Huis grootouders kopen, wat zouden jullie doen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Huis grootouders kopen, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 14:55

Naar aanleiding van het overlijden van mijn opa, zal hun huis verkocht worden.

Al een tijdje zei ik dat ik hun huis erg leuk vond: een bescheiden bungalow, een mooie grote tuin,een rustige straat omringd door bomen, en achter de tuin een veld, dus een en al rust; maar toch op een 10 minuten - kwartier rijden van de stad. Ideaal dus.
Binnen een jaar of 5 - 10 wou ik het wel overkopen, zei ik lachend.

Nu gaat mijn oma naar een woonzorgcentrum en wordt het huis dus verkocht.
Mijn vader en nonkels (die dus nu mede-eigenaars zijn geworden door het overlijden van mijn opa) vroegen of ik er toch niet eens wou serieuzer over nadenken, aangezien het mijn laatste kans is.

Klein probleempje: ik studeer nog.
Huizen kopen is dus nog totaal niet iets waar ik mee in mijn hoofd zit :+
Ik woon net een paar maanden samen met mijn vriend in een appartementje aan het centrum van de stad, langs een drukke weg.
Daardoor besef ik wel dat ik 'later als ik groot ben' echt wel rustiger wil wonen.

Ik moet dus nog 1 jaar studeren, mijn vriend werkt bijna een jaar.
Een huis kopen zou dus niet in ons op komen.
Maar eens dit huis verkocht is, denk ik niet dat we nog zo'n kans gaan krijgen. De ligging is echt goed, dicht bij de autostrade, maar toch in de natuur, redelijk dicht bij de grote stad (waar mijn vriend ook werkt) .
Het is van familie, dus over prijs en leningen en voorwaarden kan wel 'onderhandeld' worden. In de zin van, dat als ik het echt wil, dat er wel iets kan geregeld worden, zodat we niet direct zouden moeten lenen bij de bank. (Het eerst huren van hen, bijvoorbeeld).

Dus ja, ik denk er wel over na.
Mijn vriend zei ook van, ik zou hier zeker willen wonen, binnen 5 jaar.

Mijn grootste 'probleem', naast de geldkwestie, is het feit dat ik nu op mijn appartement op 5 minuten van het station woon.
Als ik werk heb, was ik dus graag met het openbaar vervoer gegaan, als dat mogelijk was.
Ten eerste om de tijdverspilling (je kan niets anders doen als je autorijdt) in te perken, en ten tweede voor het klimaat/milieu.
Nu heb ik natuurlijk nog geen werk, en weet ik niet waar ik terecht ga komen.

Het huis ligt dus heel dicht bij de autostrade, maar er is geen station en er zijn ook geen winkels heel dicht in de buurt. Het is echt nog een autogericht dorp. Dat past dus niet echt in mijn ideaalbeeld.

Wat zouden jullie doen? Snappen jullie mijn twijfel? Misschien zou ik het beter gewoon uit mijn hoofd zetten, maar ja, het is wel een kans die zich misschien niet meer gaat voordoen.

Eens alles op een rijtje:

- huis moet gerenoveerd worden
- de grond is zeer gewild door de ligging
- rustige buurt, enkel woonverkeer
- mooie, ruime tuin + garage
- dicht bij de autostrade en qua autoafstand dicht bij de stad
- het is van mijn familie dus er kan wel onderling wat geregeld worden
- mijn vader is heel handig qua bouwen/verbouwen, maar wordt ook ouder
- geen openbaar vervoer
- enkel kleine dorpswinkeltjes dichtbij
=> Heel autogericht
- ik weet nog niet waar ik zal werken qua plaats, binnen een jaar
- het past momenteel nog niet echt in onze levensfase
- nog geen zicht op een lening bij de bank :+

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Huis grootouders kopen, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:59

eerlijk denk ik,als je rustig wil wonen,het openbaar vervoer in belgie af valt....
het is allemaal mooi en idealistisch voor het milieu,maar buiten de stad ben je zo goed als altijd enorm,enorm lang onderweg dat het geen optie meer blijft als je een leven naast je werk wil.

