Wat moet ik met mijn vader?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Wat moet ik met mijn vader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 21:55

Ik ben normaal niet zo'n prater, maar wil het nu toch eens van me afschrijven.
Mijn vader heeft altijd al problemen gehad, maar pas na de scheiding nu 10 jaar geleden ben ik er allemaal achter gekomen.
Hij heeft een alcohol verslaving en een gokverslaving.
Ook heeft hij borderline, hyperventilatie en grootste gedeelte van de tijd is hij depressief.
Maar hij maakt het ons (de kinderen) ook erg moeilijk.
Mijn broers heeft hij al meerdere dingen geflikt en die hebben ook nog maar weinig contact met hem.
Maar ik ben toch altijd naar hem toe blijven gaan hoe hij er ook aan toe was.
Ook met de gedachte van als ik me nu ook nog tegen hem keer, wie weet wat hij dan gaat doen. (hij heeft al meerdere zelfmoord pogingen gedaan, maar meer als schreeuw om aandacht dan om echt dood te gaan).
Maar vandaag was ik er echt helemaal klaar mee. Hij heeft onderhand 20 dagen achter elkaar gewerkt. Dat is van 3 uur s'middags tot midden in de nacht, dus dan zie ik hem ook gewoon niet.
Al meerdere keren heb ik gezegd, zeg gewoon dat je een keer vrij moet zijn om ook eens tijd met mij door te brengen, maar dat doet hij niet.
2 keer was hij om 9 uur klaar met werken, maar dan vind hij het belangrijker om de stad in te gaan dan een paar uur met mij door te brengen.
Vandaag was hij dan eindelijk een keer vrij en kwam ik rond 9 uur bij hem aan. En toen was hij er niet, dus ik voelde de bui al hangen. Ik gebeld, waar ben je.
Ik ben in de shoarmatent (en nee daar gaat hij niet naar toe om te eten, maar om te drinken en te gokken). Ik zei je bent een mooie ben je een keer vrij en dan ga je weer weg. Ja moet ik dan thuis gaan zitten op mijn vrije dag. Ik heb kwaad opgehangen en heb al mijn spullen gepakt. Ik had mijn ratten bij hem staan, want die mocht ik niet thuis hebben van mijn moeder, maar gelukkig mocht ik ze nu mee nemen, omdat ik over een maand toch het huis uit ga.
Dus ook mijn ratten spullen in de auto geladen en toen kwam hij net aangelopen. Hij probeerde me nog te roepen, maar ik ben kwaad weg gereden.
En nu heeft hij me niet eens meer even gebeld of wat dan ook om te vragen wat er is.
Daarnaast gokt hij elke keer zijn geld op, terwijl hij mij nog geen verjaardagskado kon geven. Nooit heeft hij iets betaald nog geen alimentatie. Alles wordt opgezopen of gaat de gokkast in. Hij moet nu onderhand maar eens kiezen. Ik of de gokkast.
Ik ben nu alleen dus bang dat hij zijn eigen iets aan doet. Maar er moet onderhand iets gebeuren.
Heel verhaal en ik kan nog wel een tijdje door gaan, maar dat doe ik jullie maar even niet aan.

Als mensen denken, dat zet je toch niet op internet over je vader, het is geen geheim hier in de buurt en ik moet zeggen dat het me op dit moment weinig intereseerd als hij dit zou zien. Dat is misschien wel eens goed.

pony85

Re: Wat moet ik met mijn vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:00

Als iemand een verslaving heeft kan je iemand niet laten kiezen.
Vooral niet als die verslaving al zo lang is.

Je vader moet er zelf achter komen en daar kan niemand wat aan doen.

Ik zou als ik jouw was eerst even aan jezelf denken.
Je bent alleen met je vader bezig en dat is ook heel logisch.
Maar je moet ook tijd en energie over houden voor jezelf.

