Keukenhacks

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Keukenhacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:28

Volgend jaar willen wij graag een nieuwe keuken. Blijheid. *\o/*
De huidige keuken zat al in ons huis en is zó niet praktisch. Amper werkruimte, geen oven en rare kastjes.

Dit wordt voor ons de eerste keer dat we een keuken nieuw plaatsen en naar onze wensen kunnen aanpassen. En volgens mij bestaan er zoveel dingen waarvan ik geen idee heb :+

Daarom ben ik op zoek naar 'keukenhacks'. Briljante systemen, kastjes of andere dingetjes waarvan jij vindt dat je nooit meer zonder kan en waarvan je vindt dat iedereen dat zou moeten weten :D

Kan ik ze wellicht gebruiken bij het vormgeven van de perfecte keuken :)*

JudithO

Re: Keukenhacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:29

Grote lades in plaats van kastjes! Veeeel efficienter in gebruik.
En geen fancy vierkante gootsteen met mozaiek. Erg mooi om naar te kijken, maar een ramp om schoon te houden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:31

Hier is net eenzelfde topic over geweest kan ik mij herinneren, ik zal eens zoeken

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:32

Als je een vierkante gootsteen heb moet je een kraan die je er uit kan trekken :D En een cooker sowieso :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:33

Ik had wel een topic gevonden over ikea keukens maar niet een algemeen wat is superhandig topic. :)

Amado want anders kom je niet bij de hoekjes? Dat is er dus al zo één waar ik niet bij stil had gestaan :o?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:35

Geloof me, ook een losse kraan zal daarbij niet helpen. Als je het leuk vind om eens in de zoveel tijd met een sateprikker aan de gang te gaan om alle zooi uit de hoekjes te peuteren, vooral doen! Maar ik ben genezen, haha.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:36

Anoniem

Een kookplaat ipv een gasfornuis met pitten. Super lastig schoonmaken en steeds meer wordt van het gas af de norm!

Laurievc

Ik heb momenteel een keuken met 1 kleine wasbak. Zou meteen er een 2de bij willen om met een beetje handigheid te kunnen afwassen...
En zeker idd schuiven, kan je veel overzichtelijker houden dan kastjes.
Kruidenrekje vind ik trouwens ook echt een aanwinst!

Mijn moeder heeft een aantal jaar geleden haar keuken vernieuwd en ze moest en zou er een stoomoven in hebben. Die ze nu nog amper gebruikt. :+ Vooral qua apparaten dus even goed nadenken waar je echt veel gebruik van maakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:38

Ah iew judith :')

Ik vind zon grote witte rechthoekige bak erg mooi, maar ben ook bang voor verkleuringen er in en dat het al snel niet meer zo mooi is.

Ah caira djw zal ik dat ook eens lezen +:)+

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:40

JudithO schreef:
Geloof me, ook een losse kraan zal daarbij niet helpen. Als je het leuk vind om eens in de zoveel tijd met een sateprikker aan de gang te gaan om alle zooi uit de hoekjes te peuteren, vooral doen! Maar ik ben genezen, haha.

Maar wel echt veel beter. Anders moet je met je handen gaan klooien of met een afwasborstel. Met een kraan die er uit kan kan je in ieder geval alle restjes naar het midden spoelen en is je gootsteen altijd gewoon schoon in plaats van dat je in alle hoekjes resten hebt liggen. Ik wil niet meer anders. En bovendien ook nog eens superhandig met afspoelen en afwassen.

Maar een cooker vind ik nóg handiger. Het eten heb je stuk sneller op tafel omdat je water al kookt :D

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:40

Wat ik wel in mijn keuken zou willen is een kast waar alle veel gebruikte toestellen in staan, inclusief stopcontact klaar voor gebruik. Mijn tante heeft dat.
Kast open, toestel naar buiten schuiven en weer terug. Wanneer je het niet gebruikt, kast dicht en alles zit netjes weg. Niet steeds zitten klooien met uit de kast halen en op je veel te kleine werkblad zetten. Dan denk ik dus aan waterkoker, mixer, blender, koffiezet, eventueel broodrooster, tafelgrill,...

