en we moeten de nieuw gestucte plafonds nog schuren en voorstrijken).

Het is nogal een strakke planning!
Komt allemaal goed. Adem in, adem uit