Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Mjetterd, Giolli, Sica, ynskek

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:40

Ik kan wel janken (of dat ben ik eigenlijk gewoon aan het doen) Nu een klacht en een burger die tegen mij aan het brullen was omdat onze omheining niet deftig genoeg is. Ik kan het allemaal er even niet meer bij hebben. Moesten wij het kunnen betalen waren wij hier al lang weg geweest. Ik quote hem: Madam, da kunde geen omheining noemen, wa is da nu! Wa voor krot is die omheining nu! Da ziet er nie uit! En hoppa, klacht bij de politie omdat wij geen degelijke omheining zouden hebben.

Omheining is nieuw van vorige zomer...

Afbeelding

Moestuin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:17

Geen idee, ik zag hem zonet wel nog in het centrum lopen toen ik de kleine van school ging halen. Dus ik gok dat hij daar ergens van komt. Wel typerend, sinds corona lopen ze vele grote rondjes en komen ze bij ons langs door. Het zijn nooit de directe buurboeren die klagen maar altijd diegene uit het dorp. Het kan ook niet vriendelijk gezegd worden. Het wordt gewoon naar mijn hoofd gebruld.

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:26

Century schreef:
Ik vind het eigenlijk erg raar dat men zich bemoeit met jouw hek? En dan ook de politie daarvoor belt? Ik zou verwachten dat de politie ze net nog niet uitlacht. Die hebben toch wel iets beters te doen?
Het zou nooit in me opkomen om een ander te bekritiseren over wat er op zijn erf gebeurt (mits niet illegaal/mishandeling etc).
Wat een rare wereld.

Hij beweerde dat mijn hond op straat liep, maar die kan 1: Het erf niet af en 2: Is geen seconde van mijn zijde geweken en ik liep echt niet op straat.

Lizy: Ja, hij noemde hem ook verouderd. Toen ik riep dat wij de bonnetjes nog hadden en of hij die wou zien ging hij dreigen dat mijn hond wel eens iemand ging aanvallen en ik het dan wel ging weten etc. Wij merken alsmaar harder en harder dat wij in dit dorp 'inwijkelingen' zijn en niet vanuit een boerenfamilie komen. Iedereen is hier wel familie van iedereen en wij zijn duidelijk de vreemde eend in de bijt.

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:55

Ik voel mij echt zo veel beter :D

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:06

Century: Veel succes met de bakken!

Afbeelding

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:17

Niet normaal en mijn advies is wegdoen. Ik heb ooit zo een voedster gehouden. 2de nest heeft 1/3de overleefd. Daarna elk nest mooi groot gebracht. Maar, ik heb jongen gehouden uit die nesten. 3 voedsters. 2 van de 3 voedsters hebben hun eerste nesten dood laten gaan... Dus volgens mij zit het er echt in. Ik vind het te veel toeval dat het juist in die dochters terug te zien is. Ik heb 8 nesten gehad de voorbije maand waarvan 7 de eerste keer en enkel hun maakten geen nest waardoor alles dood ging. De rest heeft het super gedaan.

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:36

Wij genieten ook van het weer ja :D En van jou biggenfilmpjes Marlinde <3

Dit weekend hebben we hulp gehad en de omheining van de schapen is gigantisch vooruit gegaan. Zo meteen even foto’s nemen. Mijn nieuwe legkippen leggen elke dag trouw een ei. Van mijn 8 oudere leggen er nog maar 2-3 dus we gaan de oude maar eens slachten.

Vandaag een hoop aardbeienplantjes naar Prairy gebracht. Wat een mooie en rustige plek! Had graag wat meer gezien, maar dochter had slecht geslapen en nu bij thuis komst verhoging en last van haar maag. Zul je altijd zien dat het op zo momenten is :')

Tamary: Als je het ziet zitten mag je hier een voedster halen? Ik heb een hele lichting jonge voedsters zitten van 11/12 maand met hun eerste nest waarvan ik weet dat ze het goed doen. Als je geen al te grote wilt heb ik ook nog een heel betrouwbare iets kleinere voedster van 1,5 jaar en 3,250 kilo. Daarvan ben ik 100% zeker dat ze echt een topmoeder is.

Edit: Als je nog steeds in Drenthe woont is het wat te ver denk ik _O-
Laatst bijgewerkt door Moestuin op 01-04-21 11:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:15

Net een rondje tuin gedaan.

Lam en moeder hebben duidelijk andere ideeën over middagrust

Afbeelding

Hele hoop omheining bij

Afbeelding

En nog even en alle bomen barsten van de bloemen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:14

Ja dat vriezen hé... Hier geven ze komende week weer een nacht met opeens -2 graden.

Is de auto stuk of?

Ik ben mijn valies aan het maken. Dochter piekt weer over de 40 graden op enkele uren en kotst er weer lijf en leden uit. Idem zoals in december. We mogen nog naar de dokter deze avond, die werkt langer voor ons en het is nu al een dubbeltje op zijn kant of wij direct worden doorgestuurd naar de spoed of thuis mogen blijven.

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:22

Hebben ze nooit echt gevonden. Ze is op nagenoeg alles negatief getest. Ze had wel een keelontsteking maar toen de antibiotica al werkte en de keel beter werd bleef ze zo hoog in haar koorts zitten. Ze vonden toen sporen van een virus, maar geen covid, geen griep, geen klierkoorts etc. Dat is altijd vrij vaag gebleven. Er is toen ook volledig bloedwerk gedaan maar ook daar kwam niet veel uit. Ze is aller sinds weer goed ziek.

