Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:37

Afbeelding

[LZP] Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Topic twee alweer, over het stormchasen in Nederland en omstreken en een beetje Amerika.

Wat is stormchasen?
Heel simpel, het jagen op grote stormen, en dan met name onweersbuien. Dit doe ik in Nederland, België, Duitland en Frankrijk. Ik ga met de auto op pad en hoop daarbij grote stormen te onderscheppen die met name onweer en/of bijzondere wolkenbeelden met zich mee brengen, zoals een wallcloud of een shelfcloud.
Stel je vragen hier gerust, ik probeer ze voor je te beantwoorden. Wil je een keer mee op pad, dan kan dat ook(vanaf 16 jaar)!!

Verschillende wolken

Cumulonimbus
Dit is een onweerswolk die tot grote hoogte kan groeien. Door de warmte aan de onderkant en de koude lucht aan de bovenkant, komt het in deze buien meestal tot onweer.
Afbeelding

Aambeeld/envilcloud
Dit is wanneer een cumulonimbus de koude lucht bereikt en wordt afgestopt verder te groeien. dan gaan de wolken niet meer omhoog, maar opzij. waardoor er dus een vorm van een aambeeld ontstaat.
Afbeelding

IJskap
Lijkt veel op een aambeeld, maar heeft een andere, minder dikke structuur. Deze wolk lijkt fluffy en is zoals de naam zegt bevroren door de koude temp in de bovenlucht.

Afbeelding

Afbeelding

Shelfcloud
Een shelfcloud is een plankwolk die voor een bui zit. Deze onstaat doordat koude lucht warme lucht omhoog duwt waardoor deze lucht gaat condenseren. Hierdoor krijg je deze platte structuur. Deze structuur kan zich in vele vormen uiten, van strakke, scherpafgelijnde shelfclouds, tot wazige, rafelige shelfs.

Afbeelding

Afbeelding

Rolwolk
Vaak wordt een rolwolk verward met een shelfcloud. Dit is ook lastig, want soms lijken de twee erg op elkaar. Grote verschil bij een rolwolk is dat deze vaak duidelijk los hangt van de basis en een ronde vorm heeft van een buis.
Afbeelding
Foto: Erik Knudsen - South Venice, Florida(dit is de enige foto die ik van internet heb, omdat ik een duidelijke rolwolk wilde laten zien :P )

Afbeelding

Wallcloud
Een wallcloud is een van de zwaarste typen wolken, deze is vrijwel altijd gekoppeld aan een supercel. Een wallcloud is een uitzakking onder de wolk, die vaak een scherpe rand heeft. Het komt vaak voor dat de wallcloud roteert, en in enkele gevallen is het mogelijk dat hieruit een tornado ontstaat, al is dat in Nederland minder waarschijnlijk.
Afbeelding

Mammatus
Mammatus, oftewel TETTEN(dit moet je ook heel hard zeggen, dat hoort erbij!) is een van mijn favoriete wolkensoorten. Dit zijn bollen die vernoemd zijn naar vrouwenborsten. Hoe ze ontstaan, is vooralsnog niet helemaal duidelijk, maar ze zijn meestal aanwezig voor of na een zware onweersbui. Ze bevinden zich vaak aan de onderzijde van het aambeeld of ijskap.
Afbeelding

Undulatus asperatus
Onstabiele golvende wolkenstructuur. Ik noem dit ook wel golfslagbadwolk :D Deze lucht is vaak te zien vooraangaand aan slecht weer, maar dat hoeft niet altijd. Dit wolkenbeeld is er in vele varianten en wordt ook wel asperitas genoemd.

Afbeelding

Lenticularis/Pileus
Deze wolken onstaan doordat er warme lucht zo snel opstijgt, dat de vochtige lucht erboven verdampt en een soort dakje vormt boven een wolk, of een pannekoek boven een berg. Het kan ook gewoon ontstaan in 'gewone' omgeving, en kan dan varieren van 1 laag tot meerdere lagen. Een pileus wolk is altijd boven een andere wolk en lenticularis hoeft dat niet.
Afbeelding
Afbeelding

Walesmouth
Dit is een woeste golvende structuur die lijkt op de onderkant van een golf(mocht je ooit een golf van onderaf gezien hebben :P ). Deze structuur geeft vaak onstabiliteit aan en is vaak te vinden aan de achterkant van een shelfcloud of arcusboog.

Afbeelding

Fallstreak hole
Een plaatselijke uitzakking van een cirruswolk. Ook el een punchhole genoemd.
Afbeelding

Virga
Volgens Magda zijn dit hockeystickwolkjes :') maar dit zijn wolken met een uitzakking aan de onderkant die vaak verwaaid. Ze worden soms ook wel jellyfishclouds genoemd :P
Afbeelding

Overige termen

Scudcloud
Ja dat is gewoon een sKUTwolk, want dat zijn vaak verradelijke uitzakkingen die lijken op bijv een wallcloud of hoos, maar zijn dit dus niet.

Supercel
Een supercel is een type bui die vaak extreem weer veroorzaakt. Dit is een type bui die vaak een lange levensduur heeft en erg veel neerslag veroorzaakt. Een supercel komt soms voor in de Benelux.

