Algemeen coronatopic #6

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:30

Kijk, dat is een mooi helder overzicht. Dan weet je wanneer er opgeschaald gaat worden (en wat dat dan is) maar ook wat er voor nodig is om af te schalen. Die duidelijkheid mis ik echt al maanden hier.

En wat een goed nieuws dat het bij jullie nu zo goed gaat, met name in de verpleegtehuizen! Dat zijn toch wel hele bemoedigende berichten.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:37

Ik zie nog aankomen dat in Nederland de horeca en detailhandel gewoon de deuren massaal open gaat gooien.

Roodvos

Berichten: 6669
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:43

MoniqueT schreef:
Wat ik in Nederland echt mis, is duidelijkheid. Die routekaart is nooit echt wat geworden.

Ik denk dat dit komt door de enorme decentralisatie (versnippering) van het bestuur in NL. We hebben 12 provincies, 352 gemeenten, 25 veiligheidsregio's en 25 GGD's. En dat zijn allemaal koninkrijkjes in koninkrijkjes en iedereen wil overal een plasje overheen doen.

Wat deze pandemie in NL in elk geval pijnlijk duidelijk maakt is dat het een bestuurlijke chaos is met een enorm gebrek aan daadkracht, organisatie en knopen doorhakken.

Dat is wel een heerlijk duidelijk plaatje wat je laat zien Monique. Ik denk dat het in NL niet haalbaar is om het zo in regio's in te delen. Domweg omdat NL daar te klein voor is. Wij zijn als land gewoon 1 regio. Maar zo'n kleurenschema met wat wel/niet geeft wel houvast voor de mensen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:46

Berdien schreef:
Kijk, dat is een mooi helder overzicht. Dan weet je wanneer er opgeschaald gaat worden (en wat dat dan is) maar ook wat er voor nodig is om af te schalen. Die duidelijkheid mis ik echt al maanden hier.


Is landelijk zo opgezet sinds mid zomer. De deelstaten hebben beperkte marge om de maatregels voor hún regio specifieker in te vullen, maar wel met eenzelfde heldere raamwerk.

Wij weten in Andalucía (net als de rest van het land) ook precies zo waar we aan toe zijn mbt de cijfers en bijbehorende beperkingen.
Er is net als in Murcia een online glasheldere bijgewerkte kaart.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:46

Maar waarom zou dat in Nederland niet kunnen? Wij hebben toch ook gewoon gemeentegrenzen? Dus als er gezegd wordt je moet binnen je gemeente blijven, dan zou dat moeten kunnen. Maar iedereen gaat direct steigeren (ik ook overigens want mijn paard staat in een andere gemeente :+ )
Ik denk dat vooral de mentaliteit van de Nederlanders het grootste probleem is.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:47

Roodvos schreef:
Ik denk dat het in NL niet haalbaar is om het zo in regio's in te delen. Domweg omdat NL daar te klein voor is. Wij zijn als land gewoon 1 regio. Maar zo'n kleurenschema met wat wel/niet geeft wel houvast voor de mensen.


Hier is het per geméénte dus waarom is NL dan te klein?!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:49

Roodvos schreef:
MoniqueT schreef:
Wat ik in Nederland echt mis, is duidelijkheid. Die routekaart is nooit echt wat geworden.

Ik denk dat dit komt door de enorme decentralisatie (versnippering) van het bestuur in NL. We hebben 12 provincies, 352 gemeenten, 25 veiligheidsregio's en 25 GGD's. En dat zijn allemaal koninkrijkjes in koninkrijkjes en iedereen wil overal een plasje overheen doen.

Wat deze pandemie in NL in elk geval pijnlijk duidelijk maakt is dat het een bestuurlijke chaos is met een enorm gebrek aan daadkracht, organisatie en knopen doorhakken.

Dat is wel een heerlijk duidelijk plaatje wat je laat zien Monique. Ik denk dat het in NL niet haalbaar is om het zo in regio's in te delen. Domweg omdat NL daar te klein voor is. Wij zijn als land gewoon 1 regio. Maar zo'n kleurenschema met wat wel/niet geeft wel houvast voor de mensen.


Amen!
En we krijgen maar meer en meer duurbetaalde tussenlagen (managers) en uiteindelijk gebeurd er een keer echt wat en blijkt dat mooi l*llen toch wel wat anders is dan echt wat doen.

Ik roep het graag: al dat geneuzel over HBO en UNI papiertjes is de grootse doodsteek die er is. Je hebt doeners nodig, durvers die gaan ipv oeverloos blijven ouwehoeren.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:49

Monique, hoe groot zijn die provincies bij jullie en de blauwe , zijn dat de dunbevolkte gebieden?

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:52

In Portugal gaat het ook per gemeente. In Albufeira moeten ze nu om 1 uur ‘s middags al binnen zijn en je mag de gemeente niet verlaten. Gemeentelijke lockdown.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:58

Bigone, blauw geeft het aantal besmettingen aan. Ik geef even een plaatje van de cijfers van de provincie. De stad Murcia is de zevende stad van Spanje in inwoneraantal en die is nu net zo blauw als onze kleine gemeente van 6147 inwoners in 11 dorpjes.

