Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gloa schreef:Er is inderdaad geen logica en kan zelfs per land verschillen of hetzefde type met een groter blok die net zoveel mag trekken als het basis model met een kleiner blok. Dit zie je vooral als een importeur heeft bezuinigd op de toelatingstesten.
Ik heb een subaru forrester 2.0 die 1500kg mag trekken. Een 2 jaar oudere impreza 1.8 mag 1800kg. Hetzelfde onderstel, dezelfde versnellingsbak, dezelfde aandrijflijn. Alleen 40kg lichter en ook nog een kleiner blok. Nou schiet mij maar lek........ De mijne trekt met gemak 2ton dus ik vind het erg jammer dat die op papier zo geknepen is.
malih schreef:Nou precies dat is wat ik bedoel. We hebben nu een Citroen c4. Gaat prima. We hebben ruim gewicht over en auto trekt als een zonnetje. Alleen willen we tzt een 2e kindje. Een kinder stoel past niet achter de bestuurders stoel want dan kwam mijn partner niet meer rijden.
We willen dus kijken naar een auto van groter formaat. En ondanks het formaat en het vermogen blijken ze toch minder te kunnen trekken dan onze huidige auto. En ik vraag mij dus echt af of ik nog steeds net zo veilig kan rijden als ik op papier een net aan combi heb. Maar t vermogen hoger ligt dan onze huidige auto.
jorretje schreef:Het is allemaal ook een beetje vaag hoe ze het precies berekenen, maar vergeet niet dat het ook moet kunnen remmen. Het gaat dus niet enkel om het kunnen trekken, maar ook om de remkracht!
Met een 'net aan' combinatie krijg je het geheel waarschijnlijk prima in beweging, maar of je het in een noodsituatie berg af veilig kan remmen?