Cruelty free leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:18

Soya is niet de enige plantaardige eiwitbron. Ik eet het bijna niet. En soya wordt vooral gebruikt voor veevoer, dus al die bossen die gekapt worden dient nu vooral voor de vlees- en zuivelindustrie. Zijn veel goede documentaires over mocht iemand geïnteresseerd zijn.

Biologisch is beter, maar zeker niet zaligmakend. Ook de biologische kip heeft beperkt ruimte. Daarbij worden ook voor biologische eieren de haantjes vernietigd tijdens de selectie.

Eieren kun je het best nemen van iemand die wat kippen heeft als hobby.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:40

Ik heb ook alle douche spullen plastic-loos. Shampoo bars gebruik ik voor alles nu (haren, body, gezicht, scheren). Jaar geleden mee gestopt en niet terug gekeken wat dat betreft. En Lush heeft een inruil project dus alle potjes altijd sparen en inleveren want dan krijg je een gratis nieuwe pot na ik geloof 5? Super fijn idee. Ben nu met een shampoo bar van de Duitse DM bezig. Maar die tipt niet aan mijn Godiva haarzeep van Lush.

Een fijne tandpasta is trouwens van Lavera, ik heb wel altijd eentje met fluoride. Want veel mensen staan niet echt stil bij tandpasta denk ik! Ik gebruik deze al jaren en ik vind hem zo fijn.

Wij hebben ook 2 kipjes voor de hobby en die leggen net genoeg eieren :D

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:46

Olle schreef:
Ik vraag me ook af of het de oplossing is als de hele wereld stopt met vlees eten, want wat zijn de alternatieven precies? Soja, waar ook weer bossen voor omgaan en waar dus ook weer de dieren last van hebben.

Als iedereen per vandaag al het vlees wat ze eten vervangen door sojaburgers is er nog steeds wereldwijd veel minder productie van soja nodig dan wat nu het geval is. Voor het produceren van 1kg vlees moet een dier veel meer soja eten dan wat er nodig zou zijn voor het produceren van 1kg sojaburger. Daarnaast zijn er veel meer alternatieven voor vleesvervangers dan sojaburgers, waarbij plantaardige varianten wel veel milieuvriendelijker zijn dan de vervangers op basis van kaas of andere dierlijke producten.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:49

Astorga schreef:
Olle schreef:
Ik vraag me ook af of het de oplossing is als de hele wereld stopt met vlees eten, want wat zijn de alternatieven precies? Soja, waar ook weer bossen voor omgaan en waar dus ook weer de dieren last van hebben.

Als iedereen per vandaag al het vlees wat ze eten vervangen door sojaburgers is er nog steeds wereldwijd veel minder productie van soja nodig dan wat nu het geval is. Voor het produceren van 1kg vlees moet een dier veel meer soja eten dan wat er nodig zou zijn voor het produceren van 1kg sojaburger. Daarnaast zijn er veel meer alternatieven voor vleesvervangers dan sojaburgers, waarbij plantaardige varianten wel veel milieuvriendelijker zijn dan de vervangers op basis van kaas of andere dierlijke producten.


:j eens!

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:50


Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:51

Het allermooiste is om lokaal te kopen. Wij hebben vlakbij een veehouder zitten die alles voor de koeien in een straal van 5 km verbouwt/inkoopt. Kuil, stro, graan etc. etc. Slachten gebeurt ook binnen die 5 km. en enorm kleinschalig. De koeien staan in een natuurgebied en 's winters in ruime loopstallen. Kalfjes blijven bij de groep tot het niet langer gaat met stiertjes. De dames blijven in de groep. Als je een pakket vlees gaat halen staan alle gegevens van de koe op de doos. Je kunt een type pakket kiezen maar niet precies welk vlees bijv. 1 kg hamburger ofzo. Hierdoor gaat ieder onderdeel van de koe naar de consument. Ik eet zelf plantaardig maar met kerst heb ik hier een biefstukpakket besteld voor de vleesliefhebbers. Dan zet ik met een goed gevoel een mooi stuk vlees op tafel.