daarnaast heb je nog geen werk,dus ook de kans dat dat via ov goed bereikbaar blijft,is ongekend.

dus met 'als' en 'mss' zou ik nu geen rekening houden.

puur de feiten.

wil jij (en je vriend) graag dit huis om later in te wonen?

als het antwoord daar nu ja op is,dan moet je er voor gaan, want het is nu dat jullie moeten beslissen ja of neen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:00

Ik kan je geen advies geven.
Maar OV gericht en rustig wonen, ik ken het hier niet samen in 1 zin.
Natuurlijk zullen er van die plekjes bestaan, maar ik heb in de jaren dat ik oud ben altijd in dorpen gewoon, dit is huis 5 en ik heb nog nooit fatsoenlijk ov gehad.
Dus als dat echt belangrijk voor je is zou ik toch gaan wennen aan de drukte van de stad of dat ideaal overboord hooien.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Huis grootouders kopen, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:01

Lastige keuze, ik snap je goed. Zijn er afstanden die met een electrische fiets haalbaar worden? Of is het dan nog steeds te ver?

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:02

Kun je niet eerst een huurconstructie aangaan met de familie? Dan hoef je je niet vast te leggen en kun je als je klaar bent met je studie verder beslissen.

Donnatella

Berichten: 442
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:04

Kunnen jullie het huis niet alvast gaan huren? Dan kan je zo bekijken of het huis ook op langere termijn iets voor jullie is. Misschien is een huur-koop constructie wel iets. Dat je al huur betaalt en dit later als je het huis koopt verrekend wordt in de prijs die je betaalt.

blackstar

Berichten: 3194
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:05

Doen!! Uiteraard wel eerst gaan praten over de financien :Y)
Je weet nog niet waar je gaat werken. Misschien is dit wel een locatie wat niet of bijna niet bereikbaar is met het OV. Weg ideaal beeld.
Je hebt het altijd geroepen daar zou ik wel willen wonen. Het komt op je pad, alleen eerder dan in je hoofd gepland had.

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Huis grootouders kopen, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:07

Inderdaad, is huren van de familie geen optie voor jullie?

Ik heb ook in het huis van mijn grootvader tijdelijk op kamers gezeten, samen met nog een nicht, een vriendin van mijn nicht en een neef. Samen konden we de kosten ophoesten die het pand nodig had. Toentertijd was het nog zo dat hoe langer, hoe duurder het huis werd. Dus twee vliegen in één klap, net voor de crisis is het huis verkocht.

Denise_Storm

Berichten: 2375
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:08

Doen! Dromen moet je waarmaken. En als je deze kans nu krijgt, zal het nu wel jullie moment zijn. Als je vriend het ook ziet zitten om op deze plek te wonen, zou ik serieus om de tafel gaan met de betrokken familieleden. Denk in mogelijkheden, niet in beperkingen!

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:08

Je hebt nu 1 kans om het huis voor je grootouders over te nemen. Je weet nog niet waar je gaat werken dus het is lastig om daar rekening mee te houden. Is deels auto en deels ov geen optie? Dat je met je auto naar de trein toe rijdt en van daar verder gaat met ov? Buitenaf wonen en ov is meestal geen ideale combi

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:09

Boodschappen valt aardig wat aan te plannen en tuin = mogelijkheid moestuin wat je verse deel boodschappen (deels) opvangt (ook beter voor het milieu trouwens). Er zijn dus zeker mogelijkheden om de veranderingen op te vangen, maar het vereist anders denken qua hoe los ik op wat ik wel wil hebben, maar verder weg is.
Je kan altijd bespreken wat er kan qua opknappen en dat zelfs verrekenen met huur bij verkoop of het wel toevoegen aan de koopprijs als je het binnen zeg 5 jaar inderdaad wil kopen. Wel goed juridisch dichttimmeren met zowel vriend als familie, maar er zijn zeker zat mogelijkheden om iets te realiseren wat past in jouw droomplaatje qua rust, milieu, enz.

Suzanne F.

