Net over de grens gaan wonen Duitsland o.i.d voordelen/nadel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimmm

Net over de grens gaan wonen Duitsland o.i.d voordelen/nadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 07:11

Goedemorgen ,

Aangezien ik op dit moment druk bezig ben om te gaan samenwonen zijn we natuurlijk naar huizen aan het kijken.
Als ik vergelijk met een hypotheek die ik hier zou kunnen krijgen en wat ik hier zou kunnen kopen.
Zou dus betekenen geef ik dat nu aan een huis net over de grens uit dan heb ik gewoon serieus echt een villa.

Wat zijn voor jullie nou echt de VOORDELEN?
En wat zijn voor jullie de NADELEN?

Hebben jullie daar werk gevonden of reizen jullie nu gewoon naar je werk in Nederland?

Wie o Wie heeft wat informatie voor mij ?

Bedankt Liefs Kim!

SillyB

Re: Net over de grens gaan wonen Duitsland o.i.d voordelen/nadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:20

[LZP] Wonen in Duitsland

van ridderkerk naar duitsland is een flink stukje verhuizen hoor pfoe. persoonlijk ben ik als brabander een tijdje in utrecht en omstreken gaan wonen. Dat vond ik al verschrikkelijk...

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 07:25

jaa omdat het een oud topic is heb ik een nieuwe aan gemaakt Lachen

Jaa het is inderdaad een stuk reizen!
Maar ben natuurlijk bereid om daaar werk te vinden / zoeken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:31

Ah.. nog iemand die daar serieus over aan t nadenken is..
Wij willen het ook over een paar jaar..

Ik kan je alleen de tip geven dat je goed moet kijken hoe het daar in Duitsland allemaal geregeld is.. die tip heb ik ook gehad Haha! Maar ik zoek dat over een paar jaar wel uit, als het echt in zicht gaat komen..

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 07:32

Jaa inderdaad kwa verzekeringen enz. Dat is inderdaad ook een vraag van mijn kant. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:59

Qua ziektekostenverzekering is het daar duurder dan in Nederland. Wil je in Nederland blijven werken?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:29

Ik woon net over de grens in Duitsland en werk in nederland. Ik betaal mijn belasing, ziektekosten ed allemaal in NL en dan ben je toch wel goedkoper uit. Het wonen in Duitsland is niet echt anders als in Nl vind ik. Alleen bij een huis kopen moet je je goed laten voorlichten over de kosten die eraan verbonden zijn. Tevens zou je eens kunnen praten met een boekhouder, zowel in NL als in Duitsland. En denk er vooral aan: als je een huis in duitsland koopt, kun je geen lening in NL afsluiten! En de duitse banken moet je goed in de gaten houden, die zetten je echt af!!
[HK] DL - Bokkers anke's DEEL 2: Vol goede voornemens in 2008 in dit topic kun je eens kijken, daar zitten mensen die er wonen. Voor meer info kun je me ook altijd een PB sturen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:39

Wij waren verleden jaar serieus aan het kijken voor een boerderij met veel land. We hebben het nodige gezien en op meerdere huizen een bod gedaan. Maar steeds bekroop ons toch een gevoel van "niet doen". We zijn er wel achtergekomen dat je de Duitse wetgeving/regelgeving goed moet kennen. Het scheelt enorm als je een Duitser kent die je wil helpen.
Voorbeeldje: wij hebben op een huis geboden en het bleek dat het zgn Dreikammersystem (bezinkput) vervangen moest worden, kosten 15.000 euro... dit wordt je vooraf niet door de verkoper gemeld, het wordt aangenomen dat je dat soort dingen weet (commom knowledge voor de Duitsers, deze moeten namelijk allemaal vervangen worden). Gelukkig is de koop niet doorgegaan. En zo zijn er meer tegenvallertjes...
Het kopen van olie om op te stoken, kan ook aardig wat gaan kosten. Heb je een eigen waterbron?
Wij hebben uiteindelijk een pracht van een boerderij in de Achterhoek kunnen kopen, voor een prijs waar we eerst alleen maar van konden dromen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:40

