Ben ik nu gierig? Of...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elizabeth85

Ben ik nu gierig? Of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 08:44

Ik weet het even niet meer... ben ik nu zo gierig of niet?

Mijn zusje is dol op haken. Nu heeft ze het niet zo breed (en daar kan ze best wat aan veranderen maar wil ze niet en dat moet ze uiteraard helemáál zelf weten)en om haar toch haar plezier te gunnen heb ik haar gevraagd een knuffel voor mn dochter te haken . Kan ik ook kant en klaar kopen, maar ik wilde haar helpen om haar hobby uit te oefenen. Nu is de knuffel klaar, dus ik vraag voor het fatsoen ' wat krijg je voor het maken?' Er vanuit gaande dat ze zou zeggen 'niets natuurlijk'....dat gaat ze dus nu uitrekenen en moet ik haar een x bedrag per uur betalen voor het haken van een knuffel...

Ben ik nu raar dat ik het teleurstellend vind dat ze geld durft te vragen voor het haken voor een knuffel voor haar nichtje? Ik heb alle materiaal netjes betaald... zoiets doe je toch gewoon voor elkaar?

Het steekt nog het meeste dat ze mij nooit hoeft te betalen. Vorige week nog een tas merk kleding haar kant op gedaan. Ze is een huis aan het bouwen en wij hebben een eigen bedrijf. We hebben ze ongelofelijk gematst met alle materialen en spullen die ze nodig hebben. Verdienen we niets op, maar kost ons ook heel veel tijd om te regelen daar ga ik toch ook geen geld voor vragen . Haar kids komen bij ons slijm maken, moet ik altijd materiaal voor kopen, het zou niet in me op komen om daar geld voor te vragen....

Goede leer in ieder geval, ik ga dr geen gedoe van maken en zal haar gewoon het geld geven wat ze wil hebben, maar in het vervolg kan ik mijn eigen spullen beter op mp zetten en haar niets meer vragen. (Maar ik wil helemaal niet zo zijn)

Boras

Re: Ben ik nu gierig? Of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:50

Bespreekbaar maken op een open, vriendelijke manier. Anders gaat het etteren.
Niet voor haar gaan invullen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:52

Het lijkt me ook niet meer dan normaal dat ze het gewoon graag doet en blij is dat jij de materialen betaalt voor haar hobby, maar als je zelf vraagt "wat krijg je voor het maken" dan geef je natuurlijk wel zelf de opening om er een prijs op te zetten....dan kan het klinken alsof je echt verwacht dat ze een bedrag noemt :)

Maar dat weet je dan dat je dat niet meer moet doen :D

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:52

Raar hè , het lijkt wel of sommige mensen het niet zien?!
Daar doe je dan alles voor bijv jouw voorbeeld.. en als je dan iets aan diegene vraagt moet je het betalen?
Van haar kant zou ze blij moeten zijn dat ze iets terug kan doen.. en gewoon gratis geven..

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:53

Ik vind het ook niet erg netjes. Je hebt inderdaad wel zelf gevraagd wat ze er voor wil hebben maar ik herken het wel om dat uit fatsoen te vragen. En vooral als jij de materialen hebt betaald vind ik het niet netjes van haar, het is familie en dat soort dingen hoor je gewoon voor elkaar te doen (als je een normale band hebt)

Ik snap dat je je er over opwind maar na nu niet meer druk om maken en in vervolg dit soort dingen niet meer aan je zus vragen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:55

Je zult het er gewoon over moeten hebben als je wil dat de relatie goed blijft. En dit soort afspraken van tevoren maken in het vervolg. Heler en transparant zijn in je communicatie en vetwachtingen.

Dat jij dingen hebt gedaan geeft je geen rechten op iets gelijkwaardigs terug. Je bouwt niet letterlijk credits op... Je doet het omdat je jezelf er goed bij voelt en iemand iets gunt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:57

Heeft ze echt een bedrijf?
Mijn familie betaald ook gewoon, krijgen alleen 25% korting

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:58

pmarena schreef:
Het lijkt me ook niet meer dan normaal dat ze het gewoon graag doet en blij is dat jij de materialen betaalt voor haar hobby, maar als je zelf vraagt "wat krijg je voor het maken" dan geef je natuurlijk wel zelf de opening om er een prijs op te zetten....dan kan het klinken alsof je echt verwacht dat ze een bedrag noemt :)

Precies!

