Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Maximum snelheid 100

Poll eindigt op

Top!
308 (46%)
Nee vreselijk
359 (53%)

Totaal aantal stemmen: 667


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 10:58

Als al die mensen die denken dat de snelheids verlaging zo goed is voor het millieu eens de fiets zouden pakken voor kortere afstanden.Als ik lees dat mensen voor 10 km hun auto pakken ,dan denk ik fiets,veel beter voor jezelf en het millieu.
Bij mijn ouders staat een school in de straat,als die uitgaat staat heel de straat geblokkeerd vol millieu bewuste ouders die hun kind van school halen met de auto.Het is een stad school waar nog drie scholen in de omgeving zitten dus van hoever kan je komen? Als ze daar eens begonnen,gezonder voor de mensen die in de wijk wonen,gezonder voor de kinderen stukje fietsen of wandelen. Ik denk dat daar veel meer winst te behalen valt als aan de snelheids verlaging op een snel weg.

In Belgie kan je trouwens premie's of fietsen krijgen als je met de fiets naar het werk komt.Ik rij graag 130,maar alles onder de 10 km fietsen we. En paardeneten halen en millieupark dat bundelen we in 1x,Daar behaal je veel meer winst .

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:04

Sizzle schreef:
8nnemiek schreef:
Van mij zouden ze op veel meer plekken trajectcontrole mogen invoeren. Het zijn inderdaad vooral de hardrijders die voor onveilige situaties zorgen, zowel bij 130 als bij 100.


En de langzaam rijders (ruim onder max snelheid) met rechterbaan fobie. Dan met een irritant tempo in het midden blijven hangen zodat men er 2 banen omheen moet en weer 2 banen terug.


Met dat eerste ben ik het grotendeels oneens!
Akkoord, mensen die heel erg asociaal ten koste wat kost 150/160 willen blijven rijden en daartoe lopen te slalommen tussen het andere verkeer, die zijn levensgevaarlijk. Maar als je gewoon goed je overzicht bewaard, op tijd je gas lost, nergens zomaar tussenvliegt, kan je prima gewoon doorrijden en daar waar het even wat stroever gaat, ook gewoon even geduld hebben.
Als ik in België (woon in België) aan 120 rijdt over de autostrade, op het linkerrijvak om voorbijstekende vrachtwagens in te halen en er beslist dan voor mijn neus iemand om aan 100 te gaan proberen die vrachtwagens inhalen, wie is er dan het gevaarlijkst en het meest ongeduldig? Als ik degene ben achter de vrachtwagen en er komt linksachter iemand aangereden die vele harder rijdt dan ik, laat ik mijn gas los en wacht ik geduldig af om pas erachter in te voegen, is het een reeks auto's, dan wacht je wat langer. Het is op dat moment, als je dan beslist om toch maar op het linkse baanvak aan een lagere snelheid te gaan inhalen, dat je verkeer begint op te houden.

En zoals gezegd door Sizzle, het belachelijk aantal mensen die vinden dat ze aan 100 op een lege autostrade op het middenvak te rijden, die zouden ze wat mij betreft een rijverbod mogen geven.

Het idee van "iedereen 100" werkt inderdaad mooi als mensen correct en verstandig rijden, maar als mensen verstandig en correct zouden rijden, zou 120 of 130 ook geen enkel probleem veroorzaken.
Het probleem zit niet in de snelheid "an sich" maar in idioten op de baan, zowel te snel als te traag.
Ik geloof voor geen meter dat er minder files of ongelukken gaan zijn als de snelheid gaat verlagen naar 100, want dezelfde idioten blijven dan te snel of te traag rijden en je lost helemaal niets op.

Dit doet mij erg denken aan een weg waar je vroeger 70km/u mocht en dan plots nog maar 50km/u omdat er iemand uit de bocht gevlogen was … maar mij maak je echt niet wijs dat die persoon maar 70km/u reed bij dat uit de bocht vliegen … Dus door de idiotie van 1 persoon, mag iedereen daar nu maar 50 meer tuffen.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:04

Waar het straks op neer komt is dat de fanatieke hardrijders - o gut wat sneu - niet meer 150-160 kunnen blazen maar, o horreur, slechts een luizige 130-140 zullen durven rijden. Dat zou al een héle verbetering zijn, éindelijk iedereen aan de 130 max...

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:08

Echt bizar toen ik jong was reden we ook honderd en nu dus 35 jaar later weer... ach weetje dit is het argument om de pony mee op vacantie te nemen....van snelheid maakt het weinig meer uit!
Dus nu is het aankomend jaar toch de wandel vakantie die ik al jaren wilde hoef ik zelf geen tassen te dragen en vermoeide kinderen meer te sjouwen.
Oh mijn man boft toch zo met zijn gezin :)* Nu alleen mijn man nog overtuigen! :+

Maar zonder gekheid jammer maar ach het kan ook geen kwaad toch?

