Trekkracht Auto hoe word dat bepaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Trekkracht Auto hoe word dat bepaald.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 00:23

Dag bokkers,

Ik weet dat er een centraal topic bestaat over auto's en trailer trekken. Maar daar in heb ik niet mijn vraag kunnen vinden. Ik hoop op deze manier meer bokkers te vinden en wellicht antwoord te kunnen vinden.

Op het moment dat je een auto aanschaft kun je via het kenteken kijken hoeveel de auto mag trekken. Op dit moment hebben we een auto die 1550 kg (geremd) mag trekken. De auto heeft een 88.0 kW (120 pk) vermogen.

Waar word bij een auto het trek kracht op gebaseerd. Er zijn namelijk ook auto's met een hoger vermogen. bijv 103 kW (140 PK). Toch mag deze auto maar 1200 geremd trekken. Uiteraard heeft dit voor een deel te maken met de opbouw van het frame van een auto.

Op dit moment hebben we een trailer pony combi die samen 900 kilo weegt. Met onze huidige auto hebben we dus 650 kg over. Ik heb altijd geleerd dat je bij het trekken van levend haven een percentage aan trekkracht over moet houden. Zodat je nog iets te vertellen hebt over je combinatie. Maar hoe zit het met een auto die het qua PK's wel red qua vermogen maar door de opbouw van het frame minder mag trekken.

Hoeveel vermogen heb je nu eigenlijk nodig?

via google en de bokt zoek machine kwam ik er niet uit. Misschien dat er hier een technisch iemand is die mij hier meer over kan vertellen.

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door malih op 17-01-17 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberlyve

Berichten: 599
Geregistreerd: 15-03-14

Re: Trekkracht Auto hoe word dat bepaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:25

Volgends mij kijken ze ook naar het gewicht van de auto en motorinhoud.

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Trekkracht Auto hoe word dat bepaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:45

Ik snap daar ook niets van.
Mijn auto kan volgens internet omhoog gekeurd worden als ik wil van 2700 naar 3500 met voetnoot dat dit alleen voor boten en paarden kan :o?

Anne_GTI

Berichten: 18425
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:54

Er is geen vaste regel voor. De fabrikant stelt het trekgewicht vast op basis van berekeningen. De ene fabrikant zal het beter uitkomen om een wat lager gewicht te hanteren om de verkoop van zijn duurdere trekpaard niet zelf te beconcurreren. Als ze zelf geen ultieme trekker in de range hebben gaan ze vaak wat hoger zitten. Er zit niet echt logica in. Ik kan je een voorbeeld noemen waarbij een optische update van een model ineens van 1800 naar 1500 kg ging. Alleen de kleur van de sierstrippen is veranderd.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Trekkracht Auto hoe word dat bepaald.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 01:08

Dat maakt het voor mij nog ingewikkelder Anne. Want stel ik koop een nieuwe auto kan ik dan met een nieuwe auto met het zelfde vermogen als onze huidige auto net zo veilig rijden. Als het trekgewicht op papier anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 01:12

Er is inderdaad geen logica en kan zelfs per land verschillen of hetzefde type met een groter blok die net zoveel mag trekken als het basis model met een kleiner blok. Dit zie je vooral als een importeur heeft bezuinigd op de toelatingstesten.

Ik heb een subaru forrester 2.0 die 1500kg mag trekken. Een 2 jaar oudere impreza 1.8 mag 1800kg. Hetzelfde onderstel, dezelfde versnellingsbak, dezelfde aandrijflijn. Alleen 40kg lichter en ook nog een kleiner blok. Nou schiet mij maar lek........ De mijne trekt met gemak 2ton dus ik vind het erg jammer dat die op papier zo geknepen is.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Trekkracht Auto hoe word dat bepaald.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 11:21

Nou precies dat is wat ik bedoel. We hebben nu een Citroen c4. Gaat prima. We hebben ruim gewicht over en auto trekt als een zonnetje. Alleen willen we tzt een 2e kindje. Een kinder stoel past niet achter de bestuurders stoel want dan kwam mijn partner niet meer rijden.

