Elektrische auto maar geen laadpaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:23

Er zijn woonplekken waar 5 minuten lopen naar huis vanaf je gevonden parkeerplaats "hartstikke dichtbij" is.
Kennissen in Amsterdam moeten geloof ik 10 minuten fietsen voor ze bij hun auto zijn.

Dus alles is relatief.

En ik hoef bij lange na niet elke dag die 5 minuten naar mijn auto te lopen, met een actieradius van 455 volgens het boekje (en tot nog toe elk jaar in de zomer perioden gehad waarbij ik tot een actieradius van meer dan dat kom :)) ) hoeft dat zelfs niet om de dag. En aangezien ik het ook wel zo weet te plannen dat die niet perse hoeft te worden opgeladen als ik thuis ben, hoef ik soms een hele week niet die 5 minuten te lopen van de laadpaal naar huis.

Het vergt iets meer planning dan "oh het lampje brandt, ik slinger m even langs t tankstation" dat klopt.

Maar eigenlijk kost het me heel vaak minder tijd dan tanken.
Ik rijd naar kantoor, parkeer, zet in 20 sec de auto aan de lader, ga aan het werk en als ik terugkom bij mijn auto is die weer vol. In 20 sec heb ik de lader er weer af en ben ik vertrokken.
Tanken duurt langer :D
En daarbij, voor tanken moet ik een extra stop inlassen, voor laden heel vaak niet.

Laden waar ik geparkeerd heb.
Laden kan op steeds meer plekken.
Avondje theater? Auto weer vol mee naar huis.
Dagje naar zee? Idem dito.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:25

Hier ook alleen maar positief, moest ik om wat voor redenen weer terug naar benzine moeten dan jank ik echt een potje. Ik rijd een BYD en dat ding is zo fijn. Hoe zal ik het naar paardentaal vertalen? Het is van een granprix paard met alle knoppen erop naar een manegepaard moeten :'). Ik heb wel een paal bij de deur en zonnepannelen. Ook voor langere ritten zit ik zo ontspannen en nog nooit vermoeid in de auto gezeten. Ik heb een range van 420 theoretisch, maar als ik moet laden, bakkie thee erbij en even magazine ofzo erbij. Ik sta ook maar 15-20 min aan de lader per laadbeurt. Van 40 naar 80 % opladen gaat het snelst dus daar berekent je navigatie op.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 20:09

Bloodymary schreef:
8nnemiek schreef:
Ellende? :+ Ik lees hier 90% positieve verhalen :))

Elektrisch rijdt fantastisch, ik wil nooit meer een benzinebak.

Nou ja, dat mensen er tevreden mee zijn, en dat is prima. Maar als ik lees over 5 minuten lopen om hopelijk de auto te kunnen opladen en een bereik van een paar honderd kilometer en daar rekening mee moeten houden, en de extra tijd die het allemaal kost etc., dat vind ik ellende. Verder moet ik de eerste mooie elektrische auto nog tegen komen, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Ik ben wel ook echt een liefhebber van auto's met bijzondere motoren er in.

Maar iedere zijn ding hoor! Wij hebben er altijd wel plezier om.

We hebben gelukkig ook een hele mooie benzineslurper met mooi motorgeluidje voor de deur staan. Maar die vindt al die kleine stukjes rijden waarbij de motor niet lekker warm draait niet zo leuk.

Plannen doe ik nu ook al wel bedenk ik me. Zo uitplannen dat we precies bij een goedkoop station kunnen tanken.

Ik zal nog 1x alle voors en tegens doorlopen maar ik denk eigenlijk dat ik het besluit al heb genomen :o

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:15

Veel reacties hier al.

Inderdaad kijken of je een oplader er bij hebt of kan kopen voor het gewone stopcontact.

Ik had van uit het werk een tijdje een nissan leave voor week en 2e auto. En ook geen laadpaal. Als je het slem doet met op je werk opladen kin je hem nog wel 1x thuis opladen aan het stopcontact. Nadeel bij mij was dat je na een nacht laden ongeveer de helft had of zo. Maar ja dan kon ik wel weer op t werk.

