Ik heb iemands leven gered (donor)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shoran123

Ik heb iemands leven gered (donor)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 15:04

Goedemiddag allemaal,

Het is allemaal een beetje onwerkelijk, maar het is echt zo. Ik heb iemand leven gered.
Het klinkt gek als ik het zo zeg. Maar ik hoop dat het je nieuwschrierig maakt, en het even leest. :j

Graag vertel ik even mijn verhaal.

Op mijn 18e had ik mij aangemeld voor beenmergdonor. Er werd wat DNA afgenomen, ik werd in het bestand opgeslagen, en toen gebeurde er ruim anderhalf jaar niks.

Totdat ik benaderd werd dat er een match met mij was gevonden en of ik nog bereid was om beenmerg af te staan. Uiteraard was ik hiertoe bereidt.

Na veel gesprekken gehad, medische keuring, papieren ondertekend en ook nog zelfstandig spuiten toegediend om te zorgen dat het aantal stamcellen in mijn beenmerg toe nam, was het dan zover.

Ik werd onder volledige narcose gebracht en ze hadden beenmerg afgenomen.

Afbeelding
Deze foto had ik op facebook gezet, met deze tekst:

Deze week heeft de beenmergtransplantatie al plaatsgevonden. De pijn en de ongemakken is niets vergeleken met het gevoel van dankbaarheid wat je terugkrijgt, maar vooral dat de leukemie patient weer een kans van genezing heeft gekregen. Ik kan nu zelfs al weer wat langer lopen met krukken, ik hoop dat hij/zij dat over een jaar ook kan! Heel erg bedankt voor alle lieve appjes en bloemetjes, ik sta 100% achter mijn beslissing.

Die weken erna moest ik elke dag aan die persoon denken, ik had geen flauw idee wie die gene was, waar hij/zij vandaan kwam.

Een paar weken later kreeg ik informatie dat de beenmerg was aangeslagen!

Nu is het zo met de privacy dat ik nooit te weten kan komen wie het is geweest, ik mag diegene 1 brief sturen en diegene mij, maar op zijn vroegst pas na een half jaar.

Ik was de laatste tijd zo druk, dat ik het een beetje was vergeten. Totdat er gisteren bij mij op de mat een brief lag.

Ik deel de brief graag, het is maar een klein stukje uit de hele brief, ik heb hem vertaald uit het engels.
Sommige stukjes heb ik eruit gehaald, omdat het voor mij een speciale brief is, en ik hou graag iets voor mij zelf.

Lieve lieve donor,

Het allerliefste zou ik je zelf persoonlijk willen omhelzen, maar helaas door privacy wetten mag dat niet, ik mag je zelf niet eens een foto sturen of mijn volledige naam gebruiken. Hoogstwaarschijnlijk wordt deze brief ook wat aangepast, omdat ze informatie eruit halen.

Ik ben 21 jaar en woon in Canada. Naast mijn studie genoot ik volop van mijn leven, naast veel sporten, was ik ook vrijwilliger bij een opvanghuis voor daklozen. Mijn wereld stortte in toen ik te horen kreeg dat ik leukemie had, mijn familie was ook getest, maar die kwam niet overeen, ik had alleen enig kans op overleven als er optijd een donor zou zijn gevonden.

Ik lag in het ziekenhuis, met mijn vriend, ouders en broertje naast mij, toen de arts binnenkwam met het nieuws dat er een donor was gevonden. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest. De emotie die toen heerste was onbeschrijfelijk.

"""""

Ik weet helemaal niks van jou, alleen dat je een bijzonder groot en gouden hart hebt, en verschrikkelijk moedig bent, wat jij gedaan hebt voor een onbekend persoon is niet in woorden uit te drukken hoe dankbaar ik je ben.