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:47

palousa_boy schreef:
Beterschap moestuin.

Hier staat ook 3/4 in bloei, wel lekker weer een beetje kleur om je heen.

Schapen hebben ook weer eens wat, plotseling magnesium tekort dus zijn ineens 10 drachtige ooien armer in een dag.

Oh meen je niet :(:)

Mizora: Het is de eerste keer dat ik hoor dat je cavia’s moet ontwormen :) Wist ik niet!

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:45

Lief dat je het vraagt. Voorlopig mogen we thuis blijven omdat ze nog urine aanmaakt. Dokter steekt het op het plotse warme weer. Buikgriep + virale infectie erbij. Maar even voor het beeld:

Afbeelding
Afbeelding

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:54

Dank je wel allemaal!

Ach Marcella, wat zuur... Nog steeds geen werk gevonden dan? :(

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:05

Dochter gaat langzaam aan beter, dank je!

Ja schapen... Als die verkouden zijn dan gaan ze bijna dood :+ En konijnen, deze week 2 dode jongen eruit gehaald waar ik niets aan had gezien. Ook volwassen konijnen liggen plots dood. Onweer is ook altijd spannend. En nog zo een grappige: Ik weeg op dag 1 6 kilo, dag 2 5,5 kilo en dag 3 ben ik dood en is het enkel vel over wat botten. Al snij je ze open, je weet gewoon niet wat het is waardoor ze opeens zo vel over been komen. Ik heb al vaak gezegd er mee te stoppen want betrouwbaarheid daarin is echt 0,0 :') Maar als het goed gaat heb je ook gewoon 7-8-9 dieren in de diepvriezer na 3 maand.

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:34

Juist als mijn bestelling van 500 vleeskuikens toe komt is het prut weer :')

Afbeelding

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:39

Bedoeling is dat ze verkocht worden. Gaat normaal altijd heel erg snel maar met dit gure weer heb ik er welgeteld 10 gereserveerd staan. Kom er wat nerveus van want allemaal groot kweken en opeten, daar heb ik echt geen plaats voor _O-

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:47

Gefeliciteerd Mizora!

Ik verkoop ze als kuiken :) Er hangen nu 2 zware lampen en er staat een grote plaat. Hok is vrij dicht met net genoeg verluchting. Zo warmen de lampen de volledige ruimte op :)

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:08

Peer, pruim, perzik, kers, blauwbes en noem maar op... Nu heeft het wel altijd flink gesneeuwd met de vorst de voorbije nachten en de fruitboeren stonden te juichen want de sneeuw zou de bloesems beschermen. Ik ben benieuwd...

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:47

Moonfight schreef:
Woooow wat een kuikens Moestuin _/-\o_ hopelijk wil de verkoop straks beter. Is bij jullie al zoveel fruitbloesem open? Hier (gelukkig) nog niet.

Er zijn er nu toch al 75 gereserveerd op een paar uur dus hopen dat ik toch in het weekend alles kwijt ben. Dat is echt zo iets weer afhankelijk. Als de zon schijnt ben je ze zo kwijt en als het slecht weer is blijf je er mee zitten :)

Hier is alles buiten de appel al open :')

Marcella: Ik hoop dat er snel goed nieuws komt!

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 23:17

Ross308

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:25

Ach, er zijn er al 100 gereserveerd. Ik zie het wel. Gelukkig eten en plaats in overvloed. Ik zou enkel een diepvriestekort hebben _O-

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:42

Mag ik vragen waarom je voor inseminatie kiest ipv natuurlijke dekking? :)

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:08

Ok interessant! Hier wordt dat, ook bij grote kwekers, nagenoeg niet gedaan :)

Ik snap het wel om geen al te grote ram te gebruiken op jonge ooien. Wij houden dit jaar speciaal daarvoor een kruising suffolk aan omdat wij denken dat onze nieuwe suffolk ram veel te zwaar gaat zijn voor enkelen.

Dit is hem trouwens, onze nieuwe suffolk ram. Nu 3,5 maand. (Gewogen op 60 kilo op 3 maand dus echt enorm fors)

Afbeelding

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:47

Hmmm perensap. Lekker! Bewaard zoiets makkelijk Marcella?

Palousa: Hij is gewend van buiten te lopen inderdaad! Wij hebben hem gekocht samen met een halfzus van hem. Ze zijn gezien hun leeftijd samen bij de groep gegaan en dit is eigenlijk direct goed gelukt.

Juval: Jou puppies zijn echt prachtig!

En zoveel hier met eendeneieren in overvloed, wat leuk!

Hier kwam er vandaag een herinnering langs op facebook dat ik vorig jaar de kolen aan het planten was in mijn t shirt. Dit jaar zitten zelfs de aardappelen nog niet in de grond want de moestuin staat half onder water :brr:

Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:46

Solleke: Ik kan helaas het zoekertje niet zien! Heb je een titel?

Vandaag zijn de varkens eindelijk naar hun definitief buitenverblijf verhuisd. Ze hebben het oude kippenhok gekregen. Is 10 op 11. Binnen enkele jaren bouwen we iets nieuws want dan wordt dat stukje terras en tuin :)