Wat noem jij "preuts"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Wat noem jij "preuts"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 12:14

Naar aanleiding van het nieuwe seizoen van Big Brother, en gewoon uit nieuwsgierigheid: wat is, in jouw ogen, preuts zijn?

Bij BB gebeuren er inventieve dingen - men bouwt een muurtje van kleren boven het (vrij lage) muurtje van de douche om niet gezien te worden, men kleedt zich in de douche pas uit, doucht in een badpak, ...

Vind jij dit preuts, of zeg je "dit vind ik normaal, dit zou ik ook doen"?

Wanneer is iemand preuts?

Ik snap het wel - ik noem mezelf uit gemakzucht ook altijd preuts :+

Ik ben zo iemand die niet naar een publieke sauna zal gaan. Ik lig enkel in mijn eigen tuin monokini, nooit in het openbaar (ik heb het 1x geprobeerd en voelde me nogal ongemakkelijk).
Ook vind ik het niet nodig dat iemand mij in mijn ondergoed ziet, ook al bedekt dat even veel/weinig als een bikini - in die bikini vertoon ik me overigens wél gewoon, zonder schaamte.

Het is niet zo dat ik me schaam om mijn lichaam, integendeel, ik ben heel blij met hoe ik er uit zie! Daar ligt het dus niet aan.
Het is eerder zo dat ik ondergoed als privacy ervaar, en dat ik zoiets enkel voor mijn vriend bewaar (of de HA of de gynae oid). Als ik ga shoppen met mijn beste vriendin is dat weer iets anders, die mag mij wel gewoon in ondergoed zien. Die mag ook gewoon naar de wc als ik in dezelfde ruimte onder de douche sta.

Het is maar een tiet, het is maar een kont.
Maar het is tegelijkertijd wel mijn tiet, en mijn kont, en dus privé.

Kan je dit aan opvoeding wijten? In mijn geval zou dit wel opgaan hoor - ik kan me niet herinneren mijn ouders ooit naakt gezien te hebben. Laat staan mijn broer. Sterker nog - ik en mijn broer schelen net geen 2 jaar, en zijn dus altijd vrij close geweest. Vanaf een bepaalde leeftijd (8 ofzo? 10 misschien?) wilden wij elkaar niet meer naakt zien. Als de ene in bad ging, zat de ander in de kast onder de lavabo. Maar dus echt wel in de kast, om vooral niks te zien te krijgen haha.

Ben ik preuts omdat ik het not done vind dat een man in zijn bloot bovenlijf op straat loopt? Dat is maar een borstkast, maar dan denk ik "joh, je loopt op straat, doe kleren aan". Die blote borstkast stoort me op het strand of aan het zwembad dan weer helemaal niet!

Korte jurkjes, een diep decolleté, ... storen me in het geheel niet. Mannen in een Speedo zijn doorgaans lelijk, maar het blote daarvan stoort me ook niet. Een hemd dat open staat stoort me ook niet.

Ik heb gewoon zoiets van "naaktheid bewaar je voor je partner". Lingerie ook, ook al toont dat even veel/weinig als een bikini. "Onder de vrouwen" heb ik het makkelijker, maar me omkleden in bijzijn van een man die niet mijn partner, HA of gynae is zou ik dus niet doen.

Wat vinden jullie preuts? Wat vinden jullie normaal?

little_birdy

Re: Wat noem jij "preuts"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:17

Ik ken geen schaamte of preutsheid.
Ga gemakkelijk naar de sauna en zou me zo omkleden ergens als dat nodig is .

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 12:18

little_birdy schreef:

Vind je iemand als ik dan preuts, en denk je dan "doe normaal"?
Of heb je zoiets van "moet jij weten" zonder mij perse preuts te vinden?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:21

Ik vind er pas wat van als anderen mij wat op gaan leggen. :) Als jij iets niet wil, helemaal goed, als een ander dat welnwil ook. Ik wil alleen zelf beslissen en dat kan per keer verschillen en ik heb geen behoefte om dan te horen dat ik of preuts of juist niet ben en dat iets zou horen of juist niet.

