Omscholing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie84

Omscholing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 06:55

Beste allemaal,

Ik ben nogal in dubio.
Op moment zoekende naar een nieuwe uitdaging.
Als herintreder de zorg in. Ik heb mijn spw4 in de zak en sta zeker open voor extra scholing. Of ga ik blijven door werken en starten met de verkorte volwassen opleiding paraveterinair. Dat is eigenlijk wel waar mijn hart altijd gelegen heeft.
Is hier genoeg werk in? Hoe staat de branche tegenover oudere mensen die van beroep willen veranderen?
De zorg is ook ontzettend mooi en groei. Vooral nu ik een locatie heb gevonden mens&dier&buiten.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en gedachten!
Zijn er hier meer mensen in/rond de 40 jaar die van beroep willen veranderen?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Omscholing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 07:11

Ik ben met 41 net klaar met omscholing.

In mijn vorige leven was ik rij-instructeur (brommer, motor, auto), ben in 2017 begonnen als ambulance chauffeur en in 2019 ben ik dat gaan combineren met een zelfstudie/werk en leer plek als doktersassistente. 5 hele leuke jaren gehad maar was niet wat mij gelukkig maakte Duitse toch weer de schoolbanken in waar nu een combi ambulance chauffeur en triagiste uit is komen rollen, dat is iets wat mij wel heel goed ligt en waar ik het gevoel heb op mijn plek te zitten.

Het was wel even bikkelen met thuis opleidingen en een gezin en een baan, dat zeker.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:15

Ik verplaats dit topic naar leven zonder paarden.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:21

Ik ben 36 en ben vorig jaar gestart met omscholen, nu bijna klaar. Eind 2024 heb ik mijn oude werk losgelaten en nu ben ik naast mijn studie bezig mijn bedrijf op te starten.

Van origine ben ik ergotherapeut, 15 jaar gedaan. Eerst in de eerstelijn, daarna intern. Nu ben ik aan het omscholen tot Voedingstherapeut voor honden en katten. Vroeger wilde ik altijd dierenarts worden, dat liep anders... nu mag ik toch beroepsmatig dieren helpen beter worden. <3

Geen moment spijt. Ik geniet weer van werken!

M.i. is het nooit te laat om iets heel anders te gaan doen. Nu moet het financieel ook kunnen natuurlijk... maar ik heb wel ervaren dat je eigenlijk te jong een beroepsrichting moet kiezen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:06

die ervaring heb ik ook Leo, vroegah wist ik het echt niet en ben richting Dier gegaan omdat ik het eigenlijk echt niet wist, heb dat ook een poos gedaan maar bedacht dat ik daar echt niet gelukkig ging worden (en het financiele plaatje praten we helemaal niet over).
Toen dus laten omscholen tot motor/auto en brommer instructeur, echt een fantastische tijd gehad maar zoals mijn partner het noemde: een cowboybaan. Geen CAO, lange dagen, vaak ook nog na een dag de avond doorwerken én het weekend. Niet of/of maar en/en, ook geen heel bijzonder salaris en weinig zekerheid, maar wel heel veel plezier in mijn werk.
En toen dus de gezondheidszorg, ik merk nu dat ik voor een grotere organisatie werk dat eea hier echt wel heel goed geregeld is qua vergoedingen en ik werk nu ook onregelmatig maar niet meer en/en maar als ik de avond werk ben ik de dag vrij en doordeweeks ook veel vrij overdag wat fijn is met een schoolgaand kind.

Maar echt: nooit te oud om te leren, volg je hart. Je leeft maar 1x.
Mijn omscholing naar de zorg heb ik gedaan na het (veel te jong) overlijden van mijn moeder en toen heb ik me ook voorgenomen om nooit meer iets te doen waar ik niet gelukkig van werd. Toen ik in mijn oude functie niet meer gelukkig was heb ik dan ook niet getwijfeld en ben verder gaan kijken terwijl ik vroeger gewoon was blijven zitten wsl.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:14

Los van of je moet omscholen (das altijd zinvol als je hart daar ligt en de arbeidsomstandigheden goed zijn) is de vraag of paraveterinair slim is. Ik zie zelden paraveterinairen boven de 30 en hoor altijd vooral gemopper. Over het salaris, de poedersuiker die ze moeten doen en het gebrek aan cao (en dat zal de reden zijn dat mensen snel overstappen naar wat anders).
Geen idee of dat een regionaal ding is hoor. Maar ik zou me zéér goed laten informeren voor ik dat beroep instapte.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 07:01

Mooie ervaringen allemaal en voor mij de motivatie om door te gaan.

Ik loop tegen het feit aan dat er wel mensen gezocht worden maar dan word er aangeven geen tijd en ruimtete zijn in het team om iemand goed op te leiden/ in te werken. Ik heb al wel een zorg diploma,spw4, maar er word veelal gevallen over ervaring. Daarbij ben ik daarin ook gewoon eerlijk. Want mezelf beter voor doen dan dat het is, is voor alle partijen niet ok.
Met een goede inwerktijd en het halen van certificaten van bekwaamheid voor bepaalde handelingen, weet ik zeker dat ik er zo in rol. Alleen moet ik de kans wel krijgen.
Aan mijn motivatie en juist ook (intern) opleiding/cursus willen volgen ligt het niet.

Paraveterinair opleiding gaf aan dat er juist vraag zou zijn naar paravets. Ik heb geen idee. De vacatures die ik zie zijn voor mij te ver weg.
Eerst rond informeren of ik ergens terecht kan en dan nadenken of ik het daadwerkelijk ga doen.
Loon en cao zijn inderdaad wel een puntje. Al dacht ik dat hier wel veranderingen in zijn geweest. Hoger loon en wel een cao. Maar aan de andere kant vind ik het veel belangrijker iets te doen waar je elke dag blij van word.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:28

Ik ben 32 en heb net mijn diploma eerste monteur in de elektrotechniek binnen. Exact 10 jaar na het behalen van mijn HBO verpleegkunde diploma :')

Iedereen vindt het alleen maar leuk als je op latere leeftijd bewust voor het beroep kiest.
Je bent dan gemotiveerd, kunt beter levelen met ervaren mensen in het vak dan iemand die nog piepjong is en komt met een bult ervaringen uit andere werkgebieden die je nieuwe collega’s niet hebben.

Als iets anders je leuk lijkt, ga er dan lekker voor. Je kunt altijd weer terug naar je oude vakgebied.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:43

Na 25 jaar in de culturele sector, heb ik me omgeschoold tot verpleegkundige (in twee stappen, verkort VIG en verkort verpleegkunde). Ik was ergens in de 40, je bent echt nooit te oud om iets anders te gaan doen. Ik koos voor werkend leren, dus ik had een baan en kon de huur betalen terwijl ik opgeleid werd. Gebrek aan ervaring is nergens een probleem geweest, ze staan overal te springen om mensen.