Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 16:26

Naar aanleiding van dit topic: [LZP] Ben jij vegetariër? Kreeg ik een "discussie" met een vriendin.

Als je zelf vegetarisch bent, voed je je kind dan ook zo op? Of zóu je dit ook doen? Of mag het kind er helemaal zelf voor kiezen?
En voed je hem/haar wel vegetarisch op, is dat dan niet egoïstisch?

Hoe zien jullie dit?

Rennie89

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:27

ik vind dat je je kind er zelf voor moet laten kiezen. Ik vind ook dat jonge kinderen bepaalde stoffen in vlees nog niet mogen missen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:29

Egoistisch? Hmmm, mijn dochter is vegetarisch opgevoed. Ik zorg voor volwaardige voeding en ik zorg daarnaast voor vleesvervanging. Is prima te doen. Ik heb mijn dochter uitgelegd waar vlees vandaan komt. Ze is dol op dieren en dan is het niet zo moeilijk over te brengen. Ze is kerngezond en groeit goed, ze is een van de langste meiden van haar klas. Geen gewichtsproblemen, maar die hebben haar vader en ik ook niet. Mocht ze later wel vlees willen eten, is dat haar keuze. Haar keuze is nu om het niet te doen. Dus hoezo egoistisch? Wij eten ook weinig junkfood. Is dat ook egoistisch?

Cassidy

Nu heb ik geen kinderen maar dit zou ik doen:

Ik zou voor mijn kind niet apart gaan koken, hij eet wat de pot schaft. Nu ben ik geen vegetarier, maar als een van mijn kinderen vegetarisch zou willen worden, dan heeft hij zich aan te passen. Omgekeerd dito. Dus ja, als ik vegetarier zou zijn, en ik niet apart voor hem of haar zou koken, dan kreeg hij vleesloos.

Een opmerking die ik een kind weleens heb horen maken toen hij bij een verjaardagspartijtje van een ander kind voor het eerst knakworstjes kreeg (thuis vegetarisch opgevoed) en hij dat erg lekker vond. De ouders hadden dus voor dat kind gekozen, het kind had dus nog nooit vlees gegeten.
"Mama, is dat nou vlees? Ik vind het lekker"
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-02-11 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Wat is er egoistisch aan? Misplaatst woord. Egoisme is als je aan jezelf denkt.

Iedereen moet zelf weten wat ie doet. Alleen denk ik wel dat je je kind iets ontneemt. En verbieden vind ik ook iets anders.

*wat is dat toch met het woord egoistisch en dal die discussies van: .... is dat egoistisch, of van: dat vind ik egoistisch....*

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:30

Er zitten idd stoffen in vlees die een jong kind niet mag missen.
Daarom vind ik het egoistisch om ze vegetarier te laten zijn als ze zich er nog niet bewust van zijn. Als ze dat wel zijn en er zelf voor kiezen zou ik beter vinden :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:31

Ik denk dat je eventuele tekorten prima op kan vangen met vleesvervangers. :j Zou het wel doorgeven bij de huisarts, eventueel af en toe bloed laten checken om zeker te zijn dat ze niks tekort komen. En als ze ouder worden en graag vlees willen proberen, vind ik dat je ze wél die kans moet geven. Ze moeten wel keuzevrijheid krijgen als ze oud genoeg zijn en zich er bewust van worden. Maar ik vind het niet egoïstisch, het is gewoon een keuze. Net zoals 't ook een keuze is om ze wél vlees te laten eten - is dat dan egoïstisch omdat je je kleine kind mee laat helpen aan de bio-industrie? ;)
Laatst bijgewerkt door Dani op 25-02-11 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:31

X
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 28-09-23 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:32

Idd, laat ze er voor kiezen. Ze mogen van mij gerust vegetarier of zelfs veganist worden als ze dat willen. Op het moment dat ze het huis uitgaan...eerder niet.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:32

Als je christelijk bent, voed je je kind toch meestal ook christelijk op?
Lijkt me dat je als ouder zijnde je kind opvoed naar jouw standpunt/levensovertuiging.
Ik vind het niet anders dan dat je iemand met een bepaald geloof opvoed,
en voedingsstoffen tekort komen is een al een achterhaald tegenargument. :)
De situatie lijkt me moeilijker als je partner wel vlees eet, en jij bijvoorbeeld niet (dat zal dus het geval zijn van mijn vriend en mij). :)

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:33

X
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 28-09-23 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:34

Ja als kind heb je je gewoon aan de regels te houden net zo goed dat ze laat thuis willen komen en het mag niet. Wat ze later doen moeten ze zelf weten.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 25-02-11 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Wat mist mijn kind dan? Ze is kerngezond, ontwikkelt zich goed, heeft geen tekorten. Ze is weinig ziek in vergelijking met veel andere kinderen. Misschien moeten sommigen van jullie je eens verdiepen in vleesvervangende voedingsmiddelen?
Dan zie je dat het tegenwoordig echt geen probleem meer is om vegetarisch op te groeien.

