Verkleinwoorden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:36

Friesfanaat schreef:
Ik betrap mezelf erop dat ik mijn (verzorg)paard continue ´wijffie´ noem. Valt dat ook onder irritant? Ik vind het zelf ook een stomme bijnaam, maar het is er zomaar in geslopen.. :Y)
Ach, je kunt ook op alle slakken zout leggen; een verkleinwoord als koosnaam kan best in een hoop situaties. :P Ik zeg ook vaak “liefjes” tegen een stel KWPN’ers van 1.70+, maar als ik over ze praat, heb ik het wel gewoon over “de paarden”, niet “de paardjes” of “de liefjes”. Mijn beste vriendin noem ik ook weleens bij de Afrikaanse verkleinvorm van haar naam, maar zo noem ik haar uiteraard niet tegenover anderen. :+

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:35

Sizzle schreef:
Emmaa_ schreef:
Niet helemaal een verkleinwoord maar ik vind het echt SUPER poedersuiker als vrouwen boven puberleeftijd 'meisje', 'meid' oid genoemd worden. Ik ben 25 en ik ben gewoon een vrouw. Opgerot.


Idem met jongen. Mijn moeder noemt iedere man die er nog niet uitziet als een opa een jongen. Dan heeft ze het over die leuke jongen en dan blijkt hij eind 40.
Overigens vind ik vent ook niets, dat heeft een negatieve bijklank.

Ik heb gemerkt dat ik mijn vriend voornamelijk vent noem op het moment dat hij iets doet of zegt wat ik niet waardeer...
Dus dat van die negatieve bijklank klopt in mijn geval absoluut :')

De kindjes...
Mijn schoonzus had het gister over de kindjes... De kinderen zijn ondertussen al 15 en 17 :')

Maar die vroeg gister ook of iemand nog vleesjes op zijn of haar bordje wilde want dan moesten we nog wat in ons pannetje leggen. Oh het eten was zo lekkertjes :roll:

Lielle schreef:
Peesjes voor peesbeschermer

Hier ben ik schuldig aan, peesjes is gewoon korter dus bespaart tijd in het praten :')

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:39

Ik heb een collega onderzoeker die het altijd heeft over cijfertjes en lijntjes. AAAAAARRRGGHH! Bij elke presentatie die hij geeft wil ik hem gewoon slaan!!

nikkielvis

Berichten: 766
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:48

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij daar niet zo aan erger.

Ik erger mij meer aan afkortingen in zinnen omdat ze dan niet zoveel hoeven te schrijven. :+
Of straat taal die pubers uitkramen. 8)7

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:08

Als ik dit topic zo lees vind ik een hoop woorden echt om te jeuken. Maar ik ga er eens opletten of ik niet stiekem ook wat er doorheen gooi.... en welke ik dus blijkbaar wel acceptabel vind haha.

Mijn meisje, mannetje, prinsesje vind ik echt heel irritant als iemand over zijn dier praat.

Zelf gebruik ik lievie en aapies regelmatig. Dat komt in de buurt en zullen anderen wel weer van kotsen haha :)) De tegenhanger is ouwe of dikzak, dus dat trekt het wel weer wat recht :P

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:50

Ouders die hun zoon ‘vriendje’ noemen :n

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:52

Om in het paardenthema te blijven, aan het woord "peesjes" heb ik ook een gruwelhekel. Bij ons zijn dat "sloffen" :')
Mensen die hun paarden bij allerlei verkleinwoorden noemen ook. Schatje, Snoepje etc. Ik heb 1 paard die ik liefje noem (1.84, tuigpaard met een onmogelijke naam) en 1 paard die standaard "ouwe" heet. Voor de rest hebben ze gewoon een naam :').

Iemand noemde mij vandaag "dame".. werd ik ook niet heel blij van maargoed, alles beter dan vrouwtje oid.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:43

Ah, mijzelf betrapt dat ik toch hoefjes en voetjes gebruik bij m'n shet van 90 cm := Guilty!!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:23

Ik las daarstraks een reactie van iemand op facebook en diegene vroeg naar de maat van de botjes := het ging over een paar paardrijlaarzen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 21:25

Whyyyyyyyyy

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:40

SusanH schreef:
Ik las daarstraks een reactie van iemand op facebook en diegene vroeg naar de maat van de botjes := het ging over een paar paardrijlaarzen.


Dat is in België toch een vrij normale benaming voor laarzen? Of zit ik fout?

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:41

buuf(je) voor buurvrouw/man

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:04

Tancreda4 schreef:
Ah, mijzelf betrapt dat ik toch hoefjes en voetjes gebruik bij m'n shet van 90 cm := Guilty!!!

