Help, mijn kind gelooft nog steeds in Sinterklaas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Reggledoos

Help, mijn kind gelooft nog steeds in Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 00:18

Mijn zoon van tien gelooft nog steeds! Ik ben bang dat hij uitgelachen gaat worden en wil het hem dus vertellen maar ik weet niet hoe ik hem dit subtiel kan brengen.
Al meerdere keren als hij het over Sinterklaas had heb ik een soort van suggestieve vragen gesteld om hem aan het twijfelen te krijgen maar dit lijkt niets uit te halen.
We hebben er aan gedacht dat hij misschien zou doen alsof, uit angst geen cadeautjes te krijgen, maar dat lijkt toch echt uitgesloten.
Hij liep bij een psycholoog en die heb ik gevraagd er ook eens naar te vissen bij hem en die kreeg toch ook (tot haar verbazing) het idee dat hij echt nog gelooft.
Het is best wel raar want hij is anders heel opmerkzaam wat kleine dingetjes betreft en hij denkt juist heel diep over dingen na. Hij komt af en toe echt met vragen waarvan je denkt, Ben je daar serieus mee bezig? Hij kan goed mee op school.
Dat maakt het voor mij zo bizar dat hij nog wel in Sinterklaas gelooft.
Aan de andere kant heeft hij wel een heel levendige fantasie.
Wat kan ik het beste doen? Hij is super gevoelig en ik wil hem niet kwetsen
Alvast bedankt voor het lezen

corinep

Re: Help, mijn kind gelooft nog steeds in Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 00:22

Ik zou het hem gewoon op een neutrale manier vertellen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 00:27

Ow ik geloofde ook echt superlang, was achteraf wel pissig dat mn ouders me het niet eerder hadden verteld!
Ik zou zeggen, gewoon uitleggen dat ie niet bestaat en dat jullie de kado’s verzorgen?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 00:28

Mijn stiefzoon had dit ook. We hebben het hem gewoon verteld, ook laten zien hoe het allemaal werkt.
Ze zijn echt wel op een leeftijd dat ze dit gewoon moeten kunnen zien aankomen en verwerken. Hij vond het jammer, maar zette zich er ook zo overheen. Kinderen horen het ook van andere kinderen, dus het zal hem toch niet echt verbazen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 00:32

Tja ik moest het op mijn 10e ook aanhoren... Alleen minder fijne reden, mijn oma was die nacht gestorven. Dus sindsdien ook nooit nog sinterklaas gevierd.

Heb er nooit verdriet ofzo van gehad dat sinterklaas niet bleek te bestaan.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 00:32

Ik geloof dat ik ook bijna 10 was toen ik erachter kwam :+ kwestie van ouders die het moeilijk vonden om zomaar uit zichzelf toe te geven en ik die de fantasie niet wilde loslaten. Klasgenootjes waren op die leeftijd wel al met elkaar aan het praten over "geloven of niet geloven", maar ik hield stellig vast. Uiteindelijk toch maar uit onzekerheid aan m'n ouders gevraagd, en toen was de aap uit de mouw.
Weet je hoe ver zijn klasgenoten zijn daarin?

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 01:11

Ik volg even, want ik zit momenteel in dezelfde situatie als jou ts... Een super gevoelige jongen van 9,5 jaar die ook nog steeds gelooft -O- .

Ik denk dat we het hem heel binnenkort gaan vertellen ... Hoe dubbel dit ook is voor mij, het is zó een mooie periode, maar het is gewoon tijd :(:).

Al zit ik het ook uit te stellen, ik zie er tegenop :(

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 01:30

Ik heb ook nooit getwijfeld aan het echt bestaan van Sinterklaas totdat het mij letterlijk is verteld. Achteraf was direct alles duidelijk, ik had onbewust al een paar jaar door dat mijn vader op pakjes avond precies op het moment dat er op het raam geklopt werd het vuil aan het buiten zetten was en dat de rijmpiet precies hetzelfde handschrift had als mijn moeder en had een klasgenootje die het al een paar jaar riep.
Ik was een kind dat alles altijd doorhad en ik denk dat ik het stiekem al wel een tijdje wist, maar het gewoon niet wilde weten.
Suggestieve vragen hebben duidelijk niet het gewenste effect en hij heeft nu wel de leeftijd om het hem te vertellen.
Lijkt me als ouder ook echt wel iets om tegenop te zien, maar gewoon vertellen hoe het zit lijkt mij toch gewoon de beste manier. Succes ermee!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 03:12

Ik zou het denk ik ook gewoon vertellen.