Het is van ons uit ongeveer 1,5 uur rijden naar de andere uithoek van de provincie, wij zitten in het bolletje rechtsboven waar de pijl bijstaat. Als je aan de linkerkant de provincie uitrijdt, zit je in Andalusië waar HC woont.


En nu begint mijn Spaanse les!!

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:02

In Zwitserland is alles naar kantons geregeld, soms is dat fijn, soms idioot. Het is maar een piepklein land met 26 kantons, dus kan het zijn dat je bij de supermarkt links van je huis andere regels hebt dan rechts van je huis.
De kantons regelen zelf hun inentingsstrategie.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37252
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:20

Als het hier in gemeentes blijft hebben een aantal gemeentes inwoners met een probleem. Geen enkele winkel in een gemeente. Een ander heeft heel beperkt wat ruimte. Voor de ene gemeente heb je heel veel maairuimte bij de ander mag je de plaats niet uit :P .

Waar ik eerder woonde stopte de gemeente vlak buiten de plaats. Gemeente Rozendaal heeft niet eens winkels maar wel natuur :D .en er zijn gemeentes waar je ver kunt reizen. Bv gemeente Bergen lb is heel langgerekt. Of Bronkhorst of Zevenaar. Dan kom je nog eens ergens :+
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-02-21 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

besita
Berichten: 6788
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:21

Routeplan voor UK om uit de lockdown te komen

Afbeelding

Kappers en open scholen hebben we al
Maar hoop hier ook echt snel buitensport voor iedereen
En outdoor horeca ook een goed idee :j

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:22

MoniqueT schreef:
Bigone, blauw geeft het aantal besmettingen aan. Ik geef even een plaatje van de cijfers van de provincie. De stad Murcia is de zevende stad van Spanje in inwoneraantal en die is nu net zo blauw als onze kleine gemeente van 6147 inwoners in 11 dorpjes.

Het is van ons uit ongeveer 1,5 uur rijden naar de andere uithoek van de provincie, wij zitten in het bolletje rechtsboven waar de pijl bijstaat. Als je aan de linkerkant de provincie uitrijdt, zit je in Andalusië waar HC woont.


En nu begint mijn Spaanse les!!

[ [url=m/pEcarb.png]Afbeelding[/url] ]

Oké, dat geeft ook wel iets aan qua dichtheid, jullie provincie beslaat een kwart van Nederland alleen zit de bevolkingsdichtheid bij ons meer dan drie keer zo hoog dus meer kans op besmettingen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:32

karuna schreef:
Als het hier in gemeentes blijft hebben een aantal gemeentes inwoners met een probleem. Geen enkele winkel in een gemeente.


Komt hier ook voor. Mag je voor essentiële zaken via directe route van/naar de dichtsbijzijnde winkel.

Idem het voorbeeld van Sizzle: Komt bij aangrenzende gemeentes ook voor. Mag je eens niet naar de Mercadona links in de buurgemeente maar moet je naar de Dia rechts in de eigen gemeente.
Kan zelfs tot verschillende openingregels voor horeca/winkels aan hetzelfde plein gelden. Het is wat het is en het is altijd wát voor íemand.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:33

besita schreef:
Routeplan voor UK om uit de lockdown te komen

[ [url=m/KrjUAO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kappers en open scholen hebben we al
Maar hoop hier ook echt snel buitensport voor iedereen
En outdoor horeca ook een goed idee :j


Ik gun het ze, maar het voelt wel heel dubbel gezien ik nog steeds het gevoel heb dat "onze" vaccins allemaal hun kant op zijn gegaan.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:36

Het verschil met een groot land en klein land is dat ik binnen 1 uur makkelijk 5 kantons doorrij en er is geen afstandsregel of regio limiet. Als je dan een suf langgerekt kanton hebt dat op sommige delen nog geen 10 km breed is dan wordt het een grap als je dan in het ene huishouden 10 mensen mag en het andere huishouden 5. Dan loop je natuurlijk gewoon even naar degene die er 10 mag.
Sowieso komen er per dag zo‘n 600.000 mensen over de grens vanuit FR, DE, AU, IT voor hun werk.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:38

Roodvos schreef:
MoniqueT schreef:
Wat ik in Nederland echt mis, is duidelijkheid. Die routekaart is nooit echt wat geworden.

Ik denk dat dit komt door de enorme decentralisatie (versnippering) van het bestuur in NL. We hebben 12 provincies, 352 gemeenten, 25 veiligheidsregio's en 25 GGD's. En dat zijn allemaal koninkrijkjes in koninkrijkjes en iedereen wil overal een plasje overheen doen.

Wat deze pandemie in NL in elk geval pijnlijk duidelijk maakt is dat het een bestuurlijke chaos is met een enorm gebrek aan daadkracht, organisatie en knopen doorhakken.

