Hoe werk, studie, eigen huis, en (verzorg) paard combineren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LittleRose

Hoe werk, studie, eigen huis, en (verzorg) paard combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 16:28

Mijn vraag aan jullie, hoe combineren jullie dit?

Ik heb een baan van 45 uur in de week, een eigen huis wat schoongemaakt moet worden, een vriendje dat ook ze aandacht nodig heeft, een HBO thuisstudie, een verzorg paard voor 2 dagen in de week en eigenlijk wil ik ook nog een dag naar de sportschool.

Ik heb alleen nergens tijd voor heb ik het idee, want ik vind het ook weleens lekker om af en toe een avondje op de bank voor de tv te zitten.

Hoe doen jullie dit?

zonnebloem18

Re: Hoe werk, studie, eigen huis, en (verzorg) paard combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:33

Ik denk dat het onmogelijk is dit allemaal goed te combineren.
Ik denk dat je moet kijken wat je het belangrijkste vind heb je liever een schoon huis of wat meer tijd met een boekje op de bank,?
Soms moet je op het ene wat inleveren om aan iets anders te besteden.
Misschien kan je eens op papier zetten wat je schema is, hoe laat je wakker wordt, werkt, eet enz en dan kijken waar de gaten zitten of je iets kan schuiven om wat meer tijd voor jezelf kan maken.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:33

Minder willen?
Een HBO thuisstudie kost nu eenmaal tijd, als je dat echt persee wil combineren met een meer dan fulltime baan moet je op dingen inleveren, zoals hobbies of tijdelijk (in overleg!) wat minder tijd hebben voor jezelf en je relatie.
Voor een deel van het huishouden kun je iemand inhuren, dat scheelt ook een paar uur.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:35

haha heb hetzelfde probleem, ik ga 2 dagen in de week naar school daarnaast werk ik gemiddeld 35-40 u bij 2 baantjes.
4 dagen paard (paard staat ook nog eens 25 min van huis) een hond en vriend en huis en wil eigenlijk ook sporten. loop overal achter aan en ik heb mega stress, leuke dingen doen met vriendinnen enz moet echt lang van te voren gepland worden
maar ik wil teveel in te weinig tijd. van nature hou ik namelijk ook erg van slapen maja dat schiet er vaak bij in (en ik ben niet iemand die goed functioneerd met 6 u of minder slaap helaas).
ik heb dus niet echt een oplossing voor je omdat ik hetzelfde probleem heb. ben dus meer een lotgenoot haha

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:37

Gewoon goed plannen en vaste dag/avond voor jezelf vrij houden.
Ik werk 32 uur heb vier paardjes aan huis, eigen huis, vriendlief en twee kids die aan zwemmen en voetbal doen en doe zelf ook nog aan een studie maar alles lukt prima! Soms wel druk maar zeker goed te doen als je voor jezelf alles duidelijk op een rij zet.
Maar 45 uur werken?????? Das wel heel erg veel niet !!!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:38

TS leg je de lat voor je zelf niet iets wat te hoog? Met zoveel dingen zou ik ook te kort tijd hebben.;) Misschien het huishouden (voorlopig) uitbesteden, zodat je die tijd kunt gebruiken voor je andere bezigheden?

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 16:45

Bedankt voor de reacties :)!

Ik moet wel eerlijk zeggen dat de studie nu even op een heel laag pitje ligt hoor. Ik heb er al wel over zitten om misschien maar 1 dag naar me verzorgpaard te gaan, maar aan de andere kant is het wel me ontspanning wat ik ook nodig heb!

Het huishouden uitbesteden is niks voor mij, doe het liever zelf dan weet ik dat het goed gebeurt :o.

En werken, ja elke dag van 8 tot half 6.. Dan heb ik wel het geluk als ik thuis kom dat me lieve vriendje al gekookt heeft :D!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:47

En kan je vriend dan niet een deel van het huishouden doen of weet hij jouw te overtreffen wat betreft zijn baan? ;)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:50

Kun je niet 10 uur minder gaan werken ofzo?
45 is echt heel veel..

Zo hou je niet eens tijd over om te studeren, wat ook belangrijk is!
En ja, je vriend wil natuurlijk ook aandacht ;) Maar goed, net als itisme zegt, kan hij niet wat overnemen..??

Ontspanning is ook belangrijk voor jezelf, dus dat moet je zeker erin houden hoor :j
Zeker met zo'n schema :')

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 16:52

Ja hij helpt me wel hoor, maar het wassen bijv. wil ik absoluut niet aan hem overlaten want dan moet ik gaan winkelen denk ;).. haha en hij kookt natuurlijk al elke avond!