Friesian Girl: je kunt wel degelijk een hypotheek in Nederland afsluiten. Neem maar even contact op met de Duitsland desk van de ING Enschede, die kunnen je er van alles over vertellen!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:48

Wij gaan met een jaar of twee waarschijnlijk die kant uit. Zijn nog volop bezig met informatie verzamelen dus dit topic is natuurlijk interessant Lachen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:52

wij wilden dat eerst ook maar er zitten ook nadelen aan, je hebt grote boetes over je hypotheek mocht je je huis toch weer willen verkopen en meer rare dingen. wij gingen voor t eerst samen wonen dus hebben dat risico mar niet genoemen en wonen nu in drente met de paarden in de tuin en uitzicht op duitsland! en hebben er geen spijt van

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:53

Punt is, dat daar in de omgeving ook minder werk is! Das uberhaupt al in het Noorden van NL en das over de grens niet heel anders...
Ik zou bv wel heel graag daar willen gaan wonen omdat ik toch ruiter ben en daar zitten meer stallen e.d.Tong uitsteken Maar houd er wel rekening mee dat je enigszins in the middle of nowhere zit, dus als je van gezellig ff de stad in etc houd dan raad ik je het niet aan !

En houd er ook rekening mee als je naar zon huis gaat kijken dat je een professioneel iemand meeneemt die even goed naar het huis kan kijken, die hebben meestal toch nog wat renovatie dingen...

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:53

We zijn het ook van plan Ja We hebben ons huidige huis te koop staan en als die verkocht is vertrekken we ook naar Duitsland, net over de grens.

Over verdere voor-en nadelen volg ik dit topic even Lachen

Edit: wat ik wel weet is dat de huizen daar natuurlijk véél goedkoper zijn Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:25

Er zijn maar heel weinig banken die een hypotheek geven en daar ben je veel duurder uit... Gelukkig konden wij het betalen zonder hypotheek...
Er zijn inderdaad heel erg veel regeltjes in duitsland en ook wij hebben naderhand wel eens geroepen: hadden we dat maar geweten!
Nu hebben wij veel buren die ons helpen als we iets niet weten, maar daar heb je niks aan als je er nog niet woont...
De tip die ik kan meegeven is om met zoveel mogelijk mensen te praten: steuerberater, banken, makelaars, maar ook als het kan de mensen in de buurt waar je heen gaat. Ga maar eens op een zondag naar een voetbalwedstrijd en praat daar gewoon met de mensen: je staat versteld wat je allemaal te weten komt!!
En oja, als duitsers zeggen, we bellen terug, vergeet het maar! 9 van de 10 zul je zelf moeten bellen... Clown

Ashley, waar wil je heen?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:31

De ING verstrekt gewoon een hypotheek tegen marktconforme prijzen....
Over die regeltjes, dat is de reden waarom wij zijn afgehaakt destijds. Aan de ene kant jammer, want we hebben juweeltjes van huizen gezien en aan de andere gelukkig maar, want nu weten we precies waar we aan toe zijn in Nederland.
Goede tip om met zoveel mogelijk mensen te praten en ja, de Duitsers bellen liever niet terug, tenzij ze weten dat ze beet hebben en het huis aan jou kwijt kunnen.
Overigens staan de meeste huizen in Duitsland niet te koop via een site o.i.d. Het is daar een beetje een schande om een bordje "te koop" in de tuin te hebben. Verkoop gaat in zeer veel gevallen onder de tafel via een makelaar. Via de makelaar krijg je dus een veel beter/ruimer beeld van wat er te koop is in Duitsland.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:48

ja hoor ING, abn -amro en de rabobank geven gewoon hypotheek in duitsland mits het huis niet te ver over de grens staat.

alleen krijg je niet je volledige hypotheeksom die je ook in nederland kan krijgen,ING en abn-amro kan je ook nog bouwdepot krijgen,bij de rabobank,wordt maar 90% van de koopsom in de hypotheek genomen,dus daar moet je eigen geld hebben.