En ik kan er best iets van denken, ik houd dat alleen voor mezelf haha.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 07-01-21 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:22

Ik vind jouw gedachtegang redelijk normaal hoor, ik snap niet waarom (vooral) vrouwen er vaak bijlopen met al hun waar uitgestald zeg maar. Of zichzelf zo op foto's zetten..waar is je eigenwaarde denk ik dan?

Op tv zie je continu naaktheid waarbij vooral de ongelijkheid mij opvalt (altijd vrouwen, nooit mannen of alleen lelijke oude kerels) en daar kan ik me aan storen. Ik denk dan doe het allebei of allebei niet.

Ik kijk geen BB maar ik zou het nogal stom vinden van iemand als degene daar aan mee doet en zich dan naakt op tv laat zien. Maar goed, sommige mensen doen dat soort dingen voor aandacht oid. Moet je er alleen wel tegen kunnen dat half NL een waarde oordeel vormt over je lichaam.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:25

Elisa2 schreef:
Ik vind jouw gedachtegang redelijk normaal hoor, ik snap niet waarom (vooral) vrouwen er vaak bijlopen met al hun waar uitgestald zeg maar. Of zichzelf zo op foto's zetten..waar is je eigenwaarde denk ik dan?

Op tv zie je continu naaktheid waarbij vooral de ongelijkheid mij opvalt (altijd vrouwen, nooit mannen of alleen lelijke oude kerels) en daar kan ik me aan storen. Ik denk dan doe het allebei of allebei niet.

Ik kijk geen BB maar ik zou het nogal stom vinden van iemand als degene daar aan mee doet en zich dan naakt op tv laat zien. Maar goed, sommige mensen doen dat soort dingen voor aandacht oid. Moet je er alleen wel tegen kunnen dat half NL een waarde oordeel vormt over je lichaam.

Waarom zou je geen eigenwaarde kunnen hebben als je jezelf naakt op de foto zet? :) Zou je niet juist een boel eigenwaarde kunnen hebben omdat je trots bent op je lichaam, je er niet voor schaamt en je er geen problemen mee hebt om naakt op de foto te gaan?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 12:27

Elisa2 schreef:

Bij BB is er een grote doucheruimte, met 3 douches naast elkaar. Met een muurtje dat voor de gemiddelde vrouw iets te laag is - daar kan wel eens een tiet over komen kijken. Als er dan een groter iemand in de douche naast jou staat, kijkt die zo bij jou binnen. Vandaar dat er muurtjes gebouwd worden of badpakken gedragen worden. En dat zou ik dus ook doen, ik zou mezelf niet alleen "verstoppen" voor kijkend BE en NL, maar evengoed voor die huisgenoten die ik amper ken. Ook al zou ik ze wel kennen, ook al zouden het zelfs vrienden zijn, dan nog zou ik wel op mijn privacy gesteld blijven, en zou ik naaktheid in bijzijn van anderen willen vermijden :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:27

Elisa2 schreef:

Lol wat.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 12:28

UhNee schreef:
Elisa2 schreef:

Waarom zou je geen eigenwaarde kunnen hebben als je jezelf naakt op de foto zet? :) Zou je niet juist een boel eigenwaarde kunnen hebben omdat je trots bent op je lichaam, je er niet voor schaamt en je er geen problemen mee hebt om naakt op de foto te gaan?

Voor mij zou dat echt van de foto zelf afhangen haha! Is dat een mooie, zeg maar kunstige foto, of zo'n foto waar je dronken op staat en je tieten op tafel liggen... De eerste foto zou ik mooi vinden, de tweede vulgair.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:28

Ik ben dan ook wel preuts.
Ik ga zeker niet naar een openbare sauna, ik zou eens in bikini bij de paarden werken, maar behalve een toevallige passagier ben ik daar alleen en op afstand.