En uhmm minder werken is ook geen optie, hebben het geld hard nodig!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:54

Waarom niet? :D
Als jij op een blaadje schrijft hoe en wat.. Dan komt het wel goed toch?

En alleen koken?? Sorry hoor, maar eten staat binnen 15 minuten op tafel (met uitzonderingen natuurlijk)
Een keer stofzuigen/stoffen/dweilen/badkamer poetsen/wc poetsen/ bed verschonen of wat dan ook, kan toch ook wel??

En zo niet, dan kun je niks aan passen aan je schema dus heb je eigenlijk niks aan je topic :) :j (even zo gezegd hoor, bedoel het niet verkeerd)

Edit;
Of je gaat niet naar de sportschool en stopt met je hbo studie ;)
Dat zou wel wat schelen..

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 16:56

Haha dan nog doet ie het verkeerd denk! En stofzuigen doet ie ook wel hoor, alleen ik ben gewoon een muts en doe het liever zelf!

Maar je hebt wel gelijk, kan eigenlijk weinig aanpassen aan me schema merk ik ook :=.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:59

Als je niks van je huishoudelijke taken kunt loslaten, is dat wel vervelend denk ik..
Voor jezelf dan, altijd alles zelf moeten doen? Dat zou de eerste aantal jaren wel goed gaan, maar dan?

Straks begin je aan kinderen (weet niet of je dat wilt hoor) en dan wordt je helemaal gek denk ik _O-

Maar respect dat je dit allemaal kan overleven :j
Ik zou echt kapot zijn aan het einde van de week en dan is de nieuwe alweer begonnen!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:01

Maar 5 dagen werken dus dan heb je alle avonden en het weekend over.
Dan moet je huishouden, HBO-opleiding, vriendje, verzorgpaard en sportschool op die avonden en in het weekend plannen.
Vriendlief kan wel wat meer gaan doen in huishouden lijkt mij, samen in het weekend de grote klussen doen dan heb je dat in 2 uur gedaan, een keer 's avonds de stofzuiger er doorheen en een wasje draaien kan wel tussendoor.
Sportschool zou ik echt laten varen tijd voor jezelf is zoveel belangrijker.

Zoals ik het lees kan je wel van alles veranderen maar wil je niet, meid je bent nog zo jong en je leven draait nu al om werken, werken, werken, je moet echt nog wat lol kunnen maken in je leven.

@Nancy: Kinderen, als je 45 uur moet werken om rond te komen zou ik zeker nog niet aan kinderen beginnen

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 17:02

Ja soms wel hoor, maar vind het opzich wel goed gaan. Kijk heb ik nou echt geen zin of puf dan kijk ik hem wel lief aan en dan doet ie het ook voor me :).

Hahah ja en kinderen die wil ik maar al te graag, maar dan moet eerst klaar zijn met me studie!

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 17:05

Ik denk ook dat daar het probleem zit dat ik zeker me weekenden niet goed inplan, vind het dan vaak leuker om wat met vrienden te doen dan te leren of schoon te maken o.i.d.

Maargoed uiteindelijk zal het me toch wel lukken?!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:06

Werkt je vriend trouwens ook fulltime??
Of hebben jullie gewoon een heel groot huis :D Aangezien de uren nodig zijn.

@Zonnebloem, ik weet niet hoe anderen het ervaren, maar de sportschool valt voor mij onder 'tijd voor mezelf' :j :)

En logisch := Eerst studie en vast leven, dan kids :j

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 17:12

Yep die werkt ook fulltime, we zijn allebei nog jong en hebben dus nog geen geweldig salaris maar wel de vaste lasten. Kan dus niet anders!

Haha heel groot huis valt opzich wel mee, volgens mij is het 136 m2.

Het is alleen een oud huis, wat lekker veel stof met zich meebrengt :P en dus vaak gestoft enzo. moet worden!

Maargoed ik denk dat er dus eigenlijk nog niet echt een oplossing is behalve dat ik inderdaad maar even moet wachten met de sportschool en wellicht me avonden en weekenden beter inplannen :).