Ik ben blij dat ik van huis uit niet met vlees e.d. opgegroeid ben, bij ons stonden we open voor vegetarisch en ik ben blij dat ik die switch wel gewoon heb mogen maken.

_Nicky

Je kan de stelling ook omdraaien:
Je kind met vlees opvoeden is egoïstisch, dan kies je er toch ook bewust voor om je kind wel met vlees op te voeden?
Je kind heeft op jonge leeftijd ook geen keuze dan dat de ouders voor het kind bepalen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 16:35

Zonnetje81 schreef:
Wat is er egoistisch aan? Misplaatst woord. Egoisme is als je aan jezelf denkt.

Iedereen moet zelf weten wat ie doet. Alleen denk ik wel dat je je kind iets ontneemt. En verbieden vind ik ook iets anders.

*wat is dat toch met het woord egoistisch en dal die discussies van: .... is dat egoistisch, of van: dat vind ik egoistisch....*

Ik persoonlijk zeg niet dat het egoïstisch is, het is de stelling.
En ik zou snappen als mensen het als egoïstisch zien. Omdat je zelf ook vegetarisch bent, moet je kind dat ook worden, omdat je geen vlees wil klaar maken.
Ook zou ik tegengestelde reacties begrijpen, zoals al gezegd, eten wat de pot schaft.

En wat is er mis met die discussies dan?!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:35

Hier een (voorlopig?) vegetarisch opvoedende moeder.

Je maakt altijd een keuze voor je kind, of je het nu wel of geen vlees geeft. Gezond eten of fastfood. Mee neemt naar de kerk, moskee of atheistisch opvoedt. Veel voorleest of veel tv laat kijken. Op zondag naar de voerbal brengt als het kind 5 is, of juist naar de hockey. Overal vorm je een kind mee, en zolang je dat bewust en weloverwogen doet is dat prima.

BraveSpots

Cassidy schreef:

Ik zou voor mijn kind niet apart gaan koken, hij eet wat de pot schaft. Nu ben ik geen vegetarier, maar als een van mijn kinderen vegetarisch zou willen worden, dan heeft hij zich aan te passen. Omgekeerd dito. Dus ja, als ik vegetarier zou zijn, en ik niet apart voor hem of haar zou koken, dan kreeg hij vleesloos.

Maar hoeveel moeite is het nu om in plaats van een hamburger een groentenburger in de pan te gooien? Zoveel zelfoppofering komt daar toch niet bij te kijken?

@TS: Ik ben er wel in geinterreseerd eigenlijk, als dat zou lukken om een kind vegetarisch op te voeden. Het lijkt me dat je een mooie boodschap meegeeft zo :j. Alleen moet het wel gezond zijn natuurlijk.

Daar zou ik me dan wel even moeten in verdiepen.

Twiggy2008

_Nicky schreef:
Je kind met vlees opvoeden is egoïstisch, dan kies je er toch ook bewust voor om je kind wel met vlees op te voeden?
Je kind heeft op jonge leeftijd ook geen keuze dan dat de ouders voor het kind bepalen.

Ja, inderdaad. Alsof vlees zo gezond is. :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:36

odetteke schreef:
Hier een (voorlopig?) vegetarisch opvoedende moeder.

Je maakt altijd een keuze voor je kind, of je het nu wel of geen vlees geeft. Gezond eten of fastfood. Mee neemt naar de kerk, moskee of atheistisch opvoedt. Veel voorleest of veel tv laat kijken. Op zondag naar de voerbal brengt als het kind 5 is, of juist naar de hockey. Overal vorm je een kind mee, en zolang je dat bewust en weloverwogen doet is dat prima.

Amen!!! _/-\o_

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:36

_Nicky schreef:

Daarom is het woord egoistisch niet goed gekozen zoals ik ook in mijn post aangaf. Het moet meer zijn van: wat vindt je daarvan of vindt je dat slecht voor het kind (bijv door voedingsstoffen) etc...

