verhaal achter UGG's?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

6marly6

verhaal achter UGG's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:22

Hallo bokkers,

(sorry als dit verkeerd staat, en ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kon geen duidelijke info vinden dus ik hoop dat jullie me hier verder kunnen helpen.)
Ik wil voor deze winter heel graag UGG's. Nou heb ik even rond gekeken op hun officiële site, en het viel me op dat er niks op staat over hun bont. Maar voordat ik zo veel geld uitgeef wil ik toch wel graag weten hoe het daar mee zit. Toen ben ik dus gaan googlen en daar stond inderdaad een hoop op over de schapen die hiervoor gebruikt worden. Ik heb vanalles gelezen over dierenleed (levend villen enz.). Natuurlijk staan dit soort dingen niet zomaar op internet maar van de andere kant lees je wel meer horrorverhalen en nou vraag ik me wel af wat waar is en wat niet.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Alvast bedankt!

(dit topic is niet bedoeld als discussietopic over dierenleed en bont en ook niet over UGG's en mensen die ze dragen)

HappyBuddha

Re: verhaal achter UGG's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:23

Ik wou woensdag uggs gaan halen, maar nu ik dit lees twijfel ik ook en ben ik ook erg benieuwd!

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:24

Ben hier ook wel benieuwd naar maar heb inderdaad het een en ander vorbij zien komen en dat klnk niet echt positief!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:24

Heb er al eerder van gehoord. Vraag mij ook af of het waar is. Klinkt wel te bizar om waar te zijn. Maar heb verder niks met Uggs dus heb mij hier ook niet in verdiept.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:25

Uh je hoeft een schaap niet te villen voor bont, kun je gewoon afscheren ;).
Ps ik denk dat het merino wol is gezien het een australisch merk is (toch?)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:26

Uggs is ontstaan toen een paar mensen dachten 'ahh daar kunnen we wel leuke pantoffels van maken!' En daar werden schapen bij betrokken

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:26

het was waar,maar die methode is ondertussen verboden ( maar wss nog wel gebezigd )

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:28

Er is al is eerder hierover een topic geweest op bokt, maar van wat ik er van weet is dat het niet waar is. Ik zal wel even zoeken naar dat topic.

dit is dat topic: [HK] uggs
wat ik er net van terug las, was dat de dieren op de foto's géén merino schapen waren. En daarbij denk ik zeker ook dat met de huidige maatschappij (lees: rihanna wordt al uitgemaakt voor dierenmishandelaar omdat ze een struisvogelverentopje aan heeft (ofzo) ugg's daadwerkelijk zó worden gemaakt dat er schapen levend voor gevilt worden.
But correct me if i'm wrong, maar laten we het gezellig houden :D
Laatst bijgewerkt door Mette op 19-09-11 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:30

Ik heb zelf 4 paar uggs, ben er blij mee. Maar zoek al tijden naar de methode waarvan ze gemaakt worden etc mijn vorige reactie is mij aangepraat, ben benieuwd of het waar is. Ze lopen wel zalig.

Wammus5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:33

Goede keus.. <3 Uggs <3

Ik loop er al 3 winters mee, en ze zijn zálig. Ik heb er 3. Ze zijn echt heerlijk warm, en ik kwam de verschrikkelijke vrieskou vorig jaar goed door met deze schoenen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:35

colette_007 schreef:

Nee dan heb je wol, geen bont. Bont is pas bont als er nog huid aan het haar zit. En daarvoor zal je het dier moeten villen (maar dat hoeft dan weer niet perse levend zoals in Azie vaak gebeurd). Het bont komt idd van de Merino schapen omdat dit het zachtste bont oplevert, ander schapenbont is harder.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:36

Bedankt voor de snelle reacties. Je hoort er ook zo veel over, ik weet gewoon niet meer wat waar is. Ik heb inderdaad ook al een paar in de kast staan, uit Amerika (goedkoop haha). Maar omdat als ik dit zo lees krijg ik er bijna spijt van, al ben ik er helemaal weg van. Ik baal ook dat ik hier de vorige keer niet aan heb gedacht, daarom wil ik dat nu wel doen.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:37

Focussed schreef:
colette_007 schreef:

Nee dan heb je wol, geen bont. Bont is pas bont als er nog huid aan het haar zit. En daarvoor zal je het dier moeten villen (maar dat hoeft dan weer niet perse levend zoals in Azie vaak gebeurd). Het bont komt idd van de Merino schapen omdat dit het zachtste bont oplevert, ander schapenbont is harder.