Wie weet voelde het voor je zus net zo banketstaaf toen jij haar vroeg "wat krijg je voor het maken"?
Die vraag zou ook verkeerd binnen kunnen komen. Moet zij dan maar weten dat jij het alleen maar voor de vorm vraagt? Dat is toch een beetje een vreemde manier van communiceren dan?

Misschien dacht zij toen wel net als jij: "zoiets doe je toch gewoon voor elkaar"?

Misschien is het niet meer dan een communicatiestoring, veroorzaakt door.... Vul zelf maar in :)

Verder doen de meningen over je zus van alle bokkers er hier niet toe is mijn bescheiden mening. Ze doen misschien meer kwaad dan goed. En verdient je zus ze wel?
Laatst bijgewerkt door Boras op 27-06-19 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:58

Haakt ze voor de kost/centje extra?

Ik bv kweek pluimvee op kleinschalige basis. Een deel is voor de verkoop en wordt ook als te koop geadverteerd. Soms gebeurt het dat iemand uit de familie graag wat wil en dat reken ik ook door + verblijf van de dieren. Wel aan een gunstiger tarief, maar het is toch een kleinschalige bron van inkomsten en moest ik elk familielid daarin tegemoed komen omdat het familie is schiet ik er flink bij in... Het kan goed zijn dat ze denken: Oei, moeten wij nu echt gaan betalen voor 3 kippen van 8 weken oud?

Adverteerd ze niet en is het puur hobby vind ik het wel raar. Zeker gezien de toegiften van jullie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-19 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:00

LadyMadonna schreef:
Heeft ze echt een bedrijf?
Mijn familie betaald ook gewoon, krijgen alleen 25% korting

ook als in dit geval de materialen betaalt zijn door ts?

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:01

Boras schreef:
pmarena schreef:

Precies!

Wie weet voelde het voor je zus net zo banketstaaf toen jij haar vroeg "wat krijg je voor het maken"?
Die vraag zou ook verkeerd binnen kunnen komen. Moet zij dan maar weten dat jij het alleen maar voor de vorm vraagt? Dat is toch een beetje een vreemde manier van communiceren dan?

Misschien dacht zij toen wel net als jij: "zoiets doe je toch gewoon voor elkaar"?

Misschien is het niet meer dan een communicatiestoring, veroorzaakt door.... Vul zelf maar in :)

Verder doen de meningen over je zus van alle bokkers er hier niet toe is mijn bescheiden mening. Ze doen misschien meer kwaad dan goed. En verdient je zus ze wel?

Ja maar dan kan ze toch zeggen na de vraag wat krijg je van me: niks zus !

Dat ts dat vraagt, doet ze vanuit fatsoen ...
Omdat ze het niet breed heeft

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:01

Hahaha, je schrijft zelf dat je zus het niet zo breed heeft en daar best iets aan kan veranderen maar dat niet wil. Nu maakt ze daar een begin mee en is het weer niet goed?

Jullie moeten beter gaan communiceren waardoor jullie wederzijdse verwachtingen duidelijker worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:02

Poe dat zou me ook irriteren!

Ik zou het wel bespreken maar open, iets als ‘ik merk dat het me dwars zit dat wij wel voor jou veel gratis doen en jij dat niet terug doet, dit voelt scheef’. Das niet beschuldigend maar wel heel helder. Verder zou ik in de toekomst ook minder goedgevend zijn. Niet met een sneer maar wel doen zonder het zo te melden.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:04

beetje kinderachtig die 'hahaha'.
het gaat er om dat er zoveel voor haar zus word gedaan en dan nog zo zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:04

Maflinger_S schreef:
Hahaha, je schrijft zelf dat je zus het niet zo breed heeft en daar best iets aan kan veranderen maar dat niet wil. Nu maakt ze daar een begin mee en is het weer niet goed?

Jullie moeten beter gaan communiceren waardoor jullie wederzijdse verwachtingen duidelijker worden.

Mee eens. Leer hiervan dat je van tevoren al afspraken maakt. De communicatie schort aan dit geval aan beide kanten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:11

Communicatie inderdaad..

Als ik het begin van je verhaal lees dan lijkt het net alsof je je zusje een plezier wil doen en dus haar de opdracht gunt zodat ze er op kan verdienen. En dan vraagt ze er iets voor, wat jouw bedoeling is geweest, en dan is het niet goed? Communicatie is zó belangrijk.