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:37

Twiggy2008 schreef:
Egoistisch? Hmmm, mijn dochter is vegetarisch opgevoed. Ik zorg voor volwaardige voeding en ik zorg daarnaast voor vleesvervanging. Is prima te doen. Ik heb mijn dochter uitgelegd waar vlees vandaan komt. Ze is dol op dieren en dan is het niet zo moeilijk over te brengen. Ze is kerngezond en groeit goed, ze is een van de langste meiden van haar klas. Geen gewichtsproblemen, maar die hebben haar vader en ik ook niet. Mocht ze later wel vlees willen eten, is dat haar keuze. Haar keuze is nu om het niet te doen. Dus hoezo egoistisch? Wij eten ook weinig junkfood. Is dat ook egoistisch?

is ze van baby af aan al vegetarisch?
want in een potje olvarit zit ook meestal wel vlees in.
en vis eten jullie dat wel? en je dochtertje?

niet aanvallend bedoelt hoor, ben nieuwsgierig.
zoals jij het doet met genoeg vervanging, en dat je dochtertje het nu ook zelf wil. is er denk ik niks verkeerds aan.
als je maar genoeg eet en vleesvervangde producten eet.

en vlees is echt niet altijd gezond, ja paardenvlees dat kan je volgens mij dan nog het beste eten.
(ik eet geen paardenvlees uit principe niet en ik lust het niet, behalve in een frikandel maar ook dat eet ik zelden)

opisop_shop

Cassidy, dus als jouw kind vegetarisch zou willen worden heeft ie pecht want jij wilt geen rekening houden met een ander die met je mee-eet? En als je kind iets niet mag hebben dan, dan wil je dat wel doen of hoe zit t? Mogen mensen die moslim zijn en geen varkensvlees mogen eten wel bij jou eten of zet je ze dan ook domweg varkensvlees voor?!

Ik ben vegetarier, mijn man niet. Ik heb zelf in mijn jeugd wel vlees gegeten omdat mijn ouders vlees aten en ik dus niet vegetarisch ben opgevoed. Dat vind ik erg jammer, liever had ik helemaal nooit vleesgegeten.
Wij gaan onze kinderen vegetarisch opvoeden, hoewel mijn man zelf geen vegetarier is maar er wel achterstaat en mijn mening deelt. Echter zal ik voor de zwangerschap al goed letten op mijn voeding en ook tijdens en na de zwangerschap. Ik ben van mening dat een mens geen vlees nodig heeft en dus ook kinderen niet, maar je moet wel goed opletten wat jij/je kind eet (ook als je wel vlees eet uiteraard).

Waarom zou het egoistisch zijn trouwens, als ouders gelovig zijn wordt een kind toch doorgaans ook gelovig opgevoed?

Zodra mijn kinderen dan oud genoeg zijn en er zelf een mening over hebben en beslissen wel vlees te willen eten dan mag dat van mij :)

Ik ben erg blij dat mijn moeder achter mijn keuze stond om vegetarisch te worden toen ik 11 jaar oud was en dat ze al die jaren (en nu nog steeds als ik daar ben) vegetarisch voor me heeft gekookt.
vind het errrrrg bekrompen als je dat niet voor je kind over hebt.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 25-02-11 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

BraveSpots schreef:
Cassidy schreef:

Maar hoeveel moeite is het nu om in plaats van een hamburger een groentenburger in de pan te gooien? Zoveel zelfoppofering komt daar toch niet bij te kijken?

@TS: Ik ben er wel in geinterreseerd eigenlijk, als dat zou lukken om een kind vegetarisch op te voeden. Het lijkt me dat je een mooie boodschap meegeeft zo :j. Alleen moet het wel gezond zijn natuurlijk.

Daar zou ik me dan wel even moeten in verdiepen.

Dan kan je met iedereen rekening houden :+ De een wil hamburger de ander vega (niet in vet van ander vlees) weer de ander worst de ander biefstuk _O-

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:38

ik denk dat die vergelijking van nichy wel duidelijk is innd.

je voed je kinderen op op basis van je eigen idealen. wanneer dit vegetarisch is.. dan voed je je kinderen vegetarisch op.
wel vind ik dat je ze de keuze moet geven.

als je kind wel vlees wil eten (of juist geen)
of als je kind graag moslim wil worden
wanneer je kind op een sport wil die jij niet beoefend..

de een wat extremer dan de ander.. maar wel te vergelijken naar mijn idee.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:38

X
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 28-09-23 19:14, in het totaal 2 keer bewerkt