Oplichters op internet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Oplichters op internet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 08:56

Het lijkt wel al meer voor te komen, bedrijven die je oplichten.
Ook ik ben er ingetuind.
Via fb zag ik de site beauty mado, hier was een 3-1 föhn. Vandaag betaald morgen verzonden. Site zag er betrouwbaar uit, ook de reacties. Dus hup gedaan dacht leuk voor de feestdagen. Nou ja 2wkn nog niets, gemaild, kreeg reactie van ene Marloes met excuses en dat de regel is 7-29 dagen. Eind december nog niets (1,5 maand verder) weer reactie met excuses was iets vertraagd. Vorige week stond er ineens pakket afgeleverd, niets gehad hè. En geen reacties meer van bedrijf.

Oke gevalletje opgelicht. En zo ben ik er bij een bedrijf nog eens ingetuind.

Benieuwd of er meerdere zijn met deze ervaringen. Niet bij alleen dit bedrijf hoor, over het algemeen. Gluiperig hoe ze een site opbouwen wat zo echt lijkt!
Laatst bijgewerkt door dito op 12-01-22 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp

Re: Oplichters op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 08:59

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 09:02

Klopt zeker muurp....daar had ik dus geen idee van...tot vd week. Ook nooit iets fout gegaan dus vond het ook niet nodig te kijken. Maarrr leerpuntje vanuit hier ..3x checken voor je iets besteld bij een iets minder bekend bedrijf

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:05

Ja, harde leerschool...
Heel herkenbaar :=

Probeer eens een melding te maken bij Kassa, misschien gaan ze er naar kijken. Je weet het nooit.
En ze blijven lastig vallen. Een pain in the ass zijn zorgt er misschien voor dat er nog wat beweging in komt. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:06

Ahh balen zeg!
Grote kans dat het een dropshipper is.. Dan wordt het regelrecht uit China naar jou verstuurd, en ze vragen er het dubbele voor.
Ik zou zeker bij het bedrijf blijven aankloppen totdat je het geld terug hebt of het product binnen hebt.

Edit, als je bv zoekt op die auto curler die op hun site staat: https://nl.aliexpress.com/item/40009720 ... mainSearch
Voila, zelfde foto en alles :=

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:12

Vervelend zeg, klinkt inderdaad als dropshipping.
Als ik zoek op Aliexpress kom ik volgens mij hetzelfde tegen voor minder dan de helft.

https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... mainSearch

Verwachting is dus dat je het product wel gaat krijgen alleen kan het nog een hele tijd duren.
Ik heb een keer midden in de nacht half slapend ook via een dropshipper iets besteld. Volgende ochtend direct geannuleerd en het geld gelukkig terug gekregen.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:23

Altijd slim om even te kijken of er een KvK nummer op de website staat en of het contactformulier ook een telefoonnummer heeft :) Googlen op recensies is ook slim, vaak zijn de recensies bij dat soort websites nep. Ik kijk ook altijd naar de betalingsmogelijkheden, paypal, klarna of creditcard zijn dan veiliger.

Ik heb ook ooit iets besteld bij een website die ineens van de aardbodem verdween. Was gelukkig 'maar' 20 euro, maar wel zonde natuurlijk. Sindsdien kijk ik altijd kritisch :+ Zoals Mjetterd en 8nnemiek ook zeggen is er alles kans van dat het een dropshipper is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:46

Om dropship te voorkomen kun je ook een printscreen maken van het voorwerp.
Op Ali heb je een zoekmogelijkheid zoeken op foto.
Daar plak je de foto en dan krijg je alle advertenties die er op lijken. En dan zie je 99 x van de 100 x dat exact zelfde product met de zelfde foto voor een fractie van de prijs.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:50

Iedereen trapt wel eens een keer in een dropshipper. Helaas. Waarschijnlijk krijg je hem wel, maar duurt het nog een paar weken :(:)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:55

Yepp, klingt deftig als dropshipper... je zal de fön wel nog ontvangen maar hebt uiteraard het driedubbele voor betaald.
Manlief is ondertussen al 4x ingetuind ( hij is gewoon hardleers) laatste keer via een Amerikaanse website... had 3 vulpennen besteld en een mapje - voor iets meer dan 160 $ (!!!!)
Duurde uiteraard ook weken voordat geleverd.
Deze keer heb ik dan dezelfde vulpen voor 2,75 plus 5 verzendkosten besteld bij Wish...
En raad eens, hahahahaha.
Dus te hopen, dat ie het nu begrepen heeft.
Tip zoals al gegeven : altijd het foto googelen.
Dan bij de site kijken naar kvk gegevens en verzendgegevens... kvk is zowat nooit aanwezig en bij verzenden staat het beroemde " direct vanuit onze leverancier, blabla)
Jammer genoeg is het nog niet verboden - dus oppassen geblazen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:20

Meld zich. En ik ben er gefrustreerd van. Ik kwam al maanden een advertentie tegen van een opbergmeubel dat precies de maten had die ik moest hebben. Bedrijf gecheckt. Geen rare reviews. Adres, kvk nummer, bestaand telefoonnummer in Nederland. Kortom alles leek te kloppen. Toch maar besteld betaald met ideal. Screenshot ervan gemaakt. Maar geen bevestiging gekregen. Vreemd. De dag erop contact proberen te nemen. Mail kwam terug, telefoonnummer werkte niet meer. Site weg enz. Aangifte gedaan. Ideal geeft niet thuis. Bank kan niks doen.