Me omkleden bij vrienden zal ik niet snel doen, behalve bij hele goede vriendinnen (maar dan ook niet naakter dan op ondergoed.
Ik ga ook niet snel naakt in huis rondlopen, noch toen ik nog samen was met mijn vriend, en nu ik single ben eigenlijk ook niet (maar ik heb het ook snel koud, dus dat is ook wel een punt :+ )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:29

Ik vind het een heel hoog "kijk mij gehalte" en ik vraag aandacht met mijn lichaam gehalte hebben. Ik vraag me oprecht af waarom iemand zichzelf zo oppervlakkig neer wilt zetten. Een lichaam is maar een omhulsel..veel belangrijker is wat er binnen in zit en daar kun je veel beter je eigenwaarde aan ontlenen.

Ik vind de focus bij vrouwen op hun uiterlijk wat door de maatschappij en media in gang worden gezet geen goede zaak.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:31

'Normaal' vind ik als iemand handelt naar waar hij/zij zich goed bij voelt in deze :) Ik vind iemand pas preuts als diegene giegelig en verlegen doet over seks. En dan echt in het kader van het kinderlijke 'ieeuw'. Ik heb het dan niet over onzekerheid of een keuze voor meer eigen privacy, maar het echt het 'dat hoort niet'.

Ik ben zelf helemaal niet preuts. Ik vind het alleen wel heel vervelend als er aan me gezeten wordt zonder dat ik daar zelf op dat moment voor kies. Daar bedoel ik dan niet direct ernstige varianten mee, maar bijvoorbeeld iemand die zomaar een arm om me heen slaat etc.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:31

Elisa2 schreef:
Ik vind het een heel hoog "kijk mij gehalte" en ik vraag aandacht met mijn lichaam gehalte hebben. Ik vraag me oprecht af waarom iemand zichzelf zo oppervlakkig neer wilt zetten. Een lichaam is maar een omhulsel..veel belangrijker is wat er binnen in zit en daar kun je veel beter je eigenwaarde aan ontlenen.

Ik vind de focus bij vrouwen op hun uiterlijk wat door de maatschappij en media in gang worden gezet geen goede zaak.

Ik verbaas me hier wel over. Jij zegt eigenwaarde beter te willen ontlenen aan innerlijk. Maar ondertussen vind je mensen die een ander uiterlijk vertoon hebben een lagere eigenwaarde hebben?? Dat is toch tegenstrijdig?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 12:32

Aight schreef:
Elisa2 schreef:

Ik verbaas me hier wel over. Jij zegt eigenwaarde beter te willen ontlenen aan innerlijk. Maar ondertussen vind je mensen die een ander uiterlijk vertoon hebben een lagere eigenwaarde hebben?? Dat is toch tegenstrijdig?

Zo las ik het de eerste keer ook, maar volgens mij bedoelt Elisa2 eerder dat het mensen meer zou sieren hun innerlijk te tonen, in plaats van de buitenkant tentoon te stellen :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:34

LWDaisy schreef:
Aight schreef:

Zo las ik het de eerste keer ook, maar volgens mij bedoelt Elisa2 eerder dat het mensen meer zou sieren hun innerlijk te tonen, in plaats van de buitenkant tentoon te stellen :)

Oke maar wát siert het dan? Of ontsiert het?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 12:36

Negerzoen schreef:
'Normaal' vind ik als iemand handelt naar waar hij/zij zich goed bij voelt in deze :) Ik vind iemand pas preuts als diegene giegelig en verlegen doet over seks. En dan echt in het kader van het kinderlijke 'ieeuw'. Ik heb het dan niet over onzekerheid of een keuze voor meer eigen privacy, maar het echt het 'dat hoort niet'.

Ik ben zelf helemaal niet preuts. Ik vind het alleen wel heel vervelend als er aan me gezeten wordt zonder dat ik daar zelf op dat moment voor kies. Daar bedoel ik dan niet direct ernstige varianten mee, maar bijvoorbeeld iemand die zomaar een arm om me heen slaat etc.

Maar zou jij het dan oké vinden als iemand (m/v, maakt niet uit) zich op een vol strand zou uitkleden om daar ter plekke het zwemgoed aan te doen? Ik zou kei hard weg kijken haha, zoiets zou ik niet oké vinden. Ook al voelt diegene zich daar goed bij - ik zou er me niet goed bij voelen.