Berichten: 49653
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:09

Het moet financieel ook wel haalbaar zijn. Hier in Nederland is het zo dat je niet aan familieleden mag verkopen voor een onrealistisch laag bedrag. Dan komt de belastingdienst om de hoek kijken. Het moet minimaal de WOZ waarde zijn dacht ik, ik weet niet precies wat de regels zijn. Maar je mag het niet voor een laag of symbolisch bedrag verkopen.

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:11

Eerlijk gezegd, klinkt dit als een kans die je nooit meer terug krijgt.

Financieel zijn er genoeg opties als ik het zo hoor (eerst huren, of zelf nog andere mogelijkheden).
Mocht dit huis op de markt komen gaan waarschijnlijk een hoop mensen je overbieden, doordat dit nu niet gebeurt kan je het huis 'goedkoper'krijgen.

Het is een huis waar jij en je vriend een toekomst in zien. Even heel feitelijk maar ik zie eigenlijk alleen maar voordelen buiten het feit dat jullie nog geen huis wilde kopen.

Maar het allerbelangrijkste is dat je het er goed met je vriend over hebt en er achter komt wat jullie echt willen!

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:12

Suzanne F. schreef:
Het moet financieel ook wel haalbaar zijn. Hier in Nederland is het zo dat je niet aan familieleden mag verkopen voor een onrealistisch laag bedrag. Dan komt de belastingdienst om de hoek kijken. Het moet minimaal de WOZ waarde zijn dacht ik, ik weet niet precies wat de regels zijn. Maar je mag het niet voor een laag of symbolisch bedrag verkopen.

Renovatie en andere arbeidsinput kan daar bij gerekend worden, dus er zijn zeker mogelijkheden, maar dat moet je met een goede jurist bespreken.

Charaz

Berichten: 24385
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:13

Ik zou kijken of je het voor nu kan huren en op termijn kan kopen, als er goed overleg is in de familie moet dat vast lukken.

Ik zou het zonde vinden om het te laten schieten als ik jou was denk ik

Rintah

Berichten: 2928
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:16

Zoals je het huis beschrijft klinkt het alsof het snel weg zou zijn als het te koop komt te staan. En dan doet dat het over 2 of 3 jaar, mócht het gebeuren dat je het toch niet wil kopen of kán kopen, waarschijnlijk ook.
Als je al vaker geroepen hebt dat je er later wel zou willen wonen zou ik nu zeker kijken hoe je dat kan realiseren. Qua vervoer is wel wat te bedenken (evt klein zuinig autootje waarmee je naar station rijd met goede ov-verbinding naar je werk).

Dus zoals eerder genoemd inderdaad kijken of je huurconstructie kan regelen, en na je studie verder kijken wat dan de voor en nadelen zijn en of het huis dan nog is wat je wil.
Laatst bijgewerkt door Rintah op 17-06-20 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:16

Ik zou het kopen en voorlopig verhuren.
Zo te horen ga je er spijt van krijgen als je het laat lopen.
Als het toch niet je ding blijkt kan je het terug verkopen.

Marilu
Berichten: 1256
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:22

Als het huis je echt zo goed bevalt, zou ik het zeker niet lossen !
Het is familie waar je mee moet handelen, dus als je het nu nog niet kan betalen, regel een huurcontract of iets dergelijks. Familieleden zullen sowieso ook blij zijn als dit huis in de familie kan blijven, dus zullen ook wel een beetje flexibel willen meedenken.
Ik denk dat je er eeuwig spijt van gaat krijgen, als je dit door je vingers laat glippen.
En opnieuw verkopen kan later altijd nog (moest je leven er later toch echt volledig anders uit zien). Als het echt zo goed gelegen is, zal je er nooit verlies aan doen. Eventueel ook verhuren, natuurlijk.

Maflinger_S
Berichten: 12190
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:25

Ik zou zeker eens met familie om de tafel gaan om te zien wat er momenteel mogelijk is, qua financiële constructies, zoals bijvoorbeeld huur, zodat jullie op termijn wellicht kunnen kopen.

Qua vervoer is een elektrische fiets of een scooter wellicht een optie?

