Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chillse

Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:37

De titel zegt het eigenlijk al, maar ik zal even bij het begin beginnen. :)

Ik heb altijd gezegd dat als ik zou gaan trouwen, ik geen kinderen zou willen bij de ceremonie :+. Dit alleen al omdat ik een keer een bruiloft heb meegemaakt waarbij ze dwars door serieuze verhalen gingen gillen en ik dat echt niet tof zou vinden.
Nou ben ik inmiddels iets ouder en genuanceerder, dus ik ben hier niet meer zo heel stellig in. Maar nu ga ik trouwen en dan beginnen de lijstjes met daggasten en avondgasten, jullie kennen het vast wel. Je wilt iedereen tevreden houden, maar ook jezelf ook niet opzij zetten (dat is wat ik constant om me heen hoor: 'ja maar het is júllie dag!').

Nou leek het me wel leuk om mijn nichtje en neefje (die zijn dan 3) een 'rol' te geven, namelijk het brengen van de ringen. Dit heb ik stiekem wel een beetje bedacht voor mijn moeder die dat geweldig zou vinden, maar aan de andere kant is dat natuurlijk best schattig. Aansluitend hebben we een receptie en dan vind ik het prima als ze daar nog even de show stelen en door de mensen heen lopen en spelen.

Maar nu komt het: mijn moeder vind dat ik het serieus nog even moet overwegen om ze ook mee te laten nemen naar het diner :') . Dit was eigenlijk niet wat ik en mijn vriend willen. Ik heb zelf geen stukjes/speeches op het feest en wil dit tussen de meerdere gangen tijden het diner laten gebeuren (vooral speeches dan). Dit omdat ik dit intiemer vind dan op het feest en op het feest het vooral losgaat en ik die onderbrekingen als je net lekker staat te dansen niet zo leuk vind -O- . Dus het wordt een intiem diner met meerdere gangen en alleen met goede vrienden en familie zitten we dan op 32 gasten.
Ik weet niet zo goed hoe ik de kindjes daarin moet passen, maar misschien wel omdat ik dit diep van binnen niet wil. Het is natuurlijk niet zo dat ik hier ruzie ofzo om wil, ik dacht dat het niet zo een 'big deal' was. Maar nu sprak ik mijn moeder vanmiddag hierover en begon ze hier weer over. Dat de kinderen bij mijn broers horen en dat ik het aan hen over moet laten wat zij willen/vinden.

Tevens zijn mijn schoonzussen dan ook net bevallen van hun tweede (allebei dus) en ze vindt eigenlijk dat die er ook bij horen. Nou kon ik haar nog wel overtuigen van de ceremonie, maar ze moeten dan toch wel aanwezig zijn bij de foto? (aldus mijn moeder).

Kortom: ik weet het even niet. Is het eerlijk als ik zeg dat ze alleen overdag mogen komen? Hoe moet ik dit aanpakken? Moet ik niet zeuren en ze gewoon de hele dag mee laten nemen? Hoe hebben jullie dit gedaan op bruiloften? Wat vinden jullie als ouders daarvan? Ik heb zelf geen kinderen dus ik vind het lastig om mezelf daarin te verplaatsen :Y). Ik vind een diner iets voor 'volwassenen' en 3 jaar is echt nog best wel jong om 2 uur stil te zetten dacht ik.. Help!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:40

Wij trouwen 21 oktober en kiezen er heel bewust voor om de hele dag geen kinderen erbij te laten zijn. (We hebben zelf ook geen kinderen).
Ik vind kinderen helemaal niet erg, maar die dag moet het echt onze dag zijn en tijdens de ceremonie vinden we het wel zijn dat er geen jengelende en huilende geluiden op de achtergrond klinken :+
En kinderen van een jaar of 3 hebben een korte 'concentratiespan'. Ik weet niet hoe lang jullie diner duurt, maar ga er maar van uit dat kinderen van die leeftijd het niet de hele tijd volhouden om stil aan tafel te zitten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:41

Ik heb geen kinderen en denk er net zo over. Anderzijds ouders kunnen zich toch niet concentreren en genieten van een diner als ze de kleintjes steeds stil moeten houden. Of je moet apart entertainment voor de kids laten komen of ze gaan al naar de oppas vanaf het diner ipv vanaf het feest. Misschien bespreken met je broers en schoonzussen?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:42

Kunnen ze na de ceremonie niet naar de andere opa en oma?