Ik kijk af en toe wel eens naar dat programma waar men naakt op een eiland gegooid wordt om te gaan daten, en dan denk ik altijd "ojee, ik zou me suuuuuuper ongemakkelijk voelen" :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:36

Dat bedoel ik inderdaad, ipv een oppervlakkig buitenkantje waar vaak aan gesleuteld wordt om aan een ideaalbeeld te voldoen. Wat het siert? dat mensen je gaan waarderen om wie je bent, en wat je kunt ipv op hoe je er uit ziet.

Ik vind in deze maatschappij/ media er zoveel nadruk liggen op uiterlijk. Het zorgt voor veel psygische klachten bij jonge meiden en daar heb ik moeite mee.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 07-01-21 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:36

Maar wie zegt dat mensen geen mooi innerlijk hebben als ze ook een foto plaatsen in bijvoorbeeld bikini. Wasrom mogen ze bijvoorbeeld niet trots zijn op uiterlijk? Waarom moet daar meteen een oordeel over gegeven worden? Ik vind dat veroordelen ook geen mooie eigenschap, eerlijk gezegd.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:37

Ik snap TS wel. Hoewel ik in een bikini op het strand geen probleem vind, en zomerse foto's zijn ook wel op mijn insta te vinden. Een sauna loop ik ook gewoon in, maar ik heb zelf mijn lenzen dan uit dus ik zit in mijn bubbel :+

Maar in een huis met camera's in mn blote reet gaan douchen? No thanks. Van die videoclips in tanga met schuddende billen denk ik ook 'moet dat nou'. Eigenwaarde of niet, ik snap simpelweg het nut niet denk ik. En ik word er misschien onbewust wat ongemakkelijk van.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 12:42

Aight schreef:
Oke maar wát siert het dan? Of ontsiert het?

Hmm. Mijn profielfoto op fb is een foto waarop ik en mijn vriend op het strand voor de zee in Spanje staan, ik in bikini en hij in bloot bovenlijf. Daar vind ik niks mis mee, ik heb een bikini aan en hij een zwemshort.
Dezelfde foto in lingerie zou ik niét openbaar zetten. Omdat het lingerie is, en lingerie bewaar ik voor mijn vriend. Vulgair zou ik het niet noemen, maar ik vind lingerie privé. Dat kan als preuts ervaren worden, maar zo bezie ik het zelf dus niet haha.

Wat siert het... Het siert je als je fier bent op je lichaam, dat zeker wel. En als je dit op een nette manier (er bestaan zoveel mooie naaktfoto's!) wilt tonen, fijn voor jou! Een sexy jurkje oid, mooi!
Wanneer ontsiert het.. Als het een vulgaire foto/outfit is. Als je rondloopt met té veel zichtbaar. Als ik je kont en je tepel niet zie, is het al lang goed voor mij.
Een man die graag naar de fitness gaat en daar foto's van post, in bloot bovenlijf - geen probleem. Maar loop aub niet zo in de winkel rond oid.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:42

LWDaisy schreef:
little_birdy schreef:

Vind je iemand als ik dan preuts, en denk je dan "doe normaal"?
Of heb je zoiets van "moet jij weten" zonder mij perse preuts te vinden?

Nee hoor !
Ieder voor zichzelf waar je je prettig bij voelt !

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 12:43

Winged schreef:
Ik snap TS wel. Hoewel ik in een bikini op het strand geen probleem vind, en zomerse foto's zijn ook wel op mijn insta te vinden. Een sauna loop ik ook gewoon in, maar ik heb zelf mijn lenzen dan uit dus ik zit in mijn bubbel :+

Maar in een huis met camera's in mn blote reet gaan douchen? No thanks. Van die videoclips in tanga met schuddende billen denk ik ook 'moet dat nou'. Eigenwaarde of niet, ik snap simpelweg het nut niet denk ik. En ik word er misschien onbewust wat ongemakkelijk van.

Dit!
Doe hetzelfde met een broek aan, een legging voor mijn part, en ik heb er meteen al minder moeite mee. Maar die blote kont hoef ik echt niet te zien.