Alle belangrijke mijlpalen in mijn leven heb ik te danken aan jou, als ik af ga studeren, ga trouwen, als ik later mijn eerste kind krijg en later misschien zelfs kleinkinderen. Ik blijf je tot het einde ontzettend dankbaar. Die emotie die ik nu heb is in niks uit te drukken, het minst wat ik voor je kan doen is elke dag voor je bidden en hopen dat jij net zo gelukkig bent als ik nu ben. Mijn ziekte heeft voor mij mijn ogen geopend, ik beloof je dat ik elke dag zal leven alsof het mijn laaste dag zal zijn.

Het moment dat jouw stamcellen aan mij werden toegediend was de hele familie erbij, ik zat continu aan jou te denken. Je voelt aan als familie, mijn beste vriend/vriendin, en toch ken ik je niet, en zal ik je nooit leren kennen.

Ik hoop van jou een brief terug te krijgen, met daarin heel veel informatie over jezelf, wat je hobby's zijn, waar je vandaan komt, of je kinderen hebt, een vriend of getrouwd bent of dat je net zoals ik nog aan het studeren bent. Je humor, de dingen waar jij emotioneel van wordt, wat je doelen zijn in je leven. Maar vooral jouw motief om een onbekend persoon te helpen met zoiets moois en groots, iets wat niet veel anderen zullen doen.

Ik wil mij graag een persoon kunnen inbeelden waaraan ik mijn leven nu te danken heb.
Ik ben nu bezig met herstellen, elke dag denk ik even aan jou, en bid ik voor jou.

Ook al ken ik je niet, je bent de meest belangrijkste persoon voor mij geworden, en ik denk een voorbeeld voor velen anderen.

Ik weet zeker dat ik je ooit in de hemel tegen kom, god brengt ons ooit bij elkaar, daar ben ik van overtuigd.

Met heel veel liefde, ook namens mijn familie en vrienden,

Ik hoop dat dit verhaal iets met je heeft gedaan, en misschien dat ik zelfs mensen heb kunnen aansporen om hetzelfde te doen. Vragen mag uiteraard altijd.

Liefs,

Anoniem

Re: Ik heb iemands leven gered (donor)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:08

Wat een kippenvel brief.
En een supermooi gebaar van jou. Respect! Fijn dat er ook zulke mensen als jou op de wereld zijn

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:09

Wat dapper van jou zeg! En wat een prachtige brief heb je gekregen :D

Kun je iets meer vertellen over hoe het proces van beenmerg transplantatie precies in z'n gang gaat en wat voor gevolgen het (nu en later) voor jou heeft? Lijkt me fijn om te weten voor mezelf en misschien ook voor anderen die door dit topic serieus gaan nadenken over het worden van donor :)

Edit: Woon jij in Canada of wordt beenmerg uit Nederland ook gewoon over de grenzen aangeboden?
Laatst bijgewerkt door Monchou op 27-07-14 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:09

Wat bijzonder, dat je dat voor iemand kan doen!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:10

jeetje, ik ben er stil van! Wat super mooi en dankbaar dat jij dit hebt gedaan! En wat een mooie brief!

Kan je me hier meer over vertellen? Ik weet er namelijk niets van af.. Dus hoe kom je in aanmerking om donor te zijn en hoe meld je je hiervoor aan? En hoe gaat dit in zijn werk en hoe lang moet je zelf revalideren?

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 15:10

Martine_R schreef:
Wat dapper van jou zeg! En wat een prachtige brief heb je gekregen :D

Kun je iets meer vertellen over hoe het proces van beenmerg transplantatie precies in z'n gang gaat en wat voor gevolgen het (nu en later) voor jou heeft? Lijkt me fijn om te weten voor mezelf en misschien ook voor anderen die door dit topic serieus gaan nadenken over het worden van donor :)

Ja goede! Zal het vanavond even opschrijven, zit nu weer op mijn mobiel op de fiets :Y)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:10

Wauw.
Ik heb er gewoon geen andere woorden voor. Wat prachtig.
Geweldig dat je dit gedaan hebt voor deze persoon.
Wat jammer dat je geen echt contact ermee mag zoeken, snap niet zo goed waarom dat niet zou mogen..
Anyway, petje af voor jou! En wat een prachtige brief heb je gekregen, heel dankbaar!

