Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:08

Dus eigenlijk soort van open botbreuk in je teen (open en je zag bot) en dan nog zeggen ze: blijf maar lekker thuis??? Dan heb je toch ook infectie gevaar of ben ik nu simpel. Wat een suf adcies toen de tijd en wat een nasleep zo!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:24

Tancreda4 schreef:
Dus eigenlijk soort van open botbreuk in je teen (open en je zag bot) en dan nog zeggen ze: blijf maar lekker thuis??? Dan heb je toch ook infectie gevaar of ben ik nu simpel. Wat een suf adcies toen de tijd en wat een nasleep zo!

Nee, gelukkig was het niet open, ik zag het bot door mijn huid heen (wit).
Als het open was geweest dan was ik gewoon naar het ziekenhuis gegaan.

Maar inderdaad wel een beetje een lijdensweg.
Mijn pech was dat het 2x scheef stond en dat was per saldo recht, dus ze zagen de ernst er niet zo van.
De traumachirurg wel hoor! Die vond me wel een interessant geval.
Vinden jullie het niet gek dat je gewoon kan lopen met zo'n schroef in je teen? Je voetafwikkeling gaat dus meer in je voet dan in je teen.

Nieuwe schoenen is wel duur.. En ik heb nog een paar reserve rijlaarzen liggen die ik misschien nooit meer aan kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:49

Pytje schreef:
Tjsa en toen kwam de rug... de dierenarts zei dat hij het zelden zo erg ziet.

Nou inderdaad, ik ook niet. Het lijkt wel of er op de rug niet 1 doornuitsteeksel is die elkaar niet raken. Sommigen zitten bijkans aan elkaar gegroeid.
Ik moet eerlijk zeggen - ook na die van mij - er geen paard meer binnenkomt zonder hals/rugfoto's.

Zo dan Tilmar. Lijkt me een heel pijnlijke zaak. Wat is de prognose nu precies?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:55

Jij hebt ook een paard (gehad) met ks? Voor een volgende wil ik idd ook rig- en halsfoto’s. Kleine moeite als ze toch aan het keuren zijn. Ben heel benieuwd bij die van mij of ze meer afwijkingen vinden en zo een voorzichtige hypothese hebben over de oorzaak (trauma/aangeboren).

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:19

Mij viel in dat ik er ook nog een aantal heb. Wat is er te zien?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:38

Buikfoto's zijn niet mijn sterkste punt :+ Wilde gok: longontsteking?

2e foto iets van onderkaakcorrectie? Vanwege een onderbeet?

3e foto missen een aantal tanden en kiezen :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:38

long/lever foto weet ik niet goed. Ik vind de witte ietwat spinnenwebachtige structuren op de longen wat bijzonder, maar kan maar zo dat dat volkomen normaal is.

Die 1e tandenfoto, lijkt wel of daar de kaak gebroken is, en verder naar voren weer teruggezet. Alsof er een kin gemaakt is zeg maar? En waarschijnlijk een behoorlijke onderbeet gecorrigeerd?
En verder sowieso het een en ander aan schroefwerk en plaatwerk in de kaken/tanden.

Die tweede tandenfoto lijkt me in ieder geval geen geweldig gebit.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 00:00

Die teen, auw! :wow:

laraxXxemma schreef:
Shae schreef:
Hier een makkelijk rondje van 'zoek de breuk'. :D

[ Afbeelding ]

Jee die is mooi strak, had je er doorheen gesneden? :')

Nope... :') Ik was wat te laks met mijn jaarling terugzetten in de paddock en ik was me er niet van bewust hoe het touw om m'n hand zat. Hij schrok en sprong me voorbij, touw om m'n pink gedraaid en toen hoorde ik *krak*.

Heb m'n lesje wel geleerd. :')

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 02:42

Wat zit daar boven het hart?
Is dat een klaplong?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:44

Bij die thorax foto denk ik aan of een hele fikse pneumonie, of een tumor. Maar heel moeilijk te beoordelen op mijn telefoon.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:29

Eerste foto is inderdaad een flinke longtumor bij een hond, ongeveer 10cm doorsnee.

Tweede foto is een (onder)kaakoperatie waarbij de onderkaak gebroken is en naar voren is gehaald en de kin verlengd is (dus niet gemaakt, de kin was er al).

Derde foto is een zeer slecht gebit met veel gaatjes en missende tanden :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:45

Pytje schreef:
Jij hebt ook een paard (gehad) met ks? Voor een volgende wil ik idd ook rig- en halsfoto’s. Kleine moeite als ze toch aan het keuren zijn. Ben heel benieuwd bij die van mij of ze meer afwijkingen vinden en zo een voorzichtige hypothese hebben over de oorzaak (trauma/aangeboren).

Nee geen KS maar schoft in puin. Lijken oude breuken, maar de meningen over de oorzaak zijn verdeeld. De ene veearts zegt oude breuken (op ongeveer 1 jarige leeftijd ontstaan) de ander zegt aangeboren afwijking. Er zitten gaten in de doornuitsteeksels en er zit niet heel veel artrose. Vandaar. Foto's een stukje terug in dit topic. Paard heeft er tot en met 7 jaar goed mee gelopen. Was getraind tot Z2.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:37

Heb ze gevonden, wat heftig zeg! En dat hij er nog zo lang probleemloos mee heeft kunnen lopen. Heb je het paard nog?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:43

Oehh leuk! Ik heb er 3:

Afbeelding
Niet zo moeilijk :')

Deze ook niet zo moeilijk, is dezelfde kat met een aantal maanden er tussen:

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:54

Pytje schreef:
Heb ze gevonden, wat heftig zeg! En dat hij er nog zo lang probleemloos mee heeft kunnen lopen. Heb je het paard nog?

