Zorgen grote auto’s voor meer files?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:21

Bienotje schreef:
Ik denk eerder dat een evt fileprobleem al minder wordt als mensen niet speciaal voor de glasbak in de auto stappen, maakt de grote van de auto niet meer voor uit denk ik :')

Moet jij voor de glasbak over de snelweg? -O-

Exitium: ik geloof bijna niet dat het nog erger kan, maar anderzijds: niets verbaast mij nog aan de rijstijl van de Belgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:33

De rijstijl van de Belgen is aangepast aan het Belgische wegennetwerk. :D
En het klopt, fietsen zit niet zo bij ons ingebakken als dat in Nederland wel het geval is. Maar ook hier geef ik het wegennetwerk de schuld. Fietsen in Nederland is een verademing, in België zijn moordstrookjes nog altijd een ding langs de meeste steenwegen.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 11:33

Gini schreef:
En het klopt, fietsen zit niet zo bij ons ingebakken als dat in Nederland wel het geval is. Maar ook hier geef ik het wegennetwerk de schuld. Fietsen in Nederland is een :') verademing, in België zijn moordstrookjes nog altijd een ding langs de meeste steenwegen.

90 wegen die met een fietspad kruisen :')

Het is zo af en toe zo triest dat het hilarisch is. Maar als fietser in België kan ik ook echt niet meer op 2 handen tellen hoe vaak ik bijna doodgereden ben en dan doe ik echt netjes de regels volgen. Je moet echt constant anticiperen op dat mensen je “bewust” proberen aan te rijden. Ik ga er in België op de fiets dan ook maar vanuit dat iedereen me probeert te vermoorden en neem geen risico’s. Vorige week reed de politie me nog van m’n sokken. Ik kon nog net het voetpad op springen om een aanrijding te vermijden.

Te voet is al niet veel beter. Zebrapad? Extra gas geven betekend dat toch?

Mensen in België met de auto lijken ook altijd extra haast te hebben als ze een fietser tegenkomen. In blinde bochten inhalen enzo :=

Ik kan echt boeken schrijven over de situaties die ik heb meegemaakt in het Belgische verkeer :+ Waarom moet men ook altijd op de snelweg een inhaalactie starten om dan vervolgens precies even snel naast je te gaan rijden tot je moet “remmen” (gas loslaten) omdat er een vrachtwagen voor je zit 6 km later. Ik snap wel dat mensen op de middenbaan blijven plakken en blokkeer na een aantal jaar België ook regelmatig auto’s achter me omdat ik weet dat ze me anders klem rijden.
Laatst bijgewerkt door Cubone op 30-09-23 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:33

Lijsken schreef:
De VRT heeft in 2019 een artikel geschreven over het ontstaan van files. Zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/18 ... %20op,file”%2C%20legt%20Beeckman%20uit.

Korte samenvatting:” Als er veel auto’s op een bepaald stuk weg rijden, loopt de weg vol. “Hierdoor daalt de volgafstand tussen de auto’s en kan de minste rembeweging leiden tot een schokgolf: de volgende auto moet ook remmen, de auto erna nog meer, die daarna nog meer en zo ontstaat een file”, legt Beeckman uit.”

Ik kan me dus goed voorstellen dat naast de hoeveelheid auto’s ook de grootte van de auto’s impact heeft, de weg is immers voller.

Op carsized.com kun je de grootte van auto's vergelijken als je het leuk vindt.

Maar maat heeft heel weinig impact. Je bepaalt de afstand tot je voorganger aan de hand van de snelheid die je rijdt, niet de maat van je auto. De 2 seconden regel: 1 seconde heb je nodig om te reageren, de 2e seconde voor actie.

Als je 50 rijdt, rijd je 13,8 meter per seconde, x 2 is afgerond 28 meter. Maar als je 100 rijdt moet je afstand dus het dubbele zijn, en dan voelt die ruwweg 60 meter ook krapper.

Hoe hoger de snelheid, hoe groter de volgafstand moet zijn. OP 60 meter maakt die 25 cm niet zoveel uit zeg maar :D

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:42

Files worden in de eerste plaats veroorzaakt door de drukte op de wegen, want iedereen moet tegelijkertijd zo snel mogelijk ergens zijn. En daarnaast is de allergrootste factor het gebrek aan verkeersinzicht van de gemiddelde verkeersdeelnemer. Te kort op elkaar rijden, nog even snel ergens tussen willen waardoor de rest op de rem moet omdat die rest ook al te weinig ruimte had gelaten, slecht kijkgedrag, elkaar de plek op de weg niet gunnen... kijk maar eens op de snelwegen bij stukken waar het verkeer moet gaan ritsen. Vaak wordt er nul ruimte geboden, terwijl als je netjes je twee seconden afstand aanhoudt, iedereen gewoon soepel door kan rijden. Ik heb diverse aanvullende rij opleidingen gehad ivm werk. Sneller zijn is niet een kwestie van je gaspedaal verder indrukken dan de rest. Het is vooral vooruitkijken, de weg lezen en anticiperen. Maar het is echt een illusie dat iedereen zijn rijgedrag gaat aanpassen.