Dat vind ik toch wel normaal om iets wat klein is ook zodanig te benoemen. Ik heb bijvoorbeeld een geit en een geitje, een grote witte en een dwerg. En een hond en een hondje. Stabij en Chihuahua. Het gaat in mijn beleving meer om iets groots of iets wat gewoon goed is bv kind, met een verkleinwoord (kindje) te benoemen, dat is denigrerend en irritant.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:22

HopeMyDay schreef:
SusanH schreef:
Ik las daarstraks een reactie van iemand op facebook en diegene vroeg naar de maat van de botjes := het ging over een paar paardrijlaarzen.


Dat is in België toch een vrij normale benaming voor laarzen? Of zit ik fout?


Ja botten. Daar kan ik nog inkomen. Maar waarom een verkleinwoord ervoor gebruiken als het om laarzen voor een volwassene gaat.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:31

HopeMyDay schreef:
SusanH schreef:
Ik las daarstraks een reactie van iemand op facebook en diegene vroeg naar de maat van de botjes := het ging over een paar paardrijlaarzen.


Dat is in België toch een vrij normale benaming voor laarzen? Of zit ik fout?


We zeggen ook gewoon botten. Botjes zijn voor kinderen.

Tegen peesjes zeggen wij getjes of getten.

agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:23

Ik hoorde vanmorgen de verslaggever van het afschuwelijke nieuws uit Wenen spreken over de jongens en meisjes die toezicht gingen houden op de pleinen. Hij bedoelde daar de militairen mee. 8)7
Ik hoop echt dat dit een vergissing van hem is, want militairen kun je toch echt wel aanduiden als stoere mannen en vrouwen ipv jongens en meisjes...

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:38

agee schreef:
Ik hoorde vanmorgen de verslaggever van het afschuwelijke nieuws uit Wenen spreken over de jongens en meisjes die toezicht gingen houden op de pleinen. Hij bedoelde daar de militairen mee. 8)7
Ik hoop echt dat dit een vergissing van hem is, want militairen kun je toch echt wel aanduiden als stoere mannen en vrouwen ipv jongens en meisjes...


Dat was zeker dezelfde verslaggever die verslag deed van het doorgeschoten metrostel op het kunstwerk de walvisstaart in Spijkenisse: "de jongens en meisje die hiermee aan de slag gaan doen zeker voorzichtig..." |o

nikkielvis

Berichten: 766
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:45

Door dit topic moest ik gisteren hard lachen.

Ook ik gebruik blijkbaar verklein woorden. In dit geval was het tegen mijn honden.

Marco, Jantje plasje doen. :j Nu doen ze dan nog eventueel een laatste plasje voor dat we weer naar de bewoonde wereld lopen waar ze van mij niet mogen plassen. Maar Plas doen klinkt gewoon raar denk ik.

}> sorry :D

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:10

Oh dat zeg ik ook tegen mijn hond, plasje doen. Nooit bij stil gestaan maar zo heb ik hem van pup af aan geleerd te plassen met dat commando.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:51

zeggen wij ook, ik gebruik ook vaker verklein woorden dan ik dacht hahaha

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 00:55

Ja hoorrrrr. Vandaag een volwassen vrouw die mij vertelt dat ze een baantje heeft gevonden. Leuke intelligente vrouw.

Báántje.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 01:17

Ik zat vanavond wat video's van De Ideale Wereld in te halen, waaronder deze over 10 jaar Instagram.

'...een jasje van gehakt met paneermeel (...) en een getomateerd sausje met groentjes...' :+

Toch kan ik het een stuk beter hebben als het met een Vlaamse tongval wordt uitgesproken. _O-


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:18

Een baantje :+ gaat ze kranten bezorgen of vakken vullen?

Gisteren Klokhuis zitten kijken met dochter, ging over de dierenarts. De die dierenarts gebruikte alleen maar verkleinwoorden. Een kat met steentjes in de nieren...even het oogje druppelen. En dan met zo'n heel lieflijk stemmetje (aargh) tegen de dieren praten. Het was vooral die combi van die stem met de verkleinwoorden die het hem deed. Tenenkrommend.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:50

Och als het maar 2 uur per week is kun je het gerust een baantje noemen

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:50

SusanH schreef:
Een baantje :+ gaat ze kranten bezorgen of vakken vullen?

Gisteren Klokhuis zitten kijken met dochter, ging over de dierenarts. De die dierenarts gebruikte alleen maar verkleinwoorden. Een kat met steentjes in de nieren...even het oogje druppelen. En dan met zo'n heel lieflijk stemmetje (aargh) tegen de dieren praten. Het was vooral die combi van die stem met de verkleinwoorden die het hem deed. Tenenkrommend.


Oh god..

4 december moet ons konijn weer, dan ga ik er op letten hoe de dierenarts hem aanspreekt enzo :') .