Kat meenemen die niet op mijn naam staat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AylaL

Berichten: 579
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Den Haag

Kat meenemen die niet op mijn naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 12:38

Hallo,

Ik ben een anderhalf jaar geleden samen met mijn vader bij zijn (nu) ex vriendin komen wonen. Ik heb toen mijn kat meegenomen. Zijn vriendin heeft mijn kat laten chippen maar toen zonder mijn inbreng op haar eigen naam laten zetten.
Nu vraag ik mij af als zij de kat niet wil afstaan aan mij en ik deze maar gewoon, stiekem, zal moeten meenemen of zij dan in het ergste geval kat kan terug eisen m.b.v. politie ect.
Ik hoop niet dat het gebeurd maar de kans is aanwezig dat ze mijn kat niet zou willen terug geven.

Dankjewel alvast.

MerelV

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Kat meenemen die niet op mijn naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:41

Heb je het registratiebewijs van de chip? Dan kan je de kat namelijk gewoon op jouw naam zetten.
Ik heb bijvoorbeeld van de fokker van mijn hond een code gekregen om de chip over te zetten op mijn naam.

Ik weet niet hoe het zit met eigendom van een kat, of een geregistreerde chip daar bewijs voor is.

AylaL

Berichten: 579
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Kat meenemen die niet op mijn naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 12:43

Nee deze heb ik niet, ik zal haar denk ik ook niet zo 123 aan kunnen komen... -O-

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:46

Jij hebt de kat indertijd meegebracht toen jullie bij deze ex gingen wonen indertijd. De kat is dus van jou .Dan kan zij hem wel op haar naam laten chippen maar dat maakt haar nog geen eigenaresse.Tenzij jij de kat aan haar zou hebben geschonken of verkocht,maar dat heb je niet gedaan neem ik aan.

AylaL

Berichten: 579
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 12:48

anjali schreef:
Jij hebt de kat indertijd meegebracht toen jullie bij deze ex gingen wonen indertijd. De kat is dus van jou .Dan kan zij hem wel op haar naam laten chippen maar dat maakt haar nog geen eigenaresse.Tenzij jij de kat aan haar zou hebben geschonken of verkocht,maar dat heb je niet gedaan neem ik aan.

Ja klopt, alleen ik heb verder geen "eigendoms" bewijs, dus ben bang dat als ze er echt een probleem van maakt dat de zij eerder recht heeft op mijn kat dan ik.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:48

Registratie chip is geen eigendomsbewijs.. je bent ook als eigenaar niet verplicht een chip op naam te zetten.
Ik heb nu 6 dieren die gechipt zijn en 1 staat op mijn naam.

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:49

Als je wel het nummer van de chip hebt, kan je hem, geloof ik, zo overzetten op jouw naam. Zo deden wij dat bij het asiel wel, hoefde je geen eigendoms bewijs te laten zien oid.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:50

Anders kan degene waar jij de kat van hebt gekregen of gekocht daar toch van getuigen?Of was het een zwervertje die was komen aanlopen? Omdat de kat kennelijk niet vantevoren gechipt was?

thequeensmum
Berichten: 3563
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Kat meenemen die niet op mijn naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:53

Maar even beginnen bij het begin: hoe kwam jij aan de kat, gekocht of gekregen van iemand? Was het diertje komen aanlopen? Ben je zelf weleens naar de dierenarts geweest voordat je verhuisde naar ( nu ex ) vriendin van paps?
Maw, kan je op een of andere manier aannemelijk maken dat de kat van jou was??

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:53

Sting schreef:
Als je wel het nummer van de chip hebt, kan je hem, geloof ik, zo overzetten op jouw naam. Zo deden wij dat bij het asiel wel, hoefde je geen eigendoms bewijs te laten zien oid.

Particulieren kunnen dat niet, alleen de geregistreerde eigenaar kan een verzoek indienen.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:55

Brainless schreef:
Registratie chip is geen eigendomsbewijs.. je bent ook als eigenaar niet verplicht een chip op naam te zetten.
Ik heb nu 6 dieren die gechipt zijn en 1 staat op mijn naam.

Mijn paard is ook gechipt door een vorige eigenaar en staat nu ook niet op mijn naam.Ik heb niet eens een aankoopsbewijs. Wel het paspoort. Dat heb je trouwens nodig voor inentingen in te registreren- ik zou als ik ts was wel proberen aan het paspoortje van de kat te komen,al is dat geen eigendomsbewijs,maar vanwege de gegevens.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:56

anjali schreef:
Brainless schreef:
Registratie chip is geen eigendomsbewijs.. je bent ook als eigenaar niet verplicht een chip op naam te zetten.
Ik heb nu 6 dieren die gechipt zijn en 1 staat op mijn naam.

Mijn paard is ook gechipt door een vorige eigenaar en staat nu ook niet op mijn naam.Ik heb niet eens een aankoopsbewijs. Wel het paspoort. Dat heb je trouwens nodig voor inentingen in te registreren- ik zou als ik ts was wel proberen aan het paspoortje van de kat te komen,al is dat geen eigendomsbewijs,maar vanwege de gegevens.

