Wat gebeurd er met (i-net)dingen van een overleden persoon?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Wat gebeurd er met (i-net)dingen van een overleden persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:04

Jaa, rare vraag. Maar als ik stil zit en probeer te leren gaan mijn gedachte alle kanten uit, behalve de goede. Zo ga ik films-scripts zitten te bedenken, handige ontwerpjes voor het dagelijks leven en nu vraag ik mij dit raadsel af.

Wat gebeurt er met de bankrekening van een overleden persoon. Hiermee bedoel ik wel een jonger persoon die bijvoorbeeld ook een facebookpagina heeft en een mobiele telefoon?

Wie kan me het antwoord geven, waardoor ik weer rustig verder kan met leren.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:05

Bankrekening wordt opgeheven door familie. Facebook pagina blijft bestaan, evenals overige sociale netwerken. Mobiele telefoon abbo wordt ook afgesloten

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:11

Je kunt wel melding maken bij fb dat iemand overleden is en dan heb je volgens mij de optie dat ie verwijderd wordt, of blijft staan met de melding dat de persoon is overleden.

Bankrekening opheffen zitten soms nog wel wat haken ogen aan als er geen testament is -:(-

Mootje

Re: Wat gebeurd er met (i-net)dingen van een overleden persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:15

Daarom heb ik een lijst met inloggegevens van alles wat ik online heb in een bestandje "begrafenis", samen met adressen, muziekkeuze etc. Kunnen ze alles zonder te veel moeite opheffen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:21

Mootje schreef:
Daarom heb ik een lijst met inloggegevens van alles wat ik online heb in een bestandje "begrafenis", samen met adressen, muziekkeuze etc. Kunnen ze alles zonder te veel moeite opheffen.

Netjes! Heeft iedere naaste dan wel het wachtwoord van je pc?

Knoffer schreef:
Je kunt wel melding maken bij fb dat iemand overleden is en dan heb je volgens mij de optie dat ie verwijderd wordt, of blijft staan met de melding dat de persoon is overleden.

Bankrekening opheffen zitten soms nog wel wat haken ogen aan als er geen testament is -:(-

Ervaring mee gehad ja?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:23

Er zit geen wachtwoord op die laptop. Hij gaat nooit het huis uit, dus vind dat niet nodig.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:51

Er was een paar maanden geleden op een Belgische zender een hele reportage hierover. Volgens mij kwam het er op neer dat het beheer van het account wordt overgedragen op de familie, je kan dus vragen of het wordt opgeheven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 01:03

Je moet een overlijdensakte inscannen voor fb en dan wordt hij verwijderd. Of je kunt inloggen met de gegevens en zelf verwijderen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 01:23

De facebookpagina van een overleden vriendin was vrij snel na haar overlijden verwijderd. Bestaat gewoon niet meer.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 01:29

Bij m'n vader heb ik het meeste opgezegt
Bankrekeningnummer, telefoon, wel na een aantal weken, zodat echt iedereen het wist, ( klanten enzo )
auto, dingen waar hij lid van was, noem allemaal maar op,
Zijn facebook blijft bestaan, soms zetten we er nog dingen op,
Vind het wel eens zo prettig om naar papa te "schrijven" via facebook,
Zijn tattoo-site blijft ook bestaan, word wel gewijzigd uiteraard

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:41

Ik heb hier ooit eens op de radio iets over gehoord. Dat er bedrijven zijn die alle internetgeschiedenis van overleden personen kunnen wissen bv of duidelijk kunnen maken op blogs/sites/facebook dat diegene overleden is.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:39

countrygirl schreef:
De facebookpagina van een overleden vriendin was vrij snel na haar overlijden verwijderd. Bestaat gewoon niet meer.

Dat is ook wel weer echt alsof je diegene helemaal weg wilt vagen ofzo. :\
Maar aan de andere kant, ik kende een meisje dat is overleden (was geen vriendin, maar we groetten elkaar wel altijd dus gewoon kennis) en die staat bij FB nu heel vaak aan de zijkant van personen die je misschien kent. Dat vind ik ergens ook wel weer een beetje naar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:44

Loose schreef:
countrygirl schreef:

Maar aan de andere kant, ik kende een meisje dat is overleden (was geen vriendin, maar we groetten elkaar wel altijd dus gewoon kennis) en die staat bij FB nu heel vaak aan de zijkant van personen die je misschien kent. Dat vind ik ergens ook wel weer een beetje naar.

