Gast toont geen enkele dankbaarheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Gast toont geen enkele dankbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 23:39

Een goede kennis van me woont in Groningen. Sinds 2 maanden moet hij iedere vrijdag ochtend om 8.30 in Eindhoven zijn. Dat is een rot eind reizen. Om dit een beetje dragelijk te maken logeert hij graag bij mij op donderdag avond, want Breda is n heel stuk dichterbij. Dit heeft hij nu een keer of 5 gedaan. Als ik niet kan dan slaapt hij bij mijn vriend in Wageningen.

We zorgen altijd voor een biertje, voor een stokbroodje met kaas of wat knabbels, als hij vroeg is halen we regelmatig nog eventjes n ijsje, laatst is hij blijven eten, en het is altijd ontzettend gezellig. Ik zorg dat hij een goed bed heeft met schoon beddengoed. De volgende ochtend sta ik extra vroeg op om hem met de auto naar het station te brengen, en uiteraard heeft hij dan n ontbijtje meegekregen.

Mijn probleem: hij toont geen dankbaarheid. Hij zal nooit eens dank je wel zeggen als hij weggaat (hooguit "tot de volgende hé!"), bied nooit uit zichzelf aan om eens de ijsjes te betalen, neemt nooit zelf eens een zak chips of een biertje mee. Vorige week bleef hij eten samen met mijn vriend. Toen zijn ze van te voren nog eventjes naar de supermarkt gegaan omdat m'n vriend vond dat ze even wat te knabbelen en een biertje mee moeten nemen. Dan geeft hij aan dat hij het een goed idee vindt, maar zal niets betalen of zelfs maar dragen.

Kan ik hier iets mee? Ik zou graag een keertje dank je wel horen, maar bedelen om dankbaarheid is ook weer zo wat...

kraakte

Re: Gast toont geen enkele dankbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:42

Waarschijnlijk heeft hij dit zelf niet eens door en zul je het gewoon bespreekbaar moeten maken.
Is even moeilijk maar denk dat het voor jou een opluchting zal zijn als het eruit is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:44

Ik denk ook niet echt dat hij dit door heeft of bewust zo doet...

Anders eens voorstellen van haal jij ijsjes of eten vanavond? Kijken wat hij zegt ?

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:45

Eerlijk zijn....gewoon recht voor z'n raap zeggen "joh zou leuk zijn als jij eens wat lekkers mee zou nemen, of een x Dank je wel". Verder eerst geen woorden aan vuil maken. Merk je snel genoeg of hij het begrepen heeft. Hij is zich er waarschijnlijk niet eens van bewust.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:45

Of de volgende keer in de super zeggen dat het fijn is dat hij betaalt terwijl je de spullen op de band legt :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:47

Wat je ook eens kan doen is eens om de tafel, met eventueel voorstellen van ene keer betaald hij andere keer weer jij dan je vriend etc ?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:54

Sommige mensen hebben dat echt niet door! Ik heb ook zo iemand gekend en subtiele hints waren niet duidelijk genoeg. Ik heb het echt moeten zeggen.
Dat was iets van: "ik vind het echt supergezellig met je, en geen probleem dat je hier bent. Maar ik kan niet iedere keer luxe artikelen betalen. Kunnen we dan niet om en om de boodschappen doen?"
Zijn reactie was: "ik ben een lomperd en het spijt me. Vanaf nu doen we het zo, maar de eerstvolgende keer neem ik je mee naar een restaurant"

Niets aan de hand dus, hij had het gewoon niet door. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 00:01

Bijzonder , diegene slaapt, eet en wordt naar het station vervoerd en vind dat de normaalste zaak van de wereld?
Of meneer heeft er echt geen idee van hoe blij hij mag zijn met mensen die hem zo helpen of meneer is erg makkelijk.