Op onze bruiloft deden de kinderen van mijn zus het super, wij hadden weer "last" van een dementerende grootmoeder. :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:43

Ik denk dat je de keuze moet maken om of de hele dag geen kinderen te hebben of wel (en bij je avondgasten is dit natuurlijk anders). Persoonlijk vind ik het een beetje apart om tegen je daggasten te zeggen dat ze voor het diner maar even een oppas moeten regelen. En dat ze daarvoor en daarna wel welkom zijn. Het is meestal óf de hele dag niet of de hele dag wel. (en de hele dag niet komt ook regelmatig voor, dus dat is niet heel gek/)

Je kan ook zelf meedenken door te kijken naar een aparte ruimte waar de kinderen kunnen verblijven tijdens het eten. Eventueel door een aparte hoek in te richten (voor zover dat kan natuurlijk). Wat betreft de pasgeborenen…. Als die moeders slim zijn zorgen ze er zelf voor dat deze er niet bij zijn, of dat ze opgepikt worden door schoonfamilie. Anderzijds zul je van dat jonge spul nou weer heel weinig last hebben.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:45

Ik denk dat iedere 3-jarige liever met een oppas friet eet en daarna lekker gaat slapen dan zich twee uur lang moeten gedragen tijdens een diner. Ik zou je moeder even negeren, het zijn namelijk niet eens haar kinderen, bedenken wat je zelf graag wil (wel ringen, wel foto's, wel receptie, niet diner) en dat aan je broers voorleggen.

Dan kun je het baby's op de foto erbij-probleem ook direct met hen bespreken, misschien zouden ze het geweldig vinden om de baby's erbij te hebben alleen voor de foto's en doen ze de extra moeite daarvoor graag, misschien droppen ze de baby juist liever de hele dag bij de oppas :) Ik zou het persoonlijk leuk vinden als de hele familie incl baby's op de foto staat maar heb ze liever niet bij de ceremonie, dus dat betekent extra moeite voor de ouders. Daarom zou ik het van hen af laten hangen.

Succes met de voorbereidingen en heel veel plezier!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:45

Heel simpel. Het is jullie feestje. Dus jullie bepalen de regels. En zo vreemd is het niet dat je er geen kids bij wilt hebben. Mensen zullen dat heus begrijpen

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:46

Bij onze bruiloft waren de kinderen van mijn broers en schoonzus er wel bij en tijdens het feest lagen ze allemaal in een campingbedje te slapen in een andere ruimte geen last gehad tijdens het diner van de kinderen

Het is jullie bruiloft dus dan moet je het doen zoals jullie dit graag willen. Kunnen jullie het niet bespreken met de ouders van de kleintjes dat jullie van het diner liever er geen kinderen meer bij willen hebben

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:47

Waar geef je je bruiloft? Mocht het bij een zalencentrum zijn (diner) dan is er wellicht wel een kinderkamer / kinderhoek waar de kids kunnen spelen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:48

Op alle trouwfeesten waar ik al geweest ben waren kinderen er gewoon bij. Tijdens het eten gaf dat nooit problemen, als ze nog aanwezig waren op het avondfeest eindigden de kinderen vaak in slaap gevallen in een hoek of kamertje apart.
Alleen tijdens de kerkdiensten zie ik ouders soms gebiedend naar hun kinderen kijken of in het ergste geval mee naar buiten nemen.
Heb zelf ook geen kinderen en wordt er meestal niet warm of koud van maar heb ze nog nooit storend gevonden op trouwfeesten.
Met kleine kinderen of baby's weten ouders zelf wel wat kan en niet kan.

Verder is het idd jouw dag. Al ben ik het persoonlijk wel eens met bovenstaande commentaren, ofwel hele dag geen kinderen, ofwel kinderen op alle onderdelen toelaten.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:49

Het is jullie feestje dus invullen hoe je het zelf wilt doen. Als jij er geen kinderen bij wilt moet je dat ook niet doen. Dan krijg je achteraf de vinger naar elkaar wijzen als het tegenvalt. Blijft moeilijk om iedereen tevreden te stellen.