Overigens vind ik het normaliter echt not done om voor zulke dingen binnen de familie geld te vragen. Maar in dit geval lijkt het anders afgesproken te zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:15

Ik zou het gewoon betalen maar wel melden dat je het apart vind dat ze je het uurtarief doorrekent. En dan idd eens kritisch naar je communicatie kijken.

Het zou voor mij wel uitmaken of het haar werk is of gewoon een leuke hobby. Voor werkzaken betalen we in de familie ook gewoon maar wel mooie prijs. Voor andere zaken staan we voor elkaar klaar

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:17

Nou ja zeg, het gaat hier om familie he! Iedereen die het hier heeft over communicatie?! Je hebt ook nog het fatsoen naar je familie!!

Zus had ook kunnen zeggen, joh ben jij nou helemaal gek ! je krijgt het natuurlijk helemaal voor niks, zeker nadat jij/jullie de laatste tijd zo vreselijk veel voor ons gedaan hebben!!

Nee hoor begrijp TS wel, moet je dan alles wat je zegt, vraagt onder een vergrootglas leggen.

Met familie moet je niet handelen maar wandelen, is toch de uitspraak?!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:22

Juist met mensen waar je veel om geeft moet je heel helder communiceren en niets zomaar aannemen. Aan goede relaties moet je werken. Dat gaat niet vanzelf.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 27-06-19 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:23

Dan kan ik mijn handeltje stoppen of weigeren om nog aan familieleden te verkopen, want dan moet ik uit de kosten geraken met de verkoop aan derden die geen familie zijn. Het is allemaal niet zo simpel hoor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:23

"Oh jeetje zus, je bedoelt het arbeidsloon? Ik had echt in mijn hoofd de onkosten van het materiaal te vergoeden. Ik had beter eerst kunnen vragen wat je er voor wilt hebben. Want het betalen van arbeidsloon was bij mij niet opgekomen. Hoe lossen we dit op?"
Zo moeilijk kan zo'n gesprek niet zijn toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:27

Ik vind het ook een beetje raar gecommuniceerd hoor :+

Je vraagt wat ze ervoor wil hebben? En dan geeft ze daar antwoord op en dan is het niet goed :?
Bespreek dan of vooraf onder welke voorwaarden je dit wilt of stel die vraag niet. Ik zou er ook van in de war raken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:29

Inderdaad communiceren. Als je iemand , of het nou familie of een buitenstaander is, vraagt iets voor je te maken zou ik om te beginnen voordat diegene er aan begint vragen wat ze er voor willen hebben.
Jij zit er nu mee dat ze niet zegt nee tuurlijk hoef ik geen geld maar ondertussen ben je wel zelf degene die haar geld aanbied en vraagt wat ze er voor wil hebben..
Vervolgens maak je een topic dat je niet weet wat je er mee moet en dat je al zoveel voor haar doet en haar geeft, maar het verhaal is wel begonnen bij dat je zelf gevraagd hebt of ze er geld voor wil, het enige waar het dan mis loopt in mijn ogen is dat je je verwachtingen al hebt dat ze zegt dat ze er geen geld voor hoeft..
Eigenlijk heb je dit wel een beetje zelf veroorzaakt..
En ja inderdaad zo moeilijk is het niet om het gesprek hierover aan te gaan lijkt me het is toch je zus.. Breek het open want anders blijft dit irriteren ik heb namelijk het idee uit je OP te lezen dat je al heel veel voor haar doet en haar dat geeft maar daar eigenlijk zelf niet (meer) achter staat en dat daarom de teleurstelling dat zij wel geld vraagt groter is. Vind het dan ook wel een beetje flauw om te zeggen vanaf nu krijgt ze dan ook geen merkkleding ofzo meer..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:30

Arbeidsloon vragen aan je zus waar je een knuffeltje voor gehaakt heeft (terwijl jij dus de materialen zelf hebt gekocht)? Poeh dat zou bij mij niet in me opkomen.
Dat vind ik iets anders dan bv dieren aan familie verkopen die je zelf fokt.

Ik herken wel dat soort mensen, zelf alles gratis of met dikke korting willen hebben maar zelf overal de hoofdprijs voor willen hebben

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:33

kiki1976 schreef:
Ik herken wel dat soort mensen, zelf alles gratis of met dikke korting willen hebben maar zelf overal de hoofdprijs voor willen hebben

Wat oordeel jij, naar en hard, over iemand die je helemaal niet kent. Voelt dat nou fijn?