wanneer type je nu abn ??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saffire

wanneer type je nu abn ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 12:37

Er is hier nogal wat gedoe over op alle topics.
Nu kom ik zelf uit brabant en vergeet welleens een t d, of een n ofzo.

En ik vind als je er nu niks van begrijpt mag je dr wat van zeggen .
Maar kom op als je een letter vergeet is dat toch niet zo erg??

dus wat vind jij ??

upendo

Re: wanneer type je nu abn ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:37

Wat is de vraag precies? :')

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:38

agh ik kom uit noordholland het deel westfriesland,, ik typ best vaak westfries dus ja waneer schrijf je abn eigenlijk geen id moet je naar word gaan en alles op spelling controle zette;p

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:39

Dat heeft niets te maken met het feit dat je uit Brabant komt. Wat een onzin zeg :=

Ik vind het maar heel normaal dat je in topics (misschien met uitzondering van HK topics) gewoon normale Nederlandse volzinnen typt die beginnen met een hoofdletter, eindigen met een punt en daartussen ook de juiste interpuntie en spelling hebben. Zeggen dat je slecht bent in spelling is een slecht excuus. Bij elke internet browser kun je spellingcontrole instellen en die haalt een deel van de fouten er echt wel uit. Natuurlijk staat er her en der wel eens een foutje, maar een tekst zo typen dat deze goed leesbaar is en er netjes uit ziet vind ik echt niet teveel gevraagd.

RelarDevi

Dat je een t/d/n vergeet heeft i.m.o niks met 'ik kom uit brabant' te maken.
Dat is gewoon je Nederlands niet (willen) kennen.

Anoniem

Ik typ altijd ABN. Zo ben ik opgevoed en ik kan het me werktechnisch niet veroorloven niet ABN te typen.

MSNtaal vind ik echt verschrikkelijk, taalverloedering noem ik dat.

Tuurlijk een typfoutje kan altijd, maar probeer het altijd te vermijden door teksten terug te lezen.

Tuurlijk, ik kan hier als Rotterdammer zijnde gaan typen, en overal een T achter plakken. Maar doe ik niet, want ik wil graag begrijpbaar zijn voor anderen.

Net als dat er veel mensen "me paard" typen, "me moeder" dat is fout. Kan ik me zo aan ergeren. Je leert notabene in de onderbouw van de basisschool al dat het "mijn paard" en "mijn moeder" is.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:40

Kiwipitje schreef:
Dat heeft niets te maken met het feit dat je uit Brabant komt. Wat een onzin zeg :=

Ik vind het maar heel normaal dat je in topics (misschien met uitzondering van HK topics) gewoon normale Nederlandse volzinnen typt die beginnen met een hoofdletter, eindigen met een punt en daartussen ook de juiste interpuntie en spelling hebben. Zeggen dat je slecht bent in spelling is een slecht excuus. Bij elke internet browser kun je spellingcontrole instellen en die haalt een deel van de fouten er echt wel uit. Natuurlijk staat er her en der wel eens een foutje, maar een tekst zo typen dat deze goed leesbaar is en er netjes uit ziet vind ik echt niet teveel gevraagd.

Please, in HK ook gewoon blijven typen := Ik snap sommige medetopicers in sommige HKtopics bijna niet :oo

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:41

Vind het in een HK net iets minder belangrijk als je eens een keer wat spastisch typt dan in een ander topic. Heb nooit problemen met medetopicers te begrijpen en zo wel dan lees ik het gewoon niet :Y), maar ik begrijp je punt wel.. er staat niet voor niets misschien.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:42

Beetje spastisch typen vind ik niet zo erg, nee... Gewoon hele teksten in onbegrijpelijk Nederlands, zonder hoofdletters en interpunctie :\ ;(
(hint hint :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:43

Zeker voor minder beletterden en mensen met moeite met taal vind ik het wel zo netjes om in ABN te typen. :j

Men kan mij ook niet wijs maken dat men echt niet kan typen, als ik sommige posts op bokt zie dan voel ik gewoon plaatsvervangende schaamte.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 12:43

Kiwipitje schreef:

Dat heeft wel te maken met dat ik uit brabant kom , ik type soms zoals ik praat en brabants is vaak zonder n of t/d .
Maar sommige maken er dan een groot probleem van en dat vind ik niet altijd leuk snap je.
En nederlandse volzinnen wat versta je daaronder? want het woord ken ik niet

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:44

Dus op scholen in Brabant krijg je Brabants i.p.v Nederlands?

Anoniem

saffire schreef:
Kiwipitje schreef:

Dat heeft wel te maken met dat ik uit brabant kom , ik type soms zoals ik praat en brabants is vaak zonder n of t/d .
Maar sommige maken er dan een groot probleem van en dat vind ik niet altijd leuk snap je.

Vind ik alsnog onzin. Ik kom uit Rotterdam en ik typ ook niet zoals ik praat. Als het goed is leer je op school namelijk hoe je "gewoon" Nederlands praat.

Iris82

Tenzij je bijvoorbeeld zo zou typen:

Citaat:
'N dag van huis, over de rivieren
doar ginnewijt woar 't alltid woait.
Hoe wijer van huis, des te mièr pijn
Doar woar d'n zon nie komt
mén nie bevrijet
Al hattie doar wel wille zijn

Ge kunt oew kont nie kére
of ge hèt ruzie, zoe méjèndan
Ze zèn méj oangebrand
en gin mens die wit woarvan.