Ik gun iedereen een extra rij opleiding. En fietsers hun eigen fietspad wat lekker ver los van de autowegen ligt _O- en waar TS dus niet de shortcut over gaat pakken :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:53

Cubone schreef:
Gini schreef:
En het klopt, fietsen zit niet zo bij ons ingebakken als dat in Nederland wel het geval is. Maar ook hier geef ik het wegennetwerk de schuld. Fietsen in Nederland is een :') verademing, in België zijn moordstrookjes nog altijd een ding langs de meeste steenwegen.

90 wegen die met een fietspad kruisen :')

Het is zo af en toe zo triest dat het hilarisch is. Maar als fietser in België kan ik ook echt niet meer op 2 handen tellen hoe vaak ik bijna doodgereden ben en dan doe ik echt netjes de regels volgen. Je moet echt constant anticiperen op dat mensen je “bewust” proberen aan te rijden. Ik ga er in België op de fiets dan ook maar vanuit dat iedereen me probeert te vermoorden en neem geen risico’s. Vorige week reed de politie me nog van m’n sokken. Ik kon nog net het voetpad op springen om een aanrijding te vermijden.

Mensen in België met de auto lijken ook altijd extra haast te hebben als ze een fietser tegenkomen. In blinde bochten inhalen enzo :=

Ik kan echt boeken schrijven over de situaties die ik heb meegemaakt in het Belgische verkeer :+ Waarom moet men ook altijd op de snelweg een inhaalactie starten om dan vervolgens precies even snel naast je te gaan rijden tot je moet “remmen” (gas loslaten) omdat er een vrachtwagen voor je zit 6 km later. Ik snap wel dat mensen op de middenbaan blijven plakken en blokkeer na een aantal jaar België ook regelmatig auto’s achter me omdat ik weet dat ze me anders klem rijden.

Dan klagen we in België en Nederland soms over fietspaden; moet je eens in GB gaan kijken.

De Britten hebben eigenlijk geen historie met fietsen als vervoermiddel, zoals wij dat kennen. Fietsen op de autoweg? Ja, dat mag gewoon. Sterker nog, de strookjes tussen de witte kantlijn en de rand zijn de laatste jaren wat breder aan het worden en soms staat er zelfs een fiets afgebeeld, inkl aanwijzingen hoe je de toerit moet kruisen. Je mag in GB 96km/h (buiten bebouwde kom) of 113 km/h (70 mijl) op autowegen (dual carriageway).

Je kunt het zo gek niet bedenken, er zijn altijd plekken waar het nog gekker kan, zelfs binnen Europa.

daantjuhhh

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:16

Files worden veroorzaakt door remmen.

Mensen dromen of zitten te dicht op voorganger waardoor ze niet kunnen anticiperen.
Ze moeten dan harder afremmen.
Je krijgt een harmonica effect en dan heb je file.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:24

Cubone schreef:

Ik geef je helemaal gelijk, uit ervaring. Maar dan vraag ik me in deze context af, wat jij dan met je auto op het fietspad doet om je langs een andere auto te wurmen. -O-

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:35

ikke schreef:
pillow schreef:
Ik ben gisteren in mijn suv met aanhanger bijna aangereden door een klein autootje die dacht zich tussen mij (tegenligger) en een rechts stilstaande auto door te kunnen proppen. Het is dat ik zo snel reageerde en uit kon wijken anders was het raak geweest. Zo niet had het kleine autootje de file veroorzaakt.

Maar jij had aan je rechter zijde blijkbaar nog ruimte?
Waarom begon je al niet met die ruimte te gebruiken zodat jullie moeiteloos samen door konden rijden?

Nou neem mij niet kwalijk, zal het mijn fout zijn. Dit was een 2 baans 80 km weg. Die auto stond stil om een fietser op het fietspad voorrang te verlenen. En dan moet ik de berm in om een tegenligger die dus dik over de middenlijn komt doorgang te verlenen. Dacht het niet

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:14

Ik snap de situatie niet helemaal. maar hij had het obstakel dus aan zijn kant? Tenminste dat denk ik te lezen?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:52

Zo te lezen twee tegemoetkomende auto's, waarvan de ene stil staat en de andere er langs probeert te komen op het moment dat Pillow eraan komt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:55

Ah, ja dat mag idd niet, die moet je gewoon ruimte geven :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:25

Avalanche schreef:
Ik snap de situatie niet helemaal. maar hij had het obstakel dus aan zijn kant? Tenminste dat denk ik te lezen?

Het was een zij in een klein wit autootje. En ja de stilstaande en zij waren tegenliggers, was vlgs mij in mijn eerste post wel al duidelijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:41

Maar op een 80 km weg is de stilstaande auto volgens mij ook fout dan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:58

Als de stilstaande auto af wil slaan en daarbij het fietspad moet kruisen, moet hij wel voorrang verlenen (immers, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor) en moet hij dus op de rijbaan stilstaan.
Normaal gezien moet achterop komende verkeer dan even achter de stilstaande auto wachten, tot tegemoet komend verkeer gepasseerd is, of tot de stilstaande auto heeft kunnen afslaan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 23:05

Avalanche schreef:
Maar op een 80 km weg is de stilstaande auto volgens mij ook fout dan.

