Continu ballen in de tuin, hoe los je dit op?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Continu ballen in de tuin, hoe los je dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 14:10

De periode van het mooie weer is weer begonnen, wat uiteraard gepaard gaat met spelende kinderen buiten. Geen probleem uiteraard, dat hoort erbij. Maar inmiddels staan wij dagelijks minimaal 4 ballen uit de tuin te vissen, gaan onze dierenverblijven kapot en gaat mijn videobel continu af met kinderen die hun bal voor de 100ste keer weer over onze schuur hebben geschopt..

Er is een voetbal/basketbal veld op nog geen minuut lopen vanaf het pleintje achter ons huis, geen reden dus om perse op het pleintje te spelen lijkt mij. De wijkagent adviseert mij om te gaan praten met de ouders, maar ik ben over het algemeen niet voor 20u thuis, de daders zijn dan al lang en breed gevlogen. De kinderen die er spelen wonen niet op mijn blok, ik heb dus ook geen idee waar dan wel. Zowel wij als onze buren hebben ook geen kinderen in die leeftijd.

Inmiddels willen we een camera gaan installeren om te kunnen controleren of er geen kinderen over onze schuur klimmen om in onze tuin te komen (daar hebben we ze al eerder op betrapt), maar eigenlijk gaat mij dat wel erg ver om zulke stappen te ondernemen.

Ik heb geen idee hoe we dit kunnen, maar ook mogen oplossen. Ik overweeg prikpennen op het dak of stroomdraad, maar ben bang dat dat niet toegestaan is.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Continu ballen in de tuin, hoe los je dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:13

Waarschuwen dat ze, als het weer gebeurt, morgen terug kunnen komen om de bal op te halen. Werkte bij ons altijd best goed. 1x kan gebeuren, 2x ook nog, en daarna is het over en uit.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Continu ballen in de tuin, hoe los je dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:15

Ik heb dit ooit ook gehad en het werd van kwaad tot erger. Wij zijn verhuisd....

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:17

Alvaron schreef:
Waarschuwen dat ze, als het weer gebeurt, morgen terug kunnen komen om de bal op te halen. Werkte bij ons altijd best goed. 1x kan gebeuren, 2x ook nog, en daarna is het over en uit.


Maar ze is niet thuis. Dus dat gaat moeilijk.

Ik vind schrikdraad wel een goede maar misschien escaleert het dan.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:19

Je mag ook prikpennen met een stroomdraadje op je schutting zetten om katten binnen of buiten te houden, dus als dat tegelijk ook effectief is tegen kinderen, winwin toch? :=

Maar wel lastig, misschien een briefje bij de voordeur/poortdeur hangen met een leuke maar duidelijke tekst?

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 14:25

Met het schrikdraad kan ik 1 ding voorkomen, en dat is dat er straks een smurf met gebroken ledematen in mijn tuin ligt. Ik heb er al eerder 1 op ons dak betrapt, had gelijk een boze ouder aan de deur dat ik niet zijn kind mocht corrigeren >;) Er is gelukkig geen schutting richting de wijk, maar ze schromen dus niet om op de schuur te klimmen..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:33

Mijn vorige huis was naast een grasveld waar ze graag voetbalden of met andere dingen gooiden. Ik heb het nadat de teller op een gegeven moment op 8 op een dag stond van dingen die de metershoge heg waren overgevlogen het simpel opgelost.

De eerste twee voorwerpen mochten opgehaald worden. Daarna was het een dag wachten tot ze het verloren voorwerp terugkregen. Twee dagen was er een hoop gesputter maar daarna was het opeens een stuk minder wat de heg overvloog.

Het raarste was nog een bos huissleutels 8)7 waarvan de papa nogalboos was dat de heg zo groen en hoog was en de sleutels zoek waren daardoor. Echt je zoon is de grootste alles over de heg schopper en gooier. Voedt hem op. De sleutels trouwens 2 jaar later op een heel andere plek in de tuin teruggevonden _O-

Eroverheen klimmen schrikdraadje spannen of bv die duiven weghoudt dingen op je schuur plaatsen of desnoods prikkeldraad. :+ Dan gaan ze er een keer overheen en dan is het klaar denk ik. Briefje op de schuur plakken, voorwerpen zo en zo laat ophalen de dag erop op een tijdstip dat het jou uitkomt.