Doe alleen niet wat mijn ouders deden. Die vertelde het op 4 december in het bijzijn van de halve familie. God wat voelde ik me genaaid en te kakken gezet. Ik was ook best wel oud en ze hoopten dat ik het dat jaar zelf zou ontdekken. Nou ja. Niet dus. Ben inmiddels 35 en dat was toch wel 1 van mijn jeugd trauma’s :')

Niet dat Sinterklaas niet bestond, maar vond het echt voor schut in het bijzijn van al die mensen.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 03:27

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 07:15

Ik kan me herinneren dat op de basisschool mijn leraar een prachtig verhaal heeft verteld over de echte sinterklaas.

Dus de Bisschop van Myra, wie hij was en wat hij deed.

En dat de beste man nu niet meer leeft maar dat we zijn goede daden nog ieder jaar vieren.

Ik vond dat als kind een fijne verklaring, want hij was dus wel 'echt' :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 07:31

Ik dacht dat het gewoon verteld werd op een bepaalde leeftijd? Zo ging het bij mij in ieder geval wel.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 07:46

Trekt hij dit schooljaar lootjes voor surprises? Dan zou dat een ingang tot gesprek kunnen zijn. Ik heb in mijn klas, groep 6, ook nog gelovige kinderen. Ik laat het zo, we kijken met zijn allen het Sinterklaasjournaal en maken surprises. Er wordt voor zover ik weet niet gelachen om de kinderen die nog wel geloven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:04

Persoonlijk vind ik sowieso het ‘liegen’ tegen kinderen voor zoiets echt heel onzinnig en zielig maar dat terzijde. Mijn dochter was een jaar of 4, ze zat in de kleuterklas, toen ze aan mij vroeg: Mama, legt Sinterklaas de cadeautjes nou neer of doe jij dat? En toen heb ik gewoon gezegd dat ik dat deed en toen was het prima. Ze zei: dat dacht ik al.

Ik zou dit echt zo snel mogelijk uit de wereld helpen. Vreemd dat hij zelfs met hints de link niet legt. Hij ziet niet dat het inpakpapier dat om de cadeaus zit hetzelfde is wat jullie in de kast hebben liggen ofzo?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:13

Ik zou het gewoon zeggen zoals het is, zo hebben mijn ouders het ook gedaan.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:16

Suzanne F. schreef:
Persoonlijk vind ik sowieso het ‘liegen’ tegen kinderen voor zoiets echt heel onzinnig en zielig maar dat terzijde. Mijn dochter was een jaar of 4, ze zat in de kleuterklas, toen ze aan mij vroeg: Mama, legt Sinterklaas de cadeautjes nou neer of doe jij dat? En toen heb ik gewoon gezegd dat ik dat deed en toen was het prima. Ze zei: dat dacht ik al.

Ik zou dit echt zo snel mogelijk uit de wereld helpen. Vreemd dat hij zelfs met hints de link niet legt. Hij ziet niet dat het inpakpapier dat om de cadeaus zit hetzelfde is wat jullie in de kast hebben liggen ofzo?

De fantasie en de wil erin te geloven van kinderen is zo groot.

Ik heb ooit eens een filmpje gezien van een kleuterklas waar de juf zich waar de kinderen bij waren verkleedde als sinterklaas. Op t moment dat alles aan was was ze gewoon echt sinterklaas voor ze. Ze wisten oprecht niet waar de juf was als je dat vroeg.

Heel veel kinderen zien dat soort kleine dingen echt wel. Maar de magie eromheen is te groot.

Mijn zus heeft jaren geleden ooit eens zwarte Piet gespeeld op de basisschool van haar oppaskindje.
Hij riep meteen he Marije!!

Maar verder geen enkel belletje gaan rinkelen.

Qua vertellen lastig ts. Dat boek wat aangehaald wordt lijkt me wel wat!

Ik zit hier juist nog in de fase dat ik niet kan wachten tot mijn kind gaat geloven hihi (wordt bijna 2)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:18

Kelly_ann schreef:
Ik kan me herinneren dat op de basisschool mijn leraar een prachtig verhaal heeft verteld over de echte sinterklaas.

En dat de beste man nu niet meer leeft maar dat we zijn goede daden nog ieder jaar vieren.

Zo heb ik het ook gedaan, om dezelfde reden, de leeftijd en een groep oudere kinderen waar hij mee omging en waardoor ik bang werd dat hij er op een andere manier achter kwam.
Ik heb het alleen ergens met pasen verteld, omdat hij het wel al wist van de paashaas, dat daar een verhaal achter zat en niet met sinterklaas zelf of vlak ervoor
Hij "speelt"nu mee voor zijn zusje.
En toch, zelfs als ik de sint zie en hem een hand geef, het is bijna echt.....