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:24

8nnemiek schreef:
Van mij zouden ze op veel meer plekken trajectcontrole mogen invoeren. Het zijn inderdaad vooral de hardrijders die voor onveilige situaties zorgen, zowel bij 130 als bij 100.


Het zijn ook veel rijders die gewoon met 80km pu of minder een snelweg opgaan en invoegen. Als je niet durft te rijden doe het dan gewoon niet.

Hoeveel mensen in de spits niet op de linkerbaan blijven rijden terwijl ze langzamer gaan als de midden of rechterbaan. :(

Ik vind het aanpassen van de max snelheid belachelijk. Ik vind wel dat er meer gelijkheid moet komen. Dus niet 2km lang 80. Stukje 100. Dan weer 120 etc. Als je gelijkmatiger kan rijden scheelt dat ook al heel veel.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:39

Je moet met gepaste snelheid invoegen, 80 kan heel gepast zijn om daarmee tussen 2 vrachtwagens te komen. Net zo irritant als te langzaam invoegen is je recht op invoegen opeissen met een hogere snelheid dan het opkomende verkeer zodat je iemand die 100 rijdt naar de linkerbaan ‚dwingt‘ terwijl diegene ook gewoon achter die persoon in het kunnen voegen.
Zo ga ik met een trailer echt geen ruimte geven aan een bijziende haastmuis die blijkbaar niet instaat is om verder te kijken dan de invoegstrook en dus veel te hard aankomt in plaats van de ruimte erachter te nemen en dan in te halen.
Egoistisch kortzichtig rijden is altijd vervelend, of het nou hard is of langzaam.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:47

Lang leve de deutsche autobahn **\O/** *\o/* **\O/**

Aangezien ik in duitsland woon krijg ik er alleen mee te maken als ik naar nederland rij.
Maar heel eerlijk, 110 was een betere stap geweest.maar weetje het zij zo....
Als ik in duitsland op de snelweg rijd dan rij ik vaak 140.
Dus naja of ik nu in nederland 130 of 100 rij maakt mij niet uit.
Het is nog altijd beter dan 80 **\O/**

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:07

hagelslag schreef:
Lang leve de deutsche autobahn **\O/** *\o/* **\O/**

Aangezien ik in duitsland woon krijg ik er alleen mee te maken als ik naar nederland rij.
Maar heel eerlijk, 110 was een betere stap geweest.maar weetje het zij zo....
Als ik in duitsland op de snelweg rijd dan rij ik vaak 140.
Dus naja of ik nu in nederland 130 of 100 rij maakt mij niet uit.
Het is nog altijd beter dan 80 **\O/**



Duitsland vind ik altijd fijn rijden. Behalve als er veel baustelle zijn :')

Mensen rijden heerlijk door. Geven elkaar ruimte. Als je vol in de ankers moet is het meestal een nederlander die met 5 km verschil iemand in gaat halen

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:30

simongek schreef:
hagelslag schreef:
Lang leve de deutsche autobahn **\O/** *\o/* **\O/**

Aangezien ik in duitsland woon krijg ik er alleen mee te maken als ik naar nederland rij.
Maar heel eerlijk, 110 was een betere stap geweest.maar weetje het zij zo....
Als ik in duitsland op de snelweg rijd dan rij ik vaak 140.
Dus naja of ik nu in nederland 130 of 100 rij maakt mij niet uit.
Het is nog altijd beter dan 80 **\O/**



Duitsland vind ik altijd fijn rijden. Behalve als er veel baustelle zijn :')

Mensen rijden heerlijk door. Geven elkaar ruimte. Als je vol in de ankers moet is het meestal een nederlander die met 5 km verschil iemand in gaat halen


In Duitsland heb je altijd veel baustelle :') :( Super irritant.

Mij maakt het hele verhaal van 100-120-130 niks uit. Als het beter is voor het milieu om 100 te rijden, prima, doen we dat toch.
Qua tijd verlies/win je er waarschijnlijk zeer weinig mee.

Zebrastreep

Berichten: 9755
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:41

beatje schreef:
Als al die mensen die denken dat de snelheids verlaging zo goed is voor het millieu eens de fiets zouden pakken voor kortere afstanden.Als ik lees dat mensen voor 10 km hun auto pakken ,dan denk ik fiets,veel beter voor jezelf en het millieu.
Bij mijn ouders staat een school in de straat,als die uitgaat staat heel de straat geblokkeerd vol millieu bewuste ouders die hun kind van school halen met de auto.Het is een stad school waar nog drie scholen in de omgeving zitten dus van hoever kan je komen? Als ze daar eens begonnen,gezonder voor de mensen die in de wijk wonen,gezonder voor de kinderen stukje fietsen of wandelen. Ik denk dat daar veel meer winst te behalen valt als aan de snelheids verlaging op een snel weg.