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:33

Als ik dit lees vind ik het echt heel vervelend voor jou en je broers om zo'n vader te hebben.
Aan de andere kant: bekijk je het ook weleens vanuit zijn punt? Hij heeft het ook niet makkelijk (wat uiteraard geen reden is om jullie zo te behandelen), maar hij heeft wel een baan, en zo te horen werkt hij wel hard. Als hij dan eens vrij is, begrijp ik best dat hij ook tijd voor zichzelf wil. Dat hij dan gelijk gaat drinken en gokken is niet zo slim, is waarschijnlijk ook wat die verslaving met hem doet.
Ik vind het in ieder geval wel positief dat hij werkt. Maar in mijn ogen is de verslaving het grootste probleem, want hierdoor zet hij jou op de tweede/derde plaats...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:47

Ik denk dat je moet leren dat mensen voor niemand veranderen jammer genoeg (en dit is banketstaaf gezegd, ik weet het).

De meeste vrouwen denken dat ze "hun" mannen kunnen veranderen, ze vallen dan op een "foute" man en denken dat zij hem wel op het rechte pad zullen brengen of zullen "helpen". Dat lukt de mannen meestal niet, zelfs niet voor hun vrouw, ook omdat ze immers gewoon een bepaald persoon zijn en dat verander je niet zomaar.
In jouw geval is het nog lastiger, jij bent zijn dochter en niet zijn vrouw. De kans dat jij de veranderingen waar je op hoopt voor elkaar gaat krijgen, is jammer genoeg niet zo groot. Je vader is wie hij is en daar moet je mee leren leven en als dat niet gaat zonder leren leven denk ik.

Ik denk dat je zult moeten leren dat je die aandacht en waardering (die je van je vader zoekt) voor jezelf bij iemand anders of uit jezelf moet halen, want zo te lezen heeft je vader zijn zaakjes gewoon niet voor elkaar. Hij zal dit ook niet zo gauw voor elkaar krijgen als hij dit niet zelf heel graag wil. Hij zorgt al niet goed voor zichzelf, laat staan dat hij goed voor een ander kan zorgen.

Sterkte, ik hoop voor jou dat je vader tot inkeer komt, maar ik geef je jammer genoeg weinig kans.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:08

Hai, ik heb een soort gelijk iets meegemaakt. Mijn vader was/is ook altijd alcohol/gok verslaafd. Zo erg dat toen ik 3 was we al verschillende deurwaarders aan de deur hadden, hij maakte echt al het geld op. Geen kussens op de bank, kleine beetjes eten, 2/3/4e hands kleding etc.... Me moeder heeft toen gezegd ik of gokken/drinken. Hij zei jij, maar bedoelde gokken/drinken. :( Toen ik rond de 10 was, sliep ik in de weekenden bij hem (bezoekregeling) tot me 12 is dat zo gegaan. Toen heb ik als 12 jarig meisje me moeder opgebeld van: Mam, dit kan zo niet. Pap is steeds dronken, en ik vind hem eng (dat heb ik letterlijk gezegd). Ik heb tegen me vader gezegd dat ik niet meer bij hem wilde slapen en dat me moeder me kwam ophalen.. Het heeft allemaal niks uitgemaakt (ik zou als mijn 12jarig kind op me af kwam met de mededeling dat ze niet meer bij je wil/durft te slapen toch echt schrikken)!! Nu ben ik 21 en heb me vader al zo'n 4 jaar niet gezien. Geen idee wat hij allemaal uitspookt. Zijn zus/neefje en ouders zie ik nog wel vaak maar kijken me dan vuil aan.. Alsof ik iets fout heb gedaan?! :? Me vader kent me vriend niet eens waarmee ik al meer dan 5 jaar ga en inmiddels mee samenwoon (1 keer in het begin van onze relatie gezien)..... Anyway.. Ik hoop voor jou TS dat het bij jou ECHT anders gaat lopen. Het is echt niet leuk om je vader zo te zien, en om je vader zo te kennen. Tenminste ik ken alleen maar schaamte voor me vader (aangezien ik erachter gekomen ben dat hij zelfs een schuld van 1000 euro bij de filmclub heeft, komop zo'n schuld van filmpies huren :? )...... Ik hoop echt dat het bij jou gaat veranderen meis! Onwijs veel sterkte gewenst! Mocht je nog meer erover willen praten ofzo, me pb staat open!!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 11:21