Zulke initiatieven zouden veel meer plaats moeten vinden :)

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:57

Selka schreef:
Het allermooiste is om lokaal te kopen. Wij hebben vlakbij een veehouder zitten die alles voor de koeien in een straal van 5 km verbouwt/inkoopt. Kuil, stro, graan etc. etc. Slachten gebeurt ook binnen die 5 km. en enorm kleinschalig. De koeien staan in een natuurgebied en 's winters in ruime loopstallen. Kalfjes blijven bij de groep tot het niet langer gaat met stiertjes. De dames blijven in de groep. Als je een pakket vlees gaat halen staan alle gegevens van de koe op de doos. Je kunt een type pakket kiezen maar niet precies welk vlees bijv. 1 kg hamburger ofzo. Hierdoor gaat ieder onderdeel van de koe naar de consument. Ik eet zelf plantaardig maar met kerst heb ik hier een biefstukpakket besteld voor de vleesliefhebbers. Dan zet ik met een goed gevoel een mooi stuk vlees op tafel.

Zulke initiatieven zouden veel meer plaats moeten vinden :)

Dat klinkt goed. Ook het slachten kleinschalig en dichtbij is in jouw verhaal een groot pluspunt. Je kan ze nog zo'n goed leven geven, maar als ze dan alsnog met alle stress een lange reis moeten maken om vervolgens op zo'n groot slachthuis te eindigen... ;(

Gelukkig zijn er steeds betere alternatieven en steeds meer mensen bewust van wat er vooraf is gegaan aan hun stukje vlees of zuivelproduct. Daar wordt ik wel blij van. :j

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:10

Astorga schreef:
Olle schreef:
Ik vraag me ook af of het de oplossing is als de hele wereld stopt met vlees eten, want wat zijn de alternatieven precies? Soja, waar ook weer bossen voor omgaan en waar dus ook weer de dieren last van hebben.

Als iedereen per vandaag al het vlees wat ze eten vervangen door sojaburgers is er nog steeds wereldwijd veel minder productie van soja nodig dan wat nu het geval is. Voor het produceren van 1kg vlees moet een dier veel meer soja eten dan wat er nodig zou zijn voor het produceren van 1kg sojaburger. Daarnaast zijn er veel meer alternatieven voor vleesvervangers dan sojaburgers, waarbij plantaardige varianten wel veel milieuvriendelijker zijn dan de vervangers op basis van kaas of andere dierlijke producten.

Wat niet in veevoer gaat zoals de olie ervan gaat naar "bio"diesel. De soja in veevoer is meer en meer een restproduct aan het worden (sojaolie deed het eerst ook goed in verf). Terugplanten van regenwoud gaat niet gebeuren, er is zat vraag naar de verbouwde producten of die nu wel of niet voor vee gebruikt worden. Er wordt wel lokaal meer en meer gezocht naar andere opties als lupine en ouderwetse bronnen als (veld)erwten die ook hoog in de eiwit zijn. Maar die bronnen zijn nu (nog) een stukje duurder en de markt (voornamelijk handelaar/contracten met boeren) staan die hogere kosten niet toe. En hoewel de prijzen in de supermarkt aardig rap aan het stijgen zijn, geloof ik niet dat de prijzen aan de productiekant zijn mee gestegen.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:15

Selka, Dit vind ik dus mooie initiatieven en zal meer ingezet moeten worden.

Ik las laatst hier op bokt ook iets over deeleenkoe ofzo! Hier wordt dan al het vlees van het geslachte dier gebruikt en pas geslacht op het moment dat het hele dier gekocht is.
Helaas heb ik geen (grote) vriezer, anders zou ik dit zeker gedaan hebben.

@Jessix: Ik weet dat Soja niet het enige product is welke voor eiwit kan voorzien. Het was een voorbeeld. Ik zou liever zien dat er een switch komt in hoe we omgaan met de dieren/slachtdieren. Ik denk dat als iedereen nu opeens geen vlees meer eet dat we het probleem gaan verleggen. Dus dat er massa groei komt van Soja/bonen/avocados/noten en dit weer ten koste gaat van andere producten.