In Belgie kan je trouwens premie's of fietsen krijgen als je met de fiets naar het werk komt.Ik rij graag 130,maar alles onder de 10 km fietsen we. En paardeneten halen en millieupark dat bundelen we in 1x,Daar behaal je veel meer winst .


Ik heb 2 jaar lang naar mijn werk 10 km gefietst op zich prima te doen , maar als ik vrij was werd ik altijd opgehaald omdat ik anders tussen de weilanden door moet fietsen in het donker. Nu ga ik wel met de auto maar is meer zodat mijn ouders niet 4 keer in de week mij op moeten halen wat door omstandigheden nu ook niet mogelijk is. Maar als het moet ga ik zeker ook op de fiets heen.

maar premie's krijgen of fietsen is wel een goede oplossing motiveert mensen ook meer om eens de fiets te pakken. Zouden ze hier ook moeten invoeren daarmee wordt het milieu beter mee geholpen gok ik. Ook ben ik zeker een voorstander van het ov gebruik. Maar het is zo duur tegenwoordig dat de meeste mensen het denk ik niet eens kunnen opbrengen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:57

Ik heb eigenlijk altijd voor bedrijven gewerkt waar je een fiets regeling kon krijgen. Zeker een voordeel. Beter en goedkoper OV zou ook nog toe kunnen voegen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:11

Jessix schreef:
Ik heb eigenlijk altijd voor bedrijven gewerkt waar je een fiets regeling kon krijgen. Zeker een voordeel. Beter en goedkoper OV zou ook nog toe kunnen voegen.

Idd, goede optie. 10 km fietsen door weer en wind is echt niet leuk.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:04

Vaker fietsen of ov doet denk ik idd meer voor het milieu dan 20 km/u langzamer rijden. Maar ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik heb mijn leven wel aardig ingericht op het rijden van mn auto. Als ik ga fietsen verdrievoudigd mn reistijd, die tijd heb ik niet. Als ik met het ov ga wordt het helemaal hopeloos. Een auto geeft zoveel vrijheid, nu ik daar aan gewend ben wil ik echt niet meer zonder. Als je verder in het buitengebied (zover dat bestaat in Nederland) woont lijkt het me helemaal onmogelijk zonder auto. Vind het een nobel streven, meer fietsen, vaker de bus pakken, maar in de praktijk vraag ik me af voor hoeveel mensen met een druk leven dit haalbaar is.

Ik ga wel gewoon 100 rijden dan ;)

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:04

simongek schreef:
Het zijn ook veel rijders die gewoon met 80km pu of minder een snelweg opgaan en invoegen. Als je niet durft te rijden doe het dan gewoon niet.

Dit heeft in de meeste gevallen niets te maken met niet durven, maar gewoon een auto hebben die niet zo vlot snelheid maakt. Veel kleinere autootjes hebben niet zo veel power. Ik moet echt flink op het gas gaan staan om met net aan 90km p/u in te voegen aan het eind van de invoegstrook. En ik heb verder een sportiebe rijstijl, maar als ik pas met 130 in mag voegen moet ik nog wel 2 a 300 meter over de vluchtstrook doorrijden en dat mag niet.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:09

zonnebloem18 schreef:
simongek schreef:
Het zijn ook veel rijders die gewoon met 80km pu of minder een snelweg opgaan en invoegen. Als je niet durft te rijden doe het dan gewoon niet.

Dit heeft in de meeste gevallen niets te maken met niet durven, maar gewoon een auto hebben die niet zo vlot snelheid maakt. Veel kleinere autootjes hebben niet zo veel power. Ik moet echt flink op het gas gaan staan om met net aan 90km p/u in te voegen aan het eind van de invoegstrook. En ik heb verder een sportiebe rijstijl, maar als ik pas met 130 in mag voegen moet ik nog wel 2 a 300 meter over de vluchtstrook doorrijden en dat mag niet.



Wat voor een auto is dat dan? (oldtimer misschien)

Met een Aygo (oud model) lukt het prima. Ja, je moet plannen en er is een verschil of je met 80 invoegt of met 110.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:10

Zelfs de Fiat Panda van mijn moeder moest ik bewust in de 4 doen voordat ik met 100 kon invoegen. :')

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:13

O.a. met een Saxo en C1. En als ik echt wil lukt het wel, maar ik ga niet doortrekken tot 5000/6000 toeren. Dat heeft niets met niet durven te maken, maar met denken om mijn portemonnee.

Nou reis ik gelukkig vooral op een traject waar dat geen probleem is.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:13

simongek schreef:
Het zijn ook veel rijders die gewoon met 80km pu of minder een snelweg opgaan en invoegen. Als je niet durft te rijden doe het dan gewoon niet.