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:42

Wij hebben een 15 cm dieper aanrecht, behalve meer ruimte op het blad levert dat ook veel meer ruimte in de kastjes en lades. En als fervente theedrinker kan ik mijn qooker (heb er nu al 15 jaar een) niet meer missen. Maar ook eieren en groenten koken in kokend water vind ik veel efficiënter.

De vaatwasser op hoogte vind vooral mijn rug erg fijn.

Mijn grote rechthoekige witte wasbak blijft met afen toe wat vloeibare zeep en chloor prachtig wit overigens.
Laatst bijgewerkt door eva1969 op 27-12-20 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:42

Een Qooker is een must wat mij betreft. En wij hebben de vaatwasser hoger laten plaatsen. Wij zijn wat langer en al dat bukken ben je toch gauw zat. Ook de keuken is wat hoger dan normaal, op 95 cm. Ook zijn we over gegaan op inductie ipv gas. Een kookplaat met een afzuiger in de plaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:46

Dieper aanrecht stond hier al op het lijstje ook!

De vaatwasser hoger plaatsen zou heel fijn zijn voor mijn man met rugproblemen. Maar hoe dan? Die zit toch onder je aanrecht? :\ :=

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:47

Amado7 schreef:
JudithO schreef:

Maar wel echt veel beter. Anders moet je met je handen gaan klooien of met een afwasborstel. Met een kraan die er uit kan kan je in ieder geval alle restjes naar het midden spoelen en is je gootsteen altijd gewoon schoon in plaats van dat je in alle hoekjes resten hebt liggen. Ik wil niet meer anders. En bovendien ook nog eens superhandig met afspoelen en afwassen.

Maar een cooker vind ik nóg handiger. Het eten heb je stuk sneller op tafel omdat je water al kookt :D

Eens hoor! Wij hebben nu ook zo'n losse (is hier standaard) die je ook op standje douchekop kan zetten. Dat werkt helemaal als een tierelier.

Een diep aanrecht is ook echt een zegen. Je verkijkt je erop hoeveel extra ruimte je daarmee voor jezelf creeert. Wat ik geleerd heb: je kunt nooit te veel ruimte hebben op je aanrecht!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:49

Je kan je vaatwasser ook op een hoek doen waar je een hogere kast hebt :D

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:53

suze_ schreef:
Dieper aanrecht stond hier al op het lijstje ook!

De vaatwasser hoger plaatsen zou heel fijn zijn voor mijn man met rugproblemen. Maar hoe dan? Die zit toch onder je aanrecht? : :=

Afbeelding
Zo doe je dat. Eerst een kleine la, daarop de vaatwasser en daarboven de combioven. De combioven is dus ook hoger. Daarboven zit dan nog een kastje, nu nog zonder deurtje bij ons. Is t enige dat nog gedaan moet, was 2x verkeerd geleverd

Edit, links zit bij ons de koelkast en de vriezer. wij hebben een grote koelkast gekozen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:58

Aaah ja. Ik snap hem!
Dat zou wel puzzelen worden bij ons... Er is maar 1 plek waar dat zou kunnen en dat is de plek van de koelkast. Maar ik schrijf hem wel op, wie weet kan de keukenbouwer iets erop verzinnen. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:01

brokjes schreef:
Een kookplaat ipv een gasfornuis met pitten. Super lastig schoonmaken en steeds meer wordt van het gas af de norm!

