Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
colette_007 schreef:Uh je hoeft een schaap niet te villen voor bont, kun je gewoon afscheren.
Ps ik denk dat het merino wol is gezien het een australisch merk is (toch?)
Focussed schreef:colette_007 schreef:Uh je hoeft een schaap niet te villen voor bont, kun je gewoon afscheren.
Nee dan heb je wol, geen bont. Bont is pas bont als er nog huid aan het haar zit. En daarvoor zal je het dier moeten villen (maar dat hoeft dan weer niet perse levend zoals in Azie vaak gebeurd). Het bont komt idd van de Merino schapen omdat dit het zachtste bont oplevert, ander schapenbont is harder.
colette_007 schreef:Uh je hoeft een schaap niet te villen voor bont, kun je gewoon afscheren.
emma525 schreef:Mijn natuurkunde leraar heeft het eens opgezocht en het is wel een gruwelijk verhaal. Het is een soort bio-industrie, veel schapen op een klein stukje land.
hier meer te lezen:
http://www.peta.org/issues/animals-used-for-clothing/wool-industry.aspx
Sidera schreef:Maar wat is het idee achter levend villen dan? Gewoon omdat het makkelijker is? Lijkt me niet toch..
Krijg je dan 'betere' bont?
Na een heel naar filmpje gezien te hebben wil ik het eigenlijk niet eens weten. Ik hoop dat de wereld ooit nog eens dier/mens vriendelijk wordt
emma525 schreef:Mijn natuurkunde leraar heeft het eens opgezocht en het is wel een gruwelijk verhaal. Het is een soort bio-industrie, veel schapen op een klein stukje land.
hier meer te lezen:
http://www.peta.org/issues/animals-used-for-clothing/wool-industry.aspx
unamie schreef:]Sidera schreef:Maar wat is het idee achter levend villen dan? Gewoon omdat het makkelijker is? Lijkt me niet toch..
Na een heel naar filmpje gezien te hebben wil ik het eigenlijk niet eens weten. Ik hoop dat de wereld ooit nog eens dier/mens vriendelijk wordt
In de buitenlandse bontindustrie (China) krijgen ze een klap of slag op hun kop en zodra ze uitgeschakeld zijn beginnen ze met villen
Dit betekend dat de dieren vaak nog gewoon leven
en zelfs na het villen nog enige tijd blijven leven als ze bij elkaar op een grote hoop liggen zonder vacht
Te gruwelijk voor woorden![]()
In Nederland gebeurd dit niet.. althans dat mag ik aanenemen
Filmpje ga ik niet kijken![]()
Wil graag nog slapen straks
Sidera schreef:Maar wat is het idee achter levend villen dan? Gewoon omdat het makkelijker is? Lijkt me niet toch..