Dat heeft niks te maken met durven of niet. Wel met inschatten hoe je het efficientst kan invoegen op de beperkte afstand die je hebt. Want hoe sneller je rijdt hoe vlugger je aan het eind van de invoegstrook bent en tegen dan moet je wel een gaatje gevonden hebben. Nergens voor nodig om als een kip zonder kop hard te rijden op de invoegstrook om vervolgens ofwel op de rem te gaan ofwel iemand de weg af te snijden.
En idd heeft niet ieder auto voldoende power op bergop snel te accelereren.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:13

Dee_Es schreef:
Vaker fietsen of ov doet denk ik idd meer voor het milieu dan 20 km/u langzamer rijden. Maar ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik heb mijn leven wel aardig ingericht op het rijden van mn auto. Als ik ga fietsen verdrievoudigd mn reistijd, die tijd heb ik niet. Als ik met het ov ga wordt het helemaal hopeloos. Een auto geeft zoveel vrijheid, nu ik daar aan gewend ben wil ik echt niet meer zonder. Als je verder in het buitengebied (zover dat bestaat in Nederland) woont lijkt het me helemaal onmogelijk zonder auto. Vind het een nobel streven, meer fietsen, vaker de bus pakken, maar in de praktijk vraag ik me af voor hoeveel mensen met een druk leven dit haalbaar is.

Ik ga wel gewoon 100 rijden dan ;)



In een buitengebied is OV een lachertje ja. Snap ik ook wel omdat ze voor een paar mensen geen hele dienst op gaan zetten.

woon werk auto: 27 minuten
woon werk OV : 1 uur en 45 minuten
(BRON: ANWB routeplanner)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:15

Mijn vorige auto (Terios) kon niet eens 130 :+
Mijn nieuwe wel, maar ik moet toch altijd een plekje zoeken tussen de eindeloze rij vrachtwagens om in te voegen en dus doe ik dat met 80 km/u.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:16

Wat ik echt gevaarlijk vind zijn de invoeg gasgevers die er voor zorgen dat een langzame auto naar links gaat om plaats te geven (terwijl er genoeg plaats achter is) om dan vervolgens dus nog gas bij te geven, de langzamere auto rechts inhalen en nog snel naar links voor de aardige uitwijker achter de vrachtwagen weg.
Dat zie ik veel te vaak gebeuren.
Gewoon geduldig anticiperend rijden lijkt steeds vaker te verdwijnen,

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:20

simongek schreef:
Het zijn ook veel rijders die gewoon met 80km pu of minder een snelweg opgaan en invoegen. Als je niet durft te rijden doe het dan gewoon niet.


Het is gek dat voor veel mensen voorzichtigheid gelijkstaat aan durf.
En dat je alleen durft wanneer je dat gaspedaal lekker intrapt. Deelnemen aan het verkeer en vlot meegaan met het verkeer is meer dan enkel die rechtervoet laten zakken.

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:20

Sizzle schreef:
Wat ik echt gevaarlijk vind zijn de invoeg gasgevers die er voor zorgen dat een langzame auto naar links gaat om plaats te geven (terwijl er genoeg plaats achter is) om dan vervolgens dus nog gas bij te geven, de langzamere auto rechts inhalen en nog snel naar links voor de aardige uitwijker achter de vrachtwagen weg.
Dat zie ik veel te vaak gebeuren.
Gewoon geduldig anticiperend rijden lijkt steeds vaker te verdwijnen,


:j
Dat.

Ik zit veel op de weg en zie dit zo vaak.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:22

Zowel ov als fiets zou voor mij geen doen zijn, te ver fietsen en met OV doe ik er anderhalf uur over, met de auto 40 minuten met file wel eens een uur. Ik heb een baan waarin niet heel veel banen te vinden zijn, dichtbij werken is dan ook geen optie dus ik hoop ook niet dat er ooit wegenbelasting per kilometer komt of zoiets.

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:26

Qua alternatief voor de auto: had ik het maar.
Ik woon 45 autominuten zonder file van mijn werk. Banen in mijn sector liggen niet voor het oprapen. Mijn vriend werkt juist weer een eind de tegenovergestelde richting op en dus wonen we in het midden. Hij gaat elke dag met OV, voor hem is dat haalbaar. Voor mij niet, mijn werk is simpelweg amper bereikbaar met OV. Voor de fiets is het net te ver (35 km).
Ik heb wel een goede fiets gekocht om de 10km naar stal te kunnen fietsen, maar dat is verder een verkeersarm traject.
Mijn woon-werk is drama, vooral deze tijd van het jaar. Ik zou dolgraag een alternatief hebben maar dat is er niet. Ik probeer al zo vroeg mogelijk te gaan en de terugweg is gewoon aansluiten..

Het wordt steeds drukker, ieder jaar lijkt het weer drukker.