Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zonnetje81 schreef:Wat is er egoistisch aan? Misplaatst woord. Egoisme is als je aan jezelf denkt.
Iedereen moet zelf weten wat ie doet. Alleen denk ik wel dat je je kind iets ontneemt. En verbieden vind ik ook iets anders.
*wat is dat toch met het woord egoistisch en dal die discussies van: .... is dat egoistisch, of van: dat vind ik egoistisch....*
Cassidy schreef:Nu heb ik geen kinderen maar dit zou ik doen:
Ik zou voor mijn kind niet apart gaan koken, hij eet wat de pot schaft. Nu ben ik geen vegetarier, maar als een van mijn kinderen vegetarisch zou willen worden, dan heeft hij zich aan te passen. Omgekeerd dito. Dus ja, als ik vegetarier zou zijn, en ik niet apart voor hem of haar zou koken, dan kreeg hij vleesloos.
odetteke schreef:Hier een (voorlopig?) vegetarisch opvoedende moeder.
Je maakt altijd een keuze voor je kind, of je het nu wel of geen vlees geeft. Gezond eten of fastfood. Mee neemt naar de kerk, moskee of atheistisch opvoedt. Veel voorleest of veel tv laat kijken. Op zondag naar de voerbal brengt als het kind 5 is, of juist naar de hockey. Overal vorm je een kind mee, en zolang je dat bewust en weloverwogen doet is dat prima.
_Nicky schreef:Je kan de stelling ook omdraaien:
Je kind met vlees opvoeden is egoïstisch, dan kies je er toch ook bewust voor om je kind wel met vlees op te voeden?
Je kind heeft op jonge leeftijd ook geen keuze dan dat de ouders voor het kind bepalen.
Twiggy2008 schreef:Egoistisch? Hmmm, mijn dochter is vegetarisch opgevoed. Ik zorg voor volwaardige voeding en ik zorg daarnaast voor vleesvervanging. Is prima te doen. Ik heb mijn dochter uitgelegd waar vlees vandaan komt. Ze is dol op dieren en dan is het niet zo moeilijk over te brengen. Ze is kerngezond en groeit goed, ze is een van de langste meiden van haar klas. Geen gewichtsproblemen, maar die hebben haar vader en ik ook niet. Mocht ze later wel vlees willen eten, is dat haar keuze. Haar keuze is nu om het niet te doen. Dus hoezo egoistisch? Wij eten ook weinig junkfood. Is dat ook egoistisch?
BraveSpots schreef:Cassidy schreef:Nu heb ik geen kinderen maar dit zou ik doen:
Ik zou voor mijn kind niet apart gaan koken, hij eet wat de pot schaft. Nu ben ik geen vegetarier, maar als een van mijn kinderen vegetarisch zou willen worden, dan heeft hij zich aan te passen. Omgekeerd dito. Dus ja, als ik vegetarier zou zijn, en ik niet apart voor hem of haar zou koken, dan kreeg hij vleesloos.
Maar hoeveel moeite is het nu om in plaats van een hamburger een groentenburger in de pan te gooien? Zoveel zelfoppofering komt daar toch niet bij te kijken?
@TS: Ik ben er wel in geinterreseerd eigenlijk, als dat zou lukken om een kind vegetarisch op te voeden. Het lijkt me dat je een mooie boodschap meegeeft zo. Alleen moet het wel gezond zijn natuurlijk.
Daar zou ik me dan wel even moeten in verdiepen.