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:25

Mijn dochter wordt in mei 10 en gelooft ook nog helemaal 100%. Onze zoon is nu 8 maanden, dus wij laten het voor dit jaar nog mooi even zo, prachtig om het nog 1 keer te vieren met 2 gelovende kinderen en mijn dochter is er ook enorm mee bezig wat ze voor haar broertje moet vragen want hij is tenslotte 0 dus kan het niet zelf. Zo lief om te zien. Overigens is zij niet de enige in de klas die nog gelooft, er zijn er nog een aantal, ook van 10 trouwens.
Ze is wel de enige van haar vriendinnen, maar die weten allemaal dat zij wel nog gelooft. Geeft geen enkel probleem, ze vinden het zelfs wel leuk volgens mij dat ze een geheim mee moeten bewaren (doen tenminste goed hun best en spelen het spelletje zelfs nog mee) en snappen ook dat het eigenlijk nu extra leuk is vanwege haar broertje.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:34

_Reneee schreef:
Ik dacht dat het gewoon verteld werd op een bepaalde leeftijd? Zo ging het bij mij in ieder geval wel.

Jaa bij mij ook en volgens mij mijn klasgenootjes ook. :+

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:40

Ik zou gewoon zeggen dat jullie sinterklaas zijn. En dan uitleggen dat hij niet echt is en de sinterklaas met de intocht iemand is die zich verkleed om kinderen blij te maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:49

Kelly_ann schreef:

Dit is precies wat ik ook had willen schrijven. Ik ben heel gelovig R.K. en geloof in veel meer heiligen die nog kunnen helpen en goede daden doen. Ik snap wel dat het voor sommigen een probleem is, ik had ooit een volwassen vriend die streng gereformeerd was opgevoed en zei dat sinds hij gemerkt had als kind dat ( volgens hem) Sinterklaas niet zou bestaan hij ook meteen zijn geloof in God was verloren.Hij was er nogal door getraumatiseerd geraakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:50

Dat geloven in sinterklaas kan echt diep zitten en uit de levendige fantasie van het kind zelf komen heb ik gemerkt.
Wij hebben nooit gedaan of sinterklaas echt is en wonen ook niet in NL. Wel doen we wat aan Sinterklaas en ook op straat zijn hier wel sinterklazen maar die zien vaak eruit als de kerstman en het is ook niet zo groots.
Als 4 jarige wist ze al precies van wie ze welk cadeautje gekregen had. Echter met 6 jaar kiepte dat ineens. Als ik nu (7) zeg dat Sinterklaas gewoon een feest is waarbij we hem gedenken en hij niet „echt“ meer leeft wordt ze boos dat ik er gewoon niets vanaf weet. Heel bijzonder.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:54

Als ik eerlijk mag zeggen vind ik je timing niet heel lekker, zo net voordat de goedheiligman aankomt. Ik begrijp dat je wilt voorkomen dat hij uitgelachen wordt, maar dit is (vind ik) meer een klusje voor in de zomer. Dan is er niet de spanning die altijd om het Sinterklaas heen hangt en kun je ook afspreken dat hij zelf nu ook cadeautjes mag kopen en gedichtjes gaan schrijven. Maar goed, misschien zijn er mensen die goede ervaring hebben met het nu vertellen, dat weet ik natuurlijk niet. Ik vond zelf de zomer erg prettig. Komt misschien ook doordat mijn ouders mij het nieuws ook in de zomer hebben gebracht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:54

Zoals Kelly_ann het schrijft, heb ik het ook aan mijn dochter verteld. Wel ruim voor de Sinterklaastijd trouwens, omdat ze naar groep 5 ging en ze in groep 5 surprises maken. Ook was ze het enige kind in de klas die nog heilig in Sinterklaas geloofde. Ze was een tijdje stil, en haar eerste vraag was: maar wie kocht al die cadeautjes dan? Toen duidelijk was dat wij dat waren, en dat we nog steeds cadeautjes konden geven met Sinterklaas was het goed :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:00

Ik heb het dit jaar verteld (zoon is 8) maar heel bewust al een paar weken geleden en niet in de aanloop naar sinterklaas zoals deze weken.
Hij was heel verbaasd en we hebben het er wel een paar dagen veel over gehad en heel goed afgesproken dat hij het er niet op school over moest hebben. Zijn beste vriend geloofd ook sinds dit jaar niet dus ze hebben er samen hele gesprekken over, ook mogen ze allebei meedoen aan het "grote mensen sinterklaasfeest" en ze hebben dus ook een lootje getrokken.
En ondanks dat gaan ze nu allebei helemaal op in het sinterklaasjournaal.
Ik zou het dus zeker niet nu vertellen maar ná pakjesavond.