We willen dus kijken naar een auto van groter formaat. En ondanks het formaat en het vermogen blijken ze toch minder te kunnen trekken dan onze huidige auto. En ik vraag mij dus echt af of ik nog steeds net zo veilig kan rijden als ik op papier een net aan combi heb. Maar t vermogen hoger ligt dan onze huidige auto.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:05

Gloa schreef:
Er is inderdaad geen logica en kan zelfs per land verschillen of hetzefde type met een groter blok die net zoveel mag trekken als het basis model met een kleiner blok. Dit zie je vooral als een importeur heeft bezuinigd op de toelatingstesten.

Ik heb een subaru forrester 2.0 die 1500kg mag trekken. Een 2 jaar oudere impreza 1.8 mag 1800kg. Hetzelfde onderstel, dezelfde versnellingsbak, dezelfde aandrijflijn. Alleen 40kg lichter en ook nog een kleiner blok. Nou schiet mij maar lek........ De mijne trekt met gemak 2ton dus ik vind het erg jammer dat die op papier zo geknepen is.


Het is niet altijd inzichtelijk waarom trekgewichten verschillen.
De belangrijkste zaken zijn de constructie van het chassis, motor vermogen, overbrenging / versnellingsbak / aandrijving en de constructie van de trekhaak. De laatste jaren is er ook nog veranderde regelgeving zoals het wegrijden op een helling wat van 9 naar 12 of van 12 naar 15 % is gewijzigd (als ik het goed heb onthouden). Dan kan uiterlijk alleen een sierstrip wijzigen maar staat er toch iets anders op papier.

Een trekhaak wordt meestal achteraf gemonteerd, vandaar dat er verschillen per merk en per land bestaan. Ik geloof niet dat dat met dde toelatingstesten heeft te maken, alleen met verschillende regelgeving per land.

Het is echter niet belangrijk hoe het wordt bepaald echter wat er in de papieren staat.
Op het kentekenbewijs en inlegvel van de trekhaak staan de juiste gegevens.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:10

Het is allemaal ook een beetje vaag hoe ze het precies berekenen, maar vergeet niet dat het ook moet kunnen remmen. Het gaat dus niet enkel om het kunnen trekken, maar ook om de remkracht!

Met een 'net aan' combinatie krijg je het geheel waarschijnlijk prima in beweging, maar of je het in een noodsituatie berg af veilig kan remmen?

Keet

Berichten: 31095
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:17

malih schreef:
Nou precies dat is wat ik bedoel. We hebben nu een Citroen c4. Gaat prima. We hebben ruim gewicht over en auto trekt als een zonnetje. Alleen willen we tzt een 2e kindje. Een kinder stoel past niet achter de bestuurders stoel want dan kwam mijn partner niet meer rijden.

We willen dus kijken naar een auto van groter formaat. En ondanks het formaat en het vermogen blijken ze toch minder te kunnen trekken dan onze huidige auto. En ik vraag mij dus echt af of ik nog steeds net zo veilig kan rijden als ik op papier een net aan combi heb. Maar t vermogen hoger ligt dan onze huidige auto.


Bij mij is tot nu toe de enige auto waar het stoeltje fatsoenlijk achter de bestuurdersstoel past mijn Toyota Verso. Bij de VW Golf van man past het niet, bij de Auris van mijn ouders niet en in mijn vorige stationwagon Corolla paste het ook niet. Daar staan ze allemaal achter de bijrijdersstoel en dan moet de bijrijder achterin :+
Bij mijn Verso kan het stoeltje, op de 2wayfix, achter de bestuurdersstoel. En dan kan je ook nog fatsoenlijk zitten met lange benen.
Mag wel maar 1300 kilo trekken helaas. Misschien is er een andere versie die meer mag trekken.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:28

jorretje schreef:
Het is allemaal ook een beetje vaag hoe ze het precies berekenen, maar vergeet niet dat het ook moet kunnen remmen. Het gaat dus niet enkel om het kunnen trekken, maar ook om de remkracht!

Met een 'net aan' combinatie krijg je het geheel waarschijnlijk prima in beweging, maar of je het in een noodsituatie berg af veilig kan remmen?


Het is niet beperkt door het remvermogen van de auto, aanhangwagens die meer dan 750 kg wegen hebben een eigen remmechanisme, meestal een oplooprem.

Dani

Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:34