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:11

Wauw wat een gevoel in die tekst.
Zo onbeschrijvelijk hoe iets ''kleins'' van jou de wereld betekent voor iemand anders.

Ons neefje heeft ook leukemie gehad,velen sterven maar hij heeft het gered,ook hier was niemand van de familie genoeg matchend (of juist teveel dat is ook niet goed)

Je loopt nu met krukken maar je zweeft op een grote wolk nu je weet dat je iemand haar leven hebt terug gegeven.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:11

Tranen in mijn ogen, zo geroerd ben ik door de brief! Wat ontzettend dapper van jou om dit te doen!

Heel mooi om te lezen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:12

Diep respect voor jou.
Ik maak een diepe buiging. _/-\o_

Roosch

Wat bijzonder zeg. Echt ontzettend goed dat je dit gedaan hebt, wauw.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 15:12

Zal sowieso deze link even geven:

http://www.europdonor.nl/stamcellen/stamcellen-geven/

Ik had via een punctie. Maar bij de meeste mensen wordt het gewoon via een apparaat gedaan, je ligt gewoon 4 uur aan een apparaat, je voelt niks. met in allebei je armen 1 naald. en klaar.
Via een punctie is een iets pijnlijkere ingreep.... ;)

Ik was bloeddonor, dus las op de bloedbank een foldertje over beenmerg.

Je kan gewoon je via de site aanmelden, en dan krijg je wat toegestuurd, waar je zelf DNA moet afnemen.

ikkuh15

Wow. Kreeg er tranen van in mijn ogen.
Zowel van jouw beslissing om dit te doen als van haar zeer dankbare brief! Echt geweldig van je van je dit gedaan hebt!

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:13

ooh lieve hemel....Wat ontzettend ontroerend...ik vind je een geweldige lieve jonge vrouw,kanjer eerste klas!!!
Ik heb een traantje moeten wegpinken bij het lezen van de brief van de 'ontvanger' ,ben er even gewoon helemaal stil van.
Super!!! Wat je gedaan hebt,dikke knuffel

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:13

Heel bijzonder verhaal.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:15

Wauw, bijzonder en bewonderenswaardig dat je het hebt gedaan!

Waarom had je een punctie en geen apparaat, als ik je vragen mag?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:16

als je echttttttttttttttttttt wilt, kun je zo iemand waarschijnlijk wel vinden..

kans is groot dat diegene ergens op een lotgenotenforum in canada zit?
tijdstip zal toch in de buurt van je operatie moeten zitten..
en misschien heeft hij/zij wel gemeld dat ze een brief geschreven heeft..

of zelf op een forum plaatsen..

ik heb een brief ontvangen van degene bij wie mijn beenmerg is teruggekomen..

twee zinnen uit deze brief zijn:

lift 2 sprekende zinnen eruit (zodat je niet iemands hele en houden op zo'n forum zet).

met de opmerking:

je geeft aan dat je mij heel graag zou willen ontmoeten, of zou willen weten wie ik ben..
dit is wederzijds.. ben jij dit, of weet je wie dit is, neem dan aub contact op via deze site..

-----------------

let op, het is niet de bedoeling natuurlijk dat je zoiets doet en als er problemen ontstaan dan kan je zelfs nog wel juridische ongein verwachten..

maar je zou iemand dus kunnen vinden (al zou ik het persoonlijk toch maar niet doen, en mij neerleggen bij het feit dat men de privacy beschermd van patient en donor).
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 27-07-14 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:17

GewoonNoor schreef:

Ik had via een punctie. Maar bij de meeste mensen wordt het gewoon via een apparaat gedaan, je ligt gewoon 4 uur aan een apparaat, je voelt niks. met in allebei je armen 1 naald. en klaar.

Je kan gewoon je via de site aanmelden, en dan krijg je wat toegestuurd, waar je zelf DNA moet afnemen.