Net zoals dat ik hoop dat er een ban komt op gebruik van palmolie (helaas wordt het waarschijnlijk Lush gebruikt) :-), omdat dit zo schadelijk is voor de dieren welke in de gebieden leven waar palmolie wordt gewonnen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 11:20

Fijn dat die misconceptie ook uit de wereld is geholpen :)

Bedankt ook voor de tip over de tandpasta. Waar koop je die? Want tandpasta is één van de dingen die ik nog niet vervangen heb... En ik kwam er ook achter dat blistex niet proefdiervrij is. Dus dat wordt gewoon een Nederlandse vervanger :)

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:25

Olle schreef:
@Jessix: Ik weet dat Soja niet het enige product is welke voor eiwit kan voorzien. Het was een voorbeeld. Ik zou liever zien dat er een switch komt in hoe we omgaan met de dieren/slachtdieren. Ik denk dat als iedereen nu opeens geen vlees meer eet dat we het probleem gaan verleggen. Dus dat er massa groei komt van Soja/bonen/avocados/noten en dit weer ten koste gaat van andere producten.

Net zoals dat ik hoop dat er een ban komt op gebruik van palmolie (helaas wordt het waarschijnlijk Lush gebruikt) :-), omdat dit zo schadelijk is voor de dieren welke in de gebieden leven waar palmolie wordt gewonnen.


Snap dat het een voorbeeld is, maar helaas is het altijd dit voorbeeld. Denk je aan vegan dan denk je aan soya. :roll: ;) En als het de soya niet is dan ben je wel verantwoordelijk voor de advocado! :D

Als ik kijk naar mijn eigen dieet dan is het heel gevarieerd. Ik eet ook niet perse een vleesvervanger. De meeste vegans eten ook liever niet al die kant & klaar producten uit de supermarkt. Dus ik denk dat het wel meevalt met het probleem verleggen. Vooral streek- en seizoensproducten eten.

Zoals ik al eerder schreef ben ik blij met alles wat er gedaan wordt aan het verbeteren van de vlees- en zuivelindustrie uit welzijn voor het dier. Maar ben nog veel blijer dat ik daar zelf (bijna helemaal) geen deel meer van uit maak. Dus daarop verschillen we gewoon van mening en dat mag uiteraard. :)
Laatst bijgewerkt door Jessix op 14-08-19 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:25

Helaas redden veel initiatieven het niet, omdat ze vaak toch duurder zijn en iets beperkter qua aanbod. Of het loopt nog wel, maar erg beperkt, waardoor mensen een deel toch elders moeten kopen.

Ik weet ene project dat je van de lokale boeren kon bestellen en het pakket werd dan samengesteld voor je. Dat was later ergens anders ook, maar erg weinig animo.

En de mensen die beter willen, zoeken het vaak al zelf.

Laatst op fb werd gedeeld; koop een koe. Maar dan moet je echt een groot vleespakket bestellen. Je hebt geen keus wat erin zit en zit dus met best veel vlees.
Idee erachter is goed, want hele koe wordt gebruikt. Ze willen voorkomen dat ze slachten en met de "mindere" delen blijven zitten. Maar dan gaan mensen weggooien of zoals wij gewoon toch niet bestellen.

Tandpaste zonder fluoride kijken wij ook nog naar, maar het is echt behoorlijk duur. Je kan wel goed willen doen en we hebben er wel wat voor over, maar bij alles een paar euro er bovenop, verandert je maandelijkse uitgave aanzienlijk.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 11:48

Sorry, wat is er mis met fluoride? Wil het graag weten! Ik heb zelf graag fluoride in mijn tandpasta :P

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:05

Er zijn er die beweren dat teveel fluoride slecht is voor je gezondheid.......En ook voor het milieu omdat we alles weer uitspugen en doorspoelen....

