Jaloersheid, hoe kom je ervan af?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:37

Wolfwomen schreef:
Iemand gelijk wegduwen in deze sitiatie daar geloof ik echt niet in. Als een man gelijk gaat rennen is het een watje vind ik. Een goede vriend die zal er voor zijn meisje zijn. Ook hierin.

Iemand die de beste bedoelingen heeft maar elke keer met wantrouwen of argwaan benaderd word heeft er op een gegeven ogenblik( terecht) genoeg van, zeker wanneer je de oorzaak niet weet. Dus ts moet praten over gevoel en zeker haar voorgeschiedenis vertellen en ook meteen aangeven dat ze dit gevoel van haarzelf heel vervelend vind omdat hij geen enkele aanleiding geeft.

Renee1991

Re: Jaloersheid, hoe kom je ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:28

Nee, ben ik het niet mee eens bigone. Er zijn ook mannen die zich terecht afvragen waar het gedrag vandaan komt en pakken het probleem bij de wortel aan en zullen inzien dat weglopen geen oplossing is.

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:08

Ik ook niet.

Wereld zit vol fijne en lieve mannen die echt wel een paar goede gesprekken er voor over hebben dit probleem definitief samen van tafel te vegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:16

Renee1991 schreef:
Nee, ben ik het niet mee eens bigone. Er zijn ook mannen die zich terecht afvragen waar het gedrag vandaan komt en pakken het probleem bij de wortel aan en zullen inzien dat weglopen geen oplossing is.

Lees je mijn bericht wel goed? Ik geef toch duidelijk aan dat praten de oplossing is! Maar wanneer je als partner niets zegt/wil zeggen en toch jaloers blijft reageren dan houd het een keer op.

En daarnaast zijn er heel veel partners , zowel man als vrouw die zich, nadat ze weten dat hun partner jaloers is, zich in allerlei bochten wringen om er voor te zorgen dat ze geen aanleiding voor irrationeel gedrag geven, ook dat gaat niet goed. Wanneer je weet dat je een jaloerse partner hebt is het enigste wat je kunt doen zeggen dat je van diegene houd en doorgaan met je leven. En niet extreem veel rekening gaan houden met. De jaloerse partner moet zelf inzicht krijgen waar het vandaan komt , in geval van ts duidelijk maar vaak is het niet zo simpel.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:12

bigone schreef:
Renee1991 schreef:

Lees je mijn bericht wel goed? Ik geef toch duidelijk aan dat praten de oplossing is! Maar wanneer je als partner niets zegt/wil zeggen en toch jaloers blijft reageren dan houd het een keer op.

En daarnaast zijn er heel veel partners , zowel man als vrouw die zich, nadat ze weten dat hun partner jaloers is, zich in allerlei bochten wringen om er voor te zorgen dat ze geen aanleiding voor irrationeel gedrag geven, ook dat gaat niet goed. Wanneer je weet dat je een jaloerse partner hebt is het enigste wat je kunt doen zeggen dat je van diegene houd en doorgaan met je leven. En niet extreem veel rekening gaan houden met. De jaloerse partner moet zelf inzicht krijgen waar het vandaan komt , in geval van ts duidelijk maar vaak is het niet zo simpel.

Klopt hoor.
Mijn ex was heel jaloers, paranoia zelfs. Ik ging dat wel even fiksen - door me idd in allerlei bochten te wringen. Resultaat was dat dit zijn gedrag enkel versterkte, tot het extreme toe. Want na een tijdje begon dit toch erg zwaar te worden voor mij. Ik heb hem nooit enige aanleiding tot wantrouwen gegeven, en na pakweg een half jaar (waarin ik geen contact meer had met mannelijke vrienden) had ik zoiets van "is het nu klaar?" Nee hoor, we moesten nog beginnen... Ruzie als de smid kwam - dat was een man. Ruzie als de DA kwam - dat was ook een man. Ruzie als een vriend "hoi" zei op de bus. Ruzie als ik een vriendschapsverzoek kreeg op Facebook. Ruzie als iemand me een PB stuurde (en dan bedoel ik ook gewoon "Hoi, lang niet gezien, hoe gaat het tegenwoordig met jou?") Ik moest me constant verantwoorden, héél vermoeiend. Op den duur trok ik dat niet meer. Ik had nood aan privacy, in de zin van "blijf uit mijn telefoon/laptop/..." Voor hem signaal dat ik hem bedroog, terwijl ik dan nog de moeite deed om uit te leggen dat ik appte met vriendinnen, en dat die er gewoon van uit gingen dat de gesprekken die zij met mij voerden voor hen privé waren, en dat het dus niet de bedoeling was dat hij die woord voor woord zou meelezen. Hij is meermaals geflipt - gooide mijn laptop tegen de grond (kapot), heeft zo aan mijn tablet staan trekken omdat ik die niet uit handen wilde geven dat het scherm brak (scherm kapot), gooide mijn telefoon tegen de muur (kapot), stal mijn gsm zelfs een keer toen ik bij mijn moeder ging eten (ik wilde niet te laat komen dus moest echt vertrekken, hij was 2 koppen groter en veel sterker, ik kon niet tegen hem op en heb mijn gsm dus echt moeten achterlaten zodat hij daarin kon neuzen terwijl ik bij mijn mama zat), enzoverder. Bovenop de kapotte spullen, ben ik regelmatig "tegen de deur gelopen" en "van de trap gevallen". Ik had niet eens trap :+ Je begrijpt wel waar ik heen wil...