Of aan de binnenkant van je schuur ervoor zorgen dat ze er niet meer zo gemakkelijk uit kunnen klimmen. O:)

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:41

Wat doe je met de ballen in je tuin? Gooi je die weer terug over de schutting? Ik zou ze innemen, lijkt me dat alle ballen een keer op zijn :'). En toch een keer op een vrije dag de kinderen aanspreken dat er dingen stuk gaan. Soms helpt het als je in gesprek gaat zonder dat je boos wordt oid. Maar ik vrees ook dat het voor een deel mee leren leven is, hoe vervelend ook.
Ik zou zelf geen schrikdraad of prikkeldraad >;) oid spannen. Als er dan gewonden vallen, ben je daar nog aansprakelijk voor ook. Ik denk ook niet dat je zo de goodwill van de buurtkinderen wint.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:45

Princesj schreef:
Met het schrikdraad kan ik 1 ding voorkomen, en dat is dat er straks een smurf met gebroken ledematen in mijn tuin ligt. Ik heb er al eerder 1 op ons dak betrapt, had gelijk een boze ouder aan de deur dat ik niet zijn kind mocht corrigeren >;) Er is gelukkig geen schutting richting de wijk, maar ze schromen dus niet om op de schuur te klimmen..



... -O- ongelooflijk

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 14:45

Diddykong, ik loop nu ook de kans op gewonden, gezien ze dus gewoon over de schuur mijn tuin betreden. Als er eentje daar ligt, ben ik dus waarschijnlijk ook nog eens verantwoordelijk, naast de materiele schade die ik (al) heb. Dan heb ik liever dat ze een klap krijgen en dan bij hun spelende vriendjes landen, waar ze gezien worden en bereikbaar zijn voor hun ouders.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:45

Als je het aan de binnekant van je tuin doet dan kunnen ze zich alleen daaraan beschadigen als ze ergens zijn waar ze niet per vergissing zijn gekomen

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:50

Begrijp ik het goed dat kinderen ze overdag in de tuin schoppen. En jij 's avonds dan vaak nog ballen aantreft, en ze teruggooit? Dan zou ik ze sowieso niet meer teruggooien maar desnoods even wegstoppen in de schuur zodat ze er vanzelf een keer om komen vragen en je de kans krijgt om de desbetreffende kinderen eens goed te waarschuwen. Desnoods melden dat je mee wil lopen naar hun huis, zodat je weet waar ze wonen en ook ouders kan aanspreken.

Als ze de voetballen erin schoppen maar voordat jij thuis bent alweer eruit gehaald hebben, snap ik dat het lastig wordt om met ze in contact te komen, dan zou ik inderdaad proberen een cameraatje op te hangen. En dat wellicht met waarschuwing erbij in je tuin zetten op een bordje, dat er gefilmd wordt en dat het verboden is om je op privé terrein te begeven. En even aankijken of dat iets oplevert. Pech hoor, die kinderen weten drommelsgoed dat ze fout zitten.

Maar heb je 0 vrije dagen in de week waar je wel een keer overdag thuis bent en het gebeurt? Kan me niet voorstellen dat het nooit lukt om ze een x te treffen?

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:55

Als de ballen er nog liggen als je thuis komt zal het wel meevallen met dat over de schutting klimmen toch?
Dan kan je ze gewoon bij je houden tot ze aanbellen om 'm terug te vragen en ze dan aanspreken?

Ik vind schrikdraad en camera's wel een beetje ver gaan hoor, het zijn buitenspelende kinderen :o
Zitten ze een keer niet achter de Ipad...

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Continu ballen in de tuin, hoe los je dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:05

De brandweer vist ze heus ook bij jou uit de tuin :'). En kinderen spelen zelden alleen, dus als er 1 in je tuin valt, slaat de rest vast alarm. Tja ik vind prikkeldraad of stroomdraad echt te ver gaan. Dan zou ik de ballen in de tuin voor lief nemen :+. Kinderen zijn handig en flexibel. Ik denk dat het meer de ergernis is, dan dat je echt bang bent voor gewonden :D.
En ik snap je ergernis. Daarom vind ik het advies van de wijkpolitie ook niet verkeerd. Ga met de kinderen en hun ouders in gesprek. Maar helemaal voorkomen gaat toch niet lukken.
Heb je zo'n camera en dan? De politie gaat echt niet op zoek naar jongens die je tuin inklimmen, bal ophalen en weer weg zijn. Ook dan voorkom je het niet.
En een beetje opgeschoten jongen komt ook over het schrikdraad :D

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:10

Heb je al geprobeerd bij teruggave van een bal zeggen dat de volgende keer als het nog eens gebeurt, dat de bal niet meer terugkomt.

Bellen ze aan of ze de bal mogen pakken dat je ring elke keer afgaat. Ook zeggen, nu nog één keer en volgende keer heb je pech en is het nee. Ring met camera kun je zien welke kinderen het zijn die je waarschuwt.

Grote kans in het groepje dat het snel gaat leven dat je absoluut moet voorkomen dat je bal in die tuin terecht komt.

Ik vind schrikdraad, camera's etc ook wel direct erg rigoreus om aan te denken

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:20

Is het pleintje van de gemeente? Misschien kun je eens contact met hen opnemen of er een vangnet gespannen kan worden? Dat is hier ook gebeurt bij een speelveldje nadat de ballen alle kanten op gingen.

