Verkleinwoorden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L_iek
Berichten: 9711
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:33

Kaygee schreef:
Ik zou willen dat ik voor mijn tietjes geen verkleinwoord hoefde te gebruiken


:=

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:37

Mensje: da's een goeie. Ik merk dat die bij mij toch in de categorie Liesje en Marietje valt.
Pietje: dan moet ik vooral aan hoofdluizen denken :(:)

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:42

Mijn oudere broer noemt mij: zus. Ha zus. En over mij: dat is mijn zus.

Ik vind dat toch wel fijn klinken hoor. We zijn inmiddels wel gelijkwaardig aan elkaar ondanks het leeftijdsverschil. Er gaat ook een zekere trots van uit.

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:54

Kinke schreef:
Vind de verkleinwoorden mbt paarden ook belachelijk.
Bitje, slofje....alsof het totaal onschuldige dingen zijn waar je geen kwaad mee kunt doen


Ik heb gemerkt dat het wel helpt om anders te kijken naar een slofteugel. Die gebruiken we als het nodig is. Bv bij het zadelmak maken. Die ik dus ook slofje als ik het erover heb op bokt. Ik merk toch dat dat verschil maakt in de beleving bij sommigen :D :D

Ik gebruik soms ook het woord bitje, maar dat komt omdat ons paard zo'n belachelijk kleine mond heeft (11,5). Overigens een gewone dubbelgebroken trens.

Dat je een verkleinwoord hebt voor sporen snap ik wel. Sommigen zijn heul groot compleet met wielen en andere weer zo klein dat je je afvraagt of dat überhaupt wel ergens zin voor heeft.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57953
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:57

Boras schreef:
Mijn oudere broer noemt mij: zus. Ha zus. En over mij: dat is mijn zus.

Ik vind dat toch wel fijn klinken hoor. We zijn inmiddels wel gelijkwaardig aan elkaar ondanks het leeftijdsverschil. Er gaat ook een zekere trots van uit.

Mijn broer is vijf jaar ouder en zegt met veel trots zusje. Hij is 1.88m en ik 1.50. _O- Ben ook de jongste. ‘Zus’ klinkt gewoon niet. _O- in het Vlaams is het dan wel ‘zuske’ en dat klinkt toch anders dan zusje op een of andere manier. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:33

Boras schreef:
Mijn oudere broer noemt mij: zus. Ha zus. En over mij: dat is mijn zus.

Ik vind dat toch wel fijn klinken hoor. We zijn inmiddels wel gelijkwaardig aan elkaar ondanks het leeftijdsverschil. Er gaat ook een zekere trots van uit.

Gelukkig heb ik geen last van die trots, dus het drie jaar jongere blaag blijft gewoon “zusje”. Of, tegen mensen die me beter kennen, “de andere/jongste dochter van mijn ouders.” :')

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:36

Ach, zo lang je je dochters geen Marretje en Sterretje noemt, dan valt het allemaal wel mee.

Ik kon me vroegah zo ergeren aan mn voormalig schoonzus, die ging ook altijd wijntjes doen met haar vriendinnetjes, verschrikkelijk vond ik dat. En zij was toen eind 20 ofzo. :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 57953
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:42

Jullie hebben me verpest. Langs me zit nu een vrouw overdreven met een kind te bellen met allemaal verkleinwoorden. ‘Soepje van de champignonnetjes uit mijn tuintje.’ ‘boterhammetje’ en ‘als de verpleegstertjes binnen komen moet mijn maskertje op.’

‘Dat vogeltje in de tuin had geen wormpje gevonden.’
En die kleine antwoord dus constant in gewone mensentaal. _O-

Ik erger me er normaal niet aan maar zij is echt overdreven.

soesita

Berichten: 5166
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:52

Nou ja, als iets klein is lijkt het me wel legitiem om een verkleinwoord te gebruiken. Een zakje drop, bijvoorbeeld, geeft gewoon aan dat het geen boodschappentas vol was. :P Of een handje nootjes of zo. Volkomen OK. Maar dus niet: "mijn zusje" voor een vrouw van 42. Dat is, lijkt me, gewoon je zus, zelfs als ze jonger is. Gewoon uit respect. Het is een volwassene, geen klein kind meer.
(Haha, ik hoop dat mijn jongere zus nu trots op me is. :+ )

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:00

Jeuk!
Dinnetje, caafje (zo’n beest heet een cavia), wenkies en als iemand mij vrouwtje noemt, reageer ik altijd met ‘vrouwtje? Heb je m’n broek wel eens gepast?’ Ik vind het echt een gruwel. Zo erg dat ik niet eens alle pagina’s gelezen heb.