Ik zou het zeer zeker bespreekbaar maken en vragen als dit een vaste gewoonte / routine blijft dat het redelijk is dat hij een bijdrage levert voor het eten, slapen en vervoer

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 00:18

Vermoed dat het gewoon een mannelijk trekje is, toch een xx aankaarten anders blijf je er mee zitten en gaat het je steeds meer tegenstaan.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 00:20

Moeilijk... Ik zou me vreselijk voelen als ik niet op z'n minst dankjewel zeg en iets aanbied of gewoon zelf wat lekkers meeneem, vooraaaal als je zo netjes voor mij zou zorgen en je huis openstelde, TS. Ik denk eigenlijk niet dat dit onbewust is... Ik kan het me niet eens voorstellen. Maar misschien ben ik extreem met dit soort dingen :+ Misschien is het een mannending? Maar "Hey, je bent onderweg nu zeker, kun jij even x en x halen bij de winkel?" Kun je toch best eens proberen :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 00:21

Behoorlijk asociaal en ik kan me niet voorstellen dat iemand dat echt niet door heeft, zeker niet als hij mee gaat naar de winkel.
Jullie zijn gewoon een mooi adresje wat hem niks kost.

Neemt hij ook niks mee aan presentje als hij komt, komt hij met lege handen aan zetten?
Zoja, dan zo ik maar eens eisen stellen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 00:21

Ik herken je probleem op een wat kleinere schaal met mijn vriendin.
Gaan regelmatig in de pauze naar de super waar ik dingen koop zoals kaasbroodjes, chocolade en smoothies. Dit betaal ik altijd en zij eet mee. Echter wil zij elke cent die ik van haar leen terug en trakteert zij mij nooit.

Ik heb gewoon terwijl we in de supermarkt waren gezegd 'Hé ik vind het prima je zo te trakteren, maar zou het ook leuk vinden als jij eens wat betaalt.'
Geen probleem, snapte ze helemaal.

Gewoon even recht voor z'n raap benoemen, niet om heen draaien. Waarschijnlijk heeft hij het zelf niet door.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 00:30

Ik vind het met een bedankt zoiets om om te vragen, als iemand me dan na vragen wel bedankt heb ik meer het idee dat ie opzit en een poot geeft op commando. Eens aanspreken op het feit dat hij ook wel eens wat lekkers mee kan nemen zou ik wel gewoon doen, het is toch logisch dat je niet bezig blijft als hij steeds bij jou over de vloer komt en jij veel minder (/niet) bij hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:55

Gewoon een keer een luchtige opmerking in de trant van "Doe jij vanavond de boodschappen?" of "zorg jij vanavond voor het eten?" Vind het echt bizar dat hij het niet door lijkt te hebben. Als hij hier niet op reageert een keer duidelijk aangeven hoe je erover denkt en anders zoekt hij maar lekker een nieuw hotel.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:01

Inderdaad ik zou ook zeggen als jij nu even de boodschappen haalt kan ik nog even wat andere dingen doen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:03

Vind het ook redelijk b bizar dat hij dit niet aanvoelt hoor :+ Maar goed, die mensen heb je zat. Je kan dan beter maar gewoon uitspreken (en juist geen hints geven!) dan zo doorgaan wat dat levert uiteindelijk nog meer wrijving op terwijl hij het misschien niet eens zo bedoeld? Je kan toch op een aardige manier aangeven?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:05

Misschien heeft hij nooit 'dankjewel' leren zeggen van zijn ouders.. >;)

Zou idd een soort opmerking/grap maken met de boodschap dat hij ook wel eens wat mag doen/betalen/meenemen.

Als je de deur voor hem opendoet: 'het hotel staat weer tot uw beschikking hoor! Of heb jij deze keer boodschappen meegenomen?'

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:09

Ik snap jou helemaal! Hier zou ik ook niet van gediend zijn. Ik zou het vanavond gewoon aankaarten. Zoals iedereen zegt open en eerlijk zijn. Of gewoon stug niets in huis halen en hem een glas water aanbieden, misschien dat hij dan de hint snapt..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:10

Ik zou gewoon zeggen van joh, ik heb het nu een aantal weken aangezien, maar aangezien jij denkt dat het hier een gratis hotel is, stel ik voor dat jein het vervolg een echt hotel boekt......