Maar daar tegenover is natuurlijk alles slecht tegenwoordig.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:07

Wij verkopen ook hooguit 1x per jaar een koe, en bij ons kunnen de mensen ook niet kiezen welk soort vlees ze willen. Gelukkig hoor ik alleen geluiden dat men iets heeft gemaakt wat men anders niet zou doen, positieve geluiden dus. Eventueel vlees weggooien vind ik te belachelijk voor woorden.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:14

Mijn tandarts zei vegan tandpasta prima maar wel zorgen dat hij goed schuimt en fluoride heeft. Ik luister daar dan wel naar mijn tandarts. Lavera moet je denk ik online kopen of naar de DM in Duitsland gaan. TK Maxx had er een paar staan toevallig. Sommige Lavera heeft geen fluoride, de aardbij smaak bijvoorbeeld.

Ik woon net een half uurtje van een DM af, of mijn collega neemt het voor me mee :o

TBH kan ik me meer vinden in kleinschalige slagers waar dieren dus wel daglicht gezien hebben. Maar ik ben nu bijna 20 jaar vegetarier en heb echt geen nood meer aan vlees. Ik kijk iig niet vies naar mensen die wel vlees eten. Ieder z'n keuze en alle kleine beetjes helpen.

Gisteren naar een vegan restaurant geweest in Aken. Echt lekker gegeten! frieten met schil, paarse zuurkool, wortel en koolraap (ofzo?) + hummus en vegan bolognaise. Vriendin die mee was had een monkey burger; een vega burger met tomaat en sla, met pindakaas en banaan er nog bij, en pinda dip bij haar frieten met zuurkool.
Klinkt raar maar zij vond het lekker. Ik hou niet van pinda of banaan dus mij niet gezien :+

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 12:40

Ik ga de tandpasta van de HEMA eens proberen. Geen idee of hij vegan is, maar wel dierproefvrij, itt tot de meeste andere.

Grappig: in Frankrijk zit ook een HEMA en hier wordt heel veel geadverteerd als 'vegan',wat in NL geen nadruk krijgt.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:56


Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:07

Sheran schreef:
Ik hou het het liefst bij nuttige tips over bewuste keuzes. Misschien de felle persoonlijke discussies hier wat meer achterwege laten en respectvol zijn naar elkaar toe. Anders haken mensen ook af, vrees ik.


Ja top!

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:18

chimello schreef:
Mijn tandarts zei vegan tandpasta prima maar wel zorgen dat hij goed schuimt en fluoride heeft. Ik luister daar dan wel naar mijn tandarts. Lavera moet je denk ik online kopen of naar de DM in Duitsland gaan. TK Maxx had er een paar staan toevallig. Sommige Lavera heeft geen fluoride, de aardbij smaak bijvoorbeeld.

Ik woon net een half uurtje van een DM af, of mijn collega neemt het voor me mee :o

TBH kan ik me meer vinden in kleinschalige slagers waar dieren dus wel daglicht gezien hebben. Maar ik ben nu bijna 20 jaar vegetarier en heb echt geen nood meer aan vlees. Ik kijk iig niet vies naar mensen die wel vlees eten. Ieder z'n keuze en alle kleine beetjes helpen.

Gisteren naar een vegan restaurant geweest in Aken. Echt lekker gegeten! frieten met schil, paarse zuurkool, wortel en koolraap (ofzo?) + hummus en vegan bolognaise. Vriendin die mee was had een monkey burger; een vega burger met tomaat en sla, met pindakaas en banaan er nog bij, en pinda dip bij haar frieten met zuurkool.
Klinkt raar maar zij vond het lekker. Ik hou niet van pinda of banaan dus mij niet gezien :+


Hey dat is Pfannenzauber! Geweldig restaurant. Ik studeer in Aachen en ben daar 2 keer per maand bij de vegan Stammtisch, minimaal haha.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 13:24

chimello schreef:
TBH kan ik me meer vinden in kleinschalige slagers waar dieren dus wel daglicht gezien hebben. Maar ik ben nu bijna 20 jaar vegetarier en heb echt geen nood meer aan vlees. Ik kijk iig niet vies naar mensen die wel vlees eten. Ieder z'n keuze en alle kleine beetjes helpen.