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:01

Ceetje_bokt schreef:
Jeuk!
Dinnetje, caafje (zo’n beest heet een cavia), wenkies en als iemand mij vrouwtje noemt, reageer ik altijd met ‘vrouwtje? Heb je m’n broek wel eens gepast?’ Ik vind het echt een gruwel. Zo erg dat ik niet eens alle pagina’s gelezen heb.



#grinniktevenomjouwboktnaampje... :D

Anoniem

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:07

Wat ik vaker op facebook bij kennissen voorbij die komen: “ het babytje heeft krampjes in zijn buikje” %) neeeeee!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:10

soesita schreef:
Maar dus niet: "mijn zusje" voor een vrouw van 42. Dat is, lijkt me, gewoon je zus, zelfs als ze jonger is. Gewoon uit respect. Het is een volwassene, geen klein kind meer.

Dit is voor mij te vergelijken met 'je ouders met u aanspreken, gewoon uit respect'. Bij ons blijkt respect uit andere dingen. ;-)

Mijn volwassen zussen van rond die leeftijd hebben er absoluut geen problemen mee als ik ze 'zusje' noem. Ze mogen mij overigens ook gerust 'zusje' noemen (en dat doen ze ook), want ik ben de kleinste van de drie. }>

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:33

_lauraaa_ schreef:
Wat ik vaker op facebook bij kennissen voorbij die komen: “ het babytje heeft krampjes in zijn buikje” %) neeeeee!

Nah: de baby is gewoon aan de diarrre :Y) .

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:40

xPabloBokt schreef:
miereneter schreef:
Tegelijk praat ik als een infantiele garnaal tegen mijn kat, dus helemaal zuiver ben ik niet.


Oh ja, ik ben ook schuldig.. katje, dropje, scheetje, schatje, meisje/meiske, liefje, poepje, vrouwke.. alles behalve hoe ze écht heet :+


Ja dat, en ik noem eigenlijk alle dieren poepje, van kippen tot kastelen van paarden. Wil het eigenlijk niet, maar gaat vanzelf :o .

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:43

Mijn zus noemt mij ook altijd ‘zusje’ en ik ben ook geen 30 meer. Ik heb er geen problemen mee. Ik zeg ook over stalgenoten ‘stalgenootjes’ ook al zijn het volwassen dames. Best raar, maar dat sluipt er in of zo.

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:48

Zeg zusje, start jij het landrovertje vast? Dan haal ik het grote paardje uit het stapmolentje, en zet hem in het stalletje. We moeten over een uurtje in het kliniekje zijn met het grootste paardje, waar het dierenartsje zijn wondje gaat bekijken.


Klinkt prima toch :D

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:54

Fitzroy schreef:
Ik zeg ook over stalgenoten ‘stalgenootjes’ ook al zijn het volwassen dames. Best raar, maar dat sluipt er in of zo.

Mijn pony heeft een weidemaatje. De andere pony is kleiner dan hij :D We hebben geen stal, maar een weiland met schuilhok. Ik heb hier dus ook geen stalgenootjes, maar een weidegenootje. Ze is kleiner dan ik (maar wel ouder) :D Ook hier is dat erin geslopen. :))

yvje86

Berichten: 2698
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:03

Es_ther schreef:
_lauraaa_ schreef:
Wat ik vaker op facebook bij kennissen voorbij die komen: “ het babytje heeft krampjes in zijn buikje” %) neeeeee!

Nah: de baby is gewoon aan de diarrre :Y) .


Wat ik nog erger vind is dat men zegt: 'hij is nu 18 maanden'... Nee dat kind is gewoon 1.5 jaar!!! Of moet ik nu ook zeggen dat ik 411 maanden ben wanneer men vraagt naar mijn leeftijd.

Een hele andere frustratie maar dat terzijde. Nog een mooie van een vriendin.
Waar zij zegt dat als ze naar haar paard gaat dat ze naar haar meisje gaat dan zeg ik steevast dat ik naar mijn heren ga :o .


Afbeelding
Mijn heren...

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:45

MarlindeRooz schreef:
Ik zeg ook mama en papa. En ik ben 25 en 1.83. -O-
Ze zijn ook mijn papa en mama, vind vader en moeder zo afstandelijk. Maar in het dialect van mijn ouders is het ook gebruikelijk. Daar zeggen ze “va” en “moe”. Dus misschien vandaaruit gepikt. :=


Ik ben 31, ik zeg ook mama en papa, om dezelfde reden als jij. Moeder & vader klinkt zo afstandelijk. Daarom zeg ik wel stiefmoeder denk ik hahaha. Aan de andere kant heb ik dan wel een stiefpapa. Is echt gevoelsmatig :+

Eén van mijn klanten (ik ben huishoudhulp) zei laatst "ja let niet op de rommel, mijn wasjes staan klaar". Ik zag toch echt 4 volle wasmanden, zeg maar gerust "mijn was" dan hoor haha.

Als ik er zo even over nadenk, gebruik ik hier en daar ook wel verkleinwoorden. Mijn paard eet idd grasjes. En ze is idd mijn meisje. Maar ik zeg dus wel paard, niet paardje. Tenzij in de auto, en we voorbij een weiland rijden, dan krijs ik nog steeds PAARDJES!! Peter-Pan syndroom ofzo :+
Groentjes is hier ook heel normaal. Vleesjes ook. Koffietje ook. Klantjes ook, sorry , ik heb er in de vorige alinea kei hard op gelet maar als ik eerlijk ben zeg ik klantjes :+ En stalgenootjes heb ik ook.
Mijn broer is jonger, die noem ik niet broertje maar broereman. :+ Hij zegt zoessie, want ik ben toch minstens een kop kleiner haha.

"De kindjes" vind ik dan weer afschuwelijk, idem voor "de kids".

Ik kom oorspronkelijk uit Antwerpen trouwens, geen idee of het daarmee te maken heeft. Volgens mij niet, mijn vriend komt ook uit Antwerpen en die zegt soms wel dat ik moet ophouden met alles te verkleinen :+ Misschien komt het doordat ik zelf een oempaloempa ben ofzo.

Het hangt af van de context, of ik me er aan erger of niet. Wie het zegt, tegen wie het gezegd wordt, de toon waarop, ...
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 28-10-20 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:48

Gruwelijk, die verkleinwoorden in de keuken, groentjes etc. acute uitslag maar.....ik maak me er wel schuldig aan als ik het over mijn zusje heb. Ik ben de middelste dus ik heb een zus en een zusje. De een 3 jaar ouder, de ander 3 jaar jonger en ook nog eens 25 cm kleiner dan. Dus die blijft gewoon het zusje :D

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:44

Mijn moeder (mem) woont in een verpleeghuis. En als ze dan over anderen praat, man vrouw verpleegster kind van 15, altijd in verkleinwoorden. Dat mantsje, dat wiefke, dat zusterke, dat berntsje. Heeft ze het over mijn schapen van 90cm hoog, zegt ze dyn skiepkes. Ik erger me er dood aan. Heb er ook al vaak wat van gezegd, maar dan is ze boos en veranderd het niet. Ze is goed van geest en heeft het altijd gedaan.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:50

Ik kots ook van het woord kindje dat al kientje wordt uitgesproken...vreselijk

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:59

Als je paard 'grasjes' eet.. Dat is niet eens fatsoenlijk Nederlands :=

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:13

Cinnepin schreef:
Ik kots ook van het woord kindje dat al kientje wordt uitgesproken...vreselijk


Dat zeggen ze in Brabant/Limburg veel, ik weet bijna niet beter.