Dat is wel een heerlijk duidelijk plaatje wat je laat zien Monique. Ik denk dat het in NL niet haalbaar is om het zo in regio's in te delen. Domweg omdat NL daar te klein voor is. Wij zijn als land gewoon 1 regio. Maar zo'n kleurenschema met wat wel/niet geeft wel houvast voor de mensen.


Dat noemen we ook wel polderen en het polderen heeft er mede voor gezorgd dat we bij de landen met de hoogste welvaart en het hoogste welzijn horen. Het nadeel is dat polderen bij een ramp niet zo goed werkt...

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:45

Gaan nou enkel kappers open of nog andere contactberoepen en dan hoop ik vooral op de medische zoals chiropractor, osteopaat, etc.?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:56

Roodvos schreef:
MoniqueT schreef:
Wat ik in Nederland echt mis, is duidelijkheid. Die routekaart is nooit echt wat geworden.

Ik denk dat dit komt door de enorme decentralisatie (versnippering) van het bestuur in NL. We hebben 12 provincies, 352 gemeenten, 25 veiligheidsregio's en 25 GGD's. En dat zijn allemaal koninkrijkjes in koninkrijkjes en iedereen wil overal een plasje overheen doen.


Maar dat is uiteindelijk helemaal niet waar die onduidelijkheid vandaan komt. Er is meer dan voldoende bereidheid bij al die 12 provincies, 352 gemeenten, 25 veiligheidsregio's en 25 GGD's om doordacht landelijk beleid te volgen. Ze zijn zelfs bereid om op allerlei manieren niet-doordacht beleid toch zo goed mogelijk uit te voeren, hoe onwerkbaar het vaak ook is.

De onduidelijkheid zit niet in de versnippering, de onduidelijkheid ligt aan de basis. Er is namelijk maar 1 plek waar de routekaart meteen weer werd losgelaten, aanzienlijk sneller dan 'ie ooit gemaakt was: de landelijke regering.

En daar waar bv de burgemeesters of de GGD's afwijkende dingen doen van het landelijke beleid of waar er tegenspraak is, is meestal in situaties waarin ze meer willen doen dan wat het landelijk beleid nodig vond.

Verder lijkt het niet zo moeilijk te zijn om knopen daadwerkelijk door te hakken (een maatregel als de avondklok is bijna zonder onderbouwing genomen en vervolgens na de rechtelijke uitspraak ook heel snel via een andere weg ingevoerd) - er mist alleen heel veel bereidheid om dat te doen vanuit een duidelijke visie op het stoppen van corona. Want die mist in de basis. En dan is er ook geen route naartoe. Maar dat zit echt heel erg aan de top, en helemaal niet in de versnippering.

Edit: en Secricible, jawel, ik word hier doodmoe van. Ik zou zoveel liever willen dat ik kon gaan paardrijden en het vertrouwen zou hebben dat de dingen min of meer ok zijn...

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:59

karuna schreef:
Als het hier in gemeentes blijft hebben een aantal gemeentes inwoners met een probleem. Geen enkele winkel in een gemeente. Een ander heeft heel beperkt wat ruimte. Voor de ene gemeente heb je heel veel maairuimte bij de ander mag je de plaats niet uit :P .

Waar ik eerder woonde stopte de gemeente vlak buiten de plaats. Gemeente Rozendaal heeft niet eens winkels maar wel natuur :D .en er zijn gemeentes waar je ver kunt reizen. Bv gemeente Bergen lb is heel langgerekt. Of Bronkhorst of Zevenaar. Dan kom je nog eens ergens :+


Wij hebben maandenlang bijna geen winkels gehad waar je fatsoenlijk boodschappen kan doen, terwijl de stad Murcia een half uur bij ons vandaan gewoon alle winkels open had, zelfs de grote winkelcentra met Ikea, Primark etc.

Kijk op mijn kaartje en zie de verschillen in grootte per gemeente. Murcia-stad heeft 441000 inwoners, onze gemeente 6147. En gemeentegrens is gemeentegrens.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:05


moonsparkle
Berichten: 21721
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:31

Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat zitten op een terras met veel ruimte tussen de tafels veiliger is dan met z'n alle dansen in het vondelpark. Maar het een sluit het ander niet uit.

Kairos
Berichten: 2715
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:33

moonsparkle schreef:
Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat zitten op een terras met veel ruimte tussen de tafels veiliger is dan met z'n alle dansen in het vondelpark. Maar het een sluit het ander niet uit.

Ben geen wetenschapper, maar dat lijkt me wel. Van dansen gaat de gemiddelde persoon meer zweten en meer uitademen dan van zitten op een stoel, dus ik denk dat de verspreidingskans dan groter is.

moonsparkle
Berichten: 21721
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:36

En dan is er geen controle of althans bij een terras kan er gezegd worden door het personeel dat mensen niet mogen dansen en zorgen dat ze niet te dicht op elkaar komen.