De laatste weken wordt er in België erg veel gefilmd voor een nieuwe film over het leven van Julian Assange (oprichter van Wikileaks), The Fifth Estate (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fifth_Estate_(film) ). De film is geregisseerd door de regisseur van Twilight en Benedict Cumberbatch (Sherlock, die ik via mijn stage in oktober heb mogen interviewen) speelt Julian. Via via hoorde ik dat je je online kon opgeven als figurant voor enkele draaidagen in België, en het leek me heel fascinerend om eens mee te werken op een set, dus maar gelijk gedaan. Dinsdag werd ik opgebeld: "kan je woensdag naar Gent komen?" Uiteraard

Om 14u30 werden we verwacht aan de hair & make-up en costume fitting op een centrale plaats in Gent. Gigantische ruimte waar we ons moesten aanmelden, met onze 3 outfits naar de costume department gaan en dan hair & make-up in orde laten brengen. Mijn outfits werden afgekeurd (ze waren te "winters" voor een scène die zich in augustus afspeelde, zucht

Om 19u werden we dan eindelijk naar de set gebracht en intussen waren we met een stuk of 250 man. Op straat waren we de parade der weirdos

Alle 250 figuranten kregen een plaats toegewezen en een opdracht ("jullie lopen met z'n drieën rond," "jullie staan hier te praten," "jij bent op zoek naar je vriendin," "jij strompelt dronken rond") die we moesten uitvoeren eens de camera's begonnen te draaien. Ohja, en nog irritanter: je moest spreken maar mocht geen geluid maken, want dat was storend voor de camera. Probeer maar eens een gesprek te voeren en lol te hebben als je niets mag zeggen

Pas om 23u30 mochten we weer naar de set, waar toen heel veel close-up shots zijn gefilmd. Acteurs die gesprekken hadden, wij die heel subtiel net in het shot liepen (niet eens met opzet, ze hadden ons gezegd dat we dat moesten doen

Aan het einde, zo rond 2u30, waren we bijna klaar behalve één overzichtsshot van de set. Er werd helemaal in het dak een camera geïnstalleerd die dan het hele terrein filmde. Onze opdracht: "have fun and dance!" Dat moesten ze ons natuurlijk geen 2 keer vertellen

Nog een foto van Benedict Cumberbatch als Julian Assange met zijn prachtige (hum hum