Hier niet, geen ruimte op het electriciteitsnet en dus wordt het biogas uit rioolslib. Vraag het dus na bij je gemeente wat de plannen zijn, dat je niet zometeen een systeem aanschaft wat niet samen gaat met de lokale oplossing.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:26

Absoluut een vaatwasser op hoogte, ik ben er elke dag weer blij mee. Mocht dat geen optie zijn dat zijn er nu ook wel vaatwassers waarbij je het onderste rek met een knopje ofzo omhoog kan trekken zonder kracht, waardoor je alsnog niet helemaal hoeft te bukken voor je zware spullen onderin, maar dat vonden wij wel een minder praktische optie.

En idd de quooker, met uittrekbare slang. Die gebruik ik zowel voor het schoonmaken van de gootsteen als het afspoelen van bijv bakplaten die je anders nooit handig afgewassen krijgt. Iig niet als je een oven hebt van 90cm :')

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:51

Ik ben nog altijd weg van onze apothekerskast. Ideaal, je trekt hem uit en alles komt je overzichtelijk tegemoet. Wat ook terugkomt in onze nieuwe keuken is het verhoogde aanrecht, ik ben 1.80 en ik vind het heerlijk om relaxed rechtop te kunnen staan. En hoe fijn een combimagnetron ook is, in de nieuwe keuken komt er ook een gewone oven, daar kun je net even meer in kwijt. En lades, ik zou niet meer zonder kunnen.

Items die heel leuk zijn, maar er niet meer in komen. De door velen geroemde Quooker. Ik kan er niet mee werken, zit onder de brandwondjes, voor thee is hij niet geschikt (thee, behalve kruidenthee, hoort niet met kokend water te worden gemaakt) en alle ruimte onder de gootsteen is opgebruikt door de boiler. En een zwarte kraan.... Heel mooi, maar een ramp om schoon te houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:09

Wat wij in de nieuwe keuken willen veranderen: het aanrechtblad op de goede hoogte.. Mijn vriend is 1,93 en staat veel te krom aan de standaard hoogte. Dus dat wordt bij ons zeker 15 cm hoger.
Veel aanrechtblad, veel ruimte om te snijden en werken, dat mis ik wel.
De Amerikaanse koelkast daar ben ik juist heel blij mee! Zou eigenlijk niet meer zonder willen.
En een apothekerskast lijkt me ideaal voor klein spul en kruiden.

Een Quooker lijkt me helemaal niks :=

Combimagnetrons vind ik niet fijn, die werken net niet goed genoeg als gewone oven, dus ik wil wel een normale oven blijven houden.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:12

Een quooker! De boiler valt ons erg mee qua ruimte en hij is makkelijk in gebruik en zeker als je veel thee drinkt ideaal. En een apothekerskast.

En inderdaad die brede lades. Wij hebben sinds 2 maanden onze nieuwe keuken en vinden die brede lades erg handig, zeker die met lade in lade. Daar hebben wij er 2 van; 1 tussen kraan en koelkast en 1 op het kookeiland onder de inductie. Heel handig om de gardes & pollepels bij het koken snel te kunnen pakken in de lade in lade en handig om het gewone bestek op een andere plek te hebben. Ondanks de lade in lade blijft er voldoende ruimte over voor pannen en dergelijke.

Daarnaast; oriënteer bij verschillende keukenboeren, ze hebben vaak verschillende ideeën en zo kun je je keuken steeds beter finetunen. En qua prijs is het goed om bij verschillende langs te gaan; Onze eerste offerte was zeker €8000 hoger dan de uiteindelijke offerte, ondanks dat de keukens van hetzelfde merk zijn en we nu ook een quooker en apothekerskast erbij hebben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:41

Apothekerskast is idd zo fijn! Die hebben we nu ook en wil ik zeker graag weer. Alle kruiden staan daarin netjes gesorteerd.

Die qooker weet ik niet zo of dat wat voor ons is.

Lade in lade is ook een hele goede ja! Zulke hebben we op mijn werk en vind ik daar ook erg handig :j

8nnemiek hebben jullie ook een ijsmaker in de koelkast? Dat lijkt me zo handig.