Ik vond t dus prima te doen. Betaalde toen 50 euro bijtelling en zo hadden wij mooi een 2e auto

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:36

Ga je de EV alleen voor woon/werk verkeer gebruiken? Aangezien je ook een benzine auto hebt, neem ik aan dat het voor nu nog om kortere afstanden gaat?
Dan zou je een Renault Twizy kunnen overwegen. Deze worden niet meer gemaakt, maar op Marktplaats zijn ze nog wel te vinden. Elektrisch autootje, heeft een laadsnoer eraan hangen die je in een normaal stopcontact plaatst.
Is geen 45 km/u wagentje (bestaan ook), je kunt 80 km/u. Haal zelfs 85 km/u als ik wind mee heb :))
Sommige omgebouwde Twizy’s kunnen nog harder.
Actieradius is ongeveer +- 50 km, afhankelijk van weersomstandigheden etc.
Twizy komt in twee uitvoeringen; eentje met een achterbak en eentje met nog een extra zitplaats. Ze zien er wel wat maf uit, maar als je daar doorheen kunt kijken is het een prima autootje voor woon/werk verkeer, boodschapjes en dergelijke :j

Unwritten

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:25

Ik vind laden onderweg ook niet erg, mijn auto heeft disney+ en Netflix erop _O-

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 22:57

Unwritten schreef:
Ik vind laden onderweg ook niet erg, mijn auto heeft disney+ en Netflix erop _O-

:')

Nick_en_ik dankjewel voor het meedenken maar welke auto het wordt staat al vast :D Heb daar ook niet helemaal vrije keus in.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 07:15

Hier ook een ev en geen laadpaal aan huis.
Ook geen oprit dus ook geen mogelijkheid tot laden aan huis. Openbare laadpaal is op 200m, 2 plekken. Mocht die vol zijn, zit er op 50m verder nog een laadpaal met 2 plekken. Maar sinds we de ev hebben (nu 1 jaar) pas 1x voorgekomen dat de eerste paal volledig bezet was.
Dus helemaal prima, range is wel klein 280km in de zomer (Zoë uit 2018) en deze kan niet aan de snelladers bij de snelweg. Dus we moeten altijd goed rekenen of t haalbaar is om met de ev te gaan. Woon-werkverkeer van mijn man is prima te doen, 70km retourtje. Naar familie (110-160km) is in de lente/zomer/herfst ook te doen als we m daar maar aan de lader zetten. Voordeel is dat ze zo ver weg wonen en je er dus vaak ook meerdere uren bent, dus dan is hij prima weer vol genoeg om mee naar huis te komen.

Winter durven we t niet aan omdat de range dan flink kan zakken naar maar 140km.
Maar we hebben dus ook nog een diesel voor de deur, die gebruiken we ook voor vakanties

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:12

Cemlys schreef:
Hier ook alleen maar positief, moest ik om wat voor redenen weer terug naar benzine moeten dan jank ik echt een potje. Ik rijd een BYD en dat ding is zo fijn. Hoe zal ik het naar paardentaal vertalen? Het is van een granprix paard met alle knoppen erop naar een manegepaard moeten :'). Ik heb wel een paal bij de deur en zonnepannelen. Ook voor langere ritten zit ik zo ontspannen en nog nooit vermoeid in de auto gezeten. Ik heb een range van 420 theoretisch, maar als ik moet laden, bakkie thee erbij en even magazine ofzo erbij. Ik sta ook maar 15-20 min aan de lader per laadbeurt. Van 40 naar 80 % opladen gaat het snelst dus daar berekent je navigatie op.

Haha dit klopt wel :D

Wij hebben een kleinere auto dan de meesten hier. De Hyundai Inster, de duurste variant. Er zit ook een warmtepomp in (dat is echt een voordeel)
En ik ben er (maar dat was wel duidelijk geloof ik) heel blij mee

Dee_Es

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 23:38

Leuk Higgins. Hier is inmiddels ook een Inster besteld maar dan de goedkoopste variant. Met warmtepomp leek me ideaal maar is gewoon zonde van het geld waar ik de auto voor ga gebruiken.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:35

Dee_Es schreef:
Leuk Higgins. Hier is inmiddels ook een Inster besteld maar dan de goedkoopste variant. Met warmtepomp leek me ideaal maar is gewoon zonde van het geld waar ik de auto voor ga gebruiken.

Oh wat leuk!
Ik ben er echt heel blij mee, het is een fijne auto!
Mijn oom heeft hem ook, en die is er ook weg van :D
Ik hoop dat het jullie ook goed gaat bevallen!

Mijn man moet er regelmatig een stuk mee rijden, en sommige familieleden wonen verder.
Het is onze enige auto, dus vandaar dat het voor ons wel handig was om de duurdere variant te nemen