[LZP] Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!
Topic twee alweer, over het stormchasen in Nederland en omstreken en een beetje Amerika.
Wat is stormchasen?
Heel simpel, het jagen op grote stormen, en dan met name onweersbuien. Dit doe ik in Nederland, België, Duitland en Frankrijk. Ik ga met de auto op pad en hoop daarbij grote stormen te onderscheppen die met name onweer en/of bijzondere wolkenbeelden met zich mee brengen, zoals een wallcloud of een shelfcloud.
Stel je vragen hier gerust, ik probeer ze voor je te beantwoorden. Wil je een keer mee op pad, dan kan dat ook(vanaf 16 jaar)!!
Verschillende wolken
Cumulonimbus
Dit is een onweerswolk die tot grote hoogte kan groeien. Door de warmte aan de onderkant en de koude lucht aan de bovenkant, komt het in deze buien meestal tot onweer.
Aambeeld/envilcloud
Dit is wanneer een cumulonimbus de koude lucht bereikt en wordt afgestopt verder te groeien. dan gaan de wolken niet meer omhoog, maar opzij. waardoor er dus een vorm van een aambeeld ontstaat.

IJskap
Lijkt veel op een aambeeld, maar heeft een andere, minder dikke structuur. Deze wolk lijkt fluffy en is zoals de naam zegt bevroren door de koude temp in de bovenlucht.

Shelfcloud
Een shelfcloud is een plankwolk die voor een bui zit. Deze onstaat doordat koude lucht warme lucht omhoog duwt waardoor deze lucht gaat condenseren. Hierdoor krijg je deze platte structuur. Deze structuur kan zich in vele vormen uiten, van strakke, scherpafgelijnde shelfclouds, tot wazige, rafelige shelfs.

Rolwolk
Vaak wordt een rolwolk verward met een shelfcloud. Dit is ook lastig, want soms lijken de twee erg op elkaar. Grote verschil bij een rolwolk is dat deze vaak duidelijk los hangt van de basis en een ronde vorm heeft van een buis.

Foto: Erik Knudsen - South Venice, Florida(dit is de enige foto die ik van internet heb, omdat ik een duidelijke rolwolk wilde laten zien

Wallcloud
Een wallcloud is een van de zwaarste typen wolken, deze is vrijwel altijd gekoppeld aan een supercel. Een wallcloud is een uitzakking onder de wolk, die vaak een scherpe rand heeft. Het komt vaak voor dat de wallcloud roteert, en in enkele gevallen is het mogelijk dat hieruit een tornado ontstaat, al is dat in Nederland minder waarschijnlijk.

Mammatus
Mammatus, oftewel TETTEN(dit moet je ook heel hard zeggen, dat hoort erbij!) is een van mijn favoriete wolkensoorten. Dit zijn bollen die vernoemd zijn naar vrouwenborsten. Hoe ze ontstaan, is vooralsnog niet helemaal duidelijk, maar ze zijn meestal aanwezig voor of na een zware onweersbui. Ze bevinden zich vaak aan de onderzijde van het aambeeld of ijskap.
Undulatus asperatus
Onstabiele golvende wolkenstructuur. Ik noem dit ook wel golfslagbadwolk

Lenticularis/Pileus
Deze wolken onstaan doordat er warme lucht zo snel opstijgt, dat de vochtige lucht erboven verdampt en een soort dakje vormt boven een wolk, of een pannekoek boven een berg. Het kan ook gewoon ontstaan in 'gewone' omgeving, en kan dan varieren van 1 laag tot meerdere lagen. Een pileus wolk is altijd boven een andere wolk en lenticularis hoeft dat niet.
Walesmouth
Dit is een woeste golvende structuur die lijkt op de onderkant van een golf(mocht je ooit een golf van onderaf gezien hebben

Fallstreak hole
Een plaatselijke uitzakking van een cirruswolk. Ook el een punchhole genoemd.

Virga
Volgens Magda zijn dit hockeystickwolkjes

Overige termen
Scudcloud
Ja dat is gewoon een sKUTwolk, want dat zijn vaak verradelijke uitzakkingen die lijken op bijv een wallcloud of hoos, maar zijn dit dus niet.
Supercel
Een supercel is een type bui die vaak extreem weer veroorzaakt. Dit is een type bui die vaak een lange levensduur heeft en erg veel neerslag veroorzaakt. Een supercel komt soms voor in de Benelux.
Multicells
Dit zijn geclusterde buien die steeds weer zorgen voor het ontstaan vn nieuwe cellen. Zo'n lijn kan hierdoor een lange levensduur hebben.
Valwind vs windhoos
In Nederland wordt windschade vaak aangeien als gevolg van een windhoos. Echter is dat in Nederland maar weinig het geval. Vaker gebeurt dit door een valwind, oftewel een downburst. Deze wind komt met een rotgang letterlijk uit de bui vallen en aan de grond buigt deze horizontal af. Dit kan zorgen voor extreem harde wind, die makkelijk bomen kan doen omgaan of andere schade aanricht.
Bliksemdetectie
In heel de wereld staan bliksemdetectors, die kunnen signaleren waar onweer zich bevind. Dit is een superhandig systeem, omdat je hiermee makkelijk en snel kunt zien waar een bui hangt. Omdat deze maar een paar seconden vertraging heeft, is dit systeem zeer accuraat. Ik gebruik dit vaak tijdens mijn chase. Kijk op http://www.lightningmaps.org of op je telefoon heb je de app blitzortunglive.
Updraft
Stijging van warme onderlucht, wat zorgt voor omhoog schietende(convectie) bloemkolen. Met bloemkolen bedoel ik Cumuluswolken die een sterke opwaartse trekrichting. Zie de foto van cumulonimbus.