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:14

Ik zou dit persoonlijk ook heel vervelend vinden. Ik zorg graag voor mensen maar niet eens een dankjewel? Je zou kunnen zeggen van goh, zullen we vanaf nu om de beurt de boodschappen/lekkers halen? Wat mijn geld groeit ook niet aan de boom :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:18

Ik lees toch een beetje twee dingen door elkaar heen. Dankbaarheid en de extra dingen.
Die extra dingen zijn wel jullie eigen keuze om te doen. Misschien hoeft het voor hem helemaal niet en komt het daarom ook niet in hem op het een keer te betalen. Of neemt hij juist niks mee omdat jullie altijd wel wat hebben/halen. Daarnaast kan er nog een financieel aspect meespelen, dat jullie het ruimer hebben dan hij, bijvoorbeeld. Maar die extra dingen terug verwachten vind ik eigenlijk iets wonderlijks, eerlijk gezegd.... Misschien is dat glas water wat hem betreft echt genoeg?

wat betreft dankbaarheid, dat is een ander verhaal. En daar zou ik hem gewoon eens naar vragen. Goh, je slaapt hier nu al zoveel weken, maar ik heb helemaal niet het idee dat je het weet te waarderen. Grote kans dat je een positieve reactie krijgt, er zijn nou eenmaal mensen die niet weten hoe ze zoiets moeten uiten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:26

Mensen kunnen niets veranderen als ze niet weten wat jij verwacht. Voor jou is de verwachting logisch, en voor veel van ons wel, maar voor hem niet. Dus bespreken. En dan liefst rechtstreeks, niet met vage hints of grapjes, want wie weet merkt hij dan niet op dat het gemeend is.

Het is trouwens ook nog eens vrij cultureel bepaald - er wordt heel verschillend tegen gastvrijheid aangekeken. In diverse situaties is de gast inderdaad iemand die alles verzorgd krijgt en zou het juist beledigend zijn om iets mee te betalen. Niet dat dat hier de oorzaak van zijn gedrag hoeft te zijn hier hoor. Ik wil er maar mee zeggen dat het ('slechts') onze verwachtingen zijn over hoe je met elkaar omgaat en die kunnen makkelijk uit elkaar lopen. Bespreken is dan de enige manier om dat echt op te lossen.

(Waarom je zo'n gesprek meteen zo negatief zou willen doen als Billy voorstelt snap ik dan weer niet. Als je het echt niet meer op kunt brengen, dan moet je die grens aangeven, maar in andere gevallen lijkt het me wel zo fair om mensen eerst uit te leggen wat je verwacht en ze de kans geven daar ook aan te voldoen voor je ze (vrij bot ook nog) afwijst.)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:33

woh, ik vind dit eigelijk ronduit onbeschoft en kan dan ook niet begrijpen dat mensen zoiets niet door kunnen hebben. heeft mama nooit het woordje, 'dankjewel' geleerd ofzo. :wow:

ik zou hem confronteren. (ik ben daar zelf erg slecht in, ik zou het gevoel hebben dat 'dankjewel' niet meer oprecht zou zijn.)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:34

Relaxed schreef:
Gewoon een keer een luchtige opmerking in de trant van "Doe jij vanavond de boodschappen?" of "zorg jij vanavond voor het eten?" Vind het echt bizar dat hij het niet door lijkt te hebben. Als hij hier niet op reageert een keer duidelijk aangeven hoe je erover denkt en anders zoekt hij maar lekker een nieuw hotel.

Dat inderdaad. Volgende keer dat hij komt vragen of hij op de weg naar jou meteen de boodschappen meeneemt.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:37

Weet hij wel dat er altijd iets te knabbelen is omdat hij er is?
Als het er altijd is denkt hij misschien dat het voor jou de normaalste zaak is dat je iets lekkers in huis hebt.
Als dat voor hem niet zo hoeft of hij zelf niet altijd de financiële middelen heeft om dat zelf ook te doen, kan ik wel begrijpen dat hij niet mee betaalt. Uit jouw verhaaltje echter blijkt dat jij het ook speciaal vind.

In hoeverre weet hij dat jij best wel veel moeite voor hem doet? Heb je misschien altijd tegen hem gezegd: is helemaal geen probleem! Kan allemaal!
Ik zou je idd adviseren een gesprekje met hem aan te knopen. Misschien kun je aangeven dat je het heel gezellig met hem vind en daarom wat speciale dingen in huis haalt. Dat je het ook fijn zou vinden als hij daaraan meebetaalt of mss kun je samen besluiten dat het zonder een Knabbeltje ook gezellig ism