Kortom geld weg, gelukkig niet heel veel. En ik ben gefrustreerd en boos.

Iemand anders heeft dit met een nep rdw site gehad ivm vervanging van kenteken bewijs. Geld weg, dat is later nog op tv geweest, meer mensen met dat probleem.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:27

Helaas ook een x meegemaakt, wel een ander bedrijf. Ging om een bureastoel 30,- te mooi om waar te zijn natuurlijk, maar ik dacht: Aah mooie deal, is het niks, ben ik 30,- kwijt had ook iets van dropshipping ofzo verwacht.

Helaas was een paar weken later heel de site uit de lucht, mailtjes bleven onbeantwoord en een telefoonnummer was nergens te bekennen.

Wat een impulsaankoop, eigen schuld, verlies genomen. Tegenwoordig let ik wel wat beter op als ik op een voor mij nieuwe webshop bestel, idd of het niet gewoon van alie komt, maar ook even een check op KVK, revieuws etc..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:54

Als ik iets wil bestellen van een website die ik verder niet ken, google ik alles wat ik maar googlelen kan. 9 van de 10 keer komt naar voren dat het geen betrouwbare website is. Pas als ik het vertrouw, bestel ik. Maar ik ben steeds meer geneigd bij 'veilige' sites te blijven zoals Bol.com, Zalando, etc. Het wordt steeds lastiger het kaf van het koren te scheiden. Jammer voor de kleine webshops die wel betrouwbaar zijn.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:19

Duke schreef:
Als ik iets wil bestellen van een website die ik verder niet ken, google ik alles wat ik maar googlelen kan. 9 van de 10 keer komt naar voren dat het geen betrouwbare website is. Pas als ik het vertrouw, bestel ik. Maar ik ben steeds meer geneigd bij 'veilige' sites te blijven zoals Bol.com, Zalando, etc. Het wordt steeds lastiger het kaf van het koren te scheiden. Jammer voor de kleine webshops die wel betrouwbaar zijn.

Jammer genoeg geven Bol.com en Amazon ook Wish en Ali een platform. Alleen zie je dat niet altijd. Zijn dan weliswaar geen dropshipers maar wel even de Chineze shops en ook met dubbele aan prijs en lange levertijd .

Dus zo of zo is bij bestellen via websites altijd voorzicht geboden.

Trouwens doen " echte" websites ook eraan mee. Zo heb ik een oplader voor onze Surface tablet nodig... dus ik vraag onze It-er die dat ding ons toen verkocht heeft en ook alles andre op ons kantoor...
Krijg bericht met een plaatje en de prijs...
Ik vraag wanneer ik dan de oplader kan ophalen... krijg vaag : is op voorraad bij de leverancier maar kan duren wegens de koeriersdiensten van dag te dag.
Toen begonnen mijn alarmbellen te rinkelen... dus Google op het plaatje afgestuurd - en ja hoor... het is gewoon van een Chineze shop. Dan weliswaar een officiële met een domein in Nederland, maar alle gegevens dus uit China.
Op zich niet zo erg, zei het niet dat onze It-er het even 8 euri (ex btw) duurder maakt plus extra verzendkosten.

Die 8 euro intressieren mij niet, maar wees ver***e eerlijk en zeg dat je het ook daar bestellen gaat.
Op die manier gun ik hem geen cent.
Dus ga ik rechtstreeks bestellen... levertijd is toch dezelfde en geen verzendkosten...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:24

De grootste rode vlag is bij het stukje verzending en aflevering een levertijd van meer dan een week.
Bij de website in de OP staat ook als verwerkingstijd 2-3 dagen en dan als levertijd 7-28 dagen

Dan is het helaas gewoon een dropshipper. Je krijgt je product wel maar duur betaald en heel laat.

Zure les altijd dat soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:26

Ik pluis altijd de hele website uit.
Contact, vestigings adres, KvK nummer.
Meestal herken ik aan de opbouw van de website wel hoe laat het is.
Ben er ooit een keer ingetuimd. Heb toen wel mijn geld terug gehad minus de verzendkosten naar België. :+
Maar FB is ondertussen berucht om zijn dropshitters.
Overigens op de site staat heel duidelijk dat hun partner en tot 28 dagen levertijd!!!!!
En nee het zijn geen oplichters want er staat duidelijk wat hun werkwijze is.
Smaad en laster is strafbaar dus kijk uit met wat je schrijft.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:41

Zuur.. Die had je ook voor een fractie van de prijs zelf op AliExpress kunnen kopen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003772923661.html

Mado Beauty is gewoon een ordinaire dropshipper, en daarom duurt de bestelling ook lang. Het moet vanuit China komen.