wat heel belangrijk is,je mag verder echt geen leningen in nederland hebben,anders krijg je geen hypotheek!!

wonen hier is niet veel anders als in nederland,behalve de taal,maar die heb je vrij snel onder de knie.

werk in nederland is er genoeg,we hebben tot nog toe geen enkel probleem ondervonden in het vinden van werk...

verder staat er heel veel te vinden op http://www.verhuis.de dat is echt een site met voor en nadelen,en alles wat je tegen kan komen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:58

Als je overigens in Nederland een lening (een PL-tje o.i.d.) hebt, en je wilt een hypotheek afsluiten in NL, gaat in veel gevallen de hypotheek ook niet door, maar dat even terzijde.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:50

Voordat ik ging samenwonen hadden we ook gekeken om in Duitsland te wonen, maar er moet zoveel geregeld worden allemaal, dat kan kon ik echt niet aan allemaal.
Je moet zoveel informatie inwinnen enzo.
Maar ja, wie weet over een aantal jaren, maar nu ff niet Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:18

wij zijn hier vanuit een noodsituatie komen wonen,niets van te voren van alles bekeken en kunnen overdenken,maar goed,ik pas me dan wel redelijk makkelijk aan,en wat komt dat komt Lachen

en ik moet zeggen,had het al 10 jaar eerder moeten doen,tis hier zo fantastisch wonen,buiten dat valt alle rompslomp eromheen reuze mee... Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:31

Wat veel mensen vergeten is dat je gaat emigreren...en of je nu naar amerika of naar duitsland gaat, bij beide vertrek je naar een ander land....

kimmie261 schreef:
ja hoor ING, abn -amro en de rabobank geven gewoon hypotheek in duitsland mits het huis niet te ver over de grens staat.

alleen krijg je niet je volledige hypotheeksom die je ook in nederland kan krijgen,ING en abn-amro kan je ook nog bouwdepot krijgen,bij de rabobank,wordt maar 90% van de koopsom in de hypotheek genomen,dus daar moet je eigen geld hebben.

wat heel belangrijk is,je mag verder echt geen leningen in nederland hebben,anders krijg je geen hypotheek!!

wonen hier is niet veel anders als in nederland,behalve de taal,maar die heb je vrij snel onder de knie.

werk in nederland is er genoeg,we hebben tot nog toe geen enkel probleem ondervonden in het vinden van werk...

verder staat er heel veel te vinden op http://www.verhuis.de dat is echt een site met voor en nadelen,en alles wat je tegen kan komen.

Denekamp ligt bijna op de grens, maar bij beide was het niet mogelijk om een hypotheek te nemen (wij waren vrij van leningen, hypotheken enz en ging om 60.000 euro...)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:34

abn amro financiert niet onder de 80.000 euro dat weet ik wel,hoe het met die andere 2 zit,geen idee.

wij hebben hier een huis gekocht toch wel wat dieper in dld,en dat heeft abn amro gefinancieert,alleen zeiden zij er wel bij,dat onder de 80,000 zij niets financierden .

wij hebben laatst onze hypotheek opgehoogd en dat is via de ING gedaan..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:38

Wij konden ook gewoon een hypotheek krijgen via de ING en dat ging over een paar ton. Geen probeem en de huizen lagen wat dieper Duitsland in, dus niet vlak over de grens.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 10-07-08 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:40

Bij ons werd gezegd dat ze geen hypotheek gaven aan mensen in Duitsland...is niks over een bepaalde hoogte gezegd.
Naja, ik heb nu een hypotheek in Dld en die bevalt redelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:43

Denekamp ligt indd 5 minuutjes van de grens af, is daar niet wat te regelen ? Nagelbijten / Gniffelen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:49

Boterkoekje schreef:
Denekamp ligt indd 5 minuutjes van de grens af, is daar niet wat te regelen ? Nagelbijten / Gniffelen

frisiangirl schreef:
Denekamp ligt bijna op de grens, maar bij beide was het niet mogelijk om een hypotheek te nemen (wij waren vrij van leningen, hypotheken enz en ging om 60.000 euro...)

Eeeh, neee.... Clown