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:50

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het ook zeker met ze bespreken maar voor ik verkeerde dingen zeg wil ik graag weten hoe ouders daar in het algemeeen over denken.
Ik ben dol op die kinderen hoor, dat weten ze ook. Geen idee hoe kinderen van 3 zich gedragen als ze de hele dag al voor spanning zitten en daarna nog 'stil' moeten zitten voor het diner. Een aparte speelhoek heb ik nog niet aan gedacht bijvoorbeeld. Weet niet of het qua ruimte haalbaar is, maar dat neem ik zeker mee!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:52

Ik vraag me al langere tijd af hoe je zoiets subtiel kunt vermelden. Want ik ervaar bij gewone familie feestjes al dat toch bijna alles gevormd is naar de behoeften van de kinderen en dat de personen zonder kinderen zich er maar naar te schikken hebben. Soms tot grote ergernis..
Laatst bijgewerkt door SETEFURII op 23-07-15 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:53

Ik zou eens met je broers/schoonzussen om de tafel gaan zitten en het bespreekbaar maken. Leg uit wat je denkt en voelt, en wat jouw idee zou zijn, dus ze na de receptie en voor het diner te laten ophalen door een oppas etc. Ik zou mijn nichtjes van 2 en 4 rustig laten blijven, maar mijn nichtje en neefjes van 4 en 6 weer niet, want die kunnen zich zolang niet gedragen. Ik zou dan met mijn zus en broer overleggen en zeggen, luister, ik vind ze heel lief, maar ik denk de kids het leuker zouden vinden om thuis frietjes te eten met de oppas en te spelen, dan hier braaf aan een diner zitten waar ze toch niks aan vinden.

En kinderen de hele dag niet of de hele dag wel vind ik zo'n onzin, er is geen vaste regel dat het zo zou moeten en ook dat kun je bespreken met de ouders, wat zij daar van denken. Als die namelijk een oppas moeten betalen voor de gehele dag zou het voor hun wellicht fijner zijn als de kinderen er een gedeelte van de dag waren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:53

Wat ik vaak zie en wat ik dan toch jammer zou vinden is dat de kleine kinderen toch vooral de show stelen :o wij hebben hier 3 kleintjes van familie en ik zou ze er zeker bij willen hebben, maar hoe of wat er handig is dat weet ik ook nog niet. Een ceremonie duurt denk ik gewoon al gauw te lang. Bij de receptie kunnen we wel iets voor ze verzinnen. Het dinner is dan inderdaad ook weer lastiger, tenzij je misschien een apart stuk van een restaurant hebt en de kinderen daar in een hoek kunnen spelen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 23-07-15 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:55

moonsparkle schreef:
Wat ik vaak zie en wat ik dan toch jammer zou vinden is dat de kleine kinderen toch vooral de show stelen :o

En dat is dus precies één van de redenen waarom wij ervoor gekozen hebben om geen kinderen aanwezig te laten zijn.
Het is onze dag, niet die van de kids ;) Hoe leuk ze ook mogen zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:57

Ik heb laatst een bruiloft meegemaakt waarbij kinderen er doorheen aan het herriemaken waren met hun brandweerauto en gillen enz, en waarbij de bruid meer bezig was met het voeren van kinderen dan met haar huwelijk. Ik zou aan jezelf denken. Desnoods regel jij een nanny voor de kinders in het gebouw waar het diner plaatsvindt.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:58

Als ik ooit zou trouwen wil ik er geen kleine kinderen bij. Maar wanneer zijn ze klein? Ik heb nichtjes en neefjes in de leeftijd 13 tot 3. De kleinste zijn lievelingetjes van oma, dus als ik vind dat die niet mee mogen heb je de poppen aan het dansen.

Ik zou het bespreekbaar maken met de ouders. En dan vooral zeggen dat het je leuker lijkt voor de kinderen dat ze niet mee eten, omdat het anders wel een heel lange dag is. Uiteindelijk beslis jij, maar je wil natuurlijk ook geen familieruzie :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:59

Ik kan me jullie wens heel goed voorstellen. Maar het kan ook meevallen. Als je de kinderen zelf wel graag ziet en je ze ook een rol wil geven in het dagprogramma zou ik het gewoon met je broers en schoonzussen bespreken. Misschien willen hun de kids ook liever bij een oppas droppen als het diner begint?