Een tip: 99,9% van de reclames op Instagram en Facebook is van dropshippers.
Ik zoek het product altijd eerst zelf op op AliExpress.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 09:02

sasja0705 schreef:
Duke schreef:

Jammer genoeg geven Bol.com en Amazon ook Wish en Ali een platform. Alleen zie je dat niet altijd. Zijn dan weliswaar geen dropshipers maar wel even de Chineze shops en ook met dubbele aan prijs en lange levertijd .

Dus zo of zo is bij bestellen via websites altijd voorzicht geboden.

Trouwens doen " echte" websites ook eraan mee. Zo heb ik een oplader voor onze Surface tablet nodig... dus ik vraag onze It-er die dat ding ons toen verkocht heeft en ook alles andre op ons kantoor...
Krijg bericht met een plaatje en de prijs...
Ik vraag wanneer ik dan de oplader kan ophalen... krijg vaag : is op voorraad bij de leverancier maar kan duren wegens de koeriersdiensten van dag te dag.
Toen begonnen mijn alarmbellen te rinkelen... dus Google op het plaatje afgestuurd - en ja hoor... het is gewoon van een Chineze shop. Dan weliswaar een officiële met een domein in Nederland, maar alle gegevens dus uit China.
Op zich niet zo erg, zei het niet dat onze It-er het even 8 euri (ex btw) duurder maakt plus extra verzendkosten.

Die 8 euro intressieren mij niet, maar wees ver***e eerlijk en zeg dat je het ook daar bestellen gaat.
Op die manier gun ik hem geen cent.
Dus ga ik rechtstreeks bestellen... levertijd is toch dezelfde en geen verzendkosten...

Thanks voor deze toelichting! Weer wat geleerd!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:22

Even een update en schop naar boven. Tot mijn hele grote verbazing en vreugde heb ik mijn geld zojuist teruggestort gekregen. :oo *\o/* aangifte was al gedaan, heb bij alle onderliggende bedrijven toen dezelfde mail gestuurd in twee talen. Zowel engels als nederlands met ook de melding dat er aangifte is gedaan. Was nogal een klusje maar met de juiste zoekplekken bleken er best wat bedrijven van dezelfde "eigenaar" te zijn met steeds een net ander mailadres.

Nooit wat van teruggehoord, maar wel allemaal afgeleverd en gelezen kon ik zien. En dan nu zolang erna vanuit het niks het geld teruggestort. :D Mooi.

Hoe is het met de rest?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:54

Ok.. oudere generatie meldt zich.. hoe doe je dat met die foto herkenning? :D

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:55

Grotere bedragen doe ik niet meer online. Tenzij ze echt een fysieke winkel hebben, waar ik dan ook ben geweest. Er is echt veel internet oplichting en dat wordt alleen maar erger. Het is verschrikkelijk.

Ik ben overigens jaren geleden eens opgelicht via bokt met de verkoop van een eskadron (destijds hele gewilde kleur die geel met bruin) dekje. Geloof dat er toen wel meerdere slachtoffers waren hier, nooit meer iets van gehoord verder.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:14

Ik ben vanmiddag weer even naar een lokale winkel geweest:
- je ondersteunt de lokale economie, mensen in de buurt.
- je weet wat je koopt.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:31

eponine schreef:
Ok.. oudere generatie meldt zich.. hoe doe je dat met die foto herkenning? :D

Op de foto drukken en lang ingedrukt houden, laat maar zeggen. Dan krijg je dit schermpje:

Afbeelding
Je drukt op 'afbeelding zoeken met Google lens'.
Dan zie je dat dezelfde saturatiemeter bij eBay bijvoorbeeld 40 euro goedkoper is.

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 03:26

Ik volg, plaats later nog wel mijn verhaal..... Ook een advertentie via Facebook.
Toen ik het eindelijk binnen had bleek en het pakket van buiten en binnen beschadigd te zijn, heel dun strookje van dat "verpakpapier", geen bubbeltjes folie of iets, het zou een handgemaakte ijzeren paardensculptuur zijn.

Nou, prullaria, idd via China verzonden.

Aanbiedingsprijs, 32 euro IPV 75 euro.

Ding zelf valt totaaaaaal tegen, niet te vergelijken met de foto's op de website. ook beschadigd en verbogen, zou er nog geen 10tje voor betalen. -:(-

Ben nu al een tijdje bezig met mailen met de "klantenservice", iedere keer een ander, alleen voornamen, geen achternamen, sommige mails uit Spanje verzonden. Geen telefoon nummer.
Ze nemen producten niet retour, wordt mij nu verteld....

Euh, sowieso in strijd met de wet/het consumentenrecht ivm koop op afstand. 8)7

Ben woest. -:(- Nog nooit zo enorm opgelicht via inet aankoop, "gelukkig" een relatief laag bedrag, al heb ik het absoluut niet breed financieel.
Heb er zelfs eerst nog een maand goed over nagedacht, alvorens te bestellen.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:34