Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:43

Ik heb inderdaad mensen uit mijn omgeving gevraagd, waarvan ik wist dat ze me eerlijk feedback zouden geven. De meesten zijn alleen helaas afgehaakt, of hebben maar een paar tips gegeven (had er wel wat aan, maar niet veel). Ook gewoon hier in het topic gevraagd, en toen feedback gekregen op mijn eerste hoofdstuk, waar ik echt veel aan gehad heb. Heb toen ook alles nog een keer kritisch doorgenomen, en het daardoor aangedurfd het begin te veranderen. Plus door het hele boek heen.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:30

Schrijvenonline heeft een forumonderdeel waar je stukken kunt laten proeflezen. Daar krijg je van onbekenden objectieve feedback. Dat is heel fijn, maar wees er wel op voorbereid dat de feedback dus ook vrij recht door zee gegeven wordt, niet ingepakt in complimentjes en lovende woorden zoals bekenden dat wellicht zouden doen.

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:38

Ik vind het lastig om in mijn doelgroep goede proeflezers te vinden, aangezien mijn verhaal voor, ik denk rond de, 16 jaar is.

Ik wil mijn verhaal dolgraag aan meer mensen/jongeren laten lezen, maar vind dat zo eng. Zo bang voor de reacties, misschien heb ik wel onzin geschreven.

Is hier iemand die wil proeflezen met in het achterhoofd dat het voor jongeren is bedoeld en die daar dus doorheen kan lezen? :o

Foaly

Berichten: 4852
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:40

Ik wil wel proeflezen hoor :) Ben *kuch* ergens in de twintig maar lees redelijk wat YA/middle grade, dus iets voor jongeren lezen is geen probleem :D

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:07

prulletje schreef:
Fijn dat je weer lekker bezig bent! Ik laat eerlijk gezegd zelden iets proeflezen, al weet ik dat je dat het beste wel kunt doen.

Vorige week heb ik de eerste versie van mijn gothic/mysterie manuscript afgerond. Maar pff, als ik er nu naar kijk denk ik echt: wat een rotzooi. Qua plot vind ik het allemaal wel oké, maar ik vind mijn stijl gewoon niet goed genoeg. Hebben jullie daar ook weleens last van? Ik krijg een beetje de neiging om het hele gedoe in de prullenbak te doen maar het zou zonde zijn om een project waar ik de eerste helft van dit jaar aan heb besteed zomaar weg te gooien, dus ik neem er wat afstand van en als ik genoeg moed verzameld heb ga ik toch maar proberen iets moois ervan te maken.

In de tussentijd ben ik wel weer korte verhalen aan het schrijven, en dat voelt heel fijn en vertrouwd. Heb het gevoel dat ik daar meer van mezelf in kan leggen, en dat het ook veel beter op papier komt. Er is er laatst ook weer eentje geaccepteerd voor publicatie in een tijdschrift, dus dat geeft weer een beetje vertrouwen dat ik toch nog wel íets kan op schrijfgebied :+ .



Daarom wil ik mijn verhaal ook soms laten lezen door iemand anders. Mijn vader moedigt dit ook aan omdat je zelf soms zo vast komt te zitten dat je het zelf niet meer ziet.

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:23

Foaly schreef:
Ik wil wel proeflezen hoor :) Ben *kuch* ergens in de twintig maar lees redelijk wat YA/middle grade, dus iets voor jongeren lezen is geen probleem :D


Ik heb Foaly een stuk van mijn verhaal gestuurd om proef te lezen, nog iemand interesse?? :D

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:30

Kom maar door :D

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:33

Van Foaly heb ik ook echt super fijne feedback gekregen! Ik wil best voor je lezen, maar dat gaat momenteel wat lastiger. Lees niet graag op telefoon en computer is stuk (office werkt nog dus kan schrijven, maar daar is ook alles mee gezegd). Bij mij duurt het dan flink langer voor er feedback komt. Aan computer vervangen wordt gewerkt, maar minder snel dan ik fijn vind.