Tijdens een diner stil zijn is inderdaad lastig voor die kleintjes. De tips van een aparte speelhoek zou dan een optie kunnen zijn. Op een feest gaat het meestal wel goed. Daar vermaken ze zichzelf wel met elkaar tot ze in slaap vallen onder een tafel of ergens in een hoek. ;)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:59

Ik werk zelf met kinderen, vanuit PGB etc. En moest eerst ook mee naar de bruiloft van de tante van een kindje. Met dat kind heb ik op de gang gespeeld zodat de ouders wel gewoon bij de ceremonie aanwezig konden zijn en er geen kind doorheen aan het schreeuwen was :)
Andere ouders kwamen later naar mij toe hoe goed het was en dat er eigenlijk vaker iemand zou moeten zijn die kinderen "entertaint" tijdens een bruiloft.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:00

Als ik uitgenodigd word op een bruiloft maar er word expliciet gezegd no kids dan zou ik ze vriendelijk bedanken voor de uitnodiging en ze succes wensen in de toekomst maar ik zou NIET gaan.

Mijn kind hoort bij mij en thats it. Je kan voor jezelf inschatten of je je kind een plezier doet om hem of haar mee te nemen naar een bruiloft, maar als ze op voorhand ze niet welkom zijn blijf ik thuis. Dit zou meer een principe kwestie zijn want vaak bij een feestje laat ik ze thuis want hebben ze er niks aan en gaat ze mee vermaakt ze zich prima of met andre kids of wat speelgoed

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:01

Bij ons is alleen ons neefje van 2 uitgenodigd. Hij heeft ook een speciale rol. Tijdens het diner mag hij gewoon mee eten..een patatje en een stukje vlees en dat kind is tevreden. Maar op het feest vind ik het niet gepast als hij daar rond loopt dus ik zal ook zeker tegen mijn broer zeggen dat ze dan een oppas moeten regelen of 1 van hun gaat naar huis..so be it.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:02

Ik was vorige week bij een bruiloft waar tijdens de ceremonie en het diner gewoon kinderen waren.
Totaal geen last van gehad eigenlijk.

Dit bruidspaar had voor het diner een tasje met speelgoed voor de kinderen gekocht en die hebben zich daar rustig en goed mee vermaakt met elkaar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:06

jaime_andrea schreef:
Als ik uitgenodigd word op een bruiloft maar er word expliciet gezegd no kids dan zou ik ze vriendelijk bedanken voor de uitnodiging en ze succes wensen in de toekomst maar ik zou NIET gaan.

Mijn kind hoort bij mij en thats it. Je kan voor jezelf inschatten of je je kind een plezier doet om hem of haar mee te nemen naar een bruiloft, maar als ze op voorhand ze niet welkom zijn blijf ik thuis. Dit zou meer een principe kwestie zijn want vaak bij een feestje laat ik ze thuis want hebben ze er niks aan en gaat ze mee vermaakt ze zich prima of met andre kids of wat speelgoed

Wat een onzin, zit je kind soms aan je vastgeplakt? Als jij zo gepikeerd raakt over je kind dan hoefde je van mij al niet te komen. Het is geen persoonlijke aanval op jouw of je kind, maar gewoon een wens van het bruidspaar, en waarschijnlijk zijn een hoop andere gasten er ook blij om. Dat heeft niks met jouw kind persoonlijk te maken maar alles van het feit dat men van een rustige avond wilt genieten zonder dat kinderen de aandacht opeisen zodra ze moe of verveeld raken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:06

jaime_andrea schreef:
A

Mijn kind hoort bij mij en thats it. Je kan voor jezelf inschatten of je je kind een plezier doet om hem of haar mee te nemen naar een bruiloft, maar als ze op voorhand ze niet welkom zijn blijf ik thuis. D

Je gaat toch niet naar een bruiloft voor je kinderen.. je gaat naar een bruiloft voor de bruid en -egom..

En dat tweede.. nou ik denk dat veel ouders dat niet kunnen! Die zien vaak alleen maar wat ze willen zien, niet of het praktisch is. Gelukkig gebeurt het niet altijd, maar gejank en gejengel bij een ceremonie is niet bepaald leuk. Of een kind dat in de gordijnen gaat hangen..

Ik vind dat altijd zo kortzichtig.. Als er geen kinderen bij mogen ga ik zelf ook niet.. Kinderen horen bij mij.. Ze zijn geen aangegroeide vleesboom en met het niet uitnodigen van de kids wordt hun bestaan ook niet ontkent.

Bij mij zouden er ook geen kinderen bij hoeven en als mensen het niet kunnen opbrengen om een oppas te regelen weet je ook precies hoe de verhoudingen staan. Dan komen ze toch lekker niet..