Multicells
Dit zijn geclusterde buien die steeds weer zorgen voor het ontstaan vn nieuwe cellen. Zo'n lijn kan hierdoor een lange levensduur hebben.

Valwind vs windhoos
In Nederland wordt windschade vaak aangeien als gevolg van een windhoos. Echter is dat in Nederland maar weinig het geval. Vaker gebeurt dit door een valwind, oftewel een downburst. Deze wind komt met een rotgang letterlijk uit de bui vallen en aan de grond buigt deze horizontal af. Dit kan zorgen voor extreem harde wind, die makkelijk bomen kan doen omgaan of andere schade aanricht.

Bliksemdetectie
In heel de wereld staan bliksemdetectors, die kunnen signaleren waar onweer zich bevind. Dit is een superhandig systeem, omdat je hiermee makkelijk en snel kunt zien waar een bui hangt. Omdat deze maar een paar seconden vertraging heeft, is dit systeem zeer accuraat. Ik gebruik dit vaak tijdens mijn chase. Kijk op http://www.lightningmaps.org of op je telefoon heb je de app blitzortunglive.

Updraft
Stijging van warme onderlucht, wat zorgt voor omhoog schietende(convectie) bloemkolen. Met bloemkolen bedoel ik Cumuluswolken die een sterke opwaartse trekrichting. Zie de foto van cumulonimbus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-16 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Avelienvd

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:04

Lekker duidelijk idd.
Nog foto van vorig weekend
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:50

Leuk gedaan Jolien!

Afbeelding
Hier een lijntje met regen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:43

Ik gooi dr maar gelijk een plaatje op.
Hier kwam knoerthard regen uit en 2 flitsen en 2 knallen.
Afbeelding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:03

Afbeelding

Ik zag laatst dit, iemand enig idee hoe dit heet? :) Het was echt zo'n cirkeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:43

Afbeelding

Vanavond tussen de buien door , was bar en boos hele veld zeiknat :+ . Kwam ook een beste bui nog later

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:23

Leuk! Weer een nieuw topic! Dit was gisteravond rond een uur of 11.

Ik heb geen filter gebruikt.
Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:13

Damn, alweer deel twee! Leuke opening, mooi duidelijk!

Gooi ik er ook maar meteen even een foto van gister avond tegenaan :D Daarna gauw naar binnen gevlucht :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:21

Afbeelding

Momenteel in [plaats]

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:51

Ik lees ook weer gezellig mee en kijk naar jullie mooie foto's.

Deze foto heb ik gemaakt in Duitsland opweg naar huis. Niet bijzonder maar vond het wel heel donker, en er kwam me een bak regen uit :oo was gewoon eng om nog door te rijden op de snelweg.
Afbeelding

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:56

Hola, een week of 2 geleden liep ik op een warme dag op de heide en zag onderstaande. Ik vond het zulke bijzondere wolken, wat voor wolken zijn het en wat is er over te vertellen?

Afbeelding

Afbeelding

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:11

Afbeelding

zonsondergang in Geldrop

ps ben een stille meelezer

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:26

Ik was gelukkig net op tijd thuis :=
Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:07

Ik heb een prachtig bijzonnetje gezien deze avond op wandeling. :)

Afbeelding

Bora, jij ook. :j

Dat ziet er uit als een zeer nat wolkje, Marieke1495. :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:25

Dit zag ik vanavond.
Kon helaas geen panorama foto maken want die werd onscherp, kon mijn mobieltje niet aan.

Het liep dus nog veel verder door naar links en rechts en bij de eerste foto's(panorama) waren de lijnen ook nog scherper.
Afbeelding

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:32

Hier ook zulke rare vegen oid!
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:47

Gisteren nog even op pad geweest met m'n camera.

Afbeelding
Afbeelding

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:48

Ik zag zojuist dit, hij werd steeds langer maar is helaas al weer weg. Denk dat het niks bijzonders is maar toch haha

Afbeelding

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:09

Dit is nu mijn uitzicht in de tuin, niet heel veel bijzonders :)
Afbeelding

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:53

Woah het word erg donker hier... :=

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:58

Afbeelding

Mini rolwolk?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:02

Ons uitzicht.. Inclusief bijbehorend onweer wat niet op de foto staat :D

Blij dat ik niet in de luchtballon (zie stipje rechts op foto) zit..
Afbeelding

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:03

Ik kom weer ff binnenvallen met een fotootje.
Dit trekt nu onze kant op. Helaas slechte fotokwaliteit maar het ziet er gaaf uit <3

Wat was de naam hiervoor ookalweer?

Afbeelding

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:08

Afbeelding

Niet door mij gemaakt, staat op de website van Piet Paulusma :+
Wel vlak bij mij.. Flink onstabiele wolkenluchten hier

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hele rare overgang, van links gewoon wolken naar rechts opeens egaal grijs.

Rommelde al een tijdje.. Maar natuurlijk nét toen ik met de honden op pad was even heftiger onweer en een bak regen.
Nu (uiteraard...) weer droog..