Wat dacht je van vage bekenden die de pagina vinden en dan schrijven; heeee lang niet gezien! Super leuk je hier ook te treffen, hoe gaat het nu? (En dan kun je moeilijk als reactie eronder zetten; nou niet zo goed, ben al even een tijdje overleden :+ )
Dat is echt heel bizar! Oplossing is overigens de Facebook pagina af te schermen en alleen voor vrienden toegankelijk te houden.

Bankrekening is inderdaad lastig; mensen zeggen wel; ik heb genoeg geld op mijn rekening om de uitvaart van te betalen als ik dood ga, maar vergeten dat de nabestaanden echt niet snel bij dat geld kunnen komen en dan eerst zelf alles mogen betalen := (en dan moet je nog maar afwachten of er daadwerkelijk genoeg geld op staat!)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:16

Loose schreef:
countrygirl schreef:

Ja Loose, zo kwam het op mij ook over. Veels te snel na haar overlijden, alsof iemand haar bestaan compleet uit wilde wissen.
Natuurlijk kan en mag ik hier niet over oordelen, dat is niet aan mij maar aan de nabestaanden.
Maar het voelde voor mij persoonlijk wél zo aan.

Het kan m.i. ook anders. Wel toegankelijk voor hele goede vrienden houden.
Ook op deze manier ken ik een pagina van iemand die langer als 'n jaar geleden overleden is.
Op dit pagina wordt nog steeds geschreven, dat was in 1e instantie vreemd... maar nu niet meer.
Je kunt zo ook op een prettige manier degene die overleden is in ere houden en bij elkaar steun vinden.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:17

Maar de nabestaanden kunnen dat wel zeggen..
Mijn vader krijgt nog zovaak emails voor tattoo's
Dan mail ik altijd maar terug om het te vertellen,

Bankrekening kan idd heel lastig zijn, kennissen waren 15 jaar samen
Maar nooit getrouwd, man was overleden
Vrouw had gewoon geen toegang tot de rekening...

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:58

Hier heb ik ook wel over nagedacht maar zo te lezen is er met wat moeite w genoeg mogelijk.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:02

Als je een overlijden met bewijs aangeeft (dat kan een akte maar ook bv een krantenartikel zijn) heb je bij fb ook de mogelijkheid om de account te laten bestaan maar enkel zichtbaar voor vrienden van dat moment. Er worden dan ook geen verjaardagsmeldingen meer gegeven.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:14

Bij mijn moeder heeft mijn vader de eigen rekeningen laten blokkeren en de samen rekeningen laten omzetten
En overige instanties zoals de thuiszorg, en instanties waar geld vandaan kwam uiteraard op de hoogte gesteld

Mijn moeders Facebook bestaat nog en blijft ook bestaan, regelmatig post een van mijn zussen er nog eens iets op of goede vrienden en dat vind ik wel fijn, weten dat ze haar niet vergeten.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:33

Een overleden vriend van mij zijn FaceBook is actief gehouden als een vorm van herdenking. Ik post hier regelmatig nog wat op, een maand terug was hij een jaar overleden en is er via FaceBook een enorme berichten stroom geweest. Hij woonde namelijk in Zweden en daar kan ik helaas niet zomaar even naar toe :)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:41

Mootje schreef:

Dat is eigelijk best verstandig om zo'n bestandje te hebben :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:44

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:17

Shadow0 schreef:
Een artikel hierover: http://www.computeridee.nl/artikel/test ... tale-leven
Zelf wil ik best online blijven bestaan, ik geloof niet dat ik uitgewist wil worden.

Snap je gedachten wel .. Maar heel veel mensen zijn al overleden, uitgewist .. Tja.
Ik vind niet omdat wij nou internet tot onze beschikking hebben we dit anders moeten doen eerlijk gezegd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:20

Snap ik niet helemaal, Courses? Wat is er precies tegen keuze? Als je het niet wilt, vooral duidelijk maken aan je nabestaanden. :j Maar wat zou jij een mening hebben over wat ik kies?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:28

ik heb alle wachtwoorden wel in crome staan, dus die kunnen ze via de instellingen wel vinden, vrienden die goed zijn met pc. verder laat ik alles aan nabestaanden over wat hun willen.
ze weten bepaalde dingen wel, hebben er binnen het gezin wel over gehad.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:16

Shadow0 schreef:
Snap ik niet helemaal, Courses? Wat is er precies tegen keuze? Als je het niet wilt, vooral duidelijk maken aan je nabestaanden. :j Maar wat zou jij een mening hebben over wat ik kies?

.. Ho eens? :') 'Ik vind'. Mening hebben mag tegenwoordig in Nederland. What's the problem :')