Bedankt allemaal alvast voor jullie reacties.
Ik zal vanavond even uit gebreid reageren en alles nog even nalezen, want ik zit nu op mijn werk.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 18:28

@Miranda wat jij mee gemaakt hebt is een heel stuk erger. Wel heftig zeg.
@Rissa je hebt helemaal gelijk mijn broers hebben natuurlijk niet voor niks geen contact meer met hem. Maar het is zo moeilijk ik ben echt een papakindje.
@Havanna het is ook zeker goed dat hij werkt, er is een tijd geweest dat hij alleen maar op de bank lag hele dagen. Maar als hij mij dan 1 keer kan zien en er dan toch liever voor kiest om weg te gaan, dan beteken ik blijkbaar heel weinig voor hem. En hij werkt een beetje te hard en toch heeft hij nooit geld om fatsoenlijk boodschappen te doen ofzo. Hij werkt zijn eigen nu gewoon de klote in. Het is niet gewoon een 8 urige werkdag. Maar dagen van 13/14 uur en regelmatig nog langer.
@Fargo ik kan alleen maar zeggen ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

Hij heeft tot nu toe nog geen moeite gedaan om contact met me op te nemen en dat ga ik ook zeker niet doen. Ik ga de hond wel op zoeken als hij is werken. Ik ben er in ieder geval goed kapot van.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:33

Jeetje wat erg voor je.
Het is natuurlijk zijn eigen schuld die verslaving maar kun je niet met hem proberen te praten om hem op te laten nemen, dan help je hem en krijg je hopelijk weer een onverslaafde vader terug.

Heel veel sterkte en suc6

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 18:35

Dat gaat helaas niet werken. Hij is al vaak op genomen en heeft al allerlei soorten hulp gehad. Ik denk dat hij er zelf niet echt vanaf wil komen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:52

Wat lastig moet dat voor jou zijn!

Als ik het zo lees vind ik het wel iets positiefs dat hij zulke lange dagen maakt, je zou denken dat hij dan zo afgepeigerd is dat hij niet kan toegeven aan zijn verslavingen. Helaas heeft hij er daarna nog wel de energie voor, maar tijdens werk in ieder geval niet.
Jouw vader heeft een ziekte, waardoor hij niet kán kiezen tussen alcohol/gokken en zijn dochter. Hij zal echt van je houden, dat geloof ik wel. Alleen met die ziektes én depressiviteit heeft hij proffesionele hulp nodig. Het enige wat jij kan doen is met hem naar de Huisarts gaan. Maar als hij niet wil houd het op. Je kan hem klaarblijkerlijk niet veranderen en probeer dat ook maar niet. :)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:54

ginger18 schreef:
Dat gaat helaas niet werken. Hij is al vaak op genomen en heeft al allerlei soorten hulp gehad. Ik denk dat hij er zelf niet echt vanaf wil komen.

Dan wordt het erg moeilijk helaas... Als hij het zelf niet wil, gaat het hem ook niet lukken vrees ik..
Mijn vader is ook vaak opgenomen geweest, of hij zat zijn tijd uit of hij sneakte weg... Ook hij wou zelf niet...
Het is hem ook (volgens mij) nog niet gelukt om eruit te stappen. Ik hoop dat jou vader een ommekeer maakt
(of hoe je dat ook zegt) en dat hij inziet dat jij veel belangrijker bent dan drank/gokken!! Wel wil ik zeggen
dat het een goede stap in de richting is dat hij werkt! Ik snap dat het voor jou uiterst vervelend is dat hij
zodra die vrij is aan de drank stapt of gaat gokken (dat doet hij toch? of heb ik het nu verkeerd? correct me if i'm wrong)
maarja dat is de verslaving hé. Hij werkt voor de alcohol en de gokkasten bijwijze...... Ik ken het al te goed helaas. :(
Meid ik hoop echt dat je tot hem door kan dringen op de 1 of andere manier (ik heb het niet genoeg geprobeerd,
maar bij mij is mijn vader nu dan wel uitgescheten, heeft ook meerder oorzaken trouwens) en dat hij inziet dat hij jou nu ook aan
het kwijtraken is. Ik leef met je mee, hoop dat het voor jullie wel goed afloopt, máár kan ook héél goed begrijpen
als je op een gegeven moment zoiets hebt van laaaat maar... Dat had ik op een gegeven moment dus wel..
Ik hoop echt dat je vader hulp gaat zoeken meid..... Nogmaals sterkte in deze kl*te periode!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:10