Klopt, dat had ik ook gelezen. Op de Ugg-site wordt er nogal vaag gedaan over het bont en over de afkomst van de schapen staat al helemaal niks.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:38

TS ik vind het heel goed dat je hier kritisch over bent
Helaas is de waarheid altijd moeilijk te achterhalen
Schapen levend villen heb ik gelukkig nog nooit eerder gezien of gehoord
Maar als er haast is want tijd kost geld zou dat uiteraard wel mogelijk zijn

colette_007 schreef:

Afscheren is voor wollen truien ect.
Pantoffels worden van de wol én de huid gemaakt dus kun je wel degelijk spreken over bont...

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:40

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:42

Maar wat is het idee achter levend villen dan? Gewoon omdat het makkelijker is? Lijkt me niet toch..
Krijg je dan 'betere' bont?

Na een heel naar filmpje gezien te hebben wil ik het eigenlijk niet eens weten. Ik hoop dat de wereld ooit nog eens dier/mens vriendelijk wordt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:43

emma525 schreef:
Mijn natuurkunde leraar heeft het eens opgezocht en het is wel een gruwelijk verhaal. Het is een soort bio-industrie, veel schapen op een klein stukje land.
hier meer te lezen:
http://www.peta.org/issues/animals-used-for-clothing/wool-industry.aspx

Maar wie zegt dat van die schapen het bont van UGG komt? (Ik sluit het niet uit hoor, maar aan onduidelijke verhalen hebben we helemaal niks natuurlijk)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:45

Sidera schreef:
Maar wat is het idee achter levend villen dan? Gewoon omdat het makkelijker is? Lijkt me niet toch..

Na een heel naar filmpje gezien te hebben wil ik het eigenlijk niet eens weten. Ik hoop dat de wereld ooit nog eens dier/mens vriendelijk wordt

In de buitenlandse bontindustrie (China) krijgen ze een klap of slag op hun kop en zodra ze uitgeschakeld zijn beginnen ze met villen
Dit betekend dat de dieren vaak nog gewoon leven
en zelfs na het villen nog enige tijd blijven leven als ze bij elkaar op een grote hoop liggen zonder vacht
Te gruwelijk voor woorden :r
In Nederland gebeurd dit niet.. althans dat mag ik aanenemen

Filmpje ga ik niet kijken :o
Wil graag nog slapen straks

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:49

emma525 schreef:
Mijn natuurkunde leraar heeft het eens opgezocht en het is wel een gruwelijk verhaal. Het is een soort bio-industrie, veel schapen op een klein stukje land.
hier meer te lezen:
http://www.peta.org/issues/animals-used-for-clothing/wool-industry.aspx

Oh, bah. Daarom dus. Dit soort dingen lees je overal inderdaad, daarom vroeg ik me af of dit ook voor de Ugg's geldt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:50

unamie schreef:
Sidera schreef:

In de buitenlandse bontindustrie (China) krijgen ze een klap of slag op hun kop en zodra ze uitgeschakeld zijn beginnen ze met villen
Dit betekend dat de dieren vaak nog gewoon leven
en zelfs na het villen nog enige tijd blijven leven als ze bij elkaar op een grote hoop liggen zonder vacht
Te gruwelijk voor woorden :r
In Nederland gebeurd dit niet.. althans dat mag ik aanenemen

Filmpje ga ik niet kijken :o
Wil graag nog slapen straks
]
Mee n je niet?! dat mensen zo gruwelijk kunne zijn ... :r

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:51

Terechte opmerking om kritisch te zijn voor kleding waar dierenleed aan te pas komt door mulesing of bijvoorbeeld ganzen/eenden die levend worden geplukt voor je dekbed of slaapzak.

off-topic:
Heb zelf nu paar wollen thermoshirts van IceBreaker. Echt heerlijk in de winter als laagje ergens onder. Dit is ook maar 1 van de weinige merinowol fabrikanten die het hele proces volgt en expliciet vermeld dat het schaap een goed leven heeft en er niet levend wordt gevild. Sterker nog er staat een uniek nummer in je labeltje zodat je zelfs kunt zien bij welke kudde je shirt heeft gehoord. _O- Helaas betaal je dan wel iets meer voor een IceBreaker. :(
http://www.icebreaker.com/site/baacode/ ... lfare.html

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:51

Sidera schreef:

Ik weet niet meer precies hoe het heet. Maar het heeft te maken met maden waar de Ugg-schapen heel gevoelig voor zijn. Om dit tegen te gaan wordt de huid rondom de staart van het schaap vaak weggehaald, meestal zonder verdoving.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:08

Als het bont is is het idd gevilt maar dat gebeurd met ieder schaap dat geslacht word ;)
Alleen nu hergebruiken ze het vel ook nog eens

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:15

Maar lebend villen is wel even wat anders dan slachten en dan villen. Dat maakt het grote verschil en daar gaat het hier nu om.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:26