Edit: "moeite" is een te groot woord. Ik kan even makkelijk naar een videoclip kijken waarin men in tanga rondhuppelt dan een videoclip waarin met dezelfde moves maakt met kleren aan, maar het maakt wel dat ik denk "doe een broek aan" :+ Waarom zou je jezelf zo willen tonen? Oké, je bent fier op je lichaam, en daar ben ik blij voor! Maar ik ben ook fier op mijn maatje 36, en toch zou ik nooit een foto posten in tanga :) Niet omdat ik me schaam voor mijn achterste, integendeel, ik ben er heel blij mee - maar enkel mijn vriend krijgt dat deel te zien :)
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 07-01-21 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:43

Ik sta er heel dubbel in;

Voor mezelf ben ik niet preuts en kleed me zo ergens om. Het liefst hou ik wel een slipje aan, maar dat is meer voor een ander, dan voor mezelf.

Ik vind er echt een groot verschil in zitten of iemand gewoon naakt is of dat iemand zich expres uitdagend kleed en presenteerd eigenlijk.

Naakt zijn in openbaar vind ik maar naakt zijn. Maar heel erg sexy en uitdagend doen en foto's daarvan plaatsen op social media zal ik dan echt nooit doen.

Wij hebben de opening van BB gezien en hun reacties op de douches. Eigenlijk vind ik die douches heel erg meevallen en je woont en slaapt samen in 1 huis, dus denk dat als ze eenmaal gewend zijn, gewoon kunnen douchen.
Er zou alleen gefilmd of uitgezonden worden als er mensen samen gaan douchen/sexen onder de douche. Maar dat moet je aangeven, dus moet je maar zien hoe dat gaat lopen.

Persoonlijk vind ik een camera op het toilet erger en zou ik me eerder ongemakkelijk bij voelen. Maar aan de andere kant; iedereen gaat naar de wc en het is voor degene die ernaar moet kijken dan erger dan voor mij misschien, haha

En samen slapen op 1 kamer is ook niet aan mij besteed, zelfs met kleren aan.

En wat is preuts? Zit dat alleen in kleding, naakt etc of ook hoe je over onderwerpen kan praten? Mijn man is vrij nuchter en schaamt zich echt nooit. Maar die schrikt regelmatig van wat ik eruit gooi.
Maar bij vreemden probeer ik er echt rekening mee te houden.
Laatst bijgewerkt door superpony op 07-01-21 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:44

Elisa2 schreef:
Dat bedoel ik inderdaad, ipv een oppervlakkig buitenkantje waar vaak aan gesleuteld wordt om aan een ideaalbeeld te voldoen. Wat het siert? dat mensen je gaan waarderen om wie je bent, en wat je kunt ipv op hoe je er uit ziet.

Ik vind in deze maatschappij/ media er zoveel nadruk liggen op uiterlijk. Het zorgt voor veel psygische klachten bij jonge meiden en daar heb ik moeite mee.

Ik ben het eens dat de nadruk (té) sterk op uiterlijk ligt en dat dit versterkt wordt door social media. Maar ik vind dat iedereen op zijn/haar invulling mag geven aan ''wie je bent''. En dat uitspraken zoals die van jou daar een afbreuk aan doen. Alsof je minder van waarde bent als je je niet volgens JOUW ideaalbeeld kleed. Besef je wel dat jij net zo goed standaarden aan het hanteren bent waar je zelf zogenaamd tegen bent?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:46

Winged schreef:

Het is ook niet mijn ding. Maar persoonlijk snap ik niet waarom je aan zo'n programma mee doet als je jezelf er ongemakkelijk bij voelt dat mensen je half of helemaal naakt zien.
Dus heel eerlijk snap ik niet waarom de mensen van BB muurtjes gaan bouwen zodat huis genoten en de rest van NL en BE niet kan mee kijken. Dat snap je toch van te voren als er overal camera's hangen.

Ik ben ook niet zo van het naakt/half naakt rond lopen maar stoor me er ook niet aan als een andere het doet. Maar ik zou het ook niet opzoeken. (sauna, naaktstrand end)