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:10

Ik wil ook wel proeflezen! :)


Hier gisteren voor het eerst in maanden weer aan m'n boek gezeten. Heb m'n eerste hoofdstuk maar weereens herschreven. _O-

Foaly

Berichten: 4852
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:27

Zal niets inhoudelijks zeggen verder, maar er hangt wel een flinke trigger warning aan het verhaal van joeluna. Misschien handig om te vermelden voor teerhartige proeflezers :+

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:51

Foaly schreef:
Zal niets inhoudelijks zeggen verder, maar er hangt wel een flinke trigger warning aan het verhaal van joeluna. Misschien handig om te vermelden voor teerhartige proeflezers :+

Nu ben ik erg benieuwd. :D

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:19

Je mag m mij ook wel sturen, kan alleen een paar dagen duren voor ik feedback geef! :)

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:15

Foaly schreef:
Zal niets inhoudelijks zeggen verder, maar er hangt wel een flinke trigger warning aan het verhaal van joeluna. Misschien handig om te vermelden voor teerhartige proeflezers :+


Uhm ja misschien een beetje, maar niet te heftig geschreven toch? :o Ik heb in ieder geval pb’s rond gestuurd!

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 20:49

Iemand trouwens een leuke manier om op namen te komen?
Ben een eigen wereld aan het maken, maar alle namen die ik tof vind, zijn al bezet. Of hebben hier meer mensen last van? XD

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 17:33

xSagan schreef:
Iemand trouwens een leuke manier om op namen te komen?
Ben een eigen wereld aan het maken, maar alle namen die ik tof vind, zijn al bezet. Of hebben hier meer mensen last van? XD


Ik kijk dan gewoon op sites voor baby namen haha. Je kunt zoeken op letter of op betekenis. Of op veelgebruikt of noujuist weinig.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:28

xSagan schreef:
Iemand trouwens een leuke manier om op namen te komen?
Ben een eigen wereld aan het maken, maar alle namen die ik tof vind, zijn al bezet. Of hebben hier meer mensen last van? XD



Ik heb een "onderwerp" gekozen, en verbind alle namen aan dat onderwerp. Die hebben er iets mee te maken.

Mijn namenonderwerp is licht, en mijn hoofdpersonages heten Polaris en Lux. Alle namen die ik in mijn boek gebruik hebben op de één of andere manier iets te maken met licht. :)

Foaly

Berichten: 4852
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 19:43

Heeft hier iemand verstand van paniekaanvallen en dan m.n. op het gebied van triggers? Ik heb er (gelukkig) zelf niet mee te maken, maar wil een situatie in m'n verhaal creëren waarvan ik me afvraag of het kan.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:30

Hoe gaat het met jullie vorderingen?

Ik heb zojuist mijn eerste versie afgerond! Deze ga ik afdrukken en verbeteren/herschrijven. Momenteel zit ik op 64 500 woorden, maar ik vermoed dat er eerder nog gaat bijkomen in de volgende versies.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:35

Slecht :') . Maar dat komt omdat het vakantie is en ik dus een ander rooster heb. Ook is het te warm waar mijn pc staat, en zitten we in het proces van het vervangen van het ding. Een vriend van ons gaat hem bouwen (willen een nieuwe zware game pc, aangezien deze de internet kabel niet meer herkent), en die heeft pas in september tijd, moet dan nog de onderdelen voor ons bestellen. Ik merk dat ik met deze warmte ook gewoon snel moe ben (En na hele dagen bso draaien echt geen fut meer heb, als de scholen weer beginnen heb ik weer de ochtenden om te schrijven, dat werkt voor mij), en gewoon even meer zin heb in zelf lezen.

Foaly

Berichten: 4852
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:47

Niet aan het schrijven maar ben wel bezig met het ontwikkelen van personages. Begon met twee, nu zijn het er vijf, incl. twee tragic backstorys (OK de één iets meer tragic dan de ander maar beiden niet leuk), moord, brand, bijna-moord en een heleboel angst, mutual pining en een beetje fluff tussendoor om het leuk te houden :')

Gaat dus eigenlijk hardstikke goed :')

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:50

Ik ben nog net zo ver met herschrijven als ik aan het begin van de vakantie was :')

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:40

Nou, we hebben in ieder geval een werkende (game)laptop, en PC gaat ook nog gebouwd worden. Maar nu ben ik weer, na het maanden niet gekund te hebben, aan het gamen (een die op mijn oude PC niet aan de praat aan het krijgen was, maar op de laptop wel werkt, dus drie jaar moeten wachten om hem te kunnen spelen). Het schrijven gaat niet vlot zo :') . Ook zitten we op het werk vol in het proces van de laatste maanden van het oude locatiehoofd, en een nieuwe manier van activiteiten doen, dus daar ook druk mee. Zeker aangezien ik het nieuwe locatiehoofd ga worden.