Maar iig allemaal bedankt voor jullie reacties!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:15

Is ook tijd voor jezelf maar dan moet je dus afwegen of je liever naar de sportschool gaat of een boekje gaat lezen of met vrienden op een terrasje gaat zitten.
Dat is elke keer een afweging die je moet maken en waar je de meeste voldoening of ontspanning van krijgt is dan toch het belangrijkste.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:40

Een strakke agenda bijhouden en goed plannen, of je er dan blij van word is de volgende vraag.
Pff ik kon het met geen mogenlijkheid vol houden, zins een paar weekjes heb ik mijn paard daarom ook niet meer thuis staan.
Die heb ik verleasd voor minimaal een jaar zodat ik nog een beetje kan blijven ademen.
Het was voor mij geen mogelijkheid om alles met elkaar te combineren en nu heb ik teminste nog een beetje tijd over voor mezelf, me vriend en vrienden ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:53

Ondanks dat het niet helemaal zonder paarden is, denk ik dat dit topic beter op zijn plek is op LZP. Daarom verplaats ik dit topic daar heen.
MW -> LZP

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:25

Herkenbaar....Mijn vriend en ik hebben een eigen zaak, waar we 6 dagen per week werken, huishouden, boodschappen, hond, eigen paard, ik doe ook een thuisstudie (wel op een heeeel laag pitje) en dan nog andere hobby's, een sociaal leven, familie woont 100 km verderop..... Het is heel veel, maar wel te doen.
Mijn paard staat op volpension, dus zij wordt ook goed verzorgd als ik een keertje niet kom. Ik rij 5x per week: 2x les en 2x ga ik meteen na het werk rijden, zodat ik 's avonds thuis ben bij mijn vriend. En op zondagmorgen ga ik heel vroeg rijden, zodat we de zondag nog samen hebben. En ik heb een bijrijder voor 1x in de week en als ik een keer een hele drukke week heb, rijdt zij wat vaker.
En verder is het plannen en je erbij neerleggen dat je dingen niet perfect kunt doen. Mijn huis is niet perfect schoon, ik doe wel elke dag stofzuigen (moet wel met de hond) en de badkamer, keuken en wc wordt goed bijgehouden en de rest sla ik wel eens over . Boodschappen probeer ik te doen als het rustig is op de zaak en ik heb me erbij neergelegd dat ik niet elke week met vrienden en familie kan afspreken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:43

Hoe ik dat doe? Niet :n
In de jaren heb ik mijn grenzen leren kennen, bijvoorbeeld dat ik het echt niet red met 8 uur slaap per nacht.
Ik werk 36 uur per week, maar ben iedere dag sowieso 11 uur van huis, op werkdagen. Dus de ene week 44 uur, de andere week 55 uur. En dan doe ik ook regelmatig nog wat in de avonduren, en ik ben regelmatig op stap naar congressen etc. Dan ben ik natuurlijk langer van huis.

Ik heb een schoonmaakster voor 3 uur per week, en verder moet ik natuurlijk tussendoor ook nog weleens wat doen: stofzuigen, wassen, kattenbak schoonmaken, boodschappen doen, tuin, onderhoud, dat soort dingen.
Verder heb ik een eigen paard wat volpension staat. Daar hoop ik minimaal 4x per week te komen: zaterdagochtend, zondagochtend, vrijdag (als ik vrij ben) en dan de avonden nog.
En oh ja, ik heb ook nog mijn man, vrienden en familie.

Ik zou graag wat meer willen sporten, maar dat gaat me gewoon niet lukken :n
Een studie erbij lukt me helemaal niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:57

LittleRose schreef:
Hoe doen jullie dit?

Uuuh, niet...

ik denk dat je teveel hooi op je vork hebt genomen.

Wellicht zou je kunnen overwegen of jullie een schoonmaakster kunnen betalen. Dit haalt vaak al zoveel zorg uit handen. Maar ja, kost wel weer geld.

[edit na lezen van een paar van je reacties] Klinkt alsof je niet alleen teveel hooi op je vork neemt, maar dat je ook een aardige control freak bent en het perse op jou manier goed gebeurd wil hebben, waardoor die hooi alleen maar meer word. Wellicht word het tijd te leren wat dingen los te laten en over te laten aan een ander. Dan gebeurd het maar een keertje iets minder goed. Of je zoekt met een schoonmaakster net zo lang door tot je iemand hebt waarover je tevreden bent en die het gewoon goed doet! Er zitten hele bekwame tussen hoor!

Hoe dan ook, klinkt mij niet zozeer in de oren dat je beter moet leren plannen, maar eerder dat je moet leren de dingen los en aan een ander over te laten.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 14:09

Ik ben dus gelukkig niet de enige ;).

@ Lotje02: jij heb het helemaal druk zeg pfff, ik zou het echt niet redden om ook nog eens een eigen paard te hebben!

@ Shiloh: haha ik zie mezelf niet echt als een controle freak, maar wil graag wel dat alles goed en naar me zin gebeurt ja :o.