Probeer het los te laten...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:21

Meid wat een situatie.
Mijn vader was ook alcoholverslaafd en daardoor kon hij ook wel eens losse handjes krijgen.
Jaren hebben we geprobeerd mijn vader van de alcohol te krijgen maar niks hielp.
Tot hij ziek werd, toen zei de huisarts: het is 5 voor 12 je moet nu echt iets gaan doen anders red je het niet.
Hij besloot in therapie te gaan, ik ging steeds met hem mee.
Dat was heel zwaar, want toen kwamen er gevoelens bij mijn vader naar boven en werd hij emotioneel.
Er werd hem gevraagd waarom hij nu wel in therapie wilde: hij zei voor de kinderen (mijn zusje en ik)
Dat was heftig.
Helaas kreeg hij allemaal bloedingen en ging van ziekenhuis naar verzorgingshuis en is gestorven.
Zijn lever was helemaal kapot en de werkte niet meer, waardoor er teveel afvalstoffen vrij spel hebben op de andere organen.

Wat ik wil zeggen is, mijn vader had 1 verslaving en ging dat pas inzien toen het te laat was.
Jouw vader heeft er meerdere, wat het dus nog moeilijker maakt.
Ik ben bang dat je dat niet kunt veranderen.
Maar je vader een keuze laten maken heeft geen zin.
Helpt het ook niet als je een datum met tijd afspreekt?
Heb je al eens geprobeerd te praten met je vader dat je dit zo dwars zit.
Geloof me ergens geeft hij toch wel om je maar ze verdrinken hun emoties.
Dit is geen gemakkelijke situatie, maar focus je niet teveel op zijn probleem, daar kun je weinig aan veranderen.

Heel veel succes.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 22:21

Even een late update op dit topic, want eerder was er nog niks te updaten.
Ik heb uiteindelijk een tijd geen contact meer gehad met mijn vader. (een maand of 2)
Ongeveer een maand terug belde hij me opeens en ben ik er maar weer naar toe gegaan.
We zijn allebei geen goede praters, dus we hebben het nergens meer over gehad. Wel heeft hij me nog iets verteld wat in zijn jeugd gebeurt is, waardoor ik weer beter begrijp waarom hij zo is.
Maar mijn actie heeft toch effect gehad.
Ik ben er zelf nog verbaasd over.
Hij heeft gezegd op zijn werk dat hij op vrijdag niet meer wil werken, omdat hij dan tijd voor mij wil hebben.
Ook gaat hij elke vrijdag voor me koken en gaan we gezellig samen eten en regelmatig iets leuks doen.
Dus tot nu toe ben ik erg tevreden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:24

Maar zijn verslaving behoud hij?
Hier zal hij toch echt iets aan moeten doen, anders ben je zo weer terug bij af...

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 22:28

Hij wil momenteel zelf wel echt graag stoppen met drinken en het is momenteel onder controle. Hij is hard bezig om zijn gokschulden af te lossen en ook dat gaat goed. Maar ik houd ook zeker wel in mijn achterhoofd dat het zo weer om kan slaan. Hij heeft wel vaker goede periodes gehad. Hij heeft nog altijd ook wel hulp, maar dat is volgens mij maar een uurtje in de week.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:58

Jeetje wat moet dit zwaar voor je zijn :(:).
Ik hoop voor je dat het contact met je vader zo goed blijft, en dat hij zich aan zijn afspraken blijft houden.
1 ding moet je niet vergeten, verslaving is een ziekte. Uiteindelijk heb je hier natuurlijk wel een keuze in maar dat is zeker niet makkelijk er zijn niet voor niks zoveel mensen verslaafd.
Misschien helpt het voor jezelf wel om het wat beter te begrijpen wanneer je je wat meer in zijn ziektebeelden verdiept.
Ik vind het iigv top van je dat je hem niet laat vallen +:)+