MAAR, een schrijfster waar ik mee bevriend ben, was niet blij met haar recensie voor Biblion (en terecht, commentaar sloeg nergens op). Ik ben toen gaan kijken hoe je recensent wordt, en vandaag de papieren binnen gekregen dat de laatste dingen in goede orde ontvangen waren. Dus vanaf vandaag kan ik ook boeken binnen krijgen om te recenseren, dus dan ben ik tenminste een beetje aan het schrijven. Mijn boek(en) pak ik wat later wel weer op.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:44

Merileth schreef:
Nou, we hebben in ieder geval een werkende (game)laptop, en PC gaat ook nog gebouwd worden. Maar nu ben ik weer, na het maanden niet gekund te hebben, aan het gamen (een die op mijn oude PC niet aan de praat aan het krijgen was, maar op de laptop wel werkt, dus drie jaar moeten wachten om hem te kunnen spelen). Het schrijven gaat niet vlot zo :') . Ook zitten we op het werk vol in het proces van de laatste maanden van het oude locatiehoofd, en een nieuwe manier van activiteiten doen, dus daar ook druk mee. Zeker aangezien ik het nieuwe locatiehoofd ga worden.

MAAR, een schrijfster waar ik mee bevriend ben, was niet blij met haar recensie voor Biblion (en terecht, commentaar sloeg nergens op). Ik ben toen gaan kijken hoe je recensent wordt, en vandaag de papieren binnen gekregen dat de laatste dingen in goede orde ontvangen waren. Dus vanaf vandaag kan ik ook boeken binnen krijgen om te recenseren, dus dan ben ik tenminste een beetje aan het schrijven. Mijn boek(en) pak ik wat later wel weer op.


Ben ik nu heel brutaal als ik vraag hoe jij dat gedaan hebt? Lijkt mij namelijk ook heel tof.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 18:20

Je moet een proefrecensie schrijven en die insturen samen met je CV. Dit doe je bij een specifiek contactformulier. Daar vul je ook de genres in fie je wil doen. Heel simpel eigenlijk. Je krijgt een ontvangstbevestiging, en als de proefrecensie ze bevalt krijg je nog wat formulieren thuisgestuurd. Die heb ik vorig weekend gekregen, gelijk ingevuld zodat ze die zo snel mogelijk na het weekend binnen hadden. Vandaag dus de brief dat alles in de systemen verwerkt is. Je moet wel tekenen voor een overdracht van de auteursrechten van de recensies die je voor ze schrijft. Maar de boeken mag je houden. Sterker nog, je moet ze nog een bepaalde tijd bewaren voor als er bezwaar gemaakt wordt.

Ik heb even de precieze webpagina voor je opgezocht:

http://recensenten.nbdbiblion.nl/#pagina=1105

En nee hoor, ik vind het zeker geen brutale vraag. Bij mij was het ook naar aanleiding van een onterecht negatieve recensie, dat ik dacht: dat kan ik beter (En dus ook dat boek voor de proefrecensie gebruikt).

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:33

Verhaal zelf vordert nog niet erg, merk ook dat ik wacht ivm nano, want dan heb ik echt een stok achter de deur en wil niet dat mijn verhaal dan al af is. Ben al wel zover dat ik het land al half af heb ontworpen en weet ik in welke vorm ik schrijf.

Er staat al een proloog en een deel van hoofdstuk 1 op papier en heb iemand die niet veel leest en lekker mee kan sparren om uit te vinden wat zo iemand dan belangrijk vind aan een boek.:)

En bij jullie?