Ik heb wel eens van verstokte vleeseters gehoord dat ik zo'n 'fijne vegetariër' was die haar mening niet steeds op probeerde te dringen. En dat ze juist dáárom wel eens wilden proberen om minder vlees te eten.
Volgens mij helpt het ook gewoon niet om je mening op te dringen, want dan schiet men alleen maar in de verdediging. Ik help ook gewoon mee met vlees bereiden op gemeenschappelijke weekenden. Ik zeg alleen dat ik geen vlees eet en als ze vragen waarom dan geef ik mijn persoonlijke redenen. Maar ik veroordeel niemand om een andere keuze (alleen heel stilletjes van binnen soms, bij extreme gevallen, haha _O-) Misschien dat ze me daarom gewoon als een persoon zien en niet als een of andere enge activist :P

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:53

Ja joh, iedereen in z'n waarde laten is wat we moeten doen! Geldt overigens niet alleen voor vlees eten enzo, maar hele hoop dingen :P

Dat is inderdaad het restaurant! Grappig dat iemand op bokt het zowaar kent!

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:39

deksel schreef:
Tiggs schreef:
Hoe kijken jullie aan tegen paardrijden? Want eigenlijk is dat ook tegen natuurlijk.
Ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan vind eigenlijk.

Goeie vraag. Ik vind het best lastig eigenlijk. Ik heb nu een jaar niet gereden en ik mis het wel hoor. Ik was nooit echt van het dressuren en in de bak rijden, daar doe je mij geen plezier mee. Meer van lekker buiten ritjes maken, rond hobbelen in het bos op een rustig tempo en wandelingen maken aan de hand. Daar genoot ik en m'n verzorgknol zo erg van. Als ik opnieuw een verzorgpaard zou zoeken, zou ik dat weer willen. Dat hele dressuur, springen enzo gedoe wil ik niks meer mee te maken hebben eigenlijk.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe raarder het eigenlijk is. Je paard kunstjes laten doen, zo hoog mogelijk laten springen, zo snel mogelijk laten lopen, je paard geen onbeperkt hooi geven, je paard niet kunnen geven wat hij eigenlijk echt nodig heeft, paard opsluiten in z'n stal etc etc. Nee, daar ga ik niet meer aan mee werken.

De enige reden eigenlijk dat ik nog op bokt zit zijn voor alle leuke foto's en alle leuke en handige topics!


Jammer dat je deze twee dingen onlosmakelijk aan elkaar verbindt. Ik heb een 'sport'paard, die gewoon onbeperkt (goed!) ruwvoer krijgt, in de zomer 24/7 op de weide staat (Swinters hele dagen op een (droge!) paddock met ruwvoer) en ook gewoon kunstjes moet doen van mij. Waarom zou een springparcours voor een paard vervelender/belastender zijn dan een ritje in het bos?

Vind het altijd zo jammer dat mensen zo makkelijk afgeven op iets anders dan wat zijzelf doen.

Ik probeer zelf mijn steentje bij te dragen door zo min mogelijk voedsel te verspillen en lokaal te kopen. Vind het qua cosmetica nog erg lastig, gezien ik ook op mijn uitgavepatroon let nu ik net een eigen huishouden te runnen heb. Vind het wel super interessant om hier mee te lezen en mij in te verdiepen!

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:46

Dressuur is daarnaast juist bedoeld ook om het paard beter te laten bewegen. Sporten is voor een mens ook heel gezond. Natuurlijk alles in juiste balans/mate. Met dressuur an sich zie ik dan ook niets mis. Het is niet echt kunstjes doen. De hogere oefeningen doen hengsten bijv. uit zichzelf om indruk op merries te maken zoals piaffe. Het is geen onnatuurlijk gedrag.

En ik denk altijd maar zo: ik moet veel meer werken per week voor mijn salaris, die paar uurtjes per week mag het paard zijn best doen om zijn kost te verdienen ;).

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 16:04

@ Liekec: wat vind je lastig qua cosmetica?