Rintah

Berichten: 2928
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:28

En sta ook eens stil bij je gevoel als je bovenstaande reacties leest, wordt je er blij van? Of heb je een "ja maar" gevoel? Daar stil bij staan kan ook best verhelderend zijn over hoe je je er onbewust bij voelt :)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 15:32

Het huis zal inderdaad direct verkocht raken. Het is geschat op 335 000 euro en dat puur voor de grond. Het huis is namelijk +-60 jaar geleden door mijn opa zelf gebouwd en hoewel hij voor die tijd heel vooruitstrevend was (isolatie en elektrische verwarming) is het wel echt verouderd.

Het huis ertegen over was binnen 2 weken verkocht (en we hebben hier (nog) niet zo'n verkoopgekte als bij jullie in Nederland).

Amai, ik dacht dat jullie me voor gek zouden verklaren :D
Ik moet eens goed bedenken waarom ok er nou precies graag wil wonen, maar het voelt gewoon goed.

Ik had echter altijd gedacht dat ik nog de komende 10 jaar in de stad zou wonen, en dan pas uitwijken. Ik geniet dan ook echt wel van de voordelen van de stad. Maar ik vind het zonde om geen tuin te hebben en de hele dag in het verkeer te zitten. En huizen/appartementen die nog meer in het autoluwe centrum wonen zijn al helemaal onbetaalbaar (en hebben ook geen tuin)

Ik heb het nog niet serieus over financieën gehad, omdat ik mezelf altijd voorhield van allez, met welke waanideeën houd jij je nu bezig , en daarmee heb ik alle vragen van familie altijd ontwijkend beantwoord :')
Ik denk dat het belangrijkste voor mijn familie is dat mijn oma haar woonzorgcentrum moet kunnen blijven betalen. Mijn vader/nonkels hebben de opbrengst van het huis niet onmiddellijk nodig.

Is het niet erg zonde dat we nog maar net een appartement huren, alles geschilderd en gekocht hebben, en nu dan allerlei opzegvergoedingen zouden moeten betalen om er weer uit te gaan? :+

Ik denk in ieder geval dat ik het er vanavond nog eens ga over hebben met mijn vriend.


Bedankt voor jullie input in ieder geval!

Amado7

Berichten: 10751
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:33

Als het financieel mogelijk is zou ik het echt doen. Dit is echt een kans en het klinkt als een heerlijke plek. Desnoods koop je een goedkoop scootertje oid om naar het station te komen. Is dat wel mogelijk?

Als je daar echt graag wil wonen en het is mogelijk zou ik deze kans zeker niet laten schieten!

Temeraire

Berichten: 3543
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:33

Dit klinkt als een te mooie kans om te laten lopen!
Dus ik zou zeker met familie om tafel gaan. Maak wel heel duidelijke afspraken! En leg dit vast in een (huur)contract, het laatste wat je wil is ruzie met familie om financiële zaken.

Ik denk dat jullie er anders spijt van krijgen. En ik zou me ook niet teveel vast pinnen op het openbaar vervoer, met corona is dat ook allemaal weer anders, en je hebt nog geen idee wat voor werk je later hebt. Dadelijk is dat ook niet goed te bereiken met het OV en heb je voor niets dit huis laten gaan.

Bedenk je ook dat dit nog steeds niet een keuze voor eeuwig hoeft te zijn, al voelt dat misschien zo. Als jullie over een aantal jaar toch graag ergens anders willen wonen, of dat nou een financiële reden is of wat anders, dan is dat ook nog steeds een optie natuurlijk.

Je vader is heel handig zeg je, maar wordt ook ouder. Dus als je pas over 5 jaar een huis koopt is het nog maar de vraag of hij nog wel goed kan helpen, en je kan die hulp goed gebruiken denk ik.

De tip van Rintah vind ik ook een goede :)

Sterkte met het verlies van je opa.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 15:34

Er is geen station in dat dorp, en ook niet in de buurdorpen... Enkel een bus naar de stad, en een autostradeverbinding.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Huis grootouders kopen, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:37

Ik weet niet wat voor werk je gaat doen. Maar als telewerk een blijvertje is wordt OV plots veel minder belangrijk.