Nee hij is verleden maand ingeslapen. Het was geen paard om ergens op een wei te zetten waar je er niet vaak langs zou kunnen. Hij had beginnende insulineresistentie en een Uveitis die enkele weken geleden ook opspeelde. Was eigenlijk de bedoeling dat hij eind van de zomer zou inslapen, maar dat is door de Uveitis dan toch wat eerder gebeurd.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:38

Femke_Tweety schreef:
long/lever foto weet ik niet goed. Ik vind de witte ietwat spinnenwebachtige structuren op de longen wat bijzonder, maar kan maar zo dat dat volkomen normaal is.

*knip*

Klopt, is normaal! Dat zijn de longvaten die je ziet :D

Interessante foto's Dyphusion! Vroeg me al af welk dier het was.

Sodeletuut: de eerste een vastzetting van L5 aan je sacrum.
En je kat een breuk bij wat ik de pols wil noemen :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:49

Sodeletuut schreef:
Oehh leuk! Ik heb er 3:

[ [url=m/CGBNpE.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iyqVN2.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fkZpVi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeft die de gewoonte onder een auto te lopen ofzo?
Ik vind die eerste foto best vrij heftig zeg.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:24

laraxXxemma schreef:
Sodeletuut: de eerste een vastzetting van L5 aan je sacrum.
En je kat een breuk bij wat ik de pols wil noemen :')

Babootje schreef:
Sodeletuut schreef:
Oehh leuk! Ik heb er 3:

[ [url=m/CGBNpE.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iyqVN2.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fkZpVi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeft die de gewoonte onder een auto te lopen ofzo?
Ik vind die eerste foto best vrij heftig zeg.

Haha ik weet niet eens welke aan welke vast is gezet, maar het heet in ieder geval een PLIF operatie. :D

En de tweede.... Ja... Dat is deze jongen.. :') Door een onbekend ongeluk (in huis) gebeurd als kitten van 5 weken. Zij gingen er niet mee heen, dus hebben wij gedaan, eerste x was hij een week of 9, en tweede x was hij een half jaar ivm zijn castratie.

Edit: Het is dus dezelfde breuk op beide foto's, maar bij de tweede is het ingekapseld.

Afbeelding

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:34

Afbeelding

Gok maar raak :')

Spoiler:
ze hebben nu links onder (voor dr kijkers rechts op de foto) de onderste verstandskies verwijderd, en dat leuke lieve extra tandje. Volgende keer gaan ze rechts lopen trekken. Iig de extra tand, het is nog even open wat ze met de onderste 3de van links kies doen

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:04

billy3105 schreef:
[ [url=m/8m0gOO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spoiler:
ze hebben nu links onder (voor dr kijkers rechts op de foto) de onderste verstandskies verwijderd, en dat leuke lieve extra tandje. Volgende keer gaan ze rechts lopen trekken. Iig de extra tand, het is nog even open wat ze met de onderste 3de van links kies doen

Interessant! Zijn je twee achterste tanden aan de bovenkant een soort melktanden waar het 'volwassen' gebit nog boven zit?
En die derde van links, onderin, heb je daar eerdere en wortelkanaalbehandeling in gehad?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:09

Steeph schreef:
billy3105 schreef:
[ [url=m/8m0gOO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spoiler:

Interessant! Zijn je twee achterste tanden aan de bovenkant een soort melktanden waar het 'volwassen' gebit nog boven zit?
En die derde van links, onderin, heb je daar eerdere en wortelkanaalbehandeling in gehad?

Die 2 bovenste waren er 2 jaar geleden nog niet. Ontstaat soms spontaan, volgens de chirurg in het ziekenhuis. De wortelkanaal behandeling heb je ook goed (+10 jaar geleden), maar die is dus mis gegaan waardoor er nu een ontsteking onder zit.... Ik zeg trek hem eruit, maar ik moest maar even weer overleggen met de tandarts. Ik vraag mij alleen af waarom de onderste links (kijkers rechts) eruit moest?

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:39

billy3105 schreef:
Steeph schreef:

Die 2 bovenste waren er 2 jaar geleden nog niet. Ontstaat soms spontaan, volgens de chirurg in het ziekenhuis. De wortelkanaal behandeling heb je ook goed (+10 jaar geleden), maar die is dus mis gegaan waardoor er nu een ontsteking onder zit.... Ik zeg trek hem eruit, maar ik moest maar even weer overleggen met de tandarts. Ik vraag mij alleen af waarom de onderste links (kijkers rechts) eruit moest?

Oh, wat gek van die twee tandjes, zijn het wel echt tandjes? Heb je een idee hoe zoiets heet?

Nu je het zegt dat er onder je wortelkanaalbehandeling een ontsteking zit zie ik hem inderdaad. Rond de wortelpunten van je tand is het wat donkerder.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:38

Misschien omdat je verstandskies echt je kaak in wilt? Dat die er daarom uit moet?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:53

Ik heb echt geen idee waarom, ik zal het navragen bij de 2de behandeling

Voor de geïnteresseerden de kleine tand, bovenkant verstandskies erbij als schaal, verstandskies kregen ze niet in een geheel eruit allemaal kleine stukjes hebben ze eruit moeten vissen :') het zal eens soepel gaan
Spoiler:
Afbeelding

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 23:02

Ik heb ook nog een misschien wel ingewikkelde!
Afbeelding