Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fly_high schreef:[***] schreef:(Bij mij denk ik het omgekeerde effect, ik wil juist heel graag de genegenheid, stabiliteit en kansen meegeven die ik heb gemist in mijn eigen jeugd. Naast andere redenen natuurlijkfascinerend hoe dat werkt allemaal)
Ik vind het oprecht heel dapper van je![]()
Hier waren het in ieder geval al 4 generatie vrouwen die geen fatsoenlijke (of in ieder geval niet-gifitige) relatie met hun kinderen konden creëren, dus ik vind het iets te optimistisch om te gokken dat ik ineens dé persoon ben om het patroon door te brekenMijn grootmoeder en (inmiddels overleden) overgrootmoeder zijn ook allebei nightmare material, heb een sterk vermoeden dat er iets van persoonlijkheidsstoornis in de familie runt, maar wie weet, er zijn nooit diagnoses gesteld. Alleen mijn zusje heeft er wel een. En van mijn moeder weet ik best zeker dat ze een schoolboek voorbeeld Munchausen is, ook by proxy. Moet nog steeds (niet bepaald liefdevol) aan haar denken elke keer als in naar de huisarts moet
fleurtjeuh schreef:Ik wil vooral een dikke knuffel geven aan alle mensen in dit topic.
Of het nou is omdat je de keuze hebt gemaakt om contact af te breken met (een van) je ouders of omdat ze op een andere manier weggevallen zijn.
En alle andere mensen met andere redenen die het nodig hebben. Dit topic bewijst maar weer hoe veel er schuil kan gaan achter mensen en hun acties en hoe weinig daarvan te zien is.
Mijn biecht is dat ik vreselijk last heb van impostor syndroom.
Ik ben 'doorgegroeid' naar een baan waar ik geen opleiding of ervaring mee heb en moet het in 3 weken leren omdat mn voorganger weggaat.
Het bedrijf zal me niet voor niks hebben gevraagd, maar omg ik sta echt doodsangsten uit. Deze week is de laatste week dat mijn voorganger er is en daarna moet ik het allemaal alleen doen
fleurtjeuh schreef:Dat klinkt meer als gewone spanning voor een nieuwe functie met meer verantwoordelijkheden, of, als het echt doorslaat, als faalangst dan als impostor syndrome. Je geeft immers al aan dat je er geen opleiding of ervaring in hebt, en bij impostor syndrome is het juist een probleem dat iemand ergens prima gekwalificeerd voor kan zijn en ervaring in kan hebben.Ik wil vooral een dikke knuffel geven aan alle mensen in dit topic.
Of het nou is omdat je de keuze hebt gemaakt om contact af te breken met (een van) je ouders of omdat ze op een andere manier weggevallen zijn.
En alle andere mensen met andere redenen die het nodig hebben. Dit topic bewijst maar weer hoe veel er schuil kan gaan achter mensen en hun acties en hoe weinig daarvan te zien is.
Mijn biecht is dat ik vreselijk last heb van impostor syndroom.
Ik ben 'doorgegroeid' naar een baan waar ik geen opleiding of ervaring mee heb en moet het in 3 weken leren omdat mn voorganger weggaat.
Het bedrijf zal me niet voor niks hebben gevraagd, maar omg ik sta echt doodsangsten uit. Deze week is de laatste week dat mijn voorganger er is en daarna moet ik het allemaal alleen doen
[***] schreef:Misschien voor sommige mensen hier interessant. Op 15 mei is de docu 'Puinhoop' te zien over een moeder met vrij heftige borderline. Hij zou eerder te zien zijn, maar is uitgesteld vanwege het overlijden van Wim de Bie.
https://www.2doc.nl/documentaires/2023/03/puinhoop.html
Gaby schreef:Ik had het gevoel dat ik 'iedereen' een hart onder de riem moest steken in de vorm van een op elke user specifiek toegespitste reactie.
Gaby schreef:Ik heb een obsessie/probleem met dat als iemand echt een probleem heeft ik die persoon wil gaan helpen/wil gaan redden. Terwijl die persoon wellicht helemaal niet gered/geholpen wil worden dan wel niet gered wil worden op de manier die ik voor ogen heb. Als iemand ook steeds alleen "haar verhaal kwijt wil" en dat ik dat aanmoet horen zonder dat ik oplossingen kan aandragen of iets mag terugzeggen, of iets mag DOEN behalve meelevende geluiden maken, dan vind ik dat dus ook heel lastig - en zulke mensen heb je ook. En die moet je ook in hun waarde laten.
Herkent iemand hier de behoefte om mensen anders dan je ouders te 'redden'/helpen? En hoe onderdrukken jullie deze neiging?
Gaby schreef:En dat vergeten van zaken is ook heel herkenbaar. Dan voelt het alsof je als kind een heel optionele factor in hun leven bent he? Alsof ze een lamp hebben uitgekozen en bij thuiskomst erachter kwamen dat hij niet mooi kleurt bij de bank, maar ja bonnetje kwijt, en geen zin om hem naar de kringloop te brengen ofzo, dus je negeert de lamp maar ...
Gaby schreef:Hoe voelen voor jullie de feestdagen nu; hoe vullen jullie die in?
En wat zeg je tegen de ouders van je nieuwe vriend of vriendin wanneer zij vragen naar jouw ouders?
Gaby schreef:Hoe voelen voor jullie de feestdagen nu; hoe vullen jullie die in?
En wat zeg je tegen de ouders van je nieuwe vriend of vriendin wanneer zij vragen naar jouw ouders?