Oke bedankt! Maar waarom moest je dan met krukken lopen? Ik ben ook bloed donor geweest dus sta hier ook wel voor open.. Maar ik kan geen week uit de running zijn ivm afstuderen/werk/paard/honden. Dus moet je zelf ook altijd revalideren en zoo ja, hoe ging dat bij jou?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:18

Maar als ik het dus goed begrijp kunnen je cellen dan over heel de wereld worden verstuurd? Dacht altijd dat donor'producten' landgebonden watren? Dat is op zich ook wel fijn. Misschien ga ik mijn mening wel herzien hierover..

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:18

Wat gaaf dat je dit gedaan hebt, respect! En wat een onwijs mooie brief, daar wordt ook ik even stil van.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 15:18

elenaMM77 schreef:
als je echttttttttttttttttttt wilt, kun je zo iemand waarschijnlijk wel vinden..

wedden dat diegene ergens op een lotgenotenforum in canada zit?
tijdstip zal toch in de buurt van je operatie moeten zitten..
en misschien heeft hij/zij wel gemeld dat ze een brief geschreven heeft..

of zelf op een forum plaatsen..

ik heb een brief ontvangen van degene bij wie mijn beenmerg is teruggekomen..

twee zinnen uit deze brief zijn:

lift 2 sprekende zinnen eruit (zodat je niet iemands hele en houden op zo'n forum zet).

met de opmerking:

je geeft aan dat je mij heel graag zou willen ontmoeten, of zou willen weten wie ik ben..
dit is wederzijds.. ben jij dit, of weet je wie dit is, neem dan aub contact op via deze site..

-----------------

let op, het is niet de bedoeling natuurlijk dat je zoiets doet en als er problemen ontstaan dan kan je zelfs nog wel juridische ongein verwachten..

maar je zou iemand dus kunnen vinden (al zou ik het persoonlijk toch maar niet doen, en mij neerleggen bij het feit dat men de privacy beschermd van patient en donor).

Tuurlijk zou ik diegene misschien kunnen vinden, maar ik heb een contract getekend, Privacy moet gewaarborgd blijven, dat meisje moet niet het gevoel hebben dat ze mij iets verschuldigd is.
Zij moet ook verder kunnen gaan met haar leven.
Het geeft rust, en het voelt goed dat ze nog leeft.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:19

Hee noor! Zag het ook op facebook voorbij komen. Echt super knap en goed van je dat je dit gedaan hebt. Echt zo bijzonder!!

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 15:19

SuperAssie schreef:
Maar als ik het dus goed begrijp kunnen je cellen dan over heel de wereld worden verstuurd? Dacht altijd dat donor'producten' landgebonden watren? Dat is op zich ook wel fijn. Misschien ga ik mijn mening wel herzien hierover..

Nee hoor, is een internationaal registerdonor!

http://www.europdonor.nl/over-ons/wat-doet-europdonor/

Zie hier:

Donorwerving
Daarnaast werft Europdonor, samen met Sanquin en Stamceldonorbank Europdonor Nijmegen (SEN), stamceldonoren in Nederland. Als een van die stamceldonoren mogelijk past bij een patiënt ergens ter wereld, neemt Europdonor de aanvraag in behandeling en ziet er op toe dat de belangen van de donor zo goed mogelijk worden behartigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:19

Ah wat geweldig! Super dat het is aangeslagen, zeg. Ik sta ook al een tijdje ingeschreven maar stiekem knijp ik 'm wel een beetje als ik ooit een oproep zou krijgen. Hoe lang heb je zelf ongeveer nodig voordat je weer volledig op de been bent? In ieder geval ook van mijn kant een diepe buiging, je bent een held! :)

Wereldwijd inderdaad. De kans op een match is zo ongelofelijk klein dat dat eigenlijk wel moet :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:20

GewoonNoor schreef:

Dat via het apparaat is dan als je plasmadonor bent? Of is dat weer heel iets anders? Ik zie die mensen altijd aan dat apparaat zitten als ik bloed ga doneren. En waarom ging het bij jou via een punctie?

Prachtig dat je dit gedaan hebt, en het lijkt me ook erg mooi voor jezelf als je dan zo'n brief krijgt. Weet je waarvoor je 't doet. Goed dat je dit verhaal deelt ook!