Ik heb bij mijn hond/kat die niet op mijn naam gechipt zijn gewoon een inentingsboekje gekregen van de DA.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:00

Heb je het er al met je vader over gehad?
Ik zou geen beren zoeken die er misschien niet zijn.
Geen idee hoe oud je bent maar als je anderhalf jaar geleden nog niet volwassen was, dan kon de chip misschien ook niet op jouw naam.

AylaL

Berichten: 579
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 13:00

De kat heb ik gekregen van een vrouwtje die naar het buitenland is verhuisd

AylaL

Berichten: 579
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 13:01

Sizzle schreef:
Heb je het er al met je vader over gehad?
Ik zou geen beren zoeken die er misschien niet zijn.
Geen idee hoe oud je bent maar als je anderhalf jaar geleden nog niet volwassen was, dan kon de chip misschien ook niet op jouw naam.

Mijn vader is op het moment niet echt aanspreekbaar ik wil hem niet nog een last geven :\

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:02

Maar weet je al dat zij de kat wil houden dan? Of ben je daar alleen maar bang voor?
Dat het dier op haar naam staat zegt niets zoals andere ook al zeggen.
Praat er anders eens even over met je vader.

AylaL

Berichten: 579
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 13:04

_Penotti schreef:
Maar weet je al dat zij de kat wil houden dan? Of ben je daar alleen maar bang voor?
Dat het dier op haar naam staat zegt niets zoals andere ook al zeggen.
Praat er anders eens even over met je vader.

Ja ze wil de kat houden heeft ze me meerdere keren verteld.
Maar als dat niks zegt dan maakt het gelukkig niet uit!

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Re: Kat meenemen die niet op mijn naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:10

Ga het gesprek en en ik zou heel duidelijk zeggen tegen haar dat het JOUW kat is, jij de eigenaar bent en blijft. Neem de kat mee en ga uitzoeken hoe je die chips kan veranderen. Ik weet niet of alleen een chipregistratie een eigendomsbewijs is. Bij paarden ieder geval niet. Neem aan dat je anders ook wel “bewijzen” hebt dat de kat al veel langer van jou is? Dmv foto’s of misschien oude berichtjes toen je de kat net had?
Neem zelf de regie, het is jouw kat. Niet denken; zou ze hem wel willen afstaan aan jou, neem dat dier gewoon mee en zeg waar het op staat.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:13

En wat zeg je dan terug als ze dat zegt?
Of overbluft ze je als het ware?
Of durf je wel tegen haar te zeggen, mooi niet die kat heb ik gekregen van XXX dus ze is van mij en blijft van mij!
Durf je dat niet, kan ik me best voorstellen, heb je misschien familie die je daar in wil helpen?

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:19

Als jij die kat in de relatie van jouw vader met haar hebt meegebracht toen je daar kwam te wonen,dan verandert dat niets aan het feit dat het jouw kat is.Het is toch een volwassen vrouw die dat wel kan begrijpen neem ik aan.Zelfs al zou jouw vader met haar getrouwd zijn in gemeenschap van goederen,dan nog blijft het eigendom van zijn kind buiten een eventuele boedelverdeling.Hetwas,is en blijft dus jouw kat en als zij hem zou proberen af te pakken dan is dat diefstal van jouw eigendom.Hebben jullie al een andere woning? Gewoon meenemen die kat!In het begin wel even binnenhouden maar dat weet je vast en zeker.

AylaL

Berichten: 579
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Kat meenemen die niet op mijn naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 13:25

We hebben nog geen andere woning dus het is sowieso nog even wachten.

Ik was inderdaad een beetje verbluft toen ze dat soort dingen zei maar ik zal inderdaad gewoon duidelijk tegen haar zijn dat het mijn kat is en ik haar meeneem dan zien we wel verder

Anoniem

Re: Kat meenemen die niet op mijn naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:28

Als zij zegt dat ze de kat graag zou willen houden is iets anders dan dat ze die daadwerkelijk niet mee geeft toch? Als zij dat zegt en jij zegt, nee sorry, mijn kat gaat gewoon met mij mee is er toch helemaal niets aan de hand? Ik heb nu meer het idee dat je je paraplu al opsteekt voor het is gaan regenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:29

Het is gewoon jouw kat, en als jij kan aantonen dat jij zorg hebt gedragen voor de kat de afgelopen 6 maanden minstens (dus afschriften waarop bv te zien is dat je voer, kattenbakgrit etc koopt) dan heb je echt geen probleem. Een chip is puur een 'opsporingsmethode' voor als een kat kwijt raakt, het is geen wetsgebonden eigendomsbewijs.

Kinke

Berichten: 20558
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:30

weet je ook waar de kat geregistreerd staat? en heb je het chipnummer?
Zo ja, dan zou ik toch gewoon proberen de gegevens te wijzigen

AylaL

Berichten: 579
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 13:31

Anoniem schreef:
Als zij zegt dat ze de kat graag zou willen houden is iets anders dan dat ze die daadwerkelijk niet mee geeft toch? Als zij dat zegt en jij zegt, nee sorry, mijn kat gaat gewoon met mij mee is er toch helemaal niets aan de hand? Ik heb nu meer het idee dat je je paraplu al opsteekt voor het is gaan regenen.

Op het moment weet ik niet zo goed wat ik kan verwachten van haar aangezien ze ook met de baan van mijn vader dreigt... Vandaar dat ik het liefst kat in 1x meeneem want voor het zelfde geld geeft ze hem niet mee