Het verbaasd me wel hoeveel mensen hier vinden dat je het maar moet pikken omdat het maar kinderen zijn. Ook kinderen horen geen overlast te veroorzaken en al helemaal niet bij een ander in de tuin te komen. De opvoeding van tegenwoordig :=

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:24

Ik zou schrikdraad spannen om je dieren in de buitenverblijven te beschermen tegen katten.
https://www.gallagher.eu/nl_nl/katten-verjagen

(Er vanuit gaande dat er dieren in de verblijven zitten die mogelijk prooi voor katten zijn.)

Bordje eraan "pas op schrikdraad" en klaar.

Bij commentaar is het dus voor de katten en/of beveiliging tegen inbrekers omdat jullie veel weg zijn.
Tja, pech als er een kind in hangt, die heeft daar niets te zoeken. Moeten pappa en mamma maar even met hun kind gaan babbelen ipv met jou.

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Continu ballen in de tuin, hoe los je dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:30

Wij hadden vroeger een buurman in de straat, als daar de voetbal in de tuin kwam kreeg je hem in flarden terug := Dat overkomt je één keer en daarna écht niet weer.

Nou is dat als eerste stap wellicht wat drastisch, maar als ze niet willen luisteren naar een vriendelijk verzoek dan is het het overwegen waard. Kijken of ze dan wel hun bal bij zich kunnen houden.

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:35

Wij hebben een hond die graag met ballen speelt en wat in onze tuin ligt is van ons {:}

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:35

Gaabje schreef:
Ik zat ook aan zoiets te denken. Heb je een soort voortuin ofzo? Misschien daar een mand neerzetten en een briefje ophangen.

Omdat er zo veel ballen in onze tuin belanden hebben we deze mand neergezet. Op, bedenk iets leuks, zaterdagochtend oid, leggen wij alle ballen in deze mand. Dan kun je je bal weer ophalen. Aanbellen heeft geen zin, wij zijn waarschijnlijk niet thuis.


Dat vind ik nu een fijne oplossing. Klimmen ze niet over de schutting, bellen ze niet aan, en krijgen ze toch na x aantal tijd hun bal terug. En in tussentijd zijn hun ballen hopelijk wel een keer op.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:38

Berdien schreef:
Wij hadden vroeger een buurman in de straat, als daar de voetbal in de tuin kwam kreeg je hem in flarden terug := Dat overkomt je één keer en daarna écht niet weer.

Nou is dat als eerste stap wellicht wat drastisch, maar als ze niet willen luisteren naar een vriendelijk verzoek dan is het het overwegen waard. Kijken of ze dan wel hun bal bij zich kunnen houden.

Het hele topic was ik al aan het denken… waarom geen mes erin? :')
Dat het een keer gebeurt ok, maar als het altijd dezelfde etter is.
En dan geef je de vermelding dat doen jullie ook bij mijn tuin.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:39

anca schreef:
Wij hebben een hond die graag met ballen speelt en wat in onze tuin ligt is van ons {:}


Niet volgens de wet.

Het eigendomsrecht van een voetbal vervalt niet als deze zich op een kavel bevindt die kadastraal niet tot het eigendom van de voetbaleigenaar behoort. Daarom zal je de bal moeten teruggeven of de kinderen eenmalig een recht van overpad moeten geven zodat de bal weer terug kan keren bij de rechtmatige eigenaar.

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:44

anca schreef:
Wij hebben een hond die graag met ballen speelt en wat in onze tuin ligt is van ons {:}

Nope, en ik kan je vertellen dat ook de politie daar zo overdenkt.
Je mag spullen niet kapot maken en ook niet opbergen achter slot en grendel.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:46

Ik ben ook heel lang heel lief geweest, door ze netjes terug te gooien, toen betrapte de buurman ze dat ze over de schutting poort klommen. Gingen de ballen achter slot en stroomdraadje op de schutting, bordje erbij gemaakt, stroom wegens kattenoverlast! Hebben ze het nog 1x geprobeerd, vette pech, had de auto weggereden, hoorde ze voetballen in de tuin, bij de buurvrouw afgewacht, had er 1 bal over zien komen en probeerde ze weer erover te klimmen. Heb ik ze netjes toch dringend verzocht dit niet meer te doen, dat ze kunnen aanbellen en anders de bal niet terug kregen. Daarna nooit meer gehoord :+

rien10
Berichten: 14677
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:49

Maar daar denkt de hond anders over. Ik heb ook zo'n hond gehad. Bal over het hek? 3, 2, 1 Hap. Lek.
Hond woonde in de kennel met uitloop in de tuin. Het was gewoon haar tuin. En alle ballen waren van haar. Ook die over het hek vlogen. De buurkinderen wisten dat en hadden er geen moeite mee. Ik moet zeggen dat dit ook maar erg weinig gebeurde.