Langs een 80km weg staan ook huizen met inritten en idd meestal een fietspad er naast waarvan de gebruikers voorrang hebben. En ja dan dan moet je blijven staan, niks fout aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 23:48

pillow schreef:
Langs een 80km weg staan ook huizen met inritten en idd meestal een fietspad er naast waarvan de gebruikers voorrang hebben. En ja dan dan moet je blijven staan, niks fout aan.

Daar dacht iemand anders een tijdje terug wel anders over. Ik werd luid toeterend gepasseerd, terwijl ik stil stond op een 80km weg met richtingaanwijzer aan, om inderdaad voorrang te verlenen aan een rechtdoor gaande fietser alvorens ik af kon slaan.
Overigens was de auto daarna een politie wagen en is die toeterende auto aan de kant gezet, want ja ten eerste aso en ten tweede hij reed half over de doorgetrokken streep :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 01:26

Marije_jiplover schreef:
Als de stilstaande auto af wil slaan en daarbij het fietspad moet kruisen, moet hij wel voorrang verlenen (immers, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor) en moet hij dus op de rijbaan stilstaan.
Normaal gezien moet achterop komende verkeer dan even achter de stilstaande auto wachten, tot tegemoet komend verkeer gepasseerd is, of tot de stilstaande auto heeft kunnen afslaan.

Je hebt gelijk, ik ben niet echt wakker :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:49

pillow schreef:
ikke schreef:
Maar jij had aan je rechter zijde blijkbaar nog ruimte?
Waarom begon je al niet met die ruimte te gebruiken zodat jullie moeiteloos samen door konden rijden?

Nou neem mij niet kwalijk, zal het mijn fout zijn. Dit was een 2 baans 80 km weg. Die auto stond stil om een fietser op het fietspad voorrang te verlenen. En dan moet ik de berm in om een tegenligger die dus dik over de middenlijn komt doorgang te verlenen. Dacht het niet

Je had er niet bij gezet dat je de berm gemolesteerd had.

Dat is toch redelijk cruciaal want je moet wel ruimte scheppen indien mogelijk maar de berm omploegen hoort daar niet bij.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:06

ikke schreef:
Je had er niet bij gezet dat je de berm gemolesteerd had.

Dat is toch redelijk cruciaal want je moet wel ruimte scheppen indien mogelijk maar de berm omploegen hoort daar niet bij.

Ik zie niet de logica omdat er bij te moeten zetten, iemand heeft bij een tegenligger niet het recht in te halen en op de andere weghelft te komen, daar hoef je geen ruimte voor te scheppen. En waarom nou zo overdreven reageren met 'berm molesteren en omploegen' Er liggen van die grasstenen naast de weg dus daar zat ik op, de berm zelf zie ik niet als uitwijk mogelijkheid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:09

Wat zou jij dan doen, ikke, je frontaal aan laten rijden?
Of toch een aanrijding voorkomen en dus de berm induiken?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:53

Het was natuurlijk beter geweest als pillow een klein autootje had en een fietspad om naar uit te wijken :+

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:40

ikke schreef:
Dan klagen we in België en Nederland soms over fietspaden; moet je eens in GB gaan kijken.

De Britten hebben eigenlijk geen historie met fietsen als vervoermiddel, zoals wij dat kennen. Fietsen op de autoweg? Ja, dat mag gewoon. Sterker nog, de strookjes tussen de witte kantlijn en de rand zijn de laatste jaren wat breder aan het worden en soms staat er zelfs een fiets afgebeeld, inkl aanwijzingen hoe je de toerit moet kruisen. Je mag in GB 96km/h (buiten bebouwde kom) of 113 km/h (70 mijl) op autowegen (dual carriageway).

Je kunt het zo gek niet bedenken, er zijn altijd plekken waar het nog gekker kan, zelfs binnen Europa.

Ja dat dus. Mijn man heeft geen rijbewijs en doet alles op de fiets. Toen we nog in London woonden ging t nog wel want daar zijn wel fietspaden, maar nu we buiten London wonen, geen fietspaden hebben en hij dus regelmatig over drukke wegen moet rijden (of nog erger, landweggetjes met 2 richtingsverkeer wat eigenlijk net breed genoeg is voor 1 auto en waar je 60 mile p/u mag) hou ik mn hart vast als hij de deur uit gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:43

Nee, grotere auto's zorgen niet voor meer files. Ze zouden wel voor minder files kunnen zorgen door te gaan carpoolen of autodelen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:07

Babootje schreef:
Nee, grotere auto's zorgen niet voor meer files. Ze zouden wel voor minder files kunnen zorgen door te gaan carpoolen of autodelen.

Ja maar dat geldt ook voor kleintjes.