Nééjè... da's nie wa'k wil
Vur mijn allènnig moar vertier.
Gemoedelijk op un terrasje
Houdoe, veul schik en veul plezier.

Da vein 'k nergens mir in Nederland
Misschien wittè wa'k bedoel
Doar woar'k geborre ben, mijn Broabant
Hier li m'n hart en m'n gevoel

:+

Dan is het een kwestie van ik kom uit Brabant en ik kan niet anders.
Maar ik moet zeggen dat ik nog niemand enkel zo heb zijn schrijven omdat je het nergens meer leert.

Geen ABN kunnen typen is meer een kwestie van desinteresse dan een logisch gevolg van het wonen in een bepaalde provincie, is mijn mening.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:45

Kiwipitje schreef:

Amen.
Al moet ik zeggen dat ik nog wel eens dingen als idd en ff wil gebruiken...

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 12:47

Ik heb geen desinteresse, ik doe het meestal ongemerkt.
Een gewoonte dan denk ik.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:48

Ik kom uit Limburg en ik vind n's vergeten iets heel anders dan geen ABN schrijven geloof ik... :+ Ik heb zelf een gigantisch probleem met mijn d's, t's en dt's, dat snap ik nog steeds niet. Maar ik schrijf wel ABN. Als je op een openbaar forum, Hyves, Linked-In, Facebook of weet ik wat voor sociaal medium post, dan hoor je - imo - gewoon ABN te schrijven. Geen dialect oid.

En inderdaad, sommige posts op Bokt leiden gewoonweg tot plaatsvervangende schaamte en ik kan me ook niet voorstellen dat de betreffende personen geen ABN kunnen schrijven. Zoals soms op Bokt geschreven wordt, daar kom je op school ook niet mee weg... Waarom zou het op school wel kunnen en op Bokt niet?

Overigens vind ik afkortingen als ff, idd, iig en meer van dat soort dingen weer niet storend als zijnde 'geen ABN'. Dat leest ook niet storend imo.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:49

Dat heeft ab-so-luut niet te maken met dat je uit Brabant komt. Dat jij typt zoals je praat heeft niets te maken met Brabant, dat heeft te maken met jou. Zelf woon ik al heel m'n leven in Brabant, maar heb niet het idee dat ik daarom typ alsof ik nog nooit van spelling gehoord heb.

Als je het niet leuk vind, typ dan gewoon normaal! Volgens mij staat zelfs in de reglementen van Bokt dat je ABN moet gebruiken. Zoveel moeite is dat niet.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:51

Ik vind het ook geen probleem als iemand eens een keer een foutje maakt, maar kom ook weleens hele teksten tegen waar ik niet doorkom vanwege de spelfouten, missende interpunctie of spaties of msntaal.
Dat heeft naar mijn mening niets te maken met het feit dat je uit een bepaald deel van Nederland komt.

Me paard is een goed voorbeeld, maar TS schrijft bijvoorbeeld ook: je er nu niks van begrijpt mag je 'dr' wat van zeggen... Het is toch niet zoveel extra moeite om in plaats van een d een e te typen?

Ik zal vast ook weleens een foutje maken hoor, daar niet van. Maar ik doe over het algemeen mijn best om er een nette tekst van te maken, ook al kom ik uit utreg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:52

De d en de e zitten notabene naast elkaar op het toetsenbord. Ik probeer zelf afkortingen ook regelmatig te vermijden. Soms sluipt er wel eens eentje in, maar vaak lees ik mijn posts nog eens na om te zien of het allemaal wel netjes in het ABN is geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:53

Citaat:
Maar kom op als je een letter vergeet is dat toch niet zo erg??

dus wat vind jij ??

Per ongeluk een keertje vergeten vind ik niet erg. Wel ga ik me er aan ergeren als mensen constant letters 'vergeten' (mense, paarde, vergete, me pony, etc.)

saffire schreef:
Ik heb geen desinteresse, ik doe het meestal ongemerkt.
Een gewoonte dan denk ik.

Post nalezen wil weleens helpen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:54

Wat ook "hinderlijk" is, het gebruik van dubbele leestekens: twee komma's, twee uitroeptekens, twee vraagtekens. Daar komt tekst ook (veelal ongemerkt) dwingend door over.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:55

Spatie tussen laatste woord en punt, komma of vraagteken. Het zijn allemaal maar kleine dingen waar mensen op kunnen letten. Zoveel moeite is het niet. Heb er ook moeite mee om mensen die onduidelijke teksten op Bokt zetten serieus te nemen. En dan bedoel ik onduidelijk in de zin van slechte spelling, interpunctie, etc.

Anoniem

Jans: inderdaad, dubbele leestekens kan ik me ook aan ergeren. Ik weet nooit zo goed of ik zo'n post dan wel serieus moet gaan nemen. :=

Loose

saffire schreef:

Ik kom uit Groningen en schrijf toch ook geen loopn ipv lopen? Vind het een beetje onzin, als je een sollicitatiebrief schrijft dan laat je toch ook geen d's en t's weg? Je kan het wel, alleen je bent eraan gewend geraakt zo te typen als je iets niet formeels typt/schrijft.
Voor mij maakt het verder echt niet uit of iemand met of zonder hoofdletters schrijft en wel of geen komma's gebruikt (punten zijn wel handig). Het is echt niet zo dat je niks van een verhaal snapt als het zonder hoofdletters is geschreven met hier en daar een spelfoutje.