Als ik ging werken (kassierster toen) moest ik de lelijkste kleren aantrekken die ik vond, want in een jeans zou ik andere mannen lopen versieren. Alsof dat in een jogging niet zou kunnen hahaha. In de zomer, als ik naar de paarden gingen, ruzie want "waarom heb je een short aan?" Omdat het 30 graden is? Nee, omdat ik de enige man op stal (van 60+) ging versieren. Ehhh...

Hij heeft me 6 jaar lang getreiterd, gekleineerd en geslagen. Allemaal omdat "hij onzeker was".

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:31

Zo, dat is heftig. Als ik dat zo lees ben ik blij dat mijn partner zijn probleem wel erkende, er over praatte (wat enorm moeilijk was) en er mee aan de slag ging.
Hij heeft mij nooit fysiek mishandeld, maar het eerste jaar was voor mij wel heel moeilijk.

Juist door wat bigone hier zegt:
Citaat:
Iemand die de beste bedoelingen heeft maar elke keer met wantrouwen of argwaan benaderd word heeft er op een gegeven ogenblik( terecht) genoeg van, zeker wanneer je de oorzaak niet weet. Dus ts moet praten over gevoel en zeker haar voorgeschiedenis vertellen en ook meteen aangeven dat ze dit gevoel van haarzelf heel vervelend vind omdat hij geen enkele aanleiding geeft.

Ik had geen idee waar het vandaan kwam, maar werd gewoon verstikt door zijn jaloerse gedrag. Hij heeft het wel verteld, maar het gedrag veranderde niet. Ik vond het zo oneerlijk. De laatste ruzie die we hadden (inmiddels een tijd geleden), was toen we 2 jaar samen waren. Het leek weer goed te gaan en ineens weer out of the blue "Met wie ben je aan het appen?" "Wie is ... (man) op Facebook?"
Ik ben zó uit mijn stekker gegaan omdat hij me na 2 jaar dus toch niet vertrouwde en heb hem voor het blok gezet: hulp zoeken of opdonderen.
Hij heeft voor het eerste gekozen, maar ik merk dat ik nu heel wantrouwig en voorzichtig ben in het 'houden van' weer toe te laten. Aan het afwachten tot de volgende onterechte beschuldiging. En waarschijnlijk van mijn kant nu onterecht, want de hulp die hij heeft gezocht werkt. Het probleem is nog niet weg, maar het verbetert.

Maar om aan te geven wat het bij mij heeft gedaan als partner van een jaloerse vriend. Het doet echt wat met je. Precies wat bigone zegt. Het voelt zo enorm onterecht als je continu beschuldigd wordt van dingen die je niet doet. En ja, ik kan me dus heel goed voorstellen dat er mensen zijn die er niet meer voor vechten na een periode dat naar je hoofd geslingerd krijgen. Het is frustrerend, oneerlijk en doet echt geen goed aan je relatie.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:35

Ik kwam ervan af door te stoppen met de pil. :-)

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 19:03

Bedankt voor alle reacties! :o
Ik haal hier vast en zeker goede tips uit!
Nou speelt er ook nog wel het één en ander.
Hijzelf en zijn ex zijn niet zo tof uit elkaar gegaan, ze hadden al lange tijd ruzie. Soit mijn zaak niet en ik weet er ook weinig tot niks van.
Om die reden zegt hij ook dat vriendschappelijk contact tussen hen eigenlijk niet mogelijk is, bij de minste respons dat ze krijgt van hem klampt ze haar er helemaal aan vast tot treiteren aan toe.
Ze heeft me ook al zelf gecontacteerd wat op z’n zachtst gezegd niet zo aangenaam was :n
Mede daardoor zegt hij het me niet als hij berichten van haar krijgt.
Ergens snap ik het wel, want hem maakt het niet uit en ik raak er door van streek.
Ik denk dat hij ook bang is dat ik er dan teveel mee in mijn hoofd loop terwijl dat volgens hem absoluut niet nodig is.
Maar echt tof is het niet, onlangs zag ik per ongeluk dat ze al meerdere berichten gestuurd had, hij gaat niet in op haar maar ergens zit het me niet lekker dat hij er niks van zegt.
Hoewel het z’n goed recht is hoor, dat is meer mijn probleem... :x

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:12

Jaloezie komt altijd voort uit onzekerheid. En hoe haal je nu het beste onzekerheid weg? Door er over te praten, de connectie op te zoeken en die liefde en dankbaarheid voor de ander nog eens goed te voelen.

Als je jaloezie bestempeld als iets 'slechts' wat niet mag, dan ga je het proberen te blokkeren. Blokkeer echter het één, blokkeer je ook het ander. Dus ook die fijne gevoelens van liefde, warmte én vertrouwen.

Dus praten praten praten en nog eens praten. Niet alleen over jouw jaloezie, ook over jouw vriend zijn beleving. Wat vindt hij er eigenlijk van dat zijn ex hem bericht? Misschien vindt hij het zelf ook wel lastig, zou het hem ook goed doen om daar over te kunnen praten.

Belangrijk bij dit soort gesprekken is dat je praat om het praten. Zoek niet naar oplossingen of acties die uitgevoerd moeten worden, zoek naar wederzijds begrip. Dan komen de antwoorden vanzelf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:40

Bij hartstocht hoort wel wat jaloezie vind ik. Als iemand helemaal niet jaloers is dan denk ik dat hij niet zo veel om me geeft. Als ik zelf helemaal niet jaloers ben dan betekent dat ook dat ik niet bang ben die ander te verliezen want ik geef toch niet veel om hem. Nou ja,dit is heel persoonlijk voor mij hoor.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 17:54

Sassol schreef:
Jaloezie komt altijd voort uit onzekerheid. En hoe haal je nu het beste onzekerheid weg? Door er over te praten, de connectie op te zoeken en die liefde en dankbaarheid voor de ander nog eens goed te voelen.

Als je jaloezie bestempeld als iets 'slechts' wat niet mag, dan ga je het proberen te blokkeren. Blokkeer echter het één, blokkeer je ook het ander. Dus ook die fijne gevoelens van liefde, warmte én vertrouwen.

Dus praten praten praten en nog eens praten. Niet alleen over jouw jaloezie, ook over jouw vriend zijn beleving. Wat vindt hij er eigenlijk van dat zijn ex hem bericht? Misschien vindt hij het zelf ook wel lastig, zou het hem ook goed doen om daar over te kunnen praten.

Belangrijk bij dit soort gesprekken is dat je praat om het praten. Zoek niet naar oplossingen of acties die uitgevoerd moeten worden, zoek naar wederzijds begrip. Dan komen de antwoorden vanzelf.

Mijn vriend praat niet over haar. Of dit een kwestie is van niet kunnen/niet willen dat weet ik verder niet.
Ik heb vandaag voorzichtig proberen aankaarten dat ik het fijn zou vinden als hij wat over haar verteld. Zodat ik zelf een beeld heb hoe zij was, ik denk dat mij dat zou helpen :)
Hij snapt alleen niet waarom ik dat zou willen, verder ontwijkt hij alles wat met haar te maken heeft.
Hijzelf is daar heel makkelijk in, hij wil ook niks van mijn exen horen. Voorbij is voorbij zegt hij en het verleden moet je loslaten. Ik bewonder hem dat hij daar zo makkelijk in is :o

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:07

Hij hoeft ook niet over haar, of het verleden te praten als hij daar geen behoefte aan heeft. Wél kan hij dan misschien praten wat het heden met hem doet. Wat doet het eigenlijk met hem als hij zo'n bericht leest, waar hij niet op reageert.
Raakt het hem 1 seconde en schudt ie het gauw van zich af? Zit ie er langere tijd mee. Maakt hem boos, verdrietig of heef ie medelijden met haar?

Vragen of hij over haar wilt vertellen is dus een actie van hém vragen om joúw gevoel 'op te lossen'. En dat is de omgekeerde wereld. Jíj moet praten over jouw gevoel, om jouw gevoel op te lossen. En als hij na veel horen van jouw verhaal zoiets heeft van: goh, misschien moet ik er ook wat meer over vertellen. Helemaal prima natuurlijk! Dan doet hij dat uit begrip voor jou, niet omdat jij hem dat vraagt.

Het gaat er dus echt om dat je verantwoordelijkheid neemt voor je eigen gevoelens en de empathie opbrengt voor de gevoelens van een ander.