Zoals de titel aangeeft is mijn weiland kapot gereden (door een bedrijf) zonder aankondiging en dus zonder toestemming. Zelden ben ik zo kwaad geworden.
Om vanaf het begin te beginnen; ik kwam net thuis toen een vriendin die haar paard bij mij heeft staan belde en vroeg wat er in het land is gebeurd. Toen ik aan gaf niet te weten wat ze bedoelde vertelde ze dat er iemand met een machine bezig is geweest. Dus ik snel mijn jas en laarzen aan gedaan en het erf op gerend. Toen ik het zag begon ik gelijk al te schelden terwijl ik normaal best beheerst ben. En dat na een drukke werkweek..

Een bedrijf is namens de gemeente mijn erf & wei op gegaan waar de paarden liepen nu het eindelijk weer een beetje opgedroogd was, want we zijn zuinig met de wei. Normaal staan de paarden rond deze tijd van het jaar in de paddock, maar vandaag mochten ze even snoepen van het gras. Ze zijn dus aan het rennen gegaan door die machines en het is geen groot stuk, dus overal gaten. Maar hoe fout dit af had kunnen lopen..
Ze hebben de sloot dus (deels) leeggehaald, veel te laat en terwijl ze dit met een maaiboot zouden doen. Vorig jaar al zelfs toen ik ze toevallig elders bezig zag en vroeg of ze dit ook bij mij gingen doen. Toen ik uitlegde waar ik woonde gaven ze aan dat het wel in de planning stond. Ze zijn nooit geweest, terwijl ik altijd alles netjes op orde heb en de sloten verder door mij al uitgebaggerd waren.
Nu zijn ze dus met een kraan en een trekker met een bak er achter het weiland opgereden. Ze hebben eerst mijn trailer voor het hek verplaatst, hebben toen mijn hek (met verboden toegang bordje) geopend en vervolgens het schrikdraad.

Dit is ook niet eerder gebeurd, ook niet bij de vorige eigenaren. Bovendien hebben ze het alleen vanaf mijn kant gedaan terwijl er ook een pad in het park langs de andere kant loopt die ze overigens ook kapot hebben gereden:

Dus ik heb gelijk naar het bedrijf gebeld dat voor de gemeente werkt en navraag gedaan. Toen bevestigd werd dat ze hier inderdaad bezig zijn geweest heb ik ze niet direct verrot gescholden, want ze hadden ook maar de opdracht van iemand gekregen. Maar ik heb wel gezegd dat ik het vreselijk dom vind dat ze met grote machines in een vrij klein weiland met paarden gekomen zijn zonder aankondiging en er een dikke bende van hebben gemaakt terwijl dit ook niet de afspraak was. Er was ook niemand thuis, maar als ik ze wel had 'betrapt' had ik ze gelijk weggestuurd. Dinsdagmiddag komt dus iemand van het bedrijf langs en gaat hij de schade bekijken. Het kwaad is al geschied en in het voorjaar zal het hopelijk wel weer bijtrekken. Maar ik wil toch weten of er mensen op bokt zijn met soortgelijke verhalen die misschien wat tips kunnen geven om te zeggen of te doen. Een zak met graszaad eisen om het opnieuw in te kunnen zaaien in het voorjaar?
Ook moest ik dit gewoon even van mij afschrijven.
Een klacht indienen doe ik overigens sowieso al over het feit dat het onaangekondigd was. Maar een aangifte wegens